Тема: Йони. Йонний зв'язок, його утворення
Мета: формування ключових компетентностей:
саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв'язувати завдання;
інформаційної – вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
Комунікативної – вміння працювати в парах.
Формування предметних компетентностей: дати поняття йонного зв’язку, розкрити механізм утворення йонного зв’язку та йонів, його види, розвивати поняття «електронегативність», набути навичок складання електронних і структурних формул будови молекул; виховувати вміння виділяти головне, актуалізувати, порівнювати, зіставляти.
Обладнання: періодична система, презентація засобами Роwег Роіnt, таблиця «Електронегативність атомів хімічних елементів».
Тип уроку: формування компетентностей.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Доброго дня! Урок почну з українського прислів’я «Знання збираються по краплині, як вода в долині». Вчений Ф. Бекон стверджував «Знання і могутність – це одне й теж». Тож я бажаю вам сьогодні стати ще більш освіченими, а отже, ще більш могутнішими.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Ми з вами продовжуємо працювати над темою «Хімічний зв'язок і будова речовини».
Гра «Знайди помилку»
Ключ: 1. Хімічний. 2. Кулонівських сил – притягання та відштовхування.
Йонний, ковалентний, металічний , водневий. 4. До себе е–. 5.Нижчу.
Вчитель читає віршовану казку про хімічний зв’язок, яка містить питання, на які учні повинні дати відповіді:
Ось два атоми зустрілись
І чомусь не помирились:
То відштовхуються сильно,
То притягуються мирно.
Що ж за сили тут працюють,
Рухом атомів керують ? (кулонівські сили)
Врешті сили порівнялись,
Атоми, мов задрімали.
Зв’язок між ними проявився.
Яка ж структура тут з’явилась? (молекула)
Атомів взаємодія-
Це і сила, і надія,
Бо це явище фізичне,
А зв’язок назвіть логічно. (хімічний)
У зв’язку, що є надійним
Пари електронів спільні
Як конкретно він зоветься?
Назва нескладна, здається (ковалентний)
Цей зв’язок, що ви не знали
Любить дуже все до пари
Навіть має власні види,
В нього два їх різновиди.
Відгадай слова новенькі,
Адже відповідь простенька . (полярний і неполярний)
Є молекула хлор -два
І нічого більш нема.
Як у ній зв’язок назвати?
Вам всім треба написати. (ковалентний неполярний)
Ось аш-хлор-сполука чемна,
Формула – проста, приємна
Та який у ній зв’язок?
Думай, вчися весь урок. (ковалентний полярний)
І якщо старанним будеш,
Відповідь знайдеш ураз,
Адже ти навчатись любиш,
Любить справу цю весь клас.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання
Тож, записуємо число, класна робота. Тема уроку, а мета нашого уроку – з’ясувати, що таке йонний зв’язок, розглянути механізм утворення йонного зв’язку, набути навичок складання електронних і структурних формул будови молекул.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
У кожного на парті є інструктивна картка, яку потрібно вам заповнити у ході пояснення нового матеріалу.
Утворення йонного зв’язку відбувається між атомами металічного та неметалічного елементів. Розглянемо утворення йонного зв'язку на прикладі молекули натрій хлориду.
(Два учні на дошці зображають схему будови атомів Натрію і Хлору).
— Охарактеризуйте зовнішній енергетичний рівень цих атомів.
Натрій — зовнішній рівень незавершений, має один електрон, для перетворення цього рівня на завершений атом Натрію може віддати один електрон, при цьому він перетвориться на позитивний йон , що має назву – катіон.
11Na +11)2)8)1 ls22s22p63s1 - 1ё → 11Na+ +11)2)8 ls22s22p6
Хлор — зовнішній рівень незавершений, має сім електронів, для перетворення на завершений йому необхідно прийняти один електрон, у результаті атом Хлору перетвориться на негативний йон (аніон).
17Cl +17)2)8)7 ls22s22p63s23p5 + 1ё → 17Cl- +17)2)8)8 ls22s22p63s23p6
Такі йони мають завершений зовнішній енергетичний рівень. Між ними виникають сили притягання й утворюється хімічний зв'язок, що називається йонним. У цьому випадку спільна електронна пара переходить у володіння більш електронегативного атома (різниця в електронегативностях більш ніж 2).
Презентація про йонний зв'язок(учні заповнюють інструктивну картку),
презентують.
Йонний зв'язок
Електронна формула молекули – запис складу речовини за допомогою символів елементів та крапок, що позначають електрони зовнішнього енергетичного рівня.
Утворення молекули водню можна записати у вигляді схеми:
Н• + •Н → Н : Н
Фізхвилинка
Подивіться на парту, переведіть погляд у вікно, подивіться на блакитне небо, закрийте очі. (Музичний супровід - шум моря.)
Діти, ви уважно слухали та училися,
І, напевно, ви трохи притомилися.
Час прийшов приділити хвилинку
Для спокійного відпочинку.
Уявіть, що на морі ви діти...
Вгорі яскраво сонечко світить,
Хвиля хвилю наздоганяє,
І дрімоту на вас наганяє,
А навколо повітря прозоре і чисте,
Все наповнене запахом моря,
Чайки над водою літають,
Деінде ще й дельфіни ниряють.
Як добре так відпочивати,
Але час знову роботу почати.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складіть схеми утворення калій хлориду та хлороводню. Вкажіть види зв'язку в цих сполуках.(ковалентно полярний)
Ігрові моменти. «Хто зайвий?»
Знайдіть ряд, в якому розташовані речовини з йонним типом зв'язку; ковалентним полярним; ковалентним неполярним типом зв'язку:
a) NH3, F2, NaCl; б) Н2, 02, С12;(ковалентно неполярний)
в) BaBr2, N2, РН3; г) С02, S03, Р205;(ковалентно полярний)
д) ZnCl2, MgO, Fe203;(йонний) е) CuO, OF2, F2.
«Хрестики-нулики»
а) Укажіть сполуки тільки з йонним типом зв'язку:
НCl |
MgS |
Fe203 |
Н20 |
О2 |
CuO |
ZnCl2 |
N2 |
NaCl |
б) Укажіть сполуки з ковалентним неполярним типом зв'язку:
О2 |
CuS |
CuCl2 |
HF |
F2 |
FeO |
MgO |
CuO |
P |
Самостійна робота за варіантами з взаємоперевіркою.
Варіант І
Завдання Складіть схему утворення молекули: NaF, Н20. Укажіть вид хімічного зв'язку. Які електрони беруть участь в утворенні хімічного зв'язку в цих молекулах?
Варіант ІІ.
Завдання Складіть схему утворення молекули: LiCl, H2S. Укажіть вид хімічного зв'язку. Які електрони беруть участь в утворенні хімічного зв'язку в цих молекулах?
VІ.ПІДСУМОК УРОКУ
Проблемне питання
Промотування електрона – перехід електрона під впливом енергії на вільну орбіталь. (Учні записують)
Фронтальна робота
Вчитель: А тепер у нас в гостях передача «Свобода слова», я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи із слів (рефлексія) (на дошці на плакаті речення…)
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 20 стор. 112-114.Завдання № 61 стор.115. Скласти кросворд «Ковалентний зв’язок».
Швидко спливають хвилини,
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров’я, добра!
Посміхніться собі, одне одному, вчителю, гостям, якщо ви задоволені собою та уроком. Дякую вам за підтримку та допомогу!