Урок з біології 8 клас "Серце. Будова серця. Серцевий цикл."

Про матеріал

Урок наповнений цікавими креативними методичними прийомами технології критичного мислення. Передбачений зв`язок з медициною, що виховує ціннісне ставлення до власного здоров`я, застосування набутих знань у майбутньому.

Перегляд файлу

8 клас Тема: «Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця».

 

Мета: спираючись на знання учнів, розкрити значення кровообігу у життєдіяльності організму людини. Розглянути особливості будови серця та його зв’язок з виконуваними функціями. Показати, що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток.

Розвивати вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес та  риси компетентності в учнів.

Виховувати працелюбність, активність, формувати навички здорового способу життя.

Обладнання: підручник 8 класу (автор В.В. Соболь), робочі зошити, таблиці, картки, екран, проектор, мультимедійні презентації.

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя, шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, автоматизм серця, електрокардіограма.х

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи, форми, прийоми навчання: методичні прийоми технології критичного мислення, інтерактивні методи і технології, інформаційно-рецептивний метод, словесний (розповідь, пояснення, бесіда).

 

Структура  уроку

  1. Вмклик, або вступна частина уроку

Добрий день. Нехай посмішка зігріє ваші серця.

Розминка «Впізнай себе».

 

Прийом «Асоціативний кущ».

-Які асоціації у вас виникають зі словом серце?

-Які функції виконує кров?

-За яких умов кров може виконувати свої функції?

 (Постійний рух по судинах)

-Як здійснюється рух крові?

 (Ритмічне скорочення серця)

-Що називається кровообігом?

 (Рух крові по судинах)

 

Прийом «Вірю-не-вірю».

(Робота з картками)

 

Слово надається учню-«кардіологу».

  • У 7 класі ми розглядали тему «Еволюційний розвиток кровоносної системи у тварин», наприклад, хордових. Давайте разом згадаємо.

 

Гра.

-У риб серце двокамерне, одне коло кровообігу.

-У жаби серце трикамерне, три кола кровообігу.

-У ящірки мале коло кровообігу називається легеневе.

-У птахів серце трикамерне, два кола кровообігу.

-У ссавців серце чотирикамерне, два кола кровообігу.

 

ІІ.Осмислення, або основна частина уроку

Тема уроку: Система кровообігу, будова та функції серця.

Завдання: ознайомитися з будовою серця, визначити, як будова повязана з функціями, встановити, як регулюється робота серця.

Інтерактивний прийом «Зацікав».

Учень-«кардіолог»: Серце – орган, який починає працювати першим ще в організмі зародка, а вмирає останнім. Давньогрецький мислитель Аристотель вивчав розвиток курячого зародка. У яйці, що лише одну добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Учений вигукнув: «Живе в живому!». Він зрозумів, що це зачаток пульсуючого серця.

Проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?

 

IІІ.  Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає: будова серця, оболонки серця, відділи, клапани серця, рух крові в серці.

(Використання малюнків підручника, мультимедійної презентації)

Висновок: рух крові в серці відбувається тільки в одному напрямку. Клапани перешкоджають зворотному руху крові.

Питання:

-Чому стінка лівого шлуночка товща від стінки правого?

Робота учнів з текстом підручника, с.78: «Властивості міокарда».

(Кров з лівого шлуночка виштовхується у велике коло кровообігу до всіх органів та виконує більшу роботу)

Питання: Які фізіологічні особливості має серцевий м’яз:

 (Робота в групах з картками).

 

  1. Автоматизм здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці.

 

  1. Збудливість – здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом підразників.

 

  1. Провідність – здатність серцевого м’яза поширювати збудження по всьому серцю.

 

  1. Скоротливість – здатність серцевого м’яза реагувати скороченням у відповідь на збудження.

 

Прийом «Зацікав»

Учень-«кардіолог»: В 1903 році голандський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серце – електрокардіограф. Запис сигналів називається електрокардіограма. Вона є показником роботи серцевого мяза – здатність до скорочення.

 

hello_html_ma4e5787

Фази серцевого циклу

 

шлуночки

передсердя

тривалість

(В секундах)

напрямок крові

розслаблення

скорочення

0,1

У шлуночки з передсердь

скорочення

розслаблення

0,3

В легеневу артерію і аорту з шлуночків

розслаблення

розслаблення

0,4

Часткове надходження в шлуночки з передсердь

Загальна тривалість циклу                                        0,8

 

Інтерактивний прийом «Зацікав».

 

Учень-«кардіолог»: обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини. На живлення серця витрачається 20 % енергетичних ресурсів. Кровопостачання здійснюється коронарними або вінцевими артеріями та венами. По них за добу протікає 350 літрів крові. Коронарні судини називають «третє коло кровообігу».

Інтерактивний прийом «Зацікав».

Розвязання задачі (робота учнів у зошитах).

Учень-«кардіолог»: серце людини скорочується у середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні виштовхується 50 мл крові. Який обєм крові перекачує ваше серце за 6 уроків.

  1. 70*45 хв = 3150 разів скорочується серце за 1 урок
  2. 3150*50 мл = 157500 мл або 157,5 л за 1 урок
  3. 157,5 л * 6 = 945 л за 6 уроків

 

Інтерактивна вправа «Робота з умовним кодом»

(Робота учнів в парах)

 

Методичний прийом «Складаємо тести – вирішуємо тести»

Тестове опитування (вірна одна або декілька відповідей)

1. Укажіть мязову оболонку серця:

  1. ендокард
  2. міокард
  3. епікард
  4. перикард

2. Позначте складові серця

  1. одне передсердя, один шлуночок
  2. два передсердя, два шлуночка
  3. два передсердя, один шлуночок

3. Виберіть клапани, які розташовані між передсердями і шлуночками.

  1. півмісецеві
  2. двостулковий
  3. тристулковий

4. Вкажіть кровоносні судини, які постачають серце киснем і поживними речовинами.

  1. аорта
  2. легеневі артерії
  3. коронарні артерії
  4. верхня порожниста вена

2 + 2 + 2 + 3 + 3 = 12

 

Методичний прйом «Відкритий мікрофон»

 

Було поставлене проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?

Оцінювання і самооцінювання (робота з картками).

 

Методичний прийом «Сенкан» до слова «Серце»

  1. Іменник _____
  2. Два прикметника ____________    ____________
  3. Три дієслова ________    _________    _________
  4. Речення з чотирьох слів ____    _____  _____   _____
  5. Синонім до іменника _______

V. Домашнє завдання

Початковий і середній рівень:

- опр. § 20, стор. 74-75

- опр. § 21, стор. 77-81

Достатній рівень:

- стор.81, розділ «Домашнє завдання» №2

Високий рівень:

- скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя».

 

 

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
3240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку