Тема. Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури)
Мета уроку: ознайомити учнів з екологічними групами рослин у залежності від освітленості, температури, вологості; розкрити значення пристосувальних рис рослин до різних екологічних умов; розвивати вміння порівнювати біологічні процеси та екологічні чинники довкілля, робити висновки; розвивати вміння логічно мислити, спостерігати та узагальнювати вивчене; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні мають називати основні екологічні групи рослин та характеризувати їх; учні мають робити висновок про будову організмів як результат їх пристосування до умов середовища.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Організація навчальної діяльності учнів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
У тінистих і вологих лісах розкидані густі зарості кислиці. Коли кислиця розправляє всі три листочки, тримаючи їх горизонтально в одній площині,— це означає, що на неї не падають прямі сонячні промені. Варто сонячному промінчику прорватися крізь лісову хащу, як листочки її поникнуть, опустяться.
— А що може статися з кислицею, якщо зверху над нею зникнуть густі крони дерев?
— До якої екологічної групи можна віднести цю рослину?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.1 Встановити поняття місцезростання та екологічні чинники
1.2. Цифровий біологічний диктант. Із запропонованого переліку вибрати:
І варіант — чинники неживої природи
ІІ варіант — чинники живої природи
ІІІ варіант — антропогенні
1 Опади 2 Вирубування лісу 3 Бурелом 4 Мікориза 5 Осушування боліт 6 Переміщення піску 7 Надмірне випасання худоби на луках 8 Земне тяжіння 9 Зрошення земель 10 «Ріжки» в суцвітті жита 11 Боротьба рослин за світло під дією вітру 12 Запилення квіток комахами
Відповіді: І варіант — 1, 3, 6, 8; ІІ варіант — 4, 10, 11, 12; ІІІ варіант — 2, 5, 7, 9.
Дія світла на рослину
за інтенсивністю за тривалістю
короткого довгого дня
світлолюбні тіньолюбні тіньовитривалі
*Завдання для учнів з достатнім і високим рівнем: розглянути малюнок і зробити висновки про вплив інтенсивності світла на формування стовбурів і крони сосни.
3. Екологічні групи рослин у залежності від температури навколишнього середовища ( пошукова робота з підручником, складання опорної схеми.
- Що є основним джерелом тепла на планеті?
- Які зміни ми спостерігаємо у рослин із зміною температурного режиму?
- Закінчіть схему ( назвіть приклади рослин):
Екологічні групи за відношенням до температури
морозостійкі холодностійкі теплолюбні
* Як температура вплинула на розселення рослин на території України?
4. Екологічні групи рослин у залежності від вологості. (Бесіда. Робота з таблицею).
- Яка роль води в житті рослин ?
- Заповнити таблицю :
Характерні особливості рослин за їхнім відношенням до води
Група рослин |
Пристосування до умов існування |
Приклади рослин |
||||
вологолюбні |
|
|
||||
посухостійкі |
|
|
||||
сукуленти |
|
|
||||
*Чому після вирубування лісів зникають вологолюбні рослини?
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Обговорення питань:
1. Для чого людині потрібно знати про вплив екологічних чинників на організми?
2. Відомо, що рослини найбільше залежать від світла, температури, води, поживних речовин, повітря. Як ви вважаєте, для рослин має значення дія кожного окремого чинника природи, чи їхня комплексна дія? Відповідь обґрунтуйте.
V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи здобувачів освіти
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати §
⃰ Зробити малюнок, на якому показати зв’язок рослини з чинниками навколишнього середовища.