Урок з біології для 8 класу " Огляд будови скелета. З'єднання кісток"

Про матеріал
Тип уроку: комбінований.Використані такі прийоми: «Біологічний крос»,«Пошта» (робота з німим малюнком), «Спіймайте помилки» , « Дослідна лабораторія»
Перегляд файлу

Тема уроку : Огляд будови скелета. З'єднання кісток

 

Мета уроку: ознайомити учнів з будовою скелета людини, типами з'єднання кісток; продовжити формувати знання про будову та властивості кісток; на прикладі суглобів продовжити формувати знання про взаємозв'язок будови та функцій частин скелета; розвивати увагу, пам'ять, критичне мислення, уміння працювати в групі, висловлювати думки, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські стосунки, інтерес до предмета, розширювати кругозір учнів.

Матеріали та обладнання: таблиці «Скелет людини», «Скелет ссавців», муляжі, малюнки та фотографії скелета людини, скелета ссавців, скелета кінцівок людини, малюнки або фотографії окремих кісток скелета, типів з'єднання кісток, пазл « Скелет людини».

Основні поняття: скелет, рухоме з'єднання (суглоб), нерухоме з'єднання (шов), напіврухоме з'єднання.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

  1.                 ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Доброго дня, діти! Я дуже рада вас бачити. Сподіваюсь, що ви готові до активної роботи на уроці. Я бажаю, щоб все у вас зараз лагодилось. На партах у вас «Картки настрою». Говорять, що передумова успіху – це добрий, хороший настрій, з яким ви прийшли на урок…. Дуже добре, що настрій у вас робочий, життєрадісний! Розпочинаємо урок.

 

II.  ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

— Яке значення відіграє скелет для людини? (Бере участь у рухах, захищає внутрішні органи, є опорою для тіла, кровотворне, мовленнєве, запасає мінеральні речовини та глікоген)

  1.               Прийом «Біологічний крос»

Продовжте речення.

1.Трубчаста кістка складається  з тіла, усередині заповнена  

2.Стінки  тіла трубчастої кістки  утворені компактною речовиною, а порожнина  заповнена 

3.Плоскі кістки утворені …

4. У плоских кістках і головках трубчастих кісток міститься …

5.У червоному кістковому мозку утворюються клітини …

6.Зовні кістки покриті тонким   щільним шаром  сполучної тканини,який зрісся  з кісткою, -  це …

7.В окісті кістки проходять 

8.Окістя складається з клітин,поділ яких забезпечує ріст  кісток у …

9.На кінцях кісток хрящові  пластинки росту  забезпечують 

10.Хрящова  тканина побудована з хондроцитів і …

11.Хрящі позбавлені кровоносних судин і живляться  за рахунок …

12.Клітини  кісткової тканини…

13.Клітини хрящової тканини …

14. Твердість і міцність надають …

15.Гнучкість  і пружність  кісткам надають …

16.Лопатка  відноситься до     кісток.

17.Розрізняють такі хрящі : …

18.З мінеральних  речовин  у кістці   найбільше …

Взаємоперевірка учнями.

2. «Пошта» (робота  з  німим малюнком)

Учням пропонується підписати малюнок  «Будова трубчастої кістки»

 

3. Прийом «Спіймайте помилки»

Знайдіть  і виправте  помилки  в тексті(учні сприймають текст на слух).

Будова кісток

Будь-яка кістка утворена компактною та губчастою речовиною. Губчаста речовина розташована  зовні кістки, остеони в ній розміщені  щільно. Натомість  у компактній речовині  остеони  розміщені не щільно. Вони утворюють кісткові перетинки, між якими  міститься  жовтий кістковий мозок(кровотворна тканина). Плоска кістка складається  з тіла, усередині  якого  є порожнина , і двох головок. Головки завжди ширші  за  тіло  і вкриті  на суглобових поверхнях шаром  волокнистого  хряща. Головки кістки утворені  компактною речовиною, а її тіло – губчастою. Зовні  кістка вкрита окістям. Це тонкий  щільний шар  епітеліальної тканини, що зрісся з кісткою та живить її. Порожнина тіла кістки  заповнена  червоним  кістковим  мозком, який утворений здебільшого  жировою  тканиною. Плоскі й короткі  кістки складаються  здебільшого  з компактної  речовини.

 

4. Прийом « Дослідна лабораторія»

Дослід 1.Невеликусиру  курячу кістку учитель попередньо (за добу) поклав  у банку  і залив  9 %  розчином  оцтової кислоти. На уроці кістку виймаємо , промиваємо водою й аналізуємо зміни, які відбулися з нею, та роблять висновки.

Дослід 2.Невелику сиру кістку прожарити над полум’ям вогнища. Діти аналізують зміни ,що відбулися  із кісткою,та роблять висновки.

Результат:В результаті всі мінеральні речовини розчиняються. Кістка стає настільки гнучкою, що її можна легко зав'язати у вузлик. Якщо прожарити кістку на дуже повільному вогні, поступово окисляться всі органічні речовини. В результаті така тканина може розкришитися.

Висновок один: кожна група речовин надає кісткам певні властивості, роблячи цю тканину унікальною і незамінною для організму людини.

 

IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

«Рух – це життя»,- стверджував Вольтер. Дійсно, людина пристосована, а можливо і приречена природою до руху. Люди не можуть не рухатися і починають це робити свідомо вже на 4 місяці після народження – тягнуться, хапають різні предмети, повертаються.

Завдяки чому ми переміщуємося у просторі, бігаємо, крокуємо, стрибаємо, плаваємо; здійснюємо кожного дня тисячі різних рухів?

  • Якби не було скелету, то ми були б схожі на якусь міфічну, безформенну істоту, яка нагадувала б медузу на суходолі. Скільки ж у людини кісток?Чому вчені не можуть досі визначитись?

Демонтрація фото Ейфелевої вежі.

Обговорення фотографії Ейфелевої вежі

  •                   Яке відношення має Ейфелева вежа до скелету людини? Чи є щось спільне між  ними?
  •                   Можливість скопіювати кісткову тканину та створити на її основі універсальний штучний матеріал, якому були б притаманні міцність, легкість, пружність, здавна цікавили інженерів. У 1889 році в Парижі було зведено відому на весь світ вежу за проектом Гюстава Ейфеля, конструкція якої цілком копіює структуру великої гомілкової кістки. Тож знання про будову нашого організму можуть мати практичне застосування в житті.

ІV.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

 Обговорення цитати

У вас прекрасний череп і високоякісний скелет (Сальвадор Далі).

 

— Як ви гадаєте, що мав на увазі епатажний художник?

— Чи може бути скелет неякісним?

— Чи здогадалися ви, якою буде тема сьогоднішнього уроку?

 

Сьогодні ми продовжимо дізнаватися нове про власне тіло.

 

 

 

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

Цей витвір природи пройшов довгий еволюційний шлях. Спочатку був зовнішнім кальцинованим чи хітиновим. Потім він став більш надійним, дозволивши організму вільно переміщуватися і підтримувати тіло у просторі. Звичайно, це скелет.

Скелет поділяється на дві частини: осьовий і додатковий. Сьогодні ми будемо працювати в групах.

1. Відділи скелета

Учні об'єднуються в чотири групи. Кожна група має описати певний відділ скелета, користуючись інформацією, що підготували учні, які виконували індивідуальне домашнє завдання, та текстом підручника на с. 134-135. Після виконання завдання спікер групи презентує результати роботи. У ході презентації учитель демонструє певні відділи скелета людини, порівнює їх з відповідними відділами скелета інших ссавців.

Група 1: скелет голови (череп);

група 2: скелет тулуба;

група 3: скелет нижніх кінцівок;

група 4: скелет верхніх кінцівок.

 

2. « Художня галерея»

Кістки та скелет завжди вабив своєю таємничістю та забороною спостерігати за ними. Але вчені та люди мистецтва на це не зважали. Відвідаємо нашу галерею. Екскурсоводами у ній будуть….

 

3.Основні відмінності скелета людини від скелета людиноподібних мавп:

  • Похожее изображениевертикальне положення тіла;
  • S –подібні вигини хребта;
  • склепіння стопи;
  • великий палець кисті протиставлений іншим;
  • сплощена форма грудної клітки;
  • тазові кістки розширені, утворюючи своєрідну чашу, що допомагає утримувати тіло в горизонтальному положенні;
  • мозковий відділ людини  більший за лицевий,що пов'язано зі збільшенням об'єму головного мозку людини;
  • поява підборідного виступу.

 

  • Поясніть ,чим зумовлені відміни людини та мавпи? (прямоходінням, працею, свідомістю і мовою)

 

  • Антропологія - наука про походження людини

 

 

4. Перегляд відеоролика   «Про що можуть розповісти  кістки?»

Бесіда за змістом  фільму.

  • Під час археологічних розкопок ви знайшли скелет людини. Як визначити, кому він належить-чоловікові чи жінці?

 

5. Типи з'єднання кісток

 

Робота  по групах:

1 ряд – рухоме з’єднання,  2 ряд – нерухоме,   3 – напіврухоме.

 

Частково-пошукова робота з підручником  на ст. 131 та одночасним  заповненням таблиці  «Типи з'єднання кісток»  в робочому зошиті  на ст. 58 

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів та текстом підручника   на ст.131  учні мають схарактеризувати різні типи з'єднання кісток, склавши  таблицю  з відповідними прикладами.

 

6.Практична діяльність учнів.

Алгоритм надання  домедичної  допомоги при  закритому і відкритому переломі.

 

VI.ЗАКРІПЛЕННЯ     ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.               Склади  пазл  «Одягни скелета»
  2.               «Розклади кістки за відділами»

Завдання:

  •                   Розподіліть наведені приклади кісток за відділами:

Плечова,потилична,тім’яна,ліктьова,мала гомілкова,поперековий відділ хребта, вилична кістка,сіднична кістка, нижньощелепна, передплесно, клиноподібна, ребра, велика гомілкова…

  1.               «Встанови відповідність» між назвами кісток і їх зображенням.

 

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 30, вивчити будову скелета людини.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Будова та функції скелетних м'язів», «Основні групи скелетних м'язів».

 

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вправа «Мікрофон»

Учням ставиться запитання, на яке вони мають відповісти, коли отримають «мікрофон»:

— Що вам найбільше запам'яталося про скелет людини?

 

 

 

 

 

Додатки

 

1.Прийом «Детектор брехні»

Інструкція. Учні  отримують  9 тверджень і рядок із цифрами від 1 до 6. Клас об’єднаний у три групи. Кожна група отримує свою тему, свій тип з’єднання кісток :

1 група- нерухоме,   2 група – напіврухоме,  3 група – рухоме.

Твердження  стосується їх теми - учні  малюють  над цифрою, яка символізує  номер питання  пряму лінію. Якщо  теза  не стосується їх теми - учні малюють над цифрою  пікоподібну вершину. Таким чином у кожної групи  вийде  ламана  крива (різна ,бо  різна тема).

Твердження

1.Це з’єднання   кісток  утворюється   внаслідок їх зростання.(Нерухоме).

2.Типовий приклад цього типу з’єднання кісток – з’єднання  хребців у хребті за допомогою  міжхребцевих  дисків між їх тілами. (Напіврухоме).

3.Зєднання кісток у суглобі.(Рухоме).

4.Зєднання  кісток  черепа.(Нерухоме).

5.Тип з’єднання з  хрящовими  прошарками  між  структурними елементами скелета. (Напіврухоме).

6.Цей тип з’єднання  кісток представлений  двома кістками, одна з яких має суглобову  западину, а інша- голівку,що входить у неї.(Рухоме).

7.Зєднання  кісток за допомогою швів.(Нерухоме).

8. У цьому типі з’єднання  кісток  використовується  така  властивість хрящової тканини,як еластичність,що  забезпечує стискання  і розтягнення. (Напіврухоме).

9. Це тип  зєднання  кісток ,типовим прикладом якого є з’єднання  кісток у плечі, коліні,  лікті людини.(Рухоме).

 

docx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
1935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку