Тема уроку: Арифметична та геометрична прогресії, узагальнення матеріалу.
Мета: повторити й узагальнити знання про послідовності, удосконалити вміння й навички, набуті в ході вивчення теми; перевірити вміння застосовувати набуті знання в нестандартній ситуації; розвивати логічне мислення й обчислювальні навички; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ-ГРИ
Правила гри. Цей вид гри можна проводити як урок систематизації й узагальнення знань після вивчення теми. Клас об'єднується у дві команди — «Хрестики» і «Нулики». На дошці заздалегідь намальований квадрат, розбитий на 9 клітинок, у яких записані цифри від 1 до 9 у довільному порядку. Кожна цифра закрита (можна кнопкою приколоти шматочок паперу). Кожній цифрі відповідає певне завдання. Команди по черзі називають цифру. Учасники обох команд отримують завдання під названим номером. У конкурсі перемагає та команда, яка першою впоралася із завданням, замість цифри в клітинку вписується значок цієї команди. Перемагає та команда, якій вдається заповнити ряд. Якщо цього не відбувається, то перемагає та команда, у якої більше виграних конкурсів.
8 |
1 |
6 |
3 |
5 |
7 |
4 |
9 |
2 |
Конкурс 1. Задача Феофана Прокоповича. Хтось має багато коней, і ціна їх різна. Гірший кінь коштує 4 золотих, а кращий 55 золотих, і ціна кожного наступного коня піднімається на 3 золотих. Скільки всього в нього коней?
Конкурс 2. Задача Ахмеса. У будинку жило 7 кішок. Кожна кішка з'їдає 7 мишей. Кожна миша з'їдає 7 колосків. Кожен колосок дає 7 рослин. На кожній рослині виростає 7 мір зерна. Скільки всіх разом?
Конкурс 3. Поле чудес. Визначте, якою прогресією є кожна послідовність. Визначте різницю, якщо це арифметична прогресія, й знаменник, якщо прогресія геометрична. Записавши знайдені значення і поставивши їм у відповідність букви, довідаєтеся прізвисько італійського математика Леонарда Пізанського, що в XIII столітті навів у своїй книзі задачу, що майже не відрізняється від єгипетської задачі Ахмеса.
1 |
1; 2,5; 4; 5,5;... |
|
|
2 |
6; 10; 14; 18;... |
|
|
3 |
8;4;2;1;... |
|
|
4 |
-1;3;-9;27;... |
|
|
5 |
6; 5,5; 5; 4,5;... |
|
|
6 |
8;4;0;... |
|
|
7 |
4; 7; 10; 13;... |
|
|
8 |
1;3;9;27;... |
|
|
9 |
1;4; 16;... |
|
|
4 |
І |
-3 |
0 |
2 |
м |
-2 |
к |
-4 |
А |
1,5 |
Ф |
-0,5 |
Н |
0,5 |
Б |
3 |
Ч |
Відповідь. Фібоначчі. У перекладі з італійської прізвисько означає «гарний син народився».
Конкурс 4. Кросворд
|
1 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
9 |
|
|
' |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1) її здобувають під час віднімання двох чисел.
3) Прогресія, у якої є п. 1 по горизонталі.
6) Прогресія, квадрат кожного члена якої, починаючи із другого, дорівнює добутку двох сусідніх членів.
По вертикалі:
2) Він є й у дробу, й у п. 6 по горизонталі.
4) Стан спокою, у якому знаходиться тіло або система.
5) Число, записане над рискою дробу.
Відповіді
По горизонталі: 1) Різниця. 3) Арифметична. 6) Геометрична.
По вертикалі: 2) Знаменник. 4) Рівновага. 5) Чисельник.
Конкурс 5. Вікторина
Запитання для команди «Хрестики»
1) Що називається арифметичною прогресією?
2) Сформулюйте властивість геометричної прогресії.
3) Назвіть формулу n-го члена арифметичної прогресії.
4) Запишіть формулу суми нескінченної геометричної прогресії.
5) Як знайти п'ятий член арифметичної прогресії, якщо відомо четвертий і різниця?
6) У якому випадку геометрична професія є зростаючою?
7) У якому випадку арифметична прогресія є спадною?
8) Складіть формулу для знаходження сьомого члена геометричної професії.
Запитання для команди «Нулики»
1) Що називається геомефичною професією?
2) Сформулюйте властивість арифметичної прогресії.
3) Назвіть формулу и-го члена геомефичної професії.
4) Запишіть формулу суми п перших членів арифметичної професії.
5) У якому випадку арифметична професія є зростаючою?
6) У якому випадку геометрична професія є спадною?
7) Складіть формулу для знаходження дев'ятого члена арифметичної професії.
8) Запишіть формулу для знаходження суми перших п членів геометричної прогресії.
Конкурс 6. Брейн-ринг
Правильна відповідь на одне запитання оцінюється "в 1 бал. Якщо жодна команда не дала правильної відповіді на перше запитання, то друге запитання оцінюється в 2 бали; Якщо обидві команди не дали правильної відповіді й на друге запитання, то за правильну відповідь на третє запитання дається З бали. Відповіді кожна команда пише на аркуші і віддає журі.
1) Знайдіть послідовність, що є одночасно й арифметичною, й геометричною прогресією. Укажіть різницю й знаменник. (1; 1; 1 ;...; d= 0, q = 1)
2) 21; 22; 23; 24; 25; 26;... Скільки прогресій записано? (Арифметична 1; 2; 3;...;d = 1; арифметична 2; 2; 2;...;d=-0; геометрична 2; 2; 2;...; q =1, геометрична 21; 22; 23;...,q =2, отже, чотири прогресії)
3) В арифметичній прогресії b3 =6, b7 = 22. Чому дорівнює b11 ?
7. Конкурс художників
У сприятливих умовах бактерії розмножуються так, що протягом однієї хвилини одна з них ділиться на дві.
а) Запишіть послідовність відповідно до умови завдання.
,б) Побудуйте фафік заданої професії за даними завдання, якщо 1 ≤ n ≤ 7.
Конкурс 8. Поглиблюємо знання
Кожна задача одержує задачу підвищенної складності для розв'язання. Перемагає та команда, яка швидше та правильно виконає завдання.
Задача для команди «Хрестики»
Знайдіть знаменник нескінченної геометричної прогресії, перший член якої в 1,5 раза більший за суму решти її членів.
Задача для команди «Нулики»
Знайдіть знаменник нескінченної геометричної прогресії, сума двох перших членів якої у 8 разів більша за суму решти її членів.
Конкурс 9. Дешифрувальник
У відомому вислові Піфагора слова стоять на своїх місцях, а букви в них переставлені. Розшифруйте вислів:
СИЛАЧ ТЯВПАР ОРМИМ (Числа правят миром)