Дана розробка ознайомлює учнів із різноманіттям і функціями ферментів; аналізує особливості будови й хімічні властивості ферментів, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звертає увагу на значення ферментів для життєдіяльності живих організмів.
Тема: Ферменти, їх роль у клітині.
Мета: Освітня. Ознайомити учнів із різноманіттям і функціями ферментів; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості ферментів, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звернути увагу на значення ферментів для життєдіяльності живих організмів.
Розвиваюча. Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію.
Виховна. Виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання й матеріали: таблиці, які ілюструють особливості будови, різноманіття та функції ферментів, підручники біології.
Базові поняття й терміни: ферменти, фермнт-субстратний комплекс, активний центр, коферменти.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, здоров’язбережувальна, комунікативна, природничо-наукова, екологічна грамотність.
Хід уроку
І. Організаційних момент.
Привітання вчителя і учнів. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Перевірка готовності класної кімнати і учнів до уроку. Перевірка присутніх.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Гра «Так — ні». Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Фосфор входить до складу всіх білків. -
2. Мономерами білків є амінокислоти. +
3. Частина молекул амінокислот, яка відрізняє їх одна від одної,— радикал. +
4. Вторинну структуру білків підтримують пептидні зв’язки. -
5. Ренатурація – це процес повернення білків до природньої структури.+
6. Спільним для всіх амінокислот є радикал. -
7. Утворення глобули характерне для вторинної структури білка. -
8. Для молекули гемоглобіну характерна третинна структура білка. -
9. Білки можуть транспортувати кисень. +
10. У синтезі білка беруть участь 20 амінокислот. +
11. Амінокислоти складаються з пептидів. -
12. Денатурація — незворотний процес. –
III. Мотивація навчальної діяльності.
Наприкінці XVIII — на початку XIX ст. вже було відомо, що м’ясо перетравлюється шлунковим соком, а крохмаль перетворюється на цукор під дією слини. У XIX ст. Луї Пастер, вивчаючи перетворення вуглеводів на етиловий спирт під дією дріжджів, дійшов висновку, що цей процес (бродіння) каталізується якоюсь «життєвою силою», що міститься в дріжджових клітинах. Пізніше було встановлено, що цією «життєвою силою» є ферменти.
Ферменти — це «робоча сила», яка вибудовує наш організм подібно до того, як будівельники будують будинки. У нас можуть бути всі необхідні будівельні матеріали, але, щоб побудувати будинок, нам будуть потрібні робітники, якими і є ферменти.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
IV. Засвоєння нового матеріалу.
Група простих або складних білків, які виконують функцію біологічних каталізаторів, називається ферментами.
Складні білки, на відміну від простих (пепсину), містять небілкову частина - кофермент.
Специфічність ферменту стосовно речовин, реакцію за участю яких він каталізує, визначає білковий компонент. Але активність складних ферментів проявляється лише тоді, коли білкова частина сполучається з небілковою.
Каталітичну активність ферменту зумовлює не вся його молекула, а лише її невелика ділянка – активний центр.
Його структура відповідає хімічній будові речовин, які вступають у реакцію. Тому дія ферменту специфічна. В одній молекулі ферменту може бути кілька активних центрів.
Особливістю дії ферментів є те, що їхня активність проявляється лише за певних умов: температури, тиску, рН середовища.
Ферменти мають певне розташування як у межах окремої клітини, так і організму в цілому.
У клітині ферменти локалізуються в певних її частинах, багато з них зв’язані із мембранами клітин або окремих органел. Деякі ферменти беруть участь в активному транспорті речовин через мембрани.
Організми здатні регулювати біосинтез ферментів. Це дає змогу підтримувати відносно сталий їхній склад за значних змін умов довкілля і частково видозмінювати ферменти у відповідь на такі зміни.
Для різних біологічно активних речовин (гормони, лікарські препарати, стимулятори росту рослин) полягає в тому, що вони можуть стимулювати або пригнічувати той чи інший ферментативний процес.
V. Узагальнення і закріплення знань.
Фронтальна бесіда:
VI. Підбиття підсумків уроку.
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
Мотивація і оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 6.
Дати відповіді на запитання ст. 32.