Урок Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність

Про матеріал

Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність

Мета

- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини;

- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті;

- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.

Перегляд файлу

 Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність

Мета

- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини;

- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті;

- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: малюнки явищ, зошити, підручник.

Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

* Прийом «Віршовані рядки»


Тане сніжок, зеленіє лужок.

День прибуває — коли це буває? (Весною)

Сонечко пече, липа цвіте.

Жито доспіває — коли це буває? (Улітку)

Голі поля, мокне земля.

Дощ поливає — коли це буває? (Восени)

Лід на річках, сніг на полях.

Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку)

Природа на узліссі Фарби розбавляла.

Пензликом легенько Листя фарбувала.

Хтось могутній, невідомий.

На річку печать поклав,

Без сокири і без лома,

А ніхто ще не зламав!


Учитель. Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин. Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул. Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості. Молекули утворені атомами. Атоми — найдрібніші частинки. їх ми називаємо елементами.

Ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

* Прийом «Інтелектуальна розминка»

Завдання. Пригадайте основне  з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

* Розповідь учителя з елементами бесіди

У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Ці зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.

- Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?

Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.

* Прийом «Словникова робота»

 Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами. Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні та інші явища.

* Прийом «Ти — мені, я — тобі»

Завдання. Один учень за допомогою підручника з'ясовує, що таке біологічні явища, інший — хімічні. Потім розповідають матеріал одне одному.

* Розповідь учителя з елементами бесіди

Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу.

- Механічні явища

Механічні явища.

Розглянемо більш детальніше механічні явища. Прикладом механічних явищ є механічний рух.

Механічний рух — це зміна положення тіла чи його частин у просто¬рі з часом. Якщо тіло не змінює свого положення - воно називається нерухомим, знаходиться у стані спокої. При зміні положення, тіло стає рухомим.

Будь-який рух характеризується швидкістю, переміщенням, траєкторією та відносністю руху, шляхом.

Швидкість — це фізична величина, що показує, яку відстань долає фізичне тіло за певну одиницю часу.

Визначається за формулою :

V=S/t ,

де S – шлях, який проходить тіло,

t – проміжок часу, за який тіло проходить певний шлях.

Вимірюється в м/с.

Траєкторія — це лінія, яку описує тіло в просторі.

Шлях — це довжина траєкторії. S = [1 м].

Коли рухоме тіло описує пряму лінію, такий рух називають прямолінійним, а якщо тіло описує криву лінію, то рух називають криволінійним.

Якщо тіла за однакові інтервали часу проходять однакові відстані, рух-рівномірний, якщо за однакові проміжки часу тіло проходить різні відстані, то рух називають нерівномірним.

Переміщення — це пряма лінія (відрізок), що з'єднує початкове й кінцеве положення тіла.

Однак, механічний рух відносний. Принцип відносності: одне й те саме тіло в один і той самий час стосовно різних тіл може перебувати в русі або бути нерухомим. (Напри¬клад, пасажир, що їде в автобусі стосовно водія нерухомий і стосовно зупинки рухається.)

(під час пояснення учні складають опорну схему).

Пов'язані з рухом тіл на поверхні, тобто зміною положення відносно інших тіл. Характеристиками механічного руху є шлях, час та швидкість. Якщо уважно придивитися, то можна побачити слід від лиж на снігу, чорну смугу від коліс на дорозі і таке інше. Такі лінії називають траєкторіями руху тіл. Шлях — це відстань, яку долає тіло під час механічного руху. Людина, машина, велосипед долають однакову відстань, але за різний час. Вони рухаються з різними швидкостями.

* Теплові явища

Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі.

Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки.

Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ.

Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру нагрітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.

* Прийом «Проблемне питання»

- Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним? При цьому одне тіло гаряче, інше — холодне.

- Як використовуємо це у побуті?

- Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.

* Прийом «Синквейн»

Природні явища

Постійні, періодичні

Виникають, перетворюються, зникають

Зміни, що відбуваються з тілами

Сукупність процесів перетворення природи

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

- Прийом «Павучок»

Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи».

2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ.

* Прийом «третій зайвий»    Завдання. Оберіть зайве явище,

- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях,

- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.

VI. Підсумок уроку.

1. Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

2. Що вам найбільше сподобалось на уроці?

3. Про що ви б хотіли дізнатися на наступних уроках?

- Механічний рух — це зміна положення будь-якого тіла відносно інших тіл із плином часу.

- Явища, пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими. Різні тіла і речовини по-різному проводять тепло.

- Електричні явища — це взаємодія наелектризованих тіл. Однойменно заряджені тіла й частинки відштовхуються, різнойменно заряджені — притягуються.

- Явища, що пов'язані з поширенням коливань у повітрі, воді й супроводжені виникненням звуку, називають звуковими. У безповітряному просторі звук не поширюється.

- Завдяки здатності променів відбиватися, розсіюватися, заломлюватися і поглинатися ми бачимо навколишній світ.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: §

- Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку.

- Підготувати інформаційне повідомлення про цікаві фізичні явища.

- Випереджальне завдання: підготувати аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
3505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку