Тема « Відсотки в задачах статистичного змісту» (9 клас)
Мета: навчальна - навчити учнів практичному застосуванню вивчених алгоритмів
з теми «Відсотки» для розв'язання задач статистичного змісту;
розвиваюча - розвивати навички раціональних обчислень, логічне мислення,
кмітливість, творчі здібності;
виховна - виховувати відповідальність, взаємодопомогу, ділову
активність, виховувати в учнів риси, які б формували їх як учасників
майбутньої виробничої і підприємницької діяльності.
Тип уроку. Урок розв’язування задач з побудовою кругових діаграм, гістограм і графіків .
Структура уроку
І. Початок уроку (10 хв.)
ІІ. Основна частина уроку (33 хв.)
ІІІ. Підведення підсумків уроку (2 хв.).
Х О Д У Р О К У
Вступне слово учителя.
Статистика – наука, що вивчає методи кількісного охоплення і дослідження масових явищ.
Статистика поділяється за своїм змістом на:
Історична сторінка. Учень.
Слово «статистика» походить від латинського status - стан справ. У науку термін «статистика» ввів німецький учений Готфрід Ахенвалль в 1746 році, запропонувавши замінити назву курсу «Державознавство», що викладалося в університетах Німеччини, на «Статистику», поклавши тим самим початок розвитку статистики як науки й навчальної дисципліни. Незважаючи на це, статистичний облік вівся набагато раніше: проводилися переписи населення в Древньому Китаю, вівся облік майна громадян в Древньому Римі і т.п.
Початок статистичної практики відноситься приблизно до часу виникнення держави. Першою опублікованою статистичною інформацією можна вважати глиняні таблички Шумерського царства (ІІІ –ІІ тисячоріччя до н.е.).
В 1954 році академік АР УРСР Б.В. Гнеденко дав наступне визначення: «Статистика складається із трьох розділів:
Для подальшої роботи нам знадобляться правила розв’язування задач на відсотки. «Мозковий штурм».
Запитання:
1)Що таке відсоток? Виразити числом: 7%, 60%, 0,4% .
2)Які основні задачі на відсотки ви знаєте? .
3)Як знайти відсоток від числа?
Знайти 3% від 35; 25% від 80; 50% від 42.
4) Як знайти число за його відсотком?
Знайти число, 15% якого дорівнюють 75.
5) Як знайти відсоткове відношення?
Знайти відсоткове відношення числа 3 до 10.
6)Записати на дошці формули простих і складних відсотків і пояснити їх.
Формула простих відсотків:
Ап = Ао • ( 1 + ) Αο - початковий внесок р – відсоткова щомісячна ставка п– кількість місяців, за які нараховується відсоток Αn = сума, яку вкладник отримає через п місяців |
Формула складних відсотків:
Ап = Ао • Αο - початковий внесок р – відсоткова щорічна ставка п– кількість років, за які нараховується відсоток Αn = сума, яку вкладник отримає через п років |
ІІ. Основна частина уроку.
Задача №1. Класний керівник веде облік відвідуваності учнями занять за І
семестр. В кінці кожного місяця його записи виглядали так:
місяць |
вересень |
жовтень |
листопад |
грудень |
кількість
|
92 |
104 |
158 |
196 |
відносна частота |
|
|
|
|
Заповнити таблицю і побудувати кругову діаграму відвідування учнями занять за І семестр.
Розв’язування. Відносна частота – це відношення відповідної частоти до
величини вибірки.
Побудуємо кругову діаграму:
|
|
Задача № 2. Вкладник вклав у банк суму в розмірі 2000 грн. Визначте, яку суму
отримує вкладник через 1, 2, 3, 4, 5 місяців, якщо відсоткова ставка складає
19% в рік. Побудуйте гістограму.
Розв’язування. Гістограма (від грец. histos, тут стовп + gramma – межа, буква,
написання) - спосіб графічного представлення табличних даних.
Для розв’язування будемо використовувати формулу простих відсотків.
Побудуємо гістограму.
Задача № 3. Підприємець, враховуючи попит і пропозиції вирішив вартість 100 г кави збільшувати через кожен місяць на 10%. Обчислити вартість кави щомісяця за пів року, якщо початкова ціна - 30 грн. Побудуйте графік щомісячної вартості кави .
Розв’язування. Для розв’язування задачі будемо використовувати формулу складних відсотків.
Побудуємо графік.
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
Домашнє завдання. Повторити § 3, п. 19, виконати № 630, 632 (1,2).