Урок з біології 8 клас на тему: "Зорова сенсорна система"

Про матеріал

Розробка уроку з біології людини 8 клас з теми: "Зорова сенсорна система". Матеріал підібраний з урахуванням поглибленого вивчення біології. Урок насичений інформацією, його можна доповнювати проектними роботами учнів.

Перегляд файлу

Тема.    Зорова сенсорна система.

Мета уроку:

дидактична: сформувати знання про зорову сенсорну систему.                     

розвивальна: на основі вже наявних знань сформувати конкретні уявлення про зорову сенсорну систему, її будову та функції.

 виховна: сприяти формуванню наукового світогляду учнів;

показати зв'язок навчального матеріалу з життям і подальшою професійною діяльністю учнів.

Основні поняття й терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склоподібне тіло, сітківка, передня та задня камери ока, брови, повіки, вії, слізні залози, кон'юнктива, рогівка, судинна оболонка, райдужка.

Обладнання: Схема «Будова ока», мал. «Фоторецептори ока», мал. «Допоміжний апарат ока», рис. « Зоровий аналізатор», рис « Будова сітківки».  

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  1. Як людина пізнає навколишній світ? (через сенсорні системи)
  2. Що називають сенсорною системою? (складні структури, які сприймають і проводять тонкий аналіз усіх подразнень, що надходять із зовнішнього та внутрішнього середовища організму)
  3. Назвіть відділи сенсорної системи (периферичний – рецептори, провідниковий – нерви, центральний відділ –кора і підкіркові центри) скласти схему на дошці
  4. Як здійснюється взаємодія між собою частин сенсорної системи ? (подразники збуджують органи чуття і організм реагує, шляхом аналізу подразників в корі, подразники збуджують рецептори і збудження передається у відповідні зони кори, де аналізуються)
  5. Що таке рецептор?
  6. Назвіть види рецепторів.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів та оголошення теми та мети уроку

Поміркуйте над висловом «У страху очі великі». Як ви його розумієте? Як цей вислів можна поєднати з нашим сьогоднішнім уроку?

(Діаметр зіниці змінюється і в результаті емоційних реакцій: за стану страху зіниця розширюється, а за гніву – звужується.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

З усіх органів чуття людини – око - найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів.

Максим Горький писав «Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору» Це забирає у людини 9/10 відсотків інформації. Це дійсно, тому що 90% інформації ми отримуємо за допомогою зору. Навіть неозброєними оком людина може побачити свічку на відстані 30 км.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Значення зору

Зір – це фізіологічний процес,який забезпечує сприйняття різноманітних предметів, їх кольору, форми, розміру, відстані до них, взаємного розташування у просторі, рухів живих і неживих тіл. За допомогою зору ми сприймаємо й розрізнюємо графічні сигнали (букви, цифри, малюнки тощо). Практично всі види трудової діяльності здійснюються за участю зору.

Зорова сенсорна система включає око (орган, який сприймає світлові промені), зоровий нерв, підкіркові центри зору та зорову зону, розташовану в потиличні частині кори великих півкуль головного мозку.

  1. Будова ока

Око розташоване в очній ямці черепа (орбіті). Розташування ока ми можемо побачити на рисунку "Зоровий аналізатор". Приблизна вага ока 7-8 г, діаметр близько 23 мм.

Воно має кулясту форму з опуклішою передньою частиною й тому ще називається очним яблуком. Така форма ока дозволяє йому рухатись у певних межах очної ямки. Очне яблуко має три оболонки - білкову, судинну та внутрішню.

Зовнішня білкова оболонка, або склера, найщільніша й найміцніша в усьому оці. Вона надає очному яблуку форми, тобто виконує опорну функцію. Складається з волокнистої тканини, у якій переплетені колагенові й еластичні волокна. Спереду волокниста оболонка переходить у прозору рогівку, що пропускає й заломлює промені світла, оберігає око від ушкоджень і пилу. До неї прикріплюються окорухові м'язи, тому дотик до неї спричиняє моргання.

Моргання – це безумовний рефлекс, спрямований на захист очей.

Крізь склеру, позаду очного яблука, проходить зоровий нерв і кровоносні судини.

(Проект «Володимир Петрович Філатов» Скрипник Олексій)

Судинна оболонка складається з райдужки, ціліарного тіла та власне судинної оболонки.

Райдужка містить спеціальний пігмент -меланін, що визначає її забарвлення - від блакитного до темно-коричневого.

(Проект «Колір очей» Полапа Максим)

У центрі райдужки є круглий отвір - зіниця. Завдяки коловим і поздовжнім м'язам вона здатна рефлекторно змінювати свій діаметр у разі зміни інтенсивності освітлення. Діаметр зіниці змінюється й під час емоційних реакцій: за стану страху зіниця розширюється, а за гніву - звужується. У середній частині судинної оболонки міститься ціліарне тіло, що складається з війкових м'язів і зв'язок, до яких прикріплюється кришталик.

Власне судинна оболонка - це густа сітка кровоносних судин, що забезпечують безперервне живлення ока. Між рогівкою та райдужкою, а також між райдужкою та кришталиком є невеликі простори, заповнені так званою водянистою вологою, які називають відповідно передньою та задньою камерами ока. Вони забезпечують рогівку та кришталик поживними речовинами, оскільки останні не мають кровоносних судин. Порожнина ока позаду кришталика заповнена желеподібною масою - скловидним тілом.

Внутрішня оболонка - сітківка (зверніть увагу на рисунок "Будова сітківки" ) - є світлосприймальною оболонкою ока. Вона перетворює світлове подразнення на нервовий імпульс і здійснює первинну обробку зорового сигналу. Складається сітківка із зовнішнього листка, його утворюють пігментні клітини, що містять чорний пігмент фусцин. Він усуває відблиски і робить зображення чіткішим за допомогою здатності поглинання світлових променів. Також сітківка має внутрішній листок, який містить фоторецептори. Сприйняття кольору предмета відбувається за допомогою наявності :

Паличок – родопсин – пігмент пурпурового кольору, збуджується під час дії світла малої інтенсивності.

Колбочок – йодопсин – пігмент фіолетового кольору, пристосований до сприймання яскравого світла і кольорів.

До 14 місяців новонароджені діти взагалі не сприймають кольори. Після цього віку спочатку приймають червони й, потім – зелений, а пізніше – синій колір.

(Проект «Дальтонізм» Терещенко Надя)

Від ока відходить зоровий нерв. У місці його виходу немає ні паличок, ні колбочок. Це сліпа пляма. Предметів, зображення яких потрапляє на цю ділянку, ми не бачимо. Площа сліпої плями в нормі становить від 2,5 до 6 мм.

Збоку від сліпої плями, навпроти зіниці, є місце найбільш чутливого сприйняття світла – жовта пляма, де переважно розташовані колбочки.

Лабораторне дослідження «Виявлення сліпої плями на сітківці ока»

Відео «Зняття зорового напруження»

  1. Допоміжний апарат ока

Допоміжний апарат ока виконує переважно захисні функції. До нього відносять брови, повіки, вії та слізні залози.

Завдяки бровам піт, що стікає з лоба, не потрапляє до очей. Повіки та вії захищають око від пилу. Внутрішня частина повіки, а також передній відділ очного яблука вкриті сполучнотканинною оболонкою - кон'юнктивою. Повіки постійно змикаються та розмикаються (моргання), рівномірно змочуючи поверхню ока слізною рідиною.

Слізна залоза розміщена у верхньому зовнішньому куті орбіти. Сльози зволожують і очищують рогівку, а потім з внутрішнього кута по носослізному каналу стікають до носової порожнини.

  1. Сприйняття світла і кольору.

Чому ми чітко бачимо предмети на різній відстані?

Кришталик - еластичне прозоре тіло, що має форму двоопуклої лінзи. Він міститься в еластичній тонкостінній сумці, зв'язаній з ним війчастою зв'язкою, що прикріплена до війчастих м'язів.

Здатність кришталика змінювати свою кривизну внаслідок чого око пристосоване до чіткого бачення предметів, віддалених на різну відстань, називають акомодацією.

Відео «Зір»

5. Відхилення від нормальної здатності оптичної системи

          Проект «Короткозорість» Руденко Ольга

Проект «Далекозорість» Бастаногова Світлана

Відео «Факти про зір»

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 

V. Домашнє завдання

§42, відповідати на питання ст. 201

docx
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
4863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку