Урок християнської етики для учнів 2 класу із використанням інтерактивних технологій навчання.
Мета – допомогти учителю урізноманітнити структуру і методи роботи. Навчити учнів діяти творчо, утверджувати християнські морально – етичні чесноти.
Дані матеріали можуть бути використані учителями чотирирічної початкової школи, вихователями групи подовженого дня.
Урок з християнської етики
2 клас
Тема. За що цінується праця
Мета. Розширювати знання учнів про значення праці для життя суспільства та кожної людини зокрема; викликати бажання турбуватись про ближніх; впевнювати в необхідності подолання лінощів; розвивати вміння висловлювати власні думки, допитливість, винахідливість, кмітливість; виховувати повагу до праці, людей праці.
Обладнання. Ілюстрації « Люди різних професій», конверти із завданнями для груп.
Хід заняття
Учитель.
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
II. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, подивіться навколо. Хто нас оточує? Хто все це зробив? (відповіді учнів).
(На дошці ілюстрації "Люди різних професій").
Вправа « Мозковий штурм»
- Я хочу звернутися до вас із запитанням: «За що цінується людська праця?»( Відповіді дітей)
III. Робота над темою уроку.
1. Вступне слово вчителя.
- Кожного дня всі дорослі люди зайняті дуже важливими справами. Вони будують нам житло, печуть хліб, водять автомобілі, літаки, поїзди, дають нам світло, газ, працюють на ланах, у школах, на заводах і фабриках...
- Як би жилось нам без всього того, що вони роблять? (відповіді учнів).
Отже, всім необхідно працювати. Праця для людини – найголовніше. Господь кожному дав свій талант. Один може щось творити своїми руками, в іншого талант до мудрого слова, хтось має дар зцілення, а хтось – здібності до вивчення мов.
Кожен, отримавши дар від Бога, має сумлінно робити свою справу і жити з праці своєї. Так учив Христос, так учити апостоли, повторюючи слова Господа. "Хто не хоче працювати, – говорив апостол Павло, – той нехай не їсть. І хліб кожного буде таким, якою буде справа, що він її робить".
В українського народу є чудові прислів’я про це. Прочитайте їх.( Діти читають прислів’я написані на дошці)
Роботящі руки гори вернуть.
Без діла сидіти – можна одуріти.
Без діла слабіє сила.
Без труда нема плода.
Була б лише охота – наладиться кожна робота.
Добрий початок – половина діла.
Учитель:
- Незмірними були Боже сумління і старанність у створенні світу й творенні людини. Шість днів Господь працював. А на сьомий день спочив. Тим і заповів людям: сумлінно і старанно здійснювати кожну справу, доводити її до завершення. У народі кажуть: "Кінець діло красить".
(Робота з казкою В. О. Сухомлинського "Перед Справедливим Суддею").
Учень: (читає)
В одній людській громаді був такий звичай: коли людині, що прожила життя, наставала година помирати, вона поставала перед Справедливим Суддею, і той вирішував, що залишиться в світі від неї: повага співгромадян, любов, шана, вічна слава чи всього-на-всього маленька згадка.
І ось настав час помирати Працьовитій Людині. Прийшла вона до Справедливого Судді. Той і питає:
– Скільки літ прожила ти на світі?
– Дев'яносто дев'ять, – відповідає Працьовита Людина.
– Показуй свої роки.
А Працьовита Людина щодня садовила по одному дереву. Скільки днів вона прожила, стільки й дерев виросло. Повела Працьовита Людина Справедливого Суддю, стала показувати дерево за деревом. Багато днів минуло, поки Справедливий Суддя оглянув ліс, що виростила Працьовита Людина. Оглянув і сказав:
– Гарно ти прожила життя. Нехай залишиться від тебе у світі вічна слава.
Спокійно померла Працьовита Людина.
Поспіла година помирати Неробі.
–Скільки літ ти прожив на світі? - питає у нього Справедливий Суддя. – Дев'яносто дев'ять, – відповідає Нероба.
– Показуй свої роки.
А Неробі й показати нічого. Побачив Справедливий Суддя перед собою порожнє місце.
– Ну, що ж, нехай залишиться по тобі забуття, – вирішив Справедливий Суддя.
Учитель:
- А народ пісню склав про такого собі Гриця. (Слухання пісні "Ледачий Гриць").
- Давайте пригадаємо казку "Колосок". (Ілюстрації).
- Про кого в ній розповідається?
- Що робив Півник?
- А що робили мишенята?
- Кому дістався смачний пиріг? Чому?
- Чого навчає нас ця казка?
Якось у одного Хлопчика запитали: що він вважає найкрасивішим і найпотворнішим?
2. Робота з оповіданням В.О.Сухомлинського "Найкрасивіше і найпотворніше".
Учень: (читає). Довго думав Хлопчик і не міг вирішити, що ж на світі найкрасивіше, а що – найпотворніше. Йому здавалося, що найкрасивіше – це квітка бузку. А найпотворнішою видавалась жаба. Пішов до Дідуся, питає: "Чи ж то так? "Дідусь відповідає: "Ні, не так".
– Найкрасивіше, – каже Дідусь, – це праця людська. А найпотворніше те, що пускає цю працю на вітер. Йди, походи кілька днів по землі, й ти побачиш і те, й інше.
Пішов Хлопчик. Йде полем. Бачить, пшеничне поле жовтіє, нива – колосок до колоска.
– Оце і є найкрасивіше – думає Хлопчик. – Адже це праця людська. Йде далі. Підходить до школи. Бігають діти, граються. Одна дівчинка їсть хліб з маслом. Не доїла, кинула на землю, побігла до подруг.
– Це найпотворніше, – здогадався Хлопчик. – Адже вона людську працю пускає за вітром.
3. Гра « Мікрофон»
- Що ж у світі красивого?( відповіді учнів)
- У чому потворність?( відповіді учнів)
- А чи можуть діти допомогти старшим? (відповіді учнів)
Учитель:
Ось послухайте цю історію і скажіть, на вашу думку, чи буває таке.
Під час канікул Оля відпочивала за містом. Якось мама попросила доньку назбирати яблук на компот. Дівчинка відповіла: "Я цілий рік сумлінно працювала в школі, тож тепер цілком заслужено відпочиваю. А ти мене навантажуєш своїми яблуками! "
4. Читання ученицею вірша «Мама просить» С. Рачинець
Мама просить: - Мий посуду. –
Ну, а я кажу: - Не буду.
Бачиш, зайнята я трішки,
Шию шапочку для кішки.
Мама просить: - Мий підлогу. –
Та мені тут не до того.
Намалюю ляльку Барбі.
А ще хочу погуляти,
Часу в мене не багато.
Мама просить мене: - Доню,
Вистав квіти на осоння,
Дай водички їм напитись.
Знову я причину маю,
Мамі не допомагаю.
Може так було б ще й досі,
Розлінилася б я зовсім,
Та Христос прийшов до мене,
У моє життя щоденне.
Розповів про царство Боже-
В ньому жити може кожний,
Тільки слухатись потрібно
Того. Хто годує хлібом,
Хто пітьму розвіяв світлом,
Став спасителем для світу.
А тепер скажу вам правду:
Маму слухаюсь завжди,
Беручись до праці змалку,
Стала справжня Християнка.
фізкультхвилинка
5. Робота з підручником.
1. Читання оповідання « За що цінується праця» с.80-83
2. Обговорення.
3. Відповіді на запитання
- Як дідусь Макар навчив Сергійка цінувати працю?( відповіді учнів)
- Чи кожна праця має ціну?( відповіді учнів)
6. Робота в парах.
Обговорення прислів’я про працю. Висловлення думки про значення змісту прислів’я.
Де щира праця, там густо, а де лінь – там пусто.
Людина має виконувати будь яку роботу від душі, тоді вона принесе і певні результати , і внутрішнє задоволення. Але інколи треба себе примушувати до роботи, долаючи лінь. Тут можна навести приказку «Апетит приходить під час їжі». Так само і смак до праці не з’явиться до тих пір, доки ми за неї не візьмемося.
7. Робота в групах.
Завдання. Прочитати казку.
- Яку людину можна назвати працьовитою?( відповіді учнів)
1 група
(Робота з казкою В. О. Сухомлинського "Перед Справедливим Суддею").
В одній людській громаді був такий звичай: коли людині, що прожила життя, наставала година помирати, вона поставала перед Справедливим Суддею, і той вирішував, що залишиться в світі від неї: повага співгромадян, любов, шана, вічна слава чи всього-на-всього маленька згадка.
І ось настав час помирати Працьовитій Людині. Прийшла вона до Справедливого Судді. Той і питає:
– Скільки літ прожила ти на світі?
– Дев'яносто дев'ять, – відповідає Працьовита Людина.
– Показуй свої роки.
А Працьовита Людина щодня садовила по одному дереву. Скільки днів вона прожила, стільки й дерев виросло. Повела Працьовита Людина Справедливого Суддю, стала показувати дерево за деревом. Багато днів минуло, поки Справедливий Суддя оглянув ліс, що виростила Працьовита Людина. Оглянув і сказав:
– Гарно ти прожила життя. Нехай залишиться від тебе у світі вічна слава.
Спокійно померла Працьовита Людина.
Поспіла година помирати Неробі.
–Скільки літ ти прожив на світі? - питає у нього Справедливий Суддя. – Дев'яносто дев'ять, – відповідає Нероба.
– Показуй свої роки.
А Неробі й показати нічого. Побачив Справедливий Суддя перед собою порожнє місце.
– Ну, що ж, нехай залишиться по тобі забуття, – вирішив Справедливий Суддя.
2 група
(Робота з оповіданням В.О.Сухомлинського "Найкрасивіше і найпотворніше").
Учень (читає). Довго думав Хлопчик і не міг вирішити, що ж на світі найкрасивіше, а що – найпотворніше. Йому здавалося, що найкрасивіше – це квітка бузку. А найпотворнішою видавалась жаба. Пішов до Дідуся, питає: "Чи ж то так? "Дідусь відповідає: "Ні, не так".
– Найкрасивіше, – каже Дідусь, – це праця людська. А найпотворніше те, що пускає цю працю на вітер. Йди, походи кілька днів по землі, й ти побачиш і те, й інше.
Пішов Хлопчик. Йде полем. Бачить, пшеничне поле жовтіє, нива – колосок до колоска.
– Оце і є найкрасивіше – думає Хлопчик. – Адже це праця людська. Йде далі. Підходить до школи. Бігають діти, граються. Одна дівчинка їсть хліб з маслом. Не доїла, кинула на землю, побігла до подруг.
– Це найпотворніше, – здогадався Хлопчик. – Адже вона людську працю пускає за вітром.
3 група
(Робота з оповіданням « Не загубив, а знайшов»)
Коли синові виповнилось дванадцять років, батько дав йому новий заступ і сказав:
– Йди, синку, в поле, відміряй ділянку в сто ступенів уздовж і сто упоперек та скопай.
Пішов син у поле, відміряв ділянку й почав копати. А копати він ще не вмів. Важко було спочатку, доки приловчився копати й до заступа приладився. Наприкінці робота йшла все краще й краще. Та коли син загнав заступ в землю, щоб перекинути останній шматок грунту, він зламався.
Повернувся син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько на поламаний заступ.
– Простіть мене, батьку, - сказав син. – Я зламав заступ.
– А копати ти навчився? Копати тобі в кінці було важче чи легше?
– Навчився, і копати в кінці мені було легше, ніж спочатку.
– Отже, ти не загубив, а знайшов.
– Що ж я знайшов, батьку?
– Бажання трудитися. А це найдорожча знахідка.
Кожна група оголошує результат.
ІІІ. Рефлексія. Підбиття підсумків.
Учитель:
- Кожна людина повинна своєю працею приносити добро і користь. Одні люди печуть хліб, вирощують пшеницю і жито, овочі та фрукти, інші роблять машини, верстати, літаки й поїзди, хтось шиє одяг. А всі разом працюють один для одного, для своєї Батьківщини. Без праці людині не прожити. А ще дуже важливо навчитись розпочату справу доводити до кінця. Бо як кажуть у народі: «Добрий початок - половина діла, а добрий кінець - ділу вінець».
То ж ніколи не лінуймося; набуваймо хороших звичок; доводьмо розпочату справу до кінця. І у цьому допомагатиме Сам Господь.
Поки ще малий - учися все у світі ти робити,
Рано встати потрудися, і цікаво буде жити.
Ти привчай до всього руки, вчись майстерності щоднини,
Пізнавай усі науки, бо ж у світі ти – людина!