Завдання даного уроку - розкрити суть розмноження як однієї з властивостей живих організмів, показати особливості і властивість різних типів розмноження у рослин.Розмноження, або відтворення собі подібних, є невід'ємною частиною всіх живих організмів, а в тому числі і рослин. Вивчення даної теми має досить велике значення, адже розмноження забезпечує безперервність і спадкоємність життя і лежить в основі наук, які будуть вивчатися в старших класа - це генетика і селекція. Без розмноження життя на Землі припинилося б.
Тема: Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Вегетативне розмноження.
Цілі уроку: ознайомити учнів з основними типами розмноження й основними формами вегетативного розмноження рослин, показати його значення для дикоростучих і культурних рослин; розвивати вміння встановлювати логічно-змістовні зв’язки, вміння застосовувати знання на практиці; виховувати толерантність, бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: бульби картоплі (пророслі та непророслі), цибулини цибулі, кореневища рослин (живі, фіксовані або гербарій), гербарні зразки суниці, таблиці із зображенням способів вегетативного розмноження рослин.
Базові поняття й терміни уроку: вегетативне розмноження, регенерація, природне і штучне розмноження, кореневі паростки, відводки, кореневища, бульби, цибулини, виводкові бруньки, вуса, щеплення, підщепа і привой.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання. Перевірка готовності учнів до роботи на уроці.
II. Актуалізація опорних знань
Вправа «Встанови відповідність»
(вчитель називає характеристики, учні відносять їх відповідно до вегетативних органів:корені, стебла, листки)
Ключ: корені-2, 4,9,10; стебла-5,6,8,11; листки- 1, 3,7,12
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Що відбудеться якщо ми вкинемо в землю насіння, картоплину, або цибулину, увіткнемо гілочку верби? А як називається такий процес?
Завдання уроку.
1. Що таке розмноження?
2. Які способами розмноження рослин?
3. Які особливості статевого і нестатевого розмноження?
4. Які способи вегетативного розмноження рослин ?
III. Вивчення нового матеріалу
Розмноження – це збільшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.
Розповідь учителя із складанням схеми «Способи розмноження»
1.Статеве розмноження, формування понять: «спермії або сперматозоїди», «яйцеклітина», «зигота», «запліднення», переваги статевого розмноження над іншими, формами - розповідь з елементами бесіди.
2.Нестатеве розмноження, його особливості, поглиблення поняття «спора», характеристика будови й біології спор вищих рослин і одноклітинних водоростей
3.Вегетативне розмноження рослин.
Учитель розповідає про біологічні особливості бульби й цибулини, кореневища, про значення вегетативного розмноження видозміненими пагонами, про умови, необхідні для цього процесу. На прикладі суниці вчитель знайомить учнів з розмноженням рослин видозміненими пагонами — вусами.
4.Біологічне значення вегетативного розмноження, у якому вкажіть, чим вегетативне розмноження відрізняється від інших способів розмноження і яке його значення.
ІУ. Узагальнення знань
Статеве Вегетативне
Спільне:збільшення кількості особин
Статеве: за допомогою злиття гамет, забезпечує збільшенню різноманітності нащадків.
Вегетативне : частинами тіла, сприяє швидкому зростанню чисельності виду.
2. Визначте, про який вид розмноження йдеться.
1. Може здійснюватись видозмінами стебла.
2. Здійснюється спорами.
3. Характерне утворення статевих клітин і їхнє злиття.
4. Суниці можна розмножити вусами.
5. Характерне утворення зиготи.
6. Листковими живцями розмножується бегонія.
7. У садівництві широко застосовується щеплення.
8. Так найпростіше розмножити тюльпан.
9. Спори мають тверду оболонку і розносяться вітром.
10. Цьому сприяє наявність квітки.
11. Півники і м’ята розмножуються кореневищами.
12. Більшість рослин можуть розмножуватися за допомогою листків, частин стебла, кореневищ.
V. Домашнє завдання
Підготувати відповіді на запитання, тестові завдання, підготувати доповіді, вірші, легенди про квіти, повторити § 27. Виконати дослідницький практикум •Вегетативно розмноження рослин*.