Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність
Мета
- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини;
- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті;
- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність
Мета
- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини;
- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті;
- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: малюнки явищ, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Тане сніжок, зеленіє лужок.
День прибуває — коли це буває? (Весною)
Сонечко пече, липа цвіте.
Жито доспіває — коли це буває? (Улітку)
Голі поля, мокне земля.
Дощ поливає — коли це буває? (Восени)
Лід на річках, сніг на полях.
Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку)
Природа на узліссі Фарби розбавляла.
Пензликом легенько Листя фарбувала.
Хтось могутній, невідомий.
На річку печать поклав,
Без сокири і без лома,
А ніхто ще не зламав!
Учитель. Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин. Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул. Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості. Молекули утворені атомами. Атоми — найдрібніші частинки. їх ми називаємо елементами.
Ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Пригадайте основне з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Розповідь учителя з елементами бесіди
У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Ці зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.
- Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?
Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.
* Прийом «Словникова робота»
Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами. Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні та інші явища.
* Прийом «Ти — мені, я — тобі»
Завдання. Один учень за допомогою підручника з'ясовує, що таке біологічні явища, інший — хімічні. Потім розповідають матеріал одне одному.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу.
- Механічні явища
Механічні явища.
Розглянемо більш детальніше механічні явища. Прикладом механічних явищ є механічний рух.
Механічний рух — це зміна положення тіла чи його частин у просто¬рі з часом. Якщо тіло не змінює свого положення - воно називається нерухомим, знаходиться у стані спокої. При зміні положення, тіло стає рухомим.
Будь-який рух характеризується швидкістю, переміщенням, траєкторією та відносністю руху, шляхом.
Швидкість — це фізична величина, що показує, яку відстань долає фізичне тіло за певну одиницю часу.
Визначається за формулою :
V=S/t ,
де S – шлях, який проходить тіло,
t – проміжок часу, за який тіло проходить певний шлях.
Вимірюється в м/с.
Траєкторія — це лінія, яку описує тіло в просторі.
Шлях — це довжина траєкторії. S = [1 м].
Коли рухоме тіло описує пряму лінію, такий рух називають прямолінійним, а якщо тіло описує криву лінію, то рух називають криволінійним.
Якщо тіла за однакові інтервали часу проходять однакові відстані, рух-рівномірний, якщо за однакові проміжки часу тіло проходить різні відстані, то рух називають нерівномірним.
Переміщення — це пряма лінія (відрізок), що з'єднує початкове й кінцеве положення тіла.
Однак, механічний рух відносний. Принцип відносності: одне й те саме тіло в один і той самий час стосовно різних тіл може перебувати в русі або бути нерухомим. (Напри¬клад, пасажир, що їде в автобусі стосовно водія нерухомий і стосовно зупинки рухається.)
(під час пояснення учні складають опорну схему).
Пов'язані з рухом тіл на поверхні, тобто зміною положення відносно інших тіл. Характеристиками механічного руху є шлях, час та швидкість. Якщо уважно придивитися, то можна побачити слід від лиж на снігу, чорну смугу від коліс на дорозі і таке інше. Такі лінії називають траєкторіями руху тіл. Шлях — це відстань, яку долає тіло під час механічного руху. Людина, машина, велосипед долають однакову відстань, але за різний час. Вони рухаються з різними швидкостями.
* Теплові явища
Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі.
Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки.
Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ.
Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру нагрітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.
* Прийом «Проблемне питання»
- Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним? При цьому одне тіло гаряче, інше — холодне.
- Як використовуємо це у побуті?
- Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.
* Прийом «Синквейн»
Природні явища
Постійні, періодичні
Виникають, перетворюються, зникають
Зміни, що відбуваються з тілами
Сукупність процесів перетворення природи
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
- Прийом «Павучок»
Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи».
2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ.
* Прийом «третій зайвий» Завдання. Оберіть зайве явище,
- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях,
- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.
VI. Підсумок уроку.
1. Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
2. Що вам найбільше сподобалось на уроці?
3. Про що ви б хотіли дізнатися на наступних уроках?
- Механічний рух — це зміна положення будь-якого тіла відносно інших тіл із плином часу.
- Явища, пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими. Різні тіла і речовини по-різному проводять тепло.
- Електричні явища — це взаємодія наелектризованих тіл. Однойменно заряджені тіла й частинки відштовхуються, різнойменно заряджені — притягуються.
- Явища, що пов'язані з поширенням коливань у повітрі, воді й супроводжені виникненням звуку, називають звуковими. У безповітряному просторі звук не поширюється.
- Завдяки здатності променів відбиватися, розсіюватися, заломлюватися і поглинатися ми бачимо навколишній світ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: §
- Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку.
- Підготувати інформаційне повідомлення про цікаві фізичні явища.
- Випереджальне завдання: підготувати аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних