Урок з біології для 6 класу "Фотосинтез"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу по темі "Фотосинтез" для учнів 6 класу, з поясненням історії дослідження цього процесу
Перегляд файлу

Дата проведення 26.11.2021

Конспект уроку 6 клас

Тема. Фотосинтез як характерна особливість рослин

Мета: формувати уявлення про процес фотосинтезу та його фази, з’ясувати значення фотосинтезу для планети та чинники, що можуть на нього впливати; ознайомити з історією вивчення цього процесу;

розвивати логічне та критичне мислення, спостережливість, розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології;

виховувати розуміння єдності всього живого та бережливе ставлення до життя на Землі.

Обладнання: презентація «Історія фотосинтезу», відеоролік «Фотосинтез», картки, цитати вчених.

 

План і хід уроку

 

Позитивне і емоційне налаштування учнів  на активну працю і успіх на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Девізом уроку будуть слова поета Гете « Недостатньо тільки отримати знання, треба знати їх застосування. Недостатньо тільки бажати, треба діяти».

Бесіда

  • Які особливості притаманні клітинам рослин?
  • Які особливості будови притаманні рослинам?
  • Як відбувається процес живлення рослин?
  • Чи дихають рослини?
  • Звідки ж береться кисень для дихання?

 

Колись на Землю упав промінь сонця, але він упав не на безплідний грунт, він упав на зелену билинку пшеничного ростка або, краще сказати, на хлорофілове зерно. Ударившись об нього, він погас,перестав бути світлом, але не зник…                                           

                                                                                 К. Тимірязєв 

Все своє життя присвятив вивченню фотосинтезу великий вчений К.А.Тімірязєв.

 

Вказую на листок кімнатної рослини

  •       Діти, що це?

Це не просто листок Це фабрика фотосинтезу!

Листя рослин - своєрідна лабораторія, в якій на світлі утворюються органічні речовини.

Завдяки цьому процесу існує все живе на Землі.

Як він відбувається ми сьогодні з вами і дізнаємося

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  2. Пояснення нового матеріалу

Питання, як живляться рослини, як вони утворюють кисень цікавило людину з давніх давен

Історія вивчення фотоснтезу перегляд презентації.

 

Аристотель. (384-322 роки до н.е.)

Чим і як живляться рослини? Відповідь Аристотеля була проста.

Аристотель: "Рослини - це тварини, поставлені на голову органи розмноження у них нагорі, а голова знизу. За допомогою коренів, що відіграють роль рота,, рослина добуває з землі готову їжу. Тому вона і не виділяє нечистот. Скільки смаків в плодах, стільки ж їх в землі, якою живляться рослини."

Ґрунтова теорія живлення (Аристотель).

XVI ст. в Голландія, природодослідник Ян Баптист Ван Гельмонт.

Ван Гельмонт: Я посадив гілку верби в горщик, наповнений землею, її вага ста­новила 200 футів, горщик був прикритий» щоб в нього не попав пил і сміття. Вербу я поливав дощовою водою. І нікому не дозволялося доторкатися до рослини. Рівно через 5 років я з допомогою садівника обережно дістав вербу з горщика, очистив її від землі, зважив і написав результат. Рослина за 5 років збільшилася в разі на 164 фути і З унції. А земля втратила в вазі всього 2 унції. Отже... Аристотель не правий: вода! - тільки вода служить рослині їжею.

 Водна теорія живлення Ван Гельмонта

Англія, XVIII ст.Джозеф Прістлі. Прістлі шукав спосіб очищення повітря, зіпсованого горінням і диханням людей і тварин.

Дослід (скляний ковпак,  миша, рослина). Прістлі;     "Я помістив мишу під скляний ковпак. Через деякий час вона перестала рухатись, не могла дихати.  Тоді я взяв пучок м'яти, поставив у склянку з водою і помістив під скляний ковпак, де бігала миша   Миша залишалась живою,  вона мала чим дихати.   Мені пощастило.  Я натрапив на метод виправлення повітря.  Рослини виправляють повітря. Вони роблять його придатним для життя."

Жан Сенебье швейцарський ботанік Зі збільшенням вмісту у воді вуглекислоти збільшується і кількість виділених листям бульбашок "чистого повітря" (кисню). Кисень виділяється тільки в присутності вуглекислого газу

Голландський вчений Ян Інгенхауз.

Ян Інгенхауз: "Я помістив гілку елодеї під воду, прикрив скляною лійкою, а на пшику лійки надів пробірку з водою. На сонячному світлі з рослини крізь воду направлялися пухирці газу. Я цей газ зібрав, опустив у пробірку тліючу скіпку і вона яскраво спалахнула Так, рослини виділяють на світлі найчастіше кисень."

 

Пігмент хлорофіл вловлює червоні промені світла, пропускаючи інші. Червоні промені найбільш потрібні для фотосинтезу.

Рослини – автотрофи, їм характерний фотосинтез.

   «фото» - світло

   «синтез» - утворення.

Як же саме відбувається фотосинтез?

(перегляд відеороліка)

Фотосинтез - це процес утворення органічних речовин (крохмалю) з неорганічних (вуглекислого газу і води) в зелених листках з використанням сонячного світла.

 

 

 Вуглекислий газ + вода         хлорофіл органічні речовини + кисень

Він відбувається в дві послідовні фази

Світлова і темнова

У ході світлової фази фотосинтезу відбувається фотоліз води із виділенням кисню, й енергія світла запасається у вигляді енергонасичених сполук. У ході темнової фази енергонасичені сполуки використовуються для синтезу цукрів, із яких потім утворюється крохмаль, необхідна для живлення рослини

  1.  Застосування знань умінь та навичок

Робота в групах, учням дається проблемне питання на яке вони повинні дати відповідь

Завдання 1

Чому ягоди суниці лісової, що виросли на сонячній галявині, солодші за ті, які дозріли в затінку?

Завдання 2

У теплицях та оранжереях повітря зазвичай насичують вуглекислий газом. З якою метою це роблять?

Завдання 3

У ході досліду листок рослини змастили вазеліном. Попри те, що листок добре освітлювався Сонцем, органічні речовини (глюкоза або крохмаль) у ньому не утворювалися. Поясни цей факт.

Завдання 4

 

На Крайній Півночі в умовах полярної ночі та вічної мерзлоти вирощують огірки і помідори. Навкруги – сніг, а в теплицях зріють плоди. Поясни, як створюють необхідні умови для вирощування овочів.

  1. Узагальнення та систематизація знань

Що означає слово фотосинтез?

Яке значення фотосинтезу в життя рослин, біосфери?

Чому зелена рослина виступає як посередник між Сонцем (космосом) і
Землею?

Значення фотосинтезу.

-Рослини всієї планети щорічно утворюють 40 млрд. тонн органічних речовин.

  • Утворення атмосфери, озонового екрану.
  • Кисень для дихання, роботи фабрик, заводів.
  •       Зелені рослини – наші легені – вбирають забруднення повітря, пил.
  •       ДОВІДКА. Один гектар зелених насаджень поглинає за 1 год. – 8 кг СО2, це стільки, скільки видихає за 1 год. 200 людей. В середньому на одного жителя міста має бути 50м2 зелених насаджень.

 

Рефлексія.

 

Інтерактивна вправа « Мікрофон»

  • Сьогодні ми вивчили…
  • Мені сподобалося…
  • Я хочу щоб наступні уроки були…

 

  1. Підведення підсумків.

Аналізую роботу учнів

Наступний урок має важливу і цікаву тему «Живлення рослин»

  1. Опрацювати параграф 21, дати усно відповіді на питання
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
1227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку