Відсотки в задачах статистичного змісту.

Про матеріал
Практичне застосування вивченних алгоритмів з теми "Відсотки" для розв'язування задач статистичного змісту.
Перегляд файлу

Тема  « Відсотки в задачах статистичного змісту» (9 клас)

Мета: навчальна -  навчити учнів практичному застосуванню вивчених алгоритмів 

                                 з теми  «Відсотки» для  розв'язання  задач статистичного змісту;

         розвиваюча -  розвивати навички раціональних обчислень, логічне мислення,

                             кмітливість, творчі здібності;

            виховна  -  виховувати  відповідальність,  взаємодопомогу,   ділову                 

                           активність, виховувати в учнів риси, які б формували їх як учасників

                           майбутньої виробничої і підприємницької діяльності.

Тип уроку.  Урок  розв’язування задач  з  побудовою  кругових діаграм, гістограм  і  графіків .

Структура  уроку

І. Початок  уроку   (10  хв.)

ІІ. Основна частина уроку  (33 хв.)

ІІІ. Підведення  підсумків  уроку (2 хв.).

Х О Д   У Р О К У

І. Початок  уроку.

   Вступне слово учителя.

 Статистика – наука,  що вивчає  методи  кількісного  охоплення  і  дослідження  масових явищ.

Статистика  поділяється  за  своїм  змістом на:

  • Прикладну – демографічну,  економічну,  фінансову,  соціальну,  санітарну,  судову,  біологічну,  технічну  тощо;
  • Математичну – математична  статистика  вивчає  математичні  методи  систематизації,  обробки  й використання  статистичних  даних  для  наукових  і практичних  висновків.

Історична  сторінка.  Учень.

     Слово «статистика»  походить  від  латинського  status  -  стан  справ. У  науку  термін  «статистика»  ввів  німецький  учений  Готфрід  Ахенвалль  в  1746  році,  запропонувавши  замінити  назву  курсу  «Державознавство»,  що викладалося  в університетах  Німеччини,  на «Статистику»,  поклавши  тим  самим  початок  розвитку  статистики  як  науки  й навчальної  дисципліни.  Незважаючи  на це, статистичний  облік  вівся набагато  раніше: проводилися переписи  населення  в  Древньому  Китаю,  вівся  облік  майна  громадян  в  Древньому  Римі і т.п.

     Початок  статистичної  практики  відноситься  приблизно  до  часу  виникнення  держави.  Першою  опублікованою  статистичною  інформацією  можна вважати  глиняні  таблички  Шумерського  царства (ІІІ –ІІ  тисячоріччя  до н.е.).

   В 1954  році  академік  АР  УРСР  Б.В. Гнеденко  дав наступне  визначення: «Статистика  складається  із  трьох  розділів:

  • збір  статистичних  відомостей,  тобто  відомостей, що характеризують окремі одиниці  яких-небудь  масових  сукупностей;
  • статистичне дослідження  отриманих  даних,  що  полягає  в  з’ясуванні  тих закономірностей,  які  можуть  бути  встановленні  на  основі  даних  масового  спостереження;
  • розробка  прийомів  статистичного  спостереження  й  аналізу  статистичних  даних».

Для  подальшої  роботи  нам  знадобляться правила  розв’язування  задач  на  відсотки. «Мозковий  штурм».

Запитання:

1)Що таке відсоток?  Виразити   числом: 7%, 60%, 0,4% .      

2)Які основні задачі на відсотки ви знаєте?    .                                     

3)Як знайти відсоток від числа?  

    Знайти 3% від 35;   25% від 80;   50% від 42.

4) Як знайти число за його відсотком?

    Знайти число,  15%   якого дорівнюють 75.

5) Як знайти  відсоткове відношення?

    Знайти відсоткове відношення числа 3 до 10.

6)Записати на дошці формули простих і складних відсотків і пояснити їх.

 

Формула  простих  відсотків:

 

 Ап = Ао • ( 1 + )

Αο  - початковий  внесок

р – відсоткова  щомісячна  ставка

п– кількість місяців, за які нараховується відсоток

Αn = сума,  яку  вкладник  отримає  через  п місяців

Формула  складних  відсотків:

 

Ап = Ао

Αο  - початковий  внесок

р – відсоткова  щорічна  ставка

п– кількість років, за які нараховується відсоток

Αn = сума,  яку  вкладник  отримає  через  п років

 

ІІ. Основна  частина  уроку.

Задача  №1. Класний  керівник  веде  облік  відвідуваності  учнями  занять за  І 

             семестр.  В кінці  кожного  місяця  його  записи  виглядали  так:

місяць

вересень

жовтень

листопад

грудень

кількість

 

92

104

158

196

відносна  частота

 

 

 

 

Заповнити  таблицю  і  побудувати  кругову  діаграму  відвідування  учнями  занять  за І  семестр.

Розв’язування. Відносна  частота –   це відношення  відповідної  частоти  до 

                       величини  вибірки.

  1. 92+104+158+196= 550  -  величина  вибірки;
  2. 92 : 550 • 100% = 17%  -  вересень;
  3. 104 : 550 • 100% = 19%   -  жовтень;
  4. 158 : 550 • 100% = 29%  -  листопад;
  5. 196 : 550 • 100% =  35%  -  грудень.

Побудуємо  кругову  діаграму:

  1. 17% : 100% • 360° ≈ 61°  -  вересень;
  2. 19%: 100% • 360° ≈ 68°  -  жовтень;
  3. 29%: 100% • 360° ≈ 105°- листопад;
  4. 35%: 100% • 360° ≈ 126° -грудень.

 

Задача  № 2. Вкладник  вклав  у  банк  суму  в  розмірі  2000 грн.  Визначте,  яку  суму 

          отримує  вкладник  через  1, 2, 3, 4, 5  місяців,  якщо  відсоткова ставка  складає 

         19%  в  рік.  Побудуйте гістограму.

Розв’язування. Гістограма (від  грец. histos, тут  стовп + gramma – межа, буква,

                       написання)  -  спосіб  графічного  представлення  табличних  даних.

Для  розв’язування  будемо  використовувати  формулу  простих відсотків.

  1. А1 =2000 • (1 + )  = = 2380  (грн.)  -  через  місяць;
  2. А2 = 2000 • (1 + )  = = 2760  (грн.)  -  через  два  місяця;
  3. А3 = 2000 • (1 + )  = = 3140  (грн.) -  через три  місяця;
  4. А4 =2000 • (1 + )  = = 3520  (грн.)   -  через  чотири  місяця;
  5. А5 = 2000 • (1 + )  = = 3900  (грн.)  -  через  п’ять  місяців.

Побудуємо гістограму.

Задача  № 3.  Підприємець, враховуючи попит  і пропозиції  вирішив  вартість 100 г кави  збільшувати  через  кожен  місяць на  10%.  Обчислити  вартість  кави  щомісяця  за  пів  року,  якщо  початкова  ціна  -  30 грн. Побудуйте  графік  щомісячної  вартості  кави .

Розв’язування. Для розв’язування  задачі  будемо використовувати  формулу  складних  відсотків.

  1. А1  = 30• = 33 (грн.)  -  перший  місяць;
  2. А2  = А1 =  33 грн.  -  другий  місяць;
  3. А3= 30• = 36,1 (грн.)  -  третій  місяця;
  4. А4 =  А3 =  36,1  грн.   – четвертий  місяць;
  5. А5 = 30• = 39,9 (грн.)  -  п’ятий  місяця;
  6. А6  5= 39,9  грн.   -  шостий  місяць.

Побудуємо  графік.

 

 

ІІІ. Підведення  підсумків  уроку. 

Домашнє  завдання.  Повторити § 3, п. 19,  виконати  № 630,  632 (1,2).

 

 

doc
До підручника
Алгебра 9 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку