Урок побудований із використанням креативних технологій, цікавих методичних прийомів. Чітко прослідковується еволюція людини, місце людини в системі органічного світу. Матеріал уроку сприяє розвитку критичного мислення учнів та формування ключових компетентностей.
8 клас Тема: «Організм людини як біологічна система.»
Мета: сформувати поняття «система»; познайомити учнів з положенням людини в системі органічного світу; розвивати образне мислення, здатність до аналізу; виховувати культуру спілкування, комунікабельного учня.
Основні терміни і поняття: біологічна система, адаптація, саморегуляція, обмін речовин та енергії.
Обладнання: схема еволюції гомінід, фотографії та картини різних географічних ландшафтів, таблиці, комп’ютер.
Методи навчання: прийоми критичного мислення, інформаційно-рецептивний (бесіда, розповідь), репродуктивний (заповнення схем), проблемно-пошуковий (пошук відповідей на проблемні запитання, формулювання висновків).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Девіз уроку – «Від того, що ми знаємо, залежить, ким ми станемо» (Ж.Ростан).
Хід уроку
І. Виклик, або вступна частина уроку
Вправа «Поділись настроєм»
Погляньте у вікно. Надворі перші дні осені, улюблена пора більшості людей. Пора збору урожаю, початку навчального року, а з ним і зустрічі друзів, однокласників. З'являється гарний настрій, який притягує вдачу. І нехай тепле осіннє сонечко та посмішки, які ми подарували один одному, допоможуть нам у вивченні біології.
Посміхніться один одному, адже ще відомий філософ Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому спочатку свій хороший настрій».
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Проблемно-пошукове питання.
«Хто я?..., Хто ти?..., Хто ми?...» (Людина)
Органічний світ досить різноманітний і виник він в результаті еволюційного процесу на Землі. У 7 класі ви знайомились з дивовижним світом тварин: вивчали їх різноманітність, будову, життєдіяльність, поведінку. Людина має багато спільного з представниками тваринного світу. Незважаючи на те, що люди відрізняються за кольором шкіри та деякими іншими ознаками, існує визначення, що все людство – це один біологічний вид.
Вид – це сукупність особин, подібних між собою за будовою, процесами життєдіяльності, вимогами до умов існування, які дають плідне потомство.
III. Осмислення, або основна частина уроку.
Людина пройшла досить складний шлях еволюції – від людиноподібних мавп до сучасної людини. Людина, схожа на сучасну, з'явилася приблизно сорок тисяч років тому. На її формування вплинули ряд біологічних, історичних та соціальних чинників. І тому людина, на відміну від тварини, є суб'єктом суспільних відносин.
А які відносини належать до суспільних?
Процес виникнення і формування людини сучасного типу називають антропогенезом.
Царство: Багатоклітинні
Тип: Хордові
Підтип: Хребетні
Клас: Ссавці
Ряд: Примати
Родина: Гоміди
Рід: Людина
Вид: Людина розумна
(Homo sapiens L.)
Людину оточує світ, який представлений різними системами: простими і складними, цікавими і не зовсім, природними і штучними. Кожна з цих систем має свою будову, складові частини, своє призначення.
Використовуючи знання з курсу «Природознавство», пригадайте, що таке «Система». (Сукупність об'єктів і відношень між ними, порядок, зумовлений правильним розташуванням частин, що утворюють єдине ціле в певному процесі).
* Біологічна жива система – це структурне і функціональне об’єднання біологічних елементів різного рівня складності.
* Біологічна система нижчого рівня, входить до складу біологічних систем вищого рівня.
Білки, нуклеїнові кислоти клітини тканини органи
системи органів цілісний організм.
Робота в парах.
Завдання.
Створити схему «Структурна організація організму людини»
Організм людини – це і є сукупність біологічних систем, які взаємодіють між собою. Клітина – це найменша біологічна система. Отже, всі складові організму людини не працюють окремо і не існують незалежно одна від одної. Усі вони є частиною організму і мають свої властивості.
Поряд із людиною на Землі мешкає багато інших живих істот Хвою сосни з першого погляду не важко відрізнити від пір’я птахів. Кактус зовсім не схожий на зайця. А трава не має нічого спільного з твариною, яка на ній пасеться. Кожний представник живої природи – своєрідний, неповторний у своїй особистості організм, не дивлячись на те, що все живе на нашій планеті побудовано з однакових хімічних речовин.
ІV. Рефлексія, або підбиття підсумків.
Кооперативне навчання – робота в групах.
Завдання.
1 група. Пригадати з курсу природознавства, які речовини називають органічними, привести приклади.
2 група. Пригадати з курсу хімії, яке місце розташування хімічних елементів Карбону(С), Гідрогену (Н), Оксигену(О), Нітрогену(N), охарактеризувати їх.
3 група. Пригадати всі прояви живого, характерні для біологічної системи людини, як цілісного організму, привести приклади.
Методичний прийом «Вправа «Ланцюжок»
Так, адже я – людина, ти – людина, ми – люди,
тому що:
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати відповідний параграф в підручнику.
2. Творче завдання (для охочих): скласти сенкани про клітини.