28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Урок "Юрій Яновський Майстер корабля"

Про матеріал
Ю.Яновський «Майстер корабля» Новаторство художньої форми («Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору. Морально-етичні колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського. ТЛ: художній час і простір, умовність зображення.
Перегляд файлу

Тема.  Ю.Яновський «Майстер корабля»  Новаторство художньої форми («Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору. Морально-етичні колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського. ТЛ: художній час і простір, умовність зображення.

Мета: - удосконалювати навички змістового аналізу тексту, аналітичного мислення;

  • формувати вміння  висловлювати й аргументувати власні думки;
  • поглибити знання про новаторство художньої форми: модерний сюжет що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору ;

поглиблювати знання з теорії літератури  про художній час і простір, умовність зображення;

  • виховувати вміння розуміти й поважати красу людських стосунків.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок з ІКТ супроводом

Обладнання: портрет письменника, мультимедійна  презентація «Ю. Яновський «Майстер корабля»,  дидактичний матеріал (тест-контроль, питання для обговорення)

Випереджувальне завдання: прочитати роман  Ю.Яновського «Майстер корабля»

Епіграф уроку: Яновський «відкрив і завоював нам море, море в значенні не географічному чи навіть геополітичному, а в значенні психологічному, як окремий духовний комплекс, який був або ослаблений у нас, або й цілком спаралізований»

                Євген Маланюк

 

                                                               Хід уроку

Методи і прийоми: створення позитивного емоційного фону уроку, тестовий контроль знань, постановка проблемного питання,  асоціативний кущ, робота з цитатним матеріалом, метод незакінчених речень, дискусія

 

Основний  зміст уроку:

1. Створення емоційного фону уроку.

Під відео морського прибою  учитель читає уривок із твору: «Ви ніколи не жили біля моря? Ви не знаєте пахощів порту й не ловили бичків на хвилерізі? Вам чужі такі слова, як "клівер" або "грецький" та "очаківський" паруси? Та що я питаю! Не можете ви цього знати, бо змінилося все відтоді, як я вперше довірив себе морській воді. Тепер того не побачиш, — брудного, вонючого й романтичного портового завулка, що виходить на море. Тепер цемент, асфальт і машини. Тепер не стають пароплави під дамбою просто, а заходять у спеціальні ангари.

Отже, прошу не нудьгувати…»

2. Актуалізація опорних знань.

Тест-контроль з метою перевірки домашнього завдання: взаємоперевірка за допомогою ключа  (Додаток 1)

3. Оголошення теми і постановка мети

4. Мотивація навчальної діяльності учнів. Постановка проблемного питання

В процесі робити над твором поміркуйте над питанням « Який багаж духовності, які морально-етичні вартос­ті повинна взяти з собою в майбутнє українська нація?»

Вчитель: Дружина письменника Тамара Яновська вважала: «Глибокий слід у творчості Яновського залишила його праця у кінематографії, де він якийсь час працював редактором. Цей період його життя знайшов відображення в романі «Майстер корабля» та в книжці «Голлівуд на березі Чорного моря», виданій 1930 року»

 Паспорт  роману:

Рід літератури: епос.

Жанр твору «Майстер корабля»: автобіографічний роман, перший в українській літературі мариністичний роман.

Тема «Майстер корабля»:  показ праці українських кіномитців 20-х років ХХ століття

Ідея «Майстер корабля»: поетизація вільного творчого начала в українській людині, утвердження  торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непереможного життєлюбства;

Композиційно-стильові особливості: в основі роману — власний досвід роботи письменника на Одеській кіностудії в 1925-1927 рр. та його співпраця з В. Кричевським, П. Нечесою, О. Дов­женком та Ітою Пензо, які згодом стали прототипами головних героїв: То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) — сам Юрій Яновський, Сев — режисер О. Дов­женко, Професор — художник, знавець старовини професор В. Кричевський, Директор — Павло Нечеса (очолював кінофабрику), Тайах — відома балери­на Іта Пензо, пізніше репресована, подобалася Довженкові та Яновському, Богдан — актор Григорій Гричер, Місто — портова Одеса, тодішній «Голлі­вуд на березі Чорного моря». Незвичний, новий для української літератури сюжет.

 Робота над змістом роману

  1. Складання таблиці:   «Герої роману та їх прототипи»

Герой

Прототип

То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно)

  Юрій Яновський

Художник Сев

Олександр Довженко

Професор

 Художник Василь Кричевський

Балерина Тайях

Актриса Іта Пензо

Директор

 Матрос Павло Нечеса

Матрос Богдан

Григорій Гричер, український кінорежисер

  1. D:\Users10\Admin\Desktop\1562069960_6.jpg  Сторення  скрайбінгу «Символи роману «Майстер корабля»

D:\Users10\Admin\Desktop\942_1_2.jpg 

 

Ліричний образ моря 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Інтерактивна вправа «Займи й обґрунтуй позицію»: сформуйте відповідь на питання « Який багаж духовності, які морально-етичні вартос­ті повинна взяти з собою в майбутнє українська нація?»
  2. Підсумкове слово вчителя. Отже, «Майстер корабля» – український модерністичний роман нового типу, про що постійно наголошував Ю.Яновський. Герої роману є пристрасними натурами, які прагнуть до нових висот творчої праці, вносять дух неспокою, оптимізму, пориваються, як і митець твору, до нових творчих звершень. А біографічні алюзії, художньо осмислені наратором, у творі підкреслюють романтичність образів, збагачують художню картину твору, надаючи їй екзотичності, життєствердності.
     
  3.  Підсумок уроку. Оцінювання. Домашнє завдання: підготувати матеріали для аналізу героїв роману.

                                                                                                               Додаток 1.

Тест  для перевірки засвоєння учнями тексту роману «Майстер корабля»

1 Про кого йдеться: «почав фантазувати про далекі острови, про голих чорних королів і високі зелені пальми, що ревуть і гойдаються від шторму на піщаному березі.»

 А. Сем

Б  ТО-МА-КІ

В. Професор

Г. Редактор

2.   Кого стосуються слова: «полетів у воду і, не вміючи плавати, стояв по пояс у воді і чекав, доки щогла наблизиться до нього.»

А. Сем

Б  ТО-МА-КІ

В. Професор

Г. Редактор

3  Вставте потрібне слово:  «Я потрусив ________, перепрошаючи його за кощунство, і нічого не почув у нього всередині»

А копілку

Б божка

В коробку

Т дзвінка

4.  Продовжіть речення: «Бриг спущено на воду. На ньому я та _____»

А  Андрій

Б  Денис

В Богдан

Т  Максим

5. До берега  якого острова  приїхали герої твору  того разу на вечір

 А. Пао

Б.  Кіпр

В. Гренландія

Г. Огайо

6. Що страшніше на кораблі?

А. шторм

Б. тайфун

В. вогонь

Г. чума

7. Майстер корабля починається словами

А Сиве волосся до чогось зобов’язує

Б. Сьогодні я бачив нашу надзвичайну «Білу Пустелю»

В. Бриг спущено на воду.

Г. Наші кроки в кіно були спробами дитини.

8. за епіграф до роману взято цитати письменників ОКРІМ

А. Гоголя

Б. Гете

В. Горація

Г. Гюго

9. Роман «Майстер корабля» поділяється на

А 20 частин

Б. 19 частин

В 17 частин

Г 18 частин

10 Яке місто відображено в образі Міста

А. Київ

Б.Херсон

В. Миколаїв

Г. Одеса

11.Роман «Майстер  корабля»  має ознаки

А. Пригодницького

Б. Фантастичного

В. Мариністичного

Г. Мелодраматичного

12. Корабель в творі символізує

А. державу

Б. всесвіт

В. багатство

Г. «веселий народ»

 

1а. 2а,3б,4в,5а,6в7а, 8г,9б,10г,11в,12а

 

 Література:

Світлана Журба, Олена Журба. Автобіографічність роману «Майстер корабля Яновського»

Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/ya/yurij-yanovskij/3571-analiz-majster-korablya-yanovskij Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гнатюк Олена Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
7 листопада 2019
Переглядів
5945
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку