Емоції та почуття. Культура почуттів та емоцій
Мета та завдання уроку:
актуалізувати емоційний досвід учнів;
пояснити поняття «почуття» та «емоції»;
розповісти про силу моральних почуттів;
розвивати вміння усвідомлено виявляти свої емоції та почуття, навички емоційного самоконтролю;
вчити учнів вибудовувати доброзичливі взаємовідносини з оточуючими, висловлювати судження щодо культури почуттів.
Обладнання: картки для індивідуальної та групової роботи; відеоматеріал, презентація до уроку.
Емоції та почуття. Культура почуттів та емоцій
Мета та завдання уроку:
Обладнання: картки для індивідуальної та групової роботи; відеоматеріал, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Підготовка до сприйняття навчальної теми
Скажіть, як ви думаєте, який у мене сьогодні настрій? (Добрий) Чому ви так вирішили? (Ви посміхаєтесь, очі сяють…) Ви маєте рацію. У мене дійсно чудовий настрій. По - перше, я знов зустрілась з вами, по – друге, у нас буде цікава та корисна розмова.
А розпочати хочу з читання двох історій. Готові? Починаю.
Неділя… Вихідний… Нарешті.
Якось дуже темно у кімнаті. Включив світ, а світла не додалося.
Не розумію, проте відчуваю , що щось не так.
Підходжу до вікна, дивлюсь – на душі стало млосно і боляче : стіна
дощу відділила мене від світу. Футбольне поле перетворилося у не –
велике озеро. Птахи, люди, дворові тварини – всі поховалися. Стоять
струнко лише самотні дерева. Здається, що по їх стовбуру проходить
холод . Листям, що залишилося , дерева намагаються прикрити своє
частково оголене гілля.
Я дивлюсь, вдивляюсь у глибину вулиці, шукаючи порятунку.
Небо безжальне.
Розумію, що сьогодні вже ніщо не зміниться. Футбольного матчу,
як і зустрічі з друзями, не буде. Злізаю з підвіконня, плентаюсь до ліжка
з єдиним бажанням сховатися під ковдрою від темряви та холоду.
Неділя… Вихідний… я прокинувся сьогодні дуже рано. Щось не так. Підозріло обходжу свої володіння. Ніби ніщо не змінилося. І розумію, що у квартирі стало легко дихати. Я повними грудями хапаюсь за свіже повітря, вдихаю, ні, куштую, ковтаю його. Підходжу до вікна – на вулиці стіна дощу. Великі краплі без зупину б’ють по деревах, землі, загадково витанцьовують на даху. А земля, яка за спекотне літо зачерствіла, постаріла, зім’ялася, жадібно всмоктує воду, як я улюблений сік.
Швиденько одягаюсь, передзвонюю друзям. Десять хвилин – і ми вже бігаємо по вулицях, знаходимо великі калюжі і пропливаємо по них, як могутні кораблі. Я підняв голову до неба, посміхнувся червоно – жовтому хазяїну і, підморгнувши, сказав : «Сонечко, відпочинь!»
2.Бесіда з учнями
3.Учитель узагальнює відповіді учнів
ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
1. Учитель у співпраці з учнями з’ясовує, що таке емоції та почуття.
(Емоціїї – переживання людини під впливом зовнішніх або внутрішніх подразників, тобто переживання людиною свого ставлення до світу й до людей, душевне переживання відчуттів приємного або неприємного.
Почуття – емоції, що супроводжують оцінку певних суспільних явищ, вияв схвильованості, душевного піднесення. Емоціїї викликані певними душевними переживаннями. На відміну від емоцій, почуття є стійкими, глибокими, саме вони роблять наше ставлення до різних сторін життя постійними)
2.Колективна робота
3. Учитель читає казку та вірш, учні мають пояснити, які емоції вони відчули
Потерянный. Сказка про грустного леопарда
О чем задумался, мой юный леопард?
Тебе приснился берег и пустыня?
А ты в лесу, здесь осень, листопад,
И ежик с медвежонком здесь грустили.
Ты здесь чужой, но что же делать нам?
Чужой среди других, как это страшно.
И только лист порхает по волнам,
Лесного озера, а где-то там, у башни,
Опять царевна Василиса ждет.
Тебя купец привез дитю в подарок,
А ты сбежал, и только дождь идет,
Ты у костра погреешься, пожалуй,
Обсохнешь, снова станет веселей,
И девочки рука тебя ласкает.
Я знаю, очень грустно без зверей,
Но что же делать, раз судьба такая?
О, это одиночество в глуши.
Мой леопард, тебе нужны просторы,
Но ждет она, ты лучше поспеши.
И помирись с ней, и привыкнешь скоро.
Пусть в листопаде скрыться так легко,
Остаться в одиночестве так просто.
Но стоит ли? Пусть дружба – плен оков,
Она ребенок, ты почти что взрослый.
И вот шагнул, раз и другой…
Она тебя увидела, так рада,
И ежик веселится - малышам
Быть одинокими в лесу не надо.
Ты во дворце красивый сильный зверь,
Служанки верещат, тебя едва завидят,
Ты не один, с царевной ты теперь,
Ее никто с тобою не обидит.
А если будет сниться дивный мир,
И звери поспешат к тебе навстречу,
Ты не грусти, что ты расстался с ним,
Везде есть небо, всюду звезды светят.
А. Усачев. Есть где-то ...
Есть где-то Кошачья Планета.
Там кошки, как люди, живут:
Читают в постели газеты
И кофе со сливками пьют.
У них есть квартиры и дачи,
Машины и прочий комфорт,
Они обожают рыбачить
И возят детей на курорт.
Летают в заморские страны,
Находят алмазы с кулак,
Сажают на клумбах тюльпаны
И даже разводят собак.
Роскошная жизнь на планете
У кошек, котов и котят!
Но странные жители эти
Всё время о чём-то грустят.
Как много игрушек хороших,
Как много пластинок и книг!
Вот нет только кошек у кошек...
Ах, как же им грустно без них.
4. Гра «Рахункова палата»
Учні дивляться уривок мультфільму, а потім, обговоривши у групах, називають емоції, які виявили під час перегляду (слайд 11)
5.Учитель показує репродукції картин Степана Володимировича Каширіна ( слайди 12,13,14,15 ). Учні дають словесний портрет емоційного стану котів
6. Слово вчителя
Шановні, ви дуже вдало передали емоційний стан та настрої котів. А це означає, що людина вміє відчувати інших. Свої емоції ми можемо передати близьким, а можемо, як чарівники, і змінити їх. Своєю любов’ю людина викликає відповідне почуття любові в того, хто ніколи не відчував її. Наші негативні емоції можуть викликати такі ж самі емоції та почуття у інших. Виходить, що емоціями ми можемо керувати: інколи стримувати, щоб не причинити болю іншим, інколи виразно проявляти, щоб оточуючі змогли відчути, наскільки вони нам дорогі.
7. Бесіда з учнями
8. Словникова робота
Культура – це процес розвитку та розкриття здібностей людини, високий рівень їх.
Культура емоцій і почуттів – це єдність і взаємозв’язок емоцій і почуттів, розвиток вміння позитивно та безконфліктно вирішувати свої емоційні проблеми.
ІV. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу
1. Гра « Ромашка»
Діти витягають пелюстки «Ромашки», читають ситуацію і знаходять вихід . Ситуація «Якби…» :
2. Бесіда з учнями
3. Слово вчителя
Від неприємних емоцій, почуттів можна позбавитися. Уявіть, що неприємність – це кулька, яку ви надуваєте. Надули? А тепер відпустіть її у повітря. Хай собі летить!
Ми маємо пам’ятати, що наш настрій та настрій оточуючих залежить від того, наскільки ми вміємо керувати своїми емоціями та почуттями.
4.Перегляд слайдів ( 17 -52)
V. Рефлексія (На дошці прикріплена картина дерева, на якому знаходяться яблука трьох кольорів: червоні, жовті, зелені.
« Дерево настрою »
Учитель просить дітей зірвати з «Дерева настрою» яблуко, яке відображає їх емоційний стан у цей час.
Червоне яблуко – дуже добрий настрій.
Жовте яблуко – добрий настрій.
Зелене яблуко – сумний настрій.
VI. Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VII. Домашнє завдання
Підготуйте усну відповідь на питання: «Що є каяття?»
VIII. Заключне слово вчителя
Подивіться на останній слайд .
На слайді написані слова: «Сльози – це вища ступінь посмішки». Що ж може бути спільним між цими різними поняттями? (Це свідчить, що людина має емоції, почуття , душу)