Урок з біології 7 клас " Органи чуття"

Про матеріал
ознайомить з особливостями будови й функціонування органів чуття у представників різних систематичних груп царства Тварини, їхнє значення для нормальної життєдіяльності організму; розвивати увагу, логічне мислення, вміння зв’язного мовлення; виховувати доброзичливого, ввічливого. комунікабельного, тактовного учня.
Перегляд файлу

Біологія 7 клас

Тема: Органи чуття. Їх значення.

Мета: Сформувати уявлення про особливості подразливості у тварин, будови  й функціонування органів чуття у різних тварин, пояснювати значення органів чуття в житті тварин,  обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати доброзичливого, ввічливого, комунікабельного, тактовного учня.

Очікувані результати:

учні: називають органи чуття тварин; називають функції кожного з органів чуття; характеризують подразливість як загальну властивість тварин.

Основні поняття й терміни: подразливість, рецептор, рефлекс, бічна лінія,  прості очі, складні очі (фасеткові),  слухові кісточки, ехолокація.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник,таблиці органів чуття, малюнки, фрагменти відеофільмів.

І Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка присутності  й обладнання.

ІІ Актуалізація опорних знань.

Прийом « Поміркуйте»

1.Як тварини орієнтуються в просторі ?

2.Як бачать світ тварини. ?

3. Як гадаєте, що об’єднує велетня-слона та маленького тендітного метелика? Здаєшся? ( Їх поєднує надзвичайна гострота слуху. І слон, і метелик можуть вловити навіть звуки частотою 1 герц, тоді коли слуховий діапазон людини становить від 20 до 20 000 герц.)

4.Які тварини здатні вловити звуки нижчі 0.1 герца ?

( голуб)

5.Побудуй ланцюжки та допиши ознаки відчуттів.

 

 

Чуття

Органи чуття

Ознаки

1. Смак

Очі

Холодний

2.Дотик

Вуха

Солодкий

3.Слух

Ніс

Зелений

4.Зір

Язик

Тихий

5.Нюх

Шкіра

Пахучий

 

ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності.     

 Перед вами є епіграф нашого уроку:   «А нюх як у собаки , а зір як у орла» пригадайте мультфільм «Бременські музики» та веселу пісеньку слідчого, який шукав принцесу.  

  Як ви думаєте якою буде тема нашого уроку?

  Про  що ми маємо дізнатися ?

  Чого навчитися? 

 Прийом «Здивуй! Зацікав!».

Найкращий зір серед усіх тварин мають хижі птахи. Наприклад, орел може побачити мишу на відстані 3 км.

Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що ямкоголов (підродина отруйних змій) здатний «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка! У піску на дні штучного водоймища причаїлась камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич.

Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ. Очі — чудовий приклад цього.

ІV  Засвоєння нових знань.

1.Особливості органів чуття.

У процесі еволюційного розвитку в багатоклітинному організмі утворилися спеціалізовані скупчення клітин, чутливих до специфічних подразнень. Такі утвори у вищих тварин і людини формують органи чуття, які з допомогою центральної нервової системи здійснюють зв’язок організму з навколишнім середовищем. Організм отримує інформацію  у вигляді звуку, світла, речовин, тепла, холоду, механічних впливів. Здатність організму реагувати на дію подразника: світла, звуку, тепла, холоду, їжі, температури, вологості, температури, сольового складу називається подразливість.  У примітивних тварин поведінкова реакція на подразники у формі таксисів  обумовлена подразливістю. Таксис – це спрямована рухова реакція організму у відповідь на вплив певного чинника (може бути позитивний і негативний). А у вищих тварин цю функцію виконують спеціальні периферичні органи. Рефлекс - це реакція на дію подразника за участю нервової системи (безумовний, умовний).  Органи чуттів складаються зі спеціалізованих нервових закінчень – рецепторів,  провідного шляху й ділянки кори великого мозку, куди проектується той чи інший вид чутливості.

Загальний план будови сенсорних систем.

Рецептори  центр відповідного органа чуття.

Наприклад: зоровий аналізатор.

Зорові рецептори­­­­­­­­­­­­­                сітківка ока                Зоровий центр

потилична частка кори великих півкуль.

Тварини, у яких усі органи чуття були б розвинуті однаково сильно, не буває. В одного добре розвинутий слух, у другого – зір, у третього – нюх. Це залежить від того, який спосіб життя веде тварина. Поміркуйте, навіщо кроту, який веде підземний спосіб життя , гарний зір ?! А у людини зір розвинений добре, а ось нюх розвинутий доволі слабко. Розвиток органів чуття залежить від того, наскільки розвинуті ті відділи головного мозку, які їх контролюють.

2. Відеоспостереження  за органами чуття тварин.

3.  Пригадайте органи чуття у безхребетних тварин та дайте відповідь на запитання:  які є органи  чуття у безхребетних тварин ?

У кишковопорожнинних________________________________

У Кільчастих червів_____________________________________

У Членистоногих_______________________________________

У Молюсків ___________________________________________

 

Прийом « Поміркуйте»

  1. Поміркуйте,чому членистоногі – еволюційно перша група тварин, у якої органи чуття досягають високого рівня ? Відповідь обґрунтуйте.
  2. Поміркуйте, чому  дощового черв’яка органи чуття розвинені дуже слабко. Відповідь обґрунтуйте.

4. . Робота у групах. Які є органи чуття у хребетних тварин ?

 Користуючись підручником ( параграф 36 стр.137) дайте коротку характеристику органів чуття хребетних тварин та їх особливостей у зв’язку зі способом існування.

І група Риби

ІІ група Амфібії

ІІІ група Рептилії

ІV група Птахи

V група Ссавці

Прийом « Хвилинка – цікавинка»

(Короткі,цікаві повідомлення учнів)

 Прийом « Мозковий штурм»

1) Чи пов’язаний  розвиток органів чуття зі швидкістю руху тварин.

2) Яка тварина «позичила» свої очі фотоапарату і дорожнім знакам ?

3) Які ускладнення органів чуття спостерігають у хребетних тварин ?

V. Узагальнення і систематизація знань.

Робота з термінами:  рецептори, подразливість, рефлекс, прості очі, складні очі (фасеткові),  слухові кісточки, ехолокація, бічна лінія.

2.) Прийом « Біологічний крос»

1.Бічна лінія – особливий орган чуття, характерний для…. ( риб)

2.Шар зорових рецепторів …..( Сітківка)

3.Здатність ока бачити на різних відстанях… ( Акомодація)

4.Реакцію організму у відповідь на подразнення ,що відбувається за участі нервової системи називається….. ( Рефлекс)

5. Кришталик риб круглий, не змінює своєї форми, і саме тому риби… (короткозорі)

6. Орган слуху плазунів за будовою подібний до… ( земноводних)

7. Вловлювання відбитих ультразвуків… ( ехолокація)

8. У птахів погано розвинений орган чуття…( нюх)

9.Птахи мають гострий…(зір і слух)

10. У земноводних окрім середнього вуха з’являється… ( середнє)

11. У ссавців добре розвинені органи чуття… ( зору, слуху,нюху, дотику, смаку та рівноваги)

12. Очі рептилій і амфібій захищені…( трьома повіками: верхньою, нижньою, миготливою перетинкою)

VI. Підбиття підсумків уроку.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 36, повторити §§ 34, 35, підготуватись до самостійної роботи.

 

.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
3402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку