Урок з біології 8 клас "Організм людини, як біологічна система."

Про матеріал

Урок побудований із використанням креативних технологій, цікавих методичних прийомів. Чітко прослідковується еволюція людини, місце людини в системі органічного світу. Матеріал уроку сприяє розвитку критичного мислення учнів та формування ключових компетентностей.

Перегляд файлу

8 клас Тема: «Організм людини як біологічна система.»

Мета: сформувати поняття «система»; познайомити учнів з положенням людини в системі органічного світу; розвивати образне мислення, здатність до аналізу; виховувати культуру спілкування, комунікабельного учня.

Основні терміни і поняття: біологічна система, адаптація, саморегуляція, обмін речовин та енергії.

Обладнання: схема еволюції гомінід, фотографії та картини різних географічних ландшафтів, таблиці, комп’ютер.             

Методи навчання: прийоми критичного мислення, інформаційно-рецептивний (бесіда, розповідь), репродуктивний (заповнення схем), проблемно-пошуковий (пошук відповідей на проблемні запитання, формулювання висновків).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Девіз уроку  «Від того, що ми знаємо, залежить, ким ми станемо» (Ж.Ростан).

Хід уроку

І. Виклик, або вступна частина уроку

Вправа «Поділись настроєм»

Погляньте у вікно. Надворі перші дні осені, улюблена пора більшості людей. Пора збору урожаю, початку навчального року, а з ним і зустрічі друзів, однокласників. З'являється гарний настрій, який притягує вдачу. І нехай тепле осіннє сонечко та посмішки, які ми подарували один одному, допоможуть нам у вивченні біології.

Посміхніться один одному, адже ще відомий філософ Спіноза говорив:  «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому спочатку свій хороший настрій».

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Проблемно-пошукове питання.

«Хто я?..., Хто ти?..., Хто ми?...» (Людина)

  • Пошукаємо на ці питання відповідь і в кінці уроку дізнаємось, чи досягли ми своєї мети.

Органічний світ досить різноманітний і виник він в результаті еволюційного процесу на Землі. У 7 класі ви знайомились з дивовижним світом тварин: вивчали їх різноманітність, будову, життєдіяльність, поведінку. Людина має багато спільного з представниками тваринного світу. Незважаючи на те, що люди відрізняються за кольором шкіри та деякими іншими ознаками, існує визначення, що все людство – це один біологічний вид.

  • Тепер давайте пригадаємо, що таке вид.

Вид – це сукупність особин, подібних між собою за будовою, процесами життєдіяльності, вимогами до умов існування, які дають плідне потомство.

III. Осмислення, або основна частина уроку.

Людина пройшла досить складний шлях еволюції – від людиноподібних мавп до сучасної людини. Людина, схожа на сучасну, з'явилася приблизно сорок тисяч років тому. На її формування вплинули ряд біологічних, історичних та соціальних чинників.  І тому людина, на відміну від тварини, є суб'єктом суспільних відносин.

     А які відносини належать до суспільних?

  • розвиток мови;                  
  • спілкування;                                             Біосоціальний вид
  • розвиток мислення;                                Людина розумна
  • встановлення стосунків;                       (Homo sapiens L.)
  • розвиток ремесла, письма;
  • соціальні чинники.

Процес виникнення і формування людини сучасного типу називають антропогенезом.

  • Прослідкуємо систематичне положення людини.

Царство: Багатоклітинні    

Тип:  Хордові                                        

Підтип: Хребетні                          

Клас:  Ссавці                                    

Ряд: Примати                                 

Родина: Гоміди                            

Рід: Людина                                    

Вид: Людина розумна        

(Homo sapiens L.)

 

Людину оточує світ, який представлений різними системами: простими і складними, цікавими і не зовсім, природними і штучними. Кожна з цих систем має свою будову, складові частини, своє призначення.

                         

Використовуючи знання з курсу «Природознавство», пригадайте, що таке «Система». (Сукупність об'єктів і відношень між ними, порядок, зумовлений правильним розташуванням частин, що утворюють єдине ціле в певному процесі).

  • Які ви можете привести приклади систем? (Сонячна, екологічна, водопровідна, місто)
  • Які системи  живих організмів ви знаєте? (Рослинна, тваринна,  людини)

* Біологічна жива системаце структурне і функціональне    обєднання біологічних елементів різного рівня складності.

* Біологічна система нижчого рівня, входить до складу біологічних систем вищого рівня.

Білки, нуклеїнові кислоти              клітини               тканини          органи

системи органів             цілісний організм.

 

Робота в парах.

Завдання.

Створити схему «Структурна організація організму людини»

Організм людини – це і є сукупність біологічних систем, які взаємодіють між собою. Клітина – це найменша біологічна система. Отже, всі складові організму людини не працюють окремо і не існують незалежно одна від одної. Усі вони є частиною організму і мають свої властивості.

Поряд із людиною на Землі мешкає багато інших живих істот Хвою сосни з першого погляду не важко відрізнити від пір’я птахів. Кактус зовсім не схожий на зайця. А трава не має нічого спільного з твариною, яка на ній пасеться. Кожний представник живої природи – своєрідний, неповторний у своїй особистості організм, не дивлячись на те, що все живе на нашій планеті побудовано з однакових хімічних речовин.

 

ІV. Рефлексія, або підбиття підсумків.

Кооперативне навчання – робота в групах.

Завдання.

1 група. Пригадати з курсу природознавства, які речовини називають органічними, привести приклади.

2 група. Пригадати з курсу хімії, яке місце розташування хімічних елементів Карбону(С), Гідрогену (Н), Оксигену(О), Нітрогену(N), охарактеризувати їх.

3 група. Пригадати всі прояви живого, характерні для біологічної системи людини, як цілісного організму, привести приклади.

  • А зараз повернемось на мить до початку уроку. Яке в нас було проблемно-пошукове питання? (Хто я?..., Хто ти?..., Хто ми?...)
  • Чи знайшли ми на нього відповідь?

 Методичний прийом «Вправа «Ланцюжок»

 Так, адже я – людина, ти – людина, ми – люди,

тому що:

  • Наш організм – це жива біологічна система.
  • Людина пройшла складний шлях еволюції.
  • Людина має певне місце в систематиці органічного світу.
  • Людині притаманні всі прояви живого.
  • Людина має молекулярний хімічний склад організму.
  • Людині властиві всі рівні організації.
  • Людина – найбільш складна галузь наукового пошуку.

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати відповідний параграф в підручнику.

2. Творче завдання (для охочих): скласти сенкани про клітини.

 

 

 

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
5542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку