Тема уроку: Розв’язування найпростіших показникових нерівностей.
(Український рушник і математика)
Мета уроку: Відпрацьовувати навички розв’язування показникових рівнянь різних видів. Формувати вміння розв’язувати найпростіші показникові нерівності та нерівності, що зводяться до найпростіших. Працювати над засвоєнням учнями схеми рівносильних перетворень нерівностей виду , де Розвивати логічне мислення, математичне мовлення. Виховувати самостійність, відповідальне ставлення до роботи, взаємоповагу та взаємопідтримку, інтерес до українських народних традицій через математику.
Хід уроку
«У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград, красиве і корисне»
М. Рильський
Урок починається із вступного слова вчителя.
Сьогодні у нас - незвичайний урок,
Зібралось гостей тут багато,
Бо тему, яку ми розглянемо тут
Постараємося з історією нашого народу з єднати.
Вчитель оголошує тему та мету уроку.
Епіграфом нашого уроку є слова М. Рильського про єдність красивого та корисного. Сьогодні ми попитаємося поєднати: Корисне – розв’язання показникових рівнянь та нерівностей, з красивим – українським рушником.
Український рушник… І сучасну, й традиційну оселю в Україні важко уявити без нього. Тчуть його і вишивають досі. Першоосновою рушника було полотно (обрус), яке виготовлялося вручну і широко використовувалося в побуті, від чого і стало називатися «ручником», а потім «рушником».
Відповідно до функцій, які виконував рушник, йому давалися назви:
«утирач» - для обличчя та рук;
«стирок» - для посуду та стола;
«покутний» - для прикрашення ікон та портретів;
«намітка» - головний убір заміжньої жінки (рушник довжиною 8 м).
А скільки пов’язано з ним звичаїв та обрядів. Без рушника, як без пісні, не обходяться заручини та весілля, народження дитини та проводи, спорудження нової оселі та зустріч гостей. Він і нині символізує щиру любов і незрадливість, щедрість та повагу.
«… і на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов».
Перш ніж перейти до історії рушника повторимо вивчений матеріал. Ось на рушниках є такі емблеми з номерами питань, берети по питанню і відповідаєте.
2. Назвати область визначення функції у= 5√х-2.
у = (0,5tg450)-2х.
4.Чому дорівнює корінь рівняння 3х = 1; 2х = 4.
5. Порівняти основу з 1: а5 а7, а0,6 а0,7.
6. Вказати спосіб розв’язування рівнянь: 271-х=81; 3х+1 -4*3х-2 =96; 36х -4*6х -12 =0.
7. Скільки коренів має рівняння = 4; 2х = 0.
Тепер поговоримо про до цих пір загадковий «Диво – рушник» - оберіг від небажаного та небезпечного. Сила його – у візерунках, які можна читати, як читають книжки. То ціла наука (як сама математика). За її допомогою ми дізнаємося про візерунок «Диво-рушника».
Для цього ми розв’яжемо тестові завдання зі списку завдань НМТ з математики.
1 варіант 2 варіант
6х-8=6 і 5х – 5 =0 0,2х+5=0,2 і 3х = 1.
М)9; Б) 1; Р) 10; К) 11. М)0; З) -4; В) 2; І) 6
2. Розв’язати рівняння
5х-2 = 25 4х+3 = 16.
О) 4; Ф) 0; Р) 2; Г) 3. О) 5; Б) -1; А) 1; Г) -3.
3. Яке з наведених рівнянь не має коренів
І)7х=7; С) 2х =-1; Т) 3х-9=3; Р) (1/7)х=7-1. О)4-х=0; Д) 41-х=4-2; К) (0,2)х=5-2; А) 3х-6=3.
4. Розв’язати рівняння
2х*3х=36 5х*2х=100
А) 1; Л) 2; К) 6; І) 10 В)1; Д) 6; М) 2; О) 10.
5. Скільки коренів має рівняння
2х= 0 (0,5)х= - 0,5
А)один; И)жодного; В) два; М) безліч. Г) два; О)жодного; А) один; Р) безліч.
6. Яким способом можна розв’язати рівняння
4х-3*2х-10=0 5х-2 + 4*5х-1 -3*5х=-54.
А) одна основа; Р) винесення множника за дужки; Н)зведення до квадратного; В)інший спосіб.
7. Розв’язати рівняння:
3х+1+3х=36 5х+1+5х = 30.
Н)2; М)4; Ф)1; К)3.
8.Розв'язати рівняння
()х*()х=1 ()х*()х=1
И)0; А)3; Б) 2; Ч)1. Н)0; Л)6; П)1; А)3.
9. Яка з функцій є зростаючою 9. Яка з функцій є спадною
Й) у=2х; А)у=0,2х; И)у=х2; Н)у=(-3)х? Г)у=х0,2; І) у=0,5х; А) у=2х; З) у=(-0,5)х
РОСЛИННИЙ ЗООМОРФНІ
Найбільш поширений орнамент «Диво-рушника» - рослинний: дубове листя, виноградне гроно; калина; листя хмелю (демонструються малюнки). А з рослинним переплітаються зооморфні (тваринні) орнаменти. Насамперед це дивовижні птахи, що символізують людські души. Іноді контур візерунка вишивають геометричним орнаментом: ромб з крапкою посередині (засіяна нива), різноманітні квадрати та прямокутники (символи сонця), ламана лінія (вічне життя).
Рушниковий орнамент – співуча мелодія душі, що звучить, не лише для очей, а й для розуму й почуттів. Але, щоб вона заграла на полотні, потрібно знати різні види швів.
Скільки видів швів використовується на Сумщині для вишивання рушників?
Щоб відповісти на це питання треба розв’язати таку нерівність:
2х 4100.
Ось задача полягає в тому, щоб познайомитися з цими нерівностями, навчитися їх розв’язувати.
3.Пояснення нового матеріалу.
виконується тільки тоді, коли f(x)g(x), тобто знак нерівності зберігається; якщо 0, то знак нерівності змінюється на протилежний, тобто f(x)g(x).
Тому , повертаючись до нерівності 2х2200, 2 більше 1, тому х200.
Ось, ровязавши цю нерівність бачимо, що на Сумщині використовуються понад 200 видів швів. Це: хрестик, плутаний хрестик, мережка, лиштва, визірування, гладь, і багато інших.
Візерунок «Диво-рушника» - це міфічне «дерево життя», прекрасна квітка, верхня частина якої – про життя богів, нижня – з життя людей, а коріння символізує першооснови і початки цілого світу.
Рушник – одвічний візерунок,
Одвічна пам'ять поколінь
Одвічна пам'ять…
З давніх-давен «Диво-рушник» вишивали червоними нитками на білому полотні. Білий колір символізує початок, упевненість, чистоту. Червоний – радість, гідність, лідерство.
Тому і ми з вами попрацюємо над нерівностями, покажемо свою упевненість у знаннях, лідерство, самостійність.
4.Закріплення нових знань.
Розв’язати №18.2 (1,3,4,7,9); 18.4(1); 18.8(1,2,4,6).
5.Підсумок уроку. Рефлексія.
6.Домашнє завдання. Опрацювати п.18, №18.3 18.5, 18.9(2,4)
Урок можна закінчити словами закарпатського поета Василя Густі:
Поки живе чоловік.
Поки сходить і вруниться зілля –
Буде разом довіку рушник
Із началом весни і дороги,
Бо народ у ньому бачити звик
Віру в честь, у життя, в перемогу.
Державний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» імені І.Г.Харитоненка
План-конспект відкритого уроку
з алгебри в 11 класі
Тема уроку: «Розв’язування найпростіших показникових нерівностей»
(Нестандартний урок – Математика і народознавство)
Вчитель З.А.Алтухова
«У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград, красиве й корисне»
М. Рильський