6 травня о 18:00Вебінар: Література: секрети організації ефективних підсумкових уроків вивчення творчості письменника

Тема. Профілактика захворювань нервової системи.

Про матеріал

Профілактика захворювань нервової системи.

Мета:ознайомити учнів із факторами, які порушують роботу нервової системи; розвивати вміння застосовувати знання для

профілактики нервових захворювань; виховувати бережливе ставлення до власного здоров'я та життєву необхідність здорового способу життя. Обладнання і матеріали: таблиця«Шкідливий вплив куріння»,малюнки, таблиці.

Базові поняття і терміни: наркотики, нікотин, наркоманія, алкоголізм.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

називає:

- фактори, які порушують роботу нервової системи;

застосовує знання для:

- профілактики нервових захворювань;

- дотримання режиму праці й відпочинку;

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

Тема. Профілактика захворювань нервової системи.

Мета:ознайомити учнів із факторами, які порушують роботу нервової системи; розвивати вміння застосовувати знання для

 профілактики нервових захворювань; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та життєву необхідність здорового способу життя.                                                                   Обладнання і матеріали: таблиця«Шкідливий вплив куріння»,малюнки, таблиці.                                                                                      

 Базові поняття і терміни: наркотики, нікотин, наркоманія, алкоголізм.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

називає:                                                                                      

- фактори, які порушують роботу нервової системи;

застосовує знання для:

- профілактики нервових захворювань;

- дотримання режиму праці й відпочинку;

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Етапи уроку

І. Привітання

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ.  Мотивація уроку                                                                     

       До моменту народження у дитини уже є вся кількість нейронів. Ще Гіппократ знав, що значні пошкодження великих півкуль спри­чиняють параліч руки і ноги протилежного боку тіла. Зв’язок між роз­ладами мови і порушенням лівої півкулі виявив вперше французький анатом антрополог Поль Брока (1824-1880 p.), а німецький психолог Карл Верніке (1848-1905 р.) довів, що в задній частині скроневої зви­вини лівої півкулі є ділянка, що відповідає за мову.                                                                           Згодом вчені з’ясували, що ліва півкуля забезпечує читання, писання, рахування, мислення, запам’ятовування, а права - образну пам’ять. При захворюваннях останньої у хворих спостерігаються порушення вони плутають кольори, світ стає для них сірим.

        Для нормального існування організму необхідне збереження цілісності всіх відділів ЦНС і периферичної нервової системи, їхня узгоджена спільна робота.
Бережіть нервову систему. Тренуйте свій мозок.                                                                                                         

ІІІ. Очікування

Називають фактори, які порушують роботу нервової системи, вміння застосовувати знання для профілактики впливу шкідливих звичок на нервову систему.

ІV. Актуалізація опорних знань

Із переліку відділів нервової системи А — Д виберіть і зашифруйте відповіді на запитання 1 — 11.

                    А. Периферична нервова система.

Б. Вегетативна нервова система.

B. Парасимпатична нервова система.

Г. Симпатична нервова система.

Д. Центральна нервова система.

 

 

 

  1. Складається з сірої і білої речо­вини.
  2. Здійснює колінний та інші рухові рефлекси.
  3. Спинномозкові нерви і черепно-мозкові.
  4. Здійснює мимовільні рухи ске­летних м’язів.
  5. Здійснює перистальтику кишечнику.
  6. Регулює кровообіг.
  7. Називають ще автономною нер­вовою системою.
  8. Викликає збліднення.
  9. Викликає послаблення серцевих скорочень.
  10. Викликає збільшення гормонів.
  11. Належить до вегетативної нер­вової системи.
  1. (Відповіді: 1 — Д; 2 — Д; 3 — А; 4 — Д; 5 — Б; 6 — Б; 7 — Б; 8 — Г; 9 - В; 10 - Г; 11 - В, Г).

V. Інформаційне повідомлення

        Бесіда про чинники, які можуть впливати на роботу нервової системи: фізичні чинники, хімічні чинники, стреси, непосильні психічні та фізичні навантаження, травматичні чинники та, звичайно,спадкові. Діяльність нервових центрів може порушуватися через нестачу кисню, під дією отруйних речовин, що потрапили в кров…Доведено, що при дії на організм різних токсичних речовин змі­нюються синаптичні зв’язки, уражаються дендрити. Проста пробіжка кілька разів за тиждень підвищує кількість протеїну в мозку, а це — захист нервових клітин від пошкодження, тих клітин, які пов’язані з вашими здібностями  допізнання.    

        Тренування збільшує потік крові до мозку, і ріст нейронів відбувається не лише на тих ділянках, які несуть відповідальність за рухову функцію, а й на ділянках, які контролюють логіку, мислення, пам’ять, навчання. У сні людина перебуває 1/3 частини  свого життя. Без  сну людина може померти.                                                                                 Дитина повинна спати не менше 10 годин на добу.Для роботи мозку і нервам потрібні поживні речовини і кисень. Їх приносить кров. Без кисню мозок гине за кілька хвилин.

Що ж нам необхідно їсти, щоб оживити свій мозок?

Мільйони років тому природа розрахувала потребу нашого мозку в поживних речовинах. Щоб мозок працював на найвищому рівні, потрібно, аби у раціоні харчування були натуральні продукти.                                                                                       

Упродовж трьох останніх мільйонів років людський мозок ріс і розвивався. Його клітини розросталися на жирах, біологічно суміс­них, утворювалися системи зв’язку на ферментах з поживних речовин фруктів, горіхів, овочів та інших рослин.

Наразі між харчуванням та вимогами мозку-гігантська несумісність.Гени змінилися частково, а їжа — повністю. Тому й не дивно, що мозок людини «дає збої» депресії, стреси, психоз, високий кров’яний тиск. Мозок потребує простої їжі, яка зберігається в його еволюційній пам’яті.

Люди далекого минулого вживали здебільшого фрукти, ягоди, коре­неплоди, бобові, горіхи, полювали на диких птахів та ловили рибу.                                                                                                            Якщо взяти за факт раціон харчування людини кам’яного віку, то це 65% — фрукти, овочі, горіхи, бобові, мед; 35% — м’ясо дичини, яйця, риба, ракоподібні.

Раціон сучасної людини:

% — «нова» їжа: крупи, молоко, молочні вироби, цукор, солодощі, жири, алкоголь;

28% — жирне м’ясо, домашні птахи, яйця, риба;

17% — фрукти, овочі, бобові горіхи.

Просто жах! Що ж нам робити?!

Учені-дієтологи розробили 10 порад, як харчуватися, щоб мозок отримував лише потрібне:

  1. Фрукти та овочі — основна частина раціону харчування.
  2. Вживайте нежирне м’ясо або м’ясо птахів без шкірки.
  3. Їжте квасолю, горох, боби, арахіс, тільки несолоні.
  4. Їжте горіхи.
  5. Їжте жирну рибу, ракоподібних.
  6. Обмежте вживання будь-яких жирів, крім риб’ячого.            
  7. Обмежте їжу, яку кілька разів обсмажували, розігрівали, перекип’ятили.                                                                                      8.  Обмежте вживання цукру та солі.

9. Вживайте вітаміни.

     10.Вживайте капсули з риб’ячим жиром, особливо коли риба на вашому столі — рідкість.

 

Зараз конкретніше поведемо мову про дію на мозок речовин, які переважають на нашому столі.

«Жир, який затримує розвиток мозку» — під таким гаслом опиняється більшість жирів, а отже, розділимо їх на «хороші» та «погані» жири.

Жири, які зміцнюють мозок:

• Жир з морських продуктів або морської добавки.

• Ланолінова кислота, яку ваш організм перетворить на жир. Отри­маєте ви її із зелені, овочів, горіхової та лляної олії.

• Мононасичений жир — оливкова олія — не закупорює судин, по­кращує пам’ять, має деякі антиокислювачі.

Жири, які псують мозок:

• Тваринні жири — м’ясо, молоко, масло, сир.

• Гідрогенізовані жири — маргарин, майонез, оброблена їжа.

• Перероблені жири — смажена їжа, а також кукурудзяна та соняш­никова олія.

• Головний ворог — насичений жир. Він псує пам’ять та здатність до навчання.

Вживання жирів спричиняє цілу низку захворювань: діабет, ожиріння, передчасна старість тощо.

Отже, доцільно дати сім порад, щоб зберегти мозок:

  • Не вживайте багато соняшникової та кукурудзяної олії.
  • Не вживайте маргарин, виготовлений на соняшниковій олії.
  • Вживайте майонез, до складу якого не входить соняшникова олія.
  • Не вживайте смажену картоплю та поп-корн.
  • Вживайте рапсову та оливкову олію.
  • Споживайте лляну олію — вона знімає депресію.
  • Їжте жирну рибу.

 

Вплив шкідливих звичок на нервову систему.

Учнівська презентація.
         Під час куріння відбувається суха перегонка тютюну і паперу під впли­вом високої температури (близько 300°С). Тютюн містить 4720 речовин, серед них канцерогенні — Полоній, Арсен, Свинець. У тютюні вчені виявили аміак, сірководень, чадний і вуглекислий газ і дуже отруйні — нікотин і синильну кислоту.

  Тютюн має вплив на всі системи органів. Він порушує роботу цілого організму. Але розглянемо безпосередній вплив тютюну на нервову систему. Колись французький письменник Оноре де Бальзак писав: «Тютюн завдає тілу шкоди, руйнує розум, отуплює цілі нації!» Тютюнопаління є однією з причин нервових розладів у дітей. Вони стають дратівливими, неуважними, у них порушується пам’ять, знижуються розумові здібності, порушується сон.

  Після випаленої цигарки підвищується виділення гормону адреналіну. Він підвищує тиск. Цей стан триває лише 20 хвилин. Палій живе на 7-15 років менше, ніж людина, що не курить. У 1934 р. у Франції відбулися змагання курців. Двоє учасників випалили 60 ци­гарок. Обоє померли.

Презентація II групи.

Слово «алкоголь» має арабське походження і означає «дещо ефірне». Ще в XIII ст. араби знали, що таке дистиляція. Вони могли одержувати більш міцні спиртні напої за вино. В Європі в XIV був винайдений спосіб дистиляції спирту.

Спочатку горілка продавалася лише в аптеках. Першу пляшку горілки виготовили араби ще у 860 р. А у Європі першу пляшку міцного спирт­ного напою зробив алхімік Валентиус.

Алкоголь спричиняє важку недугу — алкоголізм, якою хворіють близько 6 млн. людей. Відомо, що 50% усіх злочинів пов’язані із вживанням алкоголю 66% вбивств і 86% хуліганських витівок.

Найбільше від алкоголю страждає нервова система. У корі великих півкуль за нормальних умов відбувається два взаємопротилежні про­цеси — збудження і гальмування. Але невелика кількість спиртного порушує злагоджену діяльність кори великих півкуль. Алкоголь посилює процес збудження і послаблює процес гальмування. П’яний не може контролювати свою поведінку. Алкоголь отруює клітини мозку, зменшує в них кількість кисню, за­важає обмінним процесам.

Алкоголь через 2 хв. всмоктується в кров, перш за все страждає голов­ний мозок, сповільнюється формування складних рухів. Під впливом алкоголю клітини слабкої зони розкріпачують емоції, з’являється радість, сміх, легкість. В корі послаблюються процеси гальмування, вона пере­стає контролювати роботу нижніх відділів головного мозку. Порушується координація рухів в результаті отруєння клітин мозочка.

Для річної дитини смертельна доза становить 100 г алкоголю, для дещо старших — 3 г на 1 кг ваги, у підлітків — 45 г/кг (де 250 г).

Алкоголь скорочує життя людини. В середньому на 10 років. Не­рвові клітини не відновлюються, білок загиблого нейрона гниє, туди накачується мозкова рідина і продукти розпаду (загибелі) нейрона ви­даляються через сечовидільну систему. Лікарі говорять, що той, хто п’є пиво і вино, вранці мочиться власними мізками. 100 г пива вбиває 3 тис. коркових нейронів. Шведські вчені стверджують: 80% питущих людей мають зморщений мозок внаслідок відмирання клітин.

З 1990 р. Україна посідає перше місце в світі за вживанням алкоголю. У 1991 р. кожна третя смерть була пов’язана із алкоголем. Щорічно у нас від алкоголю вмирає 200 тис. осіб.

Презентація III групи.

Більшість наркотиків мають рослинне походження: опіумний мак, індійська конопля, кущі кави, коки, коли. Це органічні речовини, лише невелика кількість — неорганічних. Більшість сучасних наркотиків виготовляють хімічним способом.

Найбільш розповсюдженими наркотиками є алкалоїди — опій, морфій, кокаїн. Опій одержують із опійного маку, в ньому містяться морфій і кодеїн. Із морфію виділили героїн. Кокаїн добувають із листків дикорослих кущів коки, що росте в Пів­денній Америці.

Одержавши великий спадок, Олександр Гумбольт (1769-1859) вирі­шив присвятити свій час подорожам по Латинській Америці. В 30 років він покинув Європу і 5 років подорожував по Латиноамериканському материку. Свою подорож він описав в 30-томному творі.

Гумбольт описував, що індійці проявляли періодичну витривалість. Вони не знали ніякої втоми, хоча виконували значну роботу. Вигляд У них був хворобливий — худі, без апетиту, бліді. Причину Гумбольт з’ясував: вони жували листя коки — кущика. Жували 40 хв., а потім спльовували. Зуби у цих людей ставали зеленими. Час, коли вони жували коку, нази­вали кокади, а людину, що жувала — кокер. Навіть коли питали індійця, скільки часу потрібно, аби дістатися до якогось пункту, він відповідав, що для цього необхідно стільки-то кокад. Як тільки індієць переставав жувати коку, він ставав в’ялим, сонним, дуже стомленим, з великими труднощами йому вдавалися інтелектуальні зусилля.

Опійна наркоманія розвивається дуже швидко. У хворого порушується пам’ять, різко знижується творча продуктивність, настає апатія. Люди у такому стані часто здійснюють правопорушення. Частіше спостерігається фізична залежність.

При вживанні препаратів коноплі на перший план виходить психо­логічна залежність.

Здавна описувались кофеїністи та теїсти. Кофеїністи вживають “ко­нячі” дози кави, а теїсти — чаю. Велика концентрація чаю називається чефір. Це легка форма наркоманії. Тут є і звикання і ломка.

Кокаїнова наркоманія — одна із найдавніших. У кокаїністів часто спостерігається галюцинація, підвищений настрій, безсоння, переоцінка своїх можливостей.

Наркотик — група природних і штучних речовин, що діють болезас­покійливо і снодійно, викликаючи фізіологічне звикання.

Одна із груп наркотиків — опіати, які ми вже називали. їх добувають із маку.

У десять разів сильніший за морфій — героїн. Він викликає відчуття блаженства. Героїн руйнує мозок і нервову систему.

У підлітків, що вживають наркотики, перш за все пошкоджується не­рвова система, може виникнути епілепсія, недоумкуватість, змінюється поведінка.

Соціальна небезпека наркоманії та алкоголізму. Матеріальні збит­ки, непрацездатність, розпад родин, злочини. Фізична — розлад усіх систем органів, рання смерть, психологічна — деградація людини як особистості.

VІ. Практичне застосування набутих знань

 VІI. Хвилинка розвантаження                                                                    Професор Д. Хорн, директор національного статистичного центру тютюнопаління і здоров’я, склав тест «Причини паління». Про­ведемо і ми тестування.

Тест «Причини паління»

Оцініть запропоновані твердження.

1. Палю, щоб зняти втому.

2. Маніпуляції із цигаркою під час паління — для мене справжнє задоволення.

3. Паління приємне, при цьому відчуваю розслаблення.

4. Запалюю, коли злюсь.

5. Якщо цигарок немає, я сам не свій, поки не дістану їх.

6. Палю автоматично, не замислюючись.

7. Палю тому, що це підбадьорює мене, викликає впевненість у собі.

8. Певне задоволення я отримую в момент припалювання.

9. Паління викликає приємні відчуття.

10. Запалюю, коли почуваюся недобре або ж коли вибитий із колії.

11. Чітко усвідомлюю хвилини, коли не палю.

12. Запалюю нову цигарку, коли попередня ще тліє в попільничці.

13. Палю, щоб поліпшити настрій.

14. Приємно спостерігати за димом, що йде з рота та від цигарки.

15. Полюбляю палити, коли відчуваю задоволення та розкутість.

16. Обов’язково палю, коли пригнічений, засмучений, коли хочу по­збутись неприємностей і турбот.

17. У хвилини, коли не палю, відчуваю справжній смуток за цигар­кою.

18. Хоча й усвідомлюю, що в роті в мене цигарка, але не пам’ятаю, як поклав її туди.

    Згрупуйте відповіді на ці твердження певним чином.

Відповіді на запитання 1, 7 і 13 відіб’ють причини, що примушують Вас палити. Відповіді на запитання 2, 8 і 14 допоможуть Вам оцінити значення, яке Ви надаєте маніпуляціям із цигаркою. Чи розглядаєте Ви паління як ледь не єдиний спосіб розкріпачення або позбавлення внутрішнього напруження, дізнаєтесь з відповідей на запитання 3, 9, 15 та 4, 10, 16 відповідно. Бали, які Ви отримаєте за відповіді на запитання 5, 11, 17, покажуть ступінь Вашої психологічної залежності від цигарки. Бали за відповіді на запитання 6, 12, 18 оцінять «звичність» цього за­няття для Вас, так зване рефлексивне паління. Чи варто нагадувати, що відповіді мають бути чіткими та відвертими?

Оцінюються відповіді у балах так: завжди — 5 балів, часто — 4 бали, вряди-годи — 3 бали, зрідка — 2 бали, ніколи — 1 бал. Просумуйте оцінки, проставлені за відповіді на кожне з трьох тверджень, що на­лежать до однієї групи. Суми, як неважко зрозуміти, можуть складати від 3 до 15 балів. Результат, нижчий за 7 балів, вважається позитивним. Але якщо хоча б в одному випадку отримане число буде більшим за 11 балів, це повинно насторожити Вас.

Настав час виявити характер, почати боротьбу зі шкідливою звичкою та обірвати на півслові епітафію, яку Ви пишете собі димом цигарки, поки не пізно!

VІII. Корекційно-оцінюючий етап                                                       

  Дайте відповідь на запитання (у групах чи парах) по картинках слайда на листочку.

Бережи нервову систему.

1.Дружи із спортом.

2.Гігієна тіла.

3.Відпочинок на свіжому повітрі.

        4.Раціональне харчування.

5.Здоровий сон.

IX. Підведення підсумків уроку

X. Домашнє завдання                                                               

 

 

docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
2191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку