Мета уроку: ознайомити учнів із технологією розв'язування текстових задач за допомогою складання систем лінійних рівнянь із двома змінними; вчити застосовувати ці технології під час розв'язування нескладних задач; удосконалювати навички розв'язування систем рівнянь; розвивати логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, зацікавленість.
Очікувані результати: учні повинні вміти виокремлювати дві ситуації в тексті задачі, уводити змінні, знаходити залежність між даними задачі й змінними.
Розв’язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
Мета уроку: ознайомити учнів із технологією розв’язування текстових задач за допомогою складання систем лінійних рівнянь із двома змінними; вчити застосовувати ці технології під час розв’язування нескладних задач; удосконалювати навички розв’язування систем рівнянь; розвивати логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, зацікавленість.
Очікувані результати: учні повинні вміти виокремлювати дві ситуації в тексті задачі, уводити змінні, знаходити залежність між даними задачі й змінними.
Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок.
■ І. Організаційний етап
Привітання. Перевірка присутності учнів. Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ ІІ. Перевірка домашнього завдання
▪ Перевірка письмового завдання біля дошки
▪ Розв’язування завдань, аналогічних домашнім, у парах
Для контролю правильності розв’язування запропонувати одному з учнів працювати за відкидною дошкою.
№ 1050
■ ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Уміння розв’язувати системи лінійних рівнянь особливо важливі для розв’язування текстових задач. Існує ціла низка задач, у яких необхідно знайти значення двох невідомих величин. Такі задачі й розв’язуються за допомогою систем рівнянь.
Переконаємося в цьому.
■ IV. Актуалізація опорних знань
▪ Завдання учням
Складіть рівняння, що відповідає умові.
1. Ручка коштує x грн, а маркер — y грн. Разом ручка і маркер коштують 15 грн 40 к.
2. Ручка коштує x грн, а маркер — y грн, причому ручка дорожча за маркер на 3 грн 15 к.
3. Три ручки і два маркери коштують 27 грн 50 к.
4. Два маркери на 7 грн дорожчі за три ручки.
■ V. Удосконалення знань, умінь і навичок
На прикладі розв’язування задачі ознайомити учнів з технологією розв’язування задач за допомогою складання системи лінійних рівнянь із двома невідомими.
Показати для порівняння розв’язування однієї і тієї самої задачі за допомогою складання одного рівняння та системи лінійних рівнянь із двома невідомими.
Скласти разом з учнями схему розв’язування задач за допомогою системи рівнянь
▪ Виконання письмових вправ
На прикладі розв’язування задачі за допомогою системи рівнянь ознайомимося з технологією розв’язання задач за допомогою системи рівнянь.
Приклад 1. Два олівці і три зошити коштують 1,3 грн. Три олівці і два зошити коштують 1,2 грн. Скільки коштує один олівець і один зошит?
Розв’язання
За текстом задачі виділяємо дві умови.
1) Два олівці і три зошити коштують 2,3 грн.
2) Три олівці і два зошити коштують 1,2 грн. Нехай один олівець коштує x грн, а один зошит y грн. Тоді з першої умови випливає , а з другої — .
Завдання учням: самостійно складіть і розв’яжіть систему рівнянь.
Відповідь: 1 грн; 0,1 грн.
Приклад 2. У бригаді було 50 малярів і теслярів. Коли число малярів збільшилось удвічі, а теслярів утричі, то в бригаді стало 130 осіб. Скільки малярів і теслярів було в бригаді спочатку?
Розв’язання
За текстом задачі виділяємо дві умови.
1) Було 50 малярів і теслярів разом.
2) Після збільшення числа малярів удвічі, а теслярів утричі у бригаді стало 130 осіб.
Нехай у бригаді було x малярів і y теслярів. Тоді з першої умови випливає .
Після змінення кількості робітників малярів стало , а теслярів . Тоді з другої умови випливає .
Завдання учням: самостійно складіть і розв’яжіть систему рівнянь.
Відповідь: 20 малярів, 30 теслярів.
Розв’яжіть цю задачу складанням одного рівняння з однією змінною, порівняйте отримані відповіді.
Алгоритм розв’язування задач за допомогою системи рівнянь
1) Виділити в умові задачі дві ситуації.
2) Позначити дві невідомі величини літерами.
3) Використовуючи умову задачі, скласти два рівняння.
4) Записати систему цих рівнянь і розв’язати її.
5) Проаналізувати отримані розв’язки системи відповідно до умови задачі, дати відповіді на поставлені в задачі запитання.
6) Записати відповідь.
■ IV. Узагальнення й систематизація результатів роботи
▪ виконання письмових вправ № 1078
▪ Індивідуальна робота за картками
Картка 1
Теплохід за 3 год за течією і 2 год проти течії проходить 142 км. Цей самий теплохід за 4 год проти течії проходить на 14 км більше, ніж за 3 год за течією. Знайдіть власну швидкість теплохода і швидкість течії.
Картка 2
Велосипедист їхав 2 год лісовою дорогою і 1 годину по шосе, подолавши 40 км. При цьому швидкість його руху на шосе була на 4 км/год більша, ніж лісом. Із якою швидкістю велосипедист рухався по шосе і з якою — лісом?
Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.
■ VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Завдання учням
Складіть задачу, математичною моделлю якої є система рівнянь
■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
§29, № 1079, №1080