Урок з біології для 9 класу "Ферменти, їх роль у клітині"

Про матеріал

Дана розробка ознайомлює учнів із різноманіттям і функціями ферментів; аналізує особливості будови й хімічні властивості ферментів, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звертає увагу на значення ферментів для життєдіяльності живих організмів.

Перегляд файлу

Тема: Ферменти, їх роль у клітині.

Мета: Освітня. Ознайомити учнів із різноманіттям і функціями ферментів; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості ферментів, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звернути увагу на значення ферментів для життєдіяльності живих організмів.

Розвиваюча. Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію.

Виховна. Виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.

Обладнання й матеріали: таблиці, які ілюструють особливості будови, різноманіття та функції ферментів, підручники біології.

Базові поняття й терміни: ферменти, фермнт-субстратний комплекс, активний центр, коферменти.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, здоров’язбережувальна, комунікативна, природничо-наукова, екологічна грамотність.

Хід уроку

І. Організаційних момент.

Привітання вчителя і учнів. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Перевірка готовності класної кімнати і учнів до уроку. Перевірка присутніх.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Гра «Так — ні». Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. Фосфор входить до складу всіх білків. -

2. Мономерами білків є амінокислоти. +

3. Частина молекул амінокислот, яка відрізняє їх одна від одної,— радикал. +

4. Вторинну структуру білків підтримують пептидні зв’язки. -

5. Ренатурація – це процес повернення білків до природньої структури.+

6. Спільним для всіх амінокислот є радикал. -

7. Утворення глобули характерне для вторинної структури білка. -

8. Для молекули гемоглобіну характерна третинна структура білка. -

9. Білки можуть транспортувати кисень. +

10. У синтезі білка беруть участь 20 амінокислот. +

11. Амінокислоти складаються з пептидів. -

12. Денатурація — незворотний процес. –

III. Мотивація навчальної діяльності.

Наприкінці XVIII — на початку XIX ст. вже було відомо, що м’ясо перетравлюється шлунковим соком, а крохмаль перетворюється на цукор під дією слини. У XIX ст. Луї Пастер, вивчаючи перетворення вуглеводів на етиловий спирт під дією дріжджів, дійшов висновку, що цей процес (бродіння) каталізується якоюсь «життєвою силою», що міститься в дріжджових клітинах. Пізніше було встановлено, що цією «життєвою силою» є ферменти.

Ферменти — це «робоча сила», яка вибудовує наш організм подібно до того, як будівельники будують будинки. У нас можуть бути всі необхідні будівельні матеріали, але, щоб побудувати будинок, нам будуть потрібні робітники, якими і є ферменти.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

IV. Засвоєння нового матеріалу.

Група простих або складних білків, які виконують функцію біологічних каталізаторів, називається ферментами. 

Складні білки, на відміну від простих (пепсину), містять небілкову частина - кофермент.

Специфічність ферменту стосовно речовин, реакцію за участю яких він каталізує, визначає білковий компонент. Але активність складних ферментів проявляється лише тоді, коли білкова частина сполучається з небілковою.

Каталітичну активність ферменту зумовлює не вся його молекула, а лише її невелика ділянка – активний центр.

Його структура відповідає хімічній будові речовин, які вступають у реакцію. Тому дія ферменту специфічна. В одній молекулі ферменту може бути кілька активних центрів.

Особливістю дії ферментів є те, що їхня активність проявляється лише за певних умов: температури, тиску, рН середовища.

Ферменти мають певне розташування як у межах окремої клітини, так і організму в цілому.

У клітині ферменти локалізуються в певних її частинах, багато з них зв’язані із мембранами клітин або окремих органел. Деякі ферменти беруть участь в активному транспорті речовин через мембрани.

Організми здатні регулювати біосинтез ферментів. Це дає змогу підтримувати відносно сталий їхній склад за значних змін умов довкілля і частково видозмінювати ферменти у відповідь на такі зміни.

Для різних біологічно активних речовин (гормони, лікарські препарати, стимулятори росту рослин) полягає в тому, що вони можуть стимулювати або пригнічувати той чи інший ферментативний процес.

V. Узагальнення і закріплення знань.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке ферменти?
  2. Наведіть приклади ферментів.
  3. Які властивості мають ферменти?
  4. Яка роль ферментів для огранізму?
  5. Які фактори впливають на активність ферментів?

VI. Підбиття підсумків уроку.

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

Мотивація і оцінювання учнів.

VII.  Домашнє завдання.

Вивчити параграф 6.

Дати відповіді на запитання ст. 32.

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
6402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку