Біологія 7 клас
Тема: Органи чуття. Їх значення.
Мета: Сформувати уявлення про особливості подразливості у тварин, будови й функціонування органів чуття у різних тварин, пояснювати значення органів чуття в житті тварин, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати доброзичливого, ввічливого, комунікабельного, тактовного учня.
Очікувані результати:
учні: називають органи чуття тварин; називають функції кожного з органів чуття; характеризують подразливість як загальну властивість тварин.
Основні поняття й терміни: подразливість, рецептор, рефлекс, бічна лінія, прості очі, складні очі (фасеткові), слухові кісточки, ехолокація.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник,таблиці органів чуття, малюнки, фрагменти відеофільмів.
І Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка присутності й обладнання.
ІІ Актуалізація опорних знань.
Прийом « Поміркуйте»
1.Як тварини орієнтуються в просторі ?
2.Як бачать світ тварини. ?
3. Як гадаєте, що об’єднує велетня-слона та маленького тендітного метелика? Здаєшся? ( Їх поєднує надзвичайна гострота слуху. І слон, і метелик можуть вловити навіть звуки частотою 1 герц, тоді коли слуховий діапазон людини становить від 20 до 20 000 герц.)
4.Які тварини здатні вловити звуки нижчі 0.1 герца ?
( голуб)
5.Побудуй ланцюжки та допиши ознаки відчуттів.
Чуття |
Органи чуття |
Ознаки |
1. Смак |
Очі |
Холодний |
2.Дотик |
Вуха |
Солодкий |
3.Слух |
Ніс |
Зелений |
4.Зір |
Язик |
Тихий |
5.Нюх |
Шкіра |
Пахучий |
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності.
Перед вами є епіграф нашого уроку: «А нюх як у собаки , а зір як у орла» пригадайте мультфільм «Бременські музики» та веселу пісеньку слідчого, який шукав принцесу.
Як ви думаєте якою буде тема нашого уроку?
Про що ми маємо дізнатися ?
Чого навчитися?
Прийом «Здивуй! Зацікав!».
Найкращий зір серед усіх тварин мають хижі птахи. Наприклад, орел може побачити мишу на відстані 3 км.
Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що ямкоголов (підродина отруйних змій) здатний «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка! У піску на дні штучного водоймища причаїлась камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич.
Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ. Очі — чудовий приклад цього.
ІV Засвоєння нових знань.
1.Особливості органів чуття.
У процесі еволюційного розвитку в багатоклітинному організмі утворилися спеціалізовані скупчення клітин, чутливих до специфічних подразнень. Такі утвори у вищих тварин і людини формують органи чуття, які з допомогою центральної нервової системи здійснюють зв’язок організму з навколишнім середовищем. Організм отримує інформацію у вигляді звуку, світла, речовин, тепла, холоду, механічних впливів. Здатність організму реагувати на дію подразника: світла, звуку, тепла, холоду, їжі, температури, вологості, температури, сольового складу називається подразливість. У примітивних тварин поведінкова реакція на подразники у формі таксисів обумовлена подразливістю. Таксис – це спрямована рухова реакція організму у відповідь на вплив певного чинника (може бути позитивний і негативний). А у вищих тварин цю функцію виконують спеціальні периферичні органи. Рефлекс - це реакція на дію подразника за участю нервової системи (безумовний, умовний). Органи чуттів складаються зі спеціалізованих нервових закінчень – рецепторів, провідного шляху й ділянки кори великого мозку, куди проектується той чи інший вид чутливості.
Загальний план будови сенсорних систем.
Рецептори центр відповідного органа чуття.
Наприклад: зоровий аналізатор.
Зорові рецептори сітківка ока Зоровий центр
потилична частка кори великих півкуль.
Тварини, у яких усі органи чуття були б розвинуті однаково сильно, не буває. В одного добре розвинутий слух, у другого – зір, у третього – нюх. Це залежить від того, який спосіб життя веде тварина. Поміркуйте, навіщо кроту, який веде підземний спосіб життя , гарний зір ?! А у людини зір розвинений добре, а ось нюх розвинутий доволі слабко. Розвиток органів чуття залежить від того, наскільки розвинуті ті відділи головного мозку, які їх контролюють.
2. Відеоспостереження за органами чуття тварин.
3. Пригадайте органи чуття у безхребетних тварин та дайте відповідь на запитання: які є органи чуття у безхребетних тварин ?
У кишковопорожнинних________________________________
У Кільчастих червів_____________________________________
У Членистоногих_______________________________________
У Молюсків ___________________________________________
Прийом « Поміркуйте»
4. . Робота у групах. Які є органи чуття у хребетних тварин ?
Користуючись підручником ( параграф 36 стр.137) дайте коротку характеристику органів чуття хребетних тварин та їх особливостей у зв’язку зі способом існування.
І група Риби
ІІ група Амфібії
ІІІ група Рептилії
ІV група Птахи
V група Ссавці
Прийом « Хвилинка – цікавинка»
(Короткі,цікаві повідомлення учнів)
Прийом « Мозковий штурм»
1) Чи пов’язаний розвиток органів чуття зі швидкістю руху тварин.
2) Яка тварина «позичила» свої очі фотоапарату і дорожнім знакам ?
3) Які ускладнення органів чуття спостерігають у хребетних тварин ?
V. Узагальнення і систематизація знань.
Робота з термінами: рецептори, подразливість, рефлекс, прості очі, складні очі (фасеткові), слухові кісточки, ехолокація, бічна лінія.
2.) Прийом « Біологічний крос»
1.Бічна лінія – особливий орган чуття, характерний для…. ( риб)
2.Шар зорових рецепторів …..( Сітківка)
3.Здатність ока бачити на різних відстанях… ( Акомодація)
4.Реакцію організму у відповідь на подразнення ,що відбувається за участі нервової системи називається….. ( Рефлекс)
5. Кришталик риб круглий, не змінює своєї форми, і саме тому риби… (короткозорі)
6. Орган слуху плазунів за будовою подібний до… ( земноводних)
7. Вловлювання відбитих ультразвуків… ( ехолокація)
8. У птахів погано розвинений орган чуття…( нюх)
9.Птахи мають гострий…(зір і слух)
10. У земноводних окрім середнього вуха з’являється… ( середнє)
11. У ссавців добре розвинені органи чуття… ( зору, слуху,нюху, дотику, смаку та рівноваги)
12. Очі рептилій і амфібій захищені…( трьома повіками: верхньою, нижньою, миготливою перетинкою)
VI. Підбиття підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 36, повторити §§ 34, 35, підготуватись до самостійної роботи.
.