Урок з алгебри "Розв’язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь"

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити учнів із технологією розв'язування текстових задач за допомогою складання систем лінійних рівнянь із двома змінними; вчити застосовувати ці технології під час розв'язування нескладних задач; удосконалювати навички розв'язування систем рівнянь; розвивати логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, зацікавленість.

Очікувані результати: учні повинні вміти виокремлювати дві ситуації в тексті задачі, уводити змінні, знаходити залежність між даними задачі й змінними.

Перегляд файлу

Розв’язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь

Мета уроку:ознайомити учнів із технологією розв’язування текстових задач за допомогою складання систем лінійних рівнянь із двома змінними; вчити застосовувати ці технології під час розв’язування нескладних задач; удосконалювати навички розв’язування систем рівнянь; розвивати логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, зацікавленість.

Очікувані результати:учні повинні вміти виокремлювати дві ситуації в тексті задачі, уводити змінні, знаходити залежність між даними задачі й змінними.

Тип уроку:урок удосконалення знань, умінь і навичок.

■ І. Організаційний етап

Привітання. Перевірка присутності учнів. Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку

■ ІІ. Перевірка домашнього завдання

Перевірка письмового завдання біля дошки

Розв’язування завдань, аналогічних домашнім, у парах

Для контролю правильності розв’язування запропонувати одному з учнів працювати за відкидною дошкою.

№ 1050

■ ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми уроку

Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку

Мотивація навчальної діяльності

Уміння розв’язувати системи лінійних рівнянь особливо важливі для розв’язування текстових задач. Існує ціла низка задач, у яких необхідно знайти значення двох невідомих величин. Такі задачі й розв’язуються за допомогою систем рівнянь.

Переконаємося в цьому.

■ IV. Актуалізація опорних знань

Завдання учням

Складіть рівняння, що відповідає умові.

1. Ручка коштує x грн, а маркер — y грн. Разом ручка і маркер коштують 15 грн 40 к.

2. Ручка коштує x грн, а маркер — y грн, причому ручка дорожча за маркер на 3 грн 15 к.

3. Три ручки і два маркери коштують 27 грн 50 к.

4. Два маркери на 7 грн дорожчі за три ручки.

■ V. Удосконалення знань, умінь і навичок

На прикладі розв’язування задачі ознайомити учнів з технологією розв’язування задач за допомогою складання системи лінійних рівнянь із двома невідомими.

Показати для порівняння розв’язування однієї і тієї самої задачі за допомогою складання одного рівняння та системи лінійних рівнянь із двома невідомими.

Скласти разом з учнями схему розв’язування задач за допомогою системи рівнянь

Виконання письмових вправ

На прикладі розв’язування задачі за допомогою системи рівнянь ознайомимося з технологією розв’язання задач за допомогою системи рівнянь.

Приклад 1. Два олівці і три зошити коштують 1,3 грн. Три олівці і два зошити коштують 1,2 грн. Скільки коштує один олівець і один зошит?

Розв’язання

За текстом задачі виділяємо дві умови.

1) Два олівці і три зошити коштують 2,3 грн.

2) Три олівці і два зошити коштують 1,2 грн. Нехай один олівець коштує x грн, а один зошит y грн. Тоді з першої умови випливає , а з другої — .

Завдання учням: самостійно складіть і розв’яжіть систему рівнянь.

Відповідь: 1 грн; 0,1 грн.

Приклад 2. У бригаді було 50 малярів і теслярів. Коли число малярів збільшилось удвічі, а теслярів утричі, то в бригаді стало 130 осіб. Скільки малярів і теслярів було в бригаді спочатку?

Розв’язання

За текстом задачі виділяємо дві умови.

1) Було 50 малярів і теслярів разом.

2) Після збільшення числа малярів удвічі, а теслярів утричі у бригаді стало 130 осіб.

Нехай у бригаді було x малярів і y теслярів. Тоді з першої умови випливає .

Після змінення кількості робітників малярів стало , а теслярів . Тоді з другої умови випливає .

Завдання учням: самостійно складіть і розв’яжіть систему рівнянь.

Відповідь: 20 малярів, 30 теслярів.

Розв’яжіть цю задачу складанням одного рівняння з однією змінною, порівняйте отримані відповіді.

Алгоритм розв’язування задач за допомогою системи рівнянь

1) Виділити в умові задачі дві ситуації.

2) Позначити дві невідомі величини літерами.

3) Використовуючи умову задачі, скласти два рівняння.

4) Записати систему цих рівнянь і розв’язати її.

5) Проаналізувати отримані розв’язки системи відповідно до умови задачі, дати відповіді на поставлені в задачі запитання.

6) Записати відповідь.

■ IV. Узагальнення й систематизація результатів роботи

виконання письмових вправ № 1078

Індивідуальна робота за картками

Картка 1

Теплохід за 3 год за течією і 2 год проти течії проходить 142 км. Цей самий теплохід за 4 год проти течії проходить на 14 км більше, ніж за 3 год за течією. Знайдіть власну швидкість теплохода і швидкість течії.

Картка 2

Велосипедист їхав 2 год лісовою дорогою і 1 годину по шосе, подолавши 40 км. При цьому швидкість його руху на шосе була на 4 км/год більша, ніж лісом. Із якою швидкістю велосипедист рухався по шосе і з якою — лісом?

Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.

■ VII. Підбиття підсумків уроку

Завдання учням

Складіть задачу, математичною моделлю якої є система рівнянь

■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

§29, № 1079, №1080

 

doc
До підручника
Алгебра 7 клас (Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.)
До уроку
Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
Додано
23 липня 2018
Переглядів
2013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку