Основними завданнями уроку є:
- вивчити з учнями Божі заповіді;
-ознайомити дітей із особливостями, значенням свята Трійці;
-формувати вміння визначати основні людські чесноти, керуючих Божими заповідями, притчами та оповіданнями;
-сприяти вихованню любові до свого народу, до Батьківщини, до Бога, до усього роду людського через старозаповітну мудрість.
Урок православної етики
«Йти шляхом Божих заповідей»
(8 клас)
Вчитель
Олександрівської філії
КЗ «Олександрівське НВО № 1»
Мовчан Альона Василівна
Тема. Йти шляхом Божих заповідей
Мета:
- вивчити з учнями Божі заповіді;
Обладнання: кросворд, Біблія, листочки лози, схема «Чесноти людини », питання до «Ерудит-лото», скрижалі із Божими заповідями, ікони Святої Трійці, фото Нагорної проповіді, ілюстрація «Мойсей і скрижалі Божі».
Словничок: Божі заповіді, духовність, Святий Дух, Собор, Трійця, церква, Ісус Христос, Завіт, ікона, Біблія.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Оголошення теми, мети уроку
ІІІ Мотивація навчання школярів
1. Слово вчителя
Пошли, Боже, нам щастя і здоров’я, віру в завтрашній день, людяності нам пошли і милосердя, доброти нашому серцю, світлого розуму голові, навчи примножувати багатство роду, не зазіхати на чуже добро, дай нам бажання пророщувати в своїх серцях зерна доброти, посіяні наполегливою, сумлінною працею.
Вітаю всіх вас на уроці етики – уроці пізнання, мислення, творчості. Сьогодні ми поведемо розмову про духовність та її значення в житті людини. Поняття духовність трактується по-різному. Тому групи філософів, науковців і психологів отримали завдання висвітлити це поняття із точки зору даних галузей.
2.Розгадування кросворда
3.Слово вчителя
Отже, «Йти шляхом Божих заповідей» - це наша тема уроку, яка стане не тільки дороговказом у подальшому життя, а й розкриє істину духовних цінностей.
А зараз ми послухаємо дослідження-повідомлення наших психологів і філософів.
IV Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Духовність – якісна характеристика свідомості людини, і не лише свідомості, а й дій, учинків, цілого життя. Тобто, це атрибут людини, як суб’єкта на противагу бездуховності – утраті людиною її суб’єктних якостей і перетворення на простий об’єкт.
2. Виступає група «Філософів»
Поняття духовність похідне від слова «дух». Цим терміном здавна визначається протилежне субстанційній основі буття – матерії. Філософсько-теологічна думка вважає «дух», «духовність» головними своїми критеріями. Недаремно в Біблії сказано:
Я – є лоза, а ви – пагони
Хто прибуває у мені
І я в ньому є.
4.Слово вчителя
Так Ісус Христос звертався до людей. Всі його думки, почуття, повчання, віра проникають у душі, як сонячне світло та волога живлять виноградну лозу.
Зараз ми проведемо гру «Ерудит-лото», а за правильні відповіді на сьогоднішньому уроці ви матимете листочки винограду, якими доповните символічну лозу, зображену на дошці.
5. Гра «Ерудит-лото»
1. Основа християнського вчення - це
А) проповідь на Галілеї
Б) Нагірна проповідь
В) притча при сіяча
Г) послання Святого Апостола Павла до римлян
2. Слово Біблія означає
А) Святе Письмо
Б) заповідь
В) закон
Г) книги
3. Кому належать слова: «Біблія сильна не так своїми історіями, як духовним змістом, яким ці історії наповнені»?
А) Соломону?
Б) царю Давиду?
В) Пантелеймону Кулішеві?
Г) Григорію Сковороді?
4. Чорнобильську катастрофу пов’язують із видінням, що відкрилося
А) Апостолу Павлу
Б )Іоанну Богослову
В) Мойсею
Г) Євангелісту Матфею
5. Хто автор першого по порядку Євангелія в Новому Заповіті?
А) євангеліст Лука?
Б) євангеліст Матей?
В) євангеліст Марк?
Г) євангеліст Йоан?
6. Хто такий Хома Невіруючий?
А) один з 12 апостолів
Б) брат Ісуса Христа
В) Фарисей
Г) улюблений слуга Понтія Пілата
7. Адаму та Єві було заборонено їсти плоди
А) дерева життя
Б) дерева райських утіх
В) дерева пізнання добра і зла
Г) дерева кохання
8. Перший Юдейський цар
А) Давид
Б) Саул
В) Соломон
Г) Мойсей
9. Хто назвав Ісуса Христа царем Юдейським
А) Понтій Пілат
Б) цар Ірод
В) звільнений жебрак
Г) Апостол Петро
10. Євангелія від Іоанна починається такими словами
А) споконвіку був Бог
Б) споконвіку не було нічого
В) споконвіку було слово
Г) споконвіку був хаос
V Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Отож, духовність. Слово це майже ми всі промовляємо по-особливому, стиха, піднесено, адже розуміємо, що його зміст приховує щось звеличено-прекрасне. А всі ці засади записані у 10-ти Божих заповідях.
2. Виступ групи «Філософів»
З погляду філософії, біблійні настанови є стислою концепцією Світу, Людини та Життя. Вони відображають загальнолюдські життєві цінності, тому однаково зрозумілі і прихильникам різних релігійних конфесій, і людям атеїстичних переконань.
3. Виступ групи «Науковців»
Десять заповідей викладено у книзі «Вихід» Старого Заповіту, де вони називаються «Словами заповіту» або ж «Десятислів’ям», а в Новому Заповіті «Заповідями». У сучасній літературі їх часто іменують «Декалогом». Десятислів’я – перша частина осяжного законодавства Мойсея, за біблійною версією, отримана ним під час укладання заповіту з Господом на горі Синай.
4. Виступ «Психологів». Перегляд ілюстрацій «Мойсей і скрижалі Божі»
Святе – це абсолют, який водночас утворює підвалини людського світу,людської душі і до якого людина прагне все своє життя як до найвищої духовної вершини буття.
Заповіді Божі – основа моральності людей, незважаючи на плин часу, зміну епох вони були, є і залишаться в основі духовного виховання дітей.
5. Проблемне запитання
Діти, як з’явилися заповіді Божі?
6. Слово вчителя *
Заповідь 1 «Я – Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю з дому рабства. Хай не буде тобі інших богів переді Мною! »
Є тільки один правдивий і живий Бог. Люди не повинні мати інших богів, крім Нього. Бог хоче бути на першому місці в нашому житті.
7. Виступ групи «Психологів»
Заповідь 2 «Не роби собі різьби і всякої подоби…»: У часи Старого Заповіту було поширене поклоніння ідолам, фальшивим богам, виготовленим із дерева чи навіть із чистого золота. І у наш час мільйони людей поклоняються ідолам. Бог забороняє поклонятися іншим богам, робити собі кумирів, приділяти їм особливо багато уваги. Таким ідолом для людини може стати все, що привертає її увагу, забирає час і сили: накопичення грошей, надмірне захоплення музикою, спортом.
Заповідь 3 «Не призивай Імення Господа, Бога твого, надаремно…»: призивати Ім’я Бога «марно» означає використовувати Ім’я Бога просто так, без потреби, згадувати Його у прокльонах. Кожний, хто промовляє Ім’я Господа, не задумуючись над цим чи просто для зв’язку слів, зловживає Ним.
Заповідь 4 «Пам’ятай день суботній, щоб святити його!»: слово «субота» означає відпочинок. Бог створив світ за шість днів, а сьомого дня відпочив. Він благословив сьомий день відпочинку. Днем відпочинку є той день, коли ми відкладаємо всяку роботу і шануємо Господа. У цей день ми можемо відвідати церкву, читати Слово Боже, молитися, допомогти комусь. Після воскресіння Господа Ісуса Христа, що сталося в неділю, християни, а за ними й інші люди, як пам'ять про Христове Воскресіння, за день відпочинку взяли неділю.
- Що означає відпочинок для християн?
8. Виступ групи «Науковців»
Заповідь 5 «Шануй свого батька та матір свою…»: шанувати – означає любити, поважати і слухати. Любити – це не просто казати: «Я люблю тебе, мамо(тату)», а довести свою повагу та любов насправді – спілкуватися, допомагати, не завдавати прикрощів.
Заповідь 6 «Не вбивай!»: ця заповідь означає, що людина не має права позбавляти життя іншої людини, яке Бог дав,- і лише Він має право забрати його; людина не повинна ображати Боже творіння, знущатися над ним, вбивати, ображати словом (прозиватися). Коли ми ображаємо кого-небудь, то завдаємо цій людині болю. А Богові це не подобається. Народна мудрість говорить: «Рана, завдана ножем, гоїться, а язиком - ні».
Заповідь 7 «Не чини перелюбу»: ця заповідь – для одружених. Вони повинні любити один одного, допомагати і ні за яких обставин не полишати один одного, зберігати подружню вірність.
9. Слово вчителя
Любов – це є жертва. Любити – означає жертвувати своїм часом, увагою, матеріальним благополуччям, мріями… Якщо подружжя щиро робитиме цю жертву, то сім’я буде міцною, в якій пануватимуть вірність і кохання.
10. Виступ групи «Філософів»
Заповідь 8 «Не кради»: вкрасти – означає взяти без дозволу, привласнити те, що тобі не належить. Звичайно, крадуть через те, що хочуть отримати більше, ніж потрібно людині, або для того, щоб не працювати.
Заповідь 9 «Не свідчи неправдиво на свого ближнього!»: говорити неправду означає обманювати, розпускати плітки. Неправдиве свідчення – говорити неправду про іншого. Наприклад, тебе звинуватили у крадіжці, хоча ти цього не робив, або розповіли про тебе те, що з тобою ніколи не траплялось.
Заповідь 10 «Не жадай…»: не будь жадібним, не жадай того, що належить іншій людині. Заздрити – означає мати сильне бажання отримати собі те, що належить іншому. Біблія це називає гріхом. Ти можеш захоплюватися речами, які є у твоїх друзів, а в тебе нема. Але бажання отримати ці речі неправдивим шляхом – це гріх.
11. Слово вчителя
Божі заповіді є в основі православного віровчення. Сутність християнства заключається у жертві, яку приніс Ісус Христос.
Без Хресної Жертви Боголюдини Ісуса Христа немає християнства! Можна зрозуміти тепер, чому весь вогонь негативної критики атеїстів був спрямований на скасування Ісуса Христа, як реально існуючої особистості! ЯКБИ Його не було, якби не було Того, Хто постраждав за нас, хто прийняв смерть хресну – тоді б християнства просто не існувало.
Отже, якщо ми хочемо виразити суть християнства не просто одним словом - Христос, то можемо сказати так: воно складається в Хресті Христовому і в Його Воскресінні, через які людство нарешті одержало можливість нового відродження, відновлення того занепалого образа Божого, носіями якого ми є.
Інший найважливіший аспект, що складає суть християнства – це істинний внутрішній світ людини. І тут християнство пропонує те, що принципово відрізняє його від навчання всіх інших релігій. По-перше, навчання про Бога, по-друге, розуміння мети духовного життя людини, по-третє, навчання про Воскресіння Спасителя, воскресіння християнських душ у вічне життя.
VI Закріплення вивченого матеріалу
1.Проблемне питання:
- Як ви, діти, розумієте слова «…в ім’я Отця, Сина і Святого Духа?» (це поняття Святої Трійці)
2.Розповідь вчителя про Святу Трійцю
У Святому письмі говориться, що Бог існує у трьох особах: Бог-Отець, Бог-Син і Бог-Святий Дух. Водночас Бог є неподільним і єдиним у Святій Трійці, що складає єдине Божество. Всі три Особи Бога рівні між собою і відкриваються людям в Біблії. Кожна особа Бога пізнається за її особливою діяльністю.
Бог-Отець управляє Всесвітом. Він діє через Бога-Ісуса Христа і Бога-Святого Духа. Бог-Отець прагне визволити людину з полону гріха, в якому вона опинилася через непослух перших людей – Адама та Єви. З цією метою Він послав свого Єдиного Сина, Бога-Ісуса Христа, щоб Той своєю смертю відкрив грішний людині доступ до Бога-Отця і спасіння.
Ісус Христос, Син Божий, бере участь у творінні Всесвіту і людини. Він був посланий Богом на Землю, щоб відкупити людей від гріха ціною своєї смерті на хресті. Ісус Христос дає можливість кожному грішнику спастись від пекла і смерті.
Святий Дух напоумляє грішника, переконує його у спасінні, даному Богом-Отцем через Ісуса Христа. Дух Святий бере участь у творінні, втішає людину у скорботі. Святий Дух не обмежений ні часом, ні простором. Він прагне, щоб кожна людина осягла не лише матеріальні речі, а й духовні.
3. Розповідь вчителя
Про Христа і Духа Святого говорили так: «Христос подібний до світла, яке освітлює все. Світла ми не бачимо, але тільки завдяки світлу ми бачимо все, що навколо нас. І ми бачимо тільки в тій мірі, в якій це нам можливо побачити; ми можемо дивитися на те, що освітлює цей світ, і не зрозуміти, тому що нам рано, тому що ми не дозріли. І це нам у покарання не зарахується, а тільки до того буде доданий заклик: ростіть, ростіть, заглиблюйтесь, розширюйте серце і розум, і тоді ви зрозумієте».
Але Дух Святий уявляється отцями Церкви як вогонь, як тепло; як вогонь, який може все запалити Божественним життям, і як тепло, яке може проникнути в нас до самих глибин.
4. Обговорення репродукцій ікон Святої Трійці (проектування на екран)
- Що ви бачите на даній іконі?
- Як зображено Отця, Сина і Святого Духа?
- Чому іконописці зобразили голуба, гілля, вершину скелі, будинок?
- Що символізує ікона Трійці?
-Чому в молитві «Отче наш» ми звертаємося до триєдиного Бога?
Бог – Дух невидимий, але Він являвся святим людям видимим чином. Тому на іконах і зображаємо Бога в тому
6. Розповідь вчителя про храми Святої Трійці (церкви та храми проектуються на екран).
На честь Святої Трійці в Україні збудовані Православні Храми і монастирі
7. Молитва Святій Трійці
Молитва лине Зійшлись охоче Вірить, прощати,
Із вуст дитячих, Думки до ладу, По правді жити,
Бог Триєдиний Яви нам милість, Гріха не знати.
Усіх нас бачить. Благословення: Хай Слово ясне,
Кожна дитина У серце – щирість, Священне Боже
Благає Бога - У розум – натхнення. Всіх зігріває,
Отця і Сина Пробач нам вчинки, Всім допоможе!
Й Духа Святого: Думки лихії; Свободи право –
- Почуй нас, Отче! Зітри сльозинки, Життя ознака.
Ми – твої чада! Скеруй події. Во віки слава
Навчи любити, Творцю й подяка!
VIІ Підсумок уроку
Діти, підсумовуючи знання про духовність і Божі заповіді, давайте створимо схему «Основні чесноти віруючої (доброї) людини».
Усі заповіді Божі – це той духовний спадок, який дається нам разом із Батьківщиною.Ви покликані примножувати ці надбання. І нехай мудрість десяти Божих заповідей допомагає вам у цьому.
VIІІ Домашнє завдання
Продовжити речення, використовуючи такий початок:
Заповіді Божі спонукають до…
Духовно багатою є та людина…