Поліщук Наталія Ігорівна
Учитель біології 1 категорії
Комунальний заклад освіти «Середня загальноосвітня школа № 62» Дніпровської міської ради.
Урок з біології ( 6 клас)
Тема: «Насінина . Умови проростання насінини»
Мета:
Освітня. Формувати в учнів уявлення про те, що насінина
є живим організмом; ознайомити з умовами, необхідними для
проростання насінини; дати поняття "проростання”, «середовище»,
«ознаки живого»; ознайомити з результатами експериментальних учнівських досліджень та з різноманіттям насінин й значенням проростання у природі та житті людини.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розуміти взаємозв’язок причинно-наслідкових зв’язків у біології; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до ботаніки та агрономії, вміння застосовувати набуті знання на практиці, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати дивовижний світ рослин, здійснювати естетичне виховання.
Тип уроку : Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Форма проведення уроку: Синтетична. Індивідуальна та групова робота, бесіда з проблемними запитаннями, мультимедійною підтримкою, практичною роботою.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та роздатковим матеріалом.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з додатковим матеріалом.
2. Репродуктивний:
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та логічного мислення.
4. Візуальний: групове складання та представлення схем, результатів проведених учнями експериментів .
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.
Міжпредметні зв’язки: агрономія, географія, історія.
Матеріали та обладнання: магнітна дошка, магніти, малюнки, таблиці, м/м проектор, презентація, підручник, робочі картки, лабораторний посуд, малюнок сонця на дошку, роздруковані кольорові смали з двосторонньою клейкою стрічкою для приклеювання на робочі картки .
Основні поняття та терміни: насінина, паросток, проростання,
поживні речовини, схожість насіння.
Структура уроку:
Організаційна частина ( 2 хв.)
Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)
Мотивація учбової діяльності ( 5 хв.)
Вивчення нового матеріалу ( 26 хв.)
Рефлексія ( 5 хв)
Домашнє завдання ( 2 хв)
Хід уроку
І. Організаційна частина. (2 хв.)
Привітання з учнями |
Доброго ранку , шановні учні! Сьогодні за віконечком гарний день, сонечко. А яка погода сьогодні у нашому класі? ( Учні відповідають). Тож, щоб підтримати сонячну погоду у класі ( або покращити дощову, якщо відповідь учнів буде такою), я принесла до класу наше власне, додаткове сонечко, яке буде зігрівати нас на уроці та освітлювати нам шлях до нових знань. ( Учитель закріплює на магнітній дошці намальоване та вирізане сонце). Отже, давайте з гарним настроєм працювати на нашому уроці. |
Пояснення правил роботи на уроці та оцінювання |
Зверніть увагу на ваші парти. Перед кожним з вас лежить робоча картка до уроку. Протягом уроку ви працюєте саме з нею, виконуючи завдання. Біля кожного завдання написана кількість балів, яку ви можете за нього отримати. Повністю вірно заповнена робоча картка надає вам можливість отримати оцінку в 7 балів. Але за активну роботу на уроці та вірні відповіді ви будете отримувати смайлики. Отримані смайлики ви приклеїте до вашої робочої картки . Кожен смайлик – це + 1 бал до вашої оцінки. Окремі оцінки отримають доповідачі – експериментатори, в залежності від якості виконаної ними роботи. В оцінці якості експериментів приймають участь не тільки учитель, а й усі учні класу. Всім зрозумілі наші правила? Ну от і добре. Тоді працюємо. |
ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 5 хв)
На екрані – слайд №1 з епіграфом до уроку
На екрані – слайд №2 з темою уроку
На екрані – слайд №3
На екрані – слайд №4
Фронтальна робота з класом ( вправа «Футбол»)
На екрані – слайд №5
Заповнення робочих карток. Можливе спілкування у групі |
Розпочати наш урок я хочу мудрими словами Семюеля Батлера:
Всі ви вже розумієте, що вивчати живу природу без спостереження неможливо. І сьогодні на уроці ми з вами ще раз доведемо це. Тема нашого уроку:
На уроці на нас чекає багато різноманітної роботи, а саме:
Давайте разом пригадаємо, що ми вже знаємо з цієї теми.
(Учні ставлять один одному короткі запитання до раніше вивченого матеріалу, перекидаючи один одному м'ячика, коротко відповідаючи на запитання та доповнюючи відповіді своїх однокласників. Учитель в цей час роздає смайлики учням за правильні, чіткі, змістовні відповіді).
На екрані поступово виводяться незакінчені речення, які необхідно закінчити,учні працюють у своїх робочих картках. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 5 хв)
На екрані слайд №6
Розповідь -бесіда учителя
Ставимо проблемне питання
Мозковий штурм.
Робота з робочими картками
На екрані слайд №7
Ставимо проблемне питання.
Розповідь -бесіда учителя
|
Сьогодні ми з вами продовжуємо досліджувати насінину. (Бесіда, за правильні відповіді учні продовжують отримувати смайлики). Коли насінина утворилась, про неї добре подбала природа. Вона має запас поживних речовин та добрий захист, може тривалий час зберігатись, перед тим, як з неї народиться нова рослина. Процес народження з насінини відбувається під час проростання.
??? Що являє собою на вашу думку процес проростання?
(Учні висловлюють власні припущення, які записуються на дошку. Після обговорення всі разом формулюємо визначення .) Отже , проростання - це….
???Рослини утворюють багато насіння. А для чого, ЧОМУ? (Діти роблять припущення, доповнюють відповіді один одного, дискутують. Врешті – решт разом знаходять відповідь на питання.) Дійсно, діти, ви праві. Тому, що прорости пощастить далеко не кожній насінині. Деякі з них так і не проростуть ніколи, а деякі – тільки через тривалий час. Та будуть і такі, кому пощастить і проростання наступить порівняно швидко. Але чому так відбувається? Тому, що проростання відбувається тільки тоді, коли співпадає величезна кількість умов навколишнього середовища. |
ІV. Вивчення нового матеріалу ( 26 хв., відбувається шляхом представлення групами учнів результатів своїх дослідів, що були зроблені заздалегідь)
Ставимо проблемне питання
Виступ 1 групи
На екрані слайд№8 1 учень
На екрані слайд№9 2 учень
На екрані слайд№10 3 учень
Питання учителя до класу
Виступ 2 групи
На екрані слайд№11 1 учень
На екрані слайд № 12 2 учень
Цікавинка 3 учень
На екрані слайд № 13 4 учень
Виступ 3 групи
На екрані слайд № 14 1 учень
На екрані слайд № 15
2 учень
На екрані слайд № 16 3 учень
Питання учителя до класу
Виступ 4 групи
На екрані слайд №17 1 учень
На екрані слайд №18 2 учень
На екрані слайд №19 3 учень
На екрані слайд № 20 4 учень
Цікавинка 5 учень
Виступ 5 групи
На екрані слайд № 21 1 учень
На екрані слайд № 22 2 учень
На екрані слайд № 23 3 учень
На екрані слайд № 24 4 учень
На екрані слайд № 25
Ставимо проблемне питання
На екрані слайд № 26
На екрані слайд № 27
Цікавинка |
!!! То які ж умови необхідні для проростання насінини? Давайте вислухаємо доповіді наших дослідницьких груп. Сьогодні ви самі будете навчати один одного.
(Заздалегідь всі учні класу об'єднуються у 5 дослідницьких груп, кожна з яких отримує своє завдання і виконує свою частину практичної роботи, а потім представляє результати всьому класу, робить висновки, надає рекомендації. В ході виступу груп всі інші учні працюють додатково зі своїми робочими картками. На виступ кожної групи відводиться 5 хвилин). Виступає 1 група, демонструє результати досліду, користуючись графічним конспектом та слайдами, розповідає іншим про вплив води і повітря на проростання насінини.
По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю), клас працює з робочими картками.
???А який фактор , на вашу думку, стимулює процес набухання насінини, який є початком проростання? (Учні висловлюють власні думки, за потреби учитель коригує відповіді та направляє дискусію. Під час обговорення учні знаходять вірну відповідь.) Дійсно, діти, ви праві! Ініціює набухання (початок проростання) надходження в насінину води , яка викликає гідратацію біополімерів. Це призводить до збільшення внутрішнього об’єму насіння і розвитку тиску набухання, в результаті чого насіннєва шкірка лопається. Набухання дуже мало залежить від зовнішньої температури і зовсім не залежить від вмісту кисню та освітлення.
Виступає 2 група, демонструє результати досліду, користуючись графічним конспектом та слайдами, розповідає іншим про вплив температурних умов на проростання насінини.
По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю), клас працює з робочими картками.
!!! Для того, щоб вивести насіння з глибокого фізіологічного спокою, необхідний вплив низьких температур. У природі це відбувається при настанні холодів, а в лабораторних умовах насіння піддають холодній стратифікації – тривалому (кілька місяців) впливу знижених температур (від 0 ° до + 7 ° С).
Молодці! Все було вірно та зрозуміло. Давайте запросимо до доповіді 3 групу. Виступає 3група, демонструє результати досліду, користуючись графічним конспектом та слайдами, розповідає іншим про вплив запасних поживних речовин на проростання насінини.
По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю), клас працює з робочими картками.
???А які, на вашу думку , запасні поживні речовини може містити насінина? (Учні висловлюють власні думки, за потреби учитель коригує відповіді та направляє дискусію. Під час обговорення учні знаходять вірну відповідь.) (Вуглеводи ( приклади), жири ( приклади), білки ( приклади)). Виступає 4 група, демонструє результати досліду, користуючись графічним конспектом та слайдами, розповідає іншим про вплив глибини загортання насіння в грунт на проростання насінини.
По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю), клас працює з робочими картками.
1). Дуже великі і великі насінини закладаються в грунт на 3- 4 см. 2). Середні насінини ― на 2-3 см, дрібні ― не глибше 1 см. 3). Дуже дрібні насінини( як у суниць або базиліку) навіть не закладаються в грунт, а висіваються розсипом по поверхні грунту і щільно притискаються до нього. Виступає 5 група, демонструє результати досліду, користуючись графічним конспектом та слайдами, розповідає іншим про вплив світла на проростання насінини.
По ходу розповіді учнями матеріалу учитель коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхід- ністю), клас працює з робочими картками.
Отже, діти , давайте спробуємо узагальнити набуті знання. То які ж фактори впливають на проростання насінини? ( Учні відповідають, робимо записи на дошці, потім виводимо узагальнюючий слайд. За правильні відповіді учням роздаються смайли).
Діти, ми з вами змогли відповісти на поставлене раніше питання?( Так.) Бачите, які ви молодці!
??? Давайте пригадаємо, які є основні властивості живого організму? (Живлення, ріст, розвиток, розмноження, дихання.)Чи можемо ми назвати насінину живою? (Учні ,спираючись на набуті раніше знання, дискутують, роблять висновки та доводять, що насінина – живий організм. Учитель за активну роботу та вірні відповіді роздає смайлики.)
|
V. Рефлексія. ( 5 хв.) Домашнє завдання (2 хв.)
На екрані слайд № 27
(на екран виводяться словосполучення для рефлексії)
Оцінювання роботи
Домашнє завдання
Створення позитивного емоційного настрою від уроку
|
Коли ви виконали всі завдання, кожна група озвучить свої думки. 1 група розкаже, що ви знаєте нового після уроку, 2 група – чого навчилися протягом уроку, 3 група – що зрозуміли на уроці, 4 група – що ж ви можете використати з цього уроку в реальному житті, 5 група – чому тепер зможе навчити батьків. Учні відповідають ( 1-2 учні від групи) Підрахуйте смайли, які ви заробили протягом уроку та приклейте їх на свої робочі листки. Нагадую, що повністю правильно заповнений робочий листок уроку оцінюється в 7 балів, кожен ваш смайл – це 1 додатковий бал до вашої оцінки. Ваші підписані робочі листки після уроку ви залишаєте на своїх робочих місцях. На екран виводиться слайд з домашнім завданням. Запишіть домашнє завдання, яке перед вами на екрані. Чи є у вас питання щодо підготовки домашнього завдання? ( Учитель пояснює завдання за потребою).
А тепер, наприкінці уроку, скажіть, будь ласка, чи зігрівало вас наше сонечко на дошці? Якщо вам було на уроці цікаво та приємно працювати, причепіть на дошку під нашим сонечком насінинку, що проросла. Якщо вам не сподобався наш урок, причепіть насінинку, що не дала паростку. От і добре. Дякую вам за сьогоднішню плідну роботу. Будьте здорові! До побачення! |
Додаток №1
Робоча картка учня 6 - класу
__________________________________________________________.
1. Підпишіть частини насінини квасолі: ( 2 бали)
1-
2-
3-
4-
5-
2. Продовжіть речення:( 2 бали)
1. Насінина - це _______________________________ орган рослини.
2. Насінина утворюється під час ___________________ запліднення.
3. Насінина складаєтья з _____________ і запасу поживних речовин.
4. Із заплідненої яйцеклітини утворюється _____________________.
5. Запас поживних речовин утворюється при заплідненні ___клітини.
6. У квіткових рослин насінина обов‘язково вкрита ______________.
7. Значення насінини полягає в ______________________________.
8. Проростання насіння – це _________________________________.
3. Дайте відповідь:( 2 бали )
На проростання насіння впливають:
А)
Б)
В)
Г)
Д)
Е)
Є)
Насінина жива, тому що……
А)
Б)
В)
Г)
Д)
Е)
Є)
4. Підсумок уроку (1 бал)
- тепер я знаю ____________________________________
- тепер я розумію__________________________________
- тепер я навчився_________________________________
- тепер я буду використовувати_____________________
ОЦІНКА