Урок з біології на тему: "Губки - примітивні багатоклітинні тварини" (6 клас)

Про матеріал

Опорний конспект сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку на тему: "Губки - примітивні багатоклітинні тварини". Мета уроку: сформувати поняття про примітивні багатоклітинні організмами на прикладі губок; дати їм загальну характеристику та визначити роль у природі; розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних тварин; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, уяву; виховувати бережливе ставлення до оточуючих організмів, до живої і неживої природи, до їх єдності та взаємозалежності.

Перегляд файлу

 

Дата: ____________

 

Тема:

Губки – примітивні багатоклітинні тварини

 

Мета:

Освітня:

сформувати поняття про примітивні багатоклітинні організмами на прикладі губок; дати їм загальну характеристику та визначити роль у природі;

Розвиваюча:

розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних тварин; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву;

Виховна:

виховувати бережливе ставлення до оточуючих організмів, до живої і неживої природи, до їх єдності та взаємозалежності.

 

Цілі:

учні повинні знати:

  • особливості будови та процесів життєдіяльності губки.

учні повинні вміти:

  • характеризувати особливості будови губок та визначати значення їх у природі та житті людини;
  • наводити приклади губок, розпізнавати їх на малюнках;
  • пояснювати різницю між колоніальними і багатоклітинними організмами, пристосувальне значення переходу до багатоклітинності;
  • працювати з додатковою літературою, підручником.

учні повинні розуміти:

  • що кожен організм необхідний для колообігу речовин на планеті.

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук

Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань

Міжпредметні зв’язки: медицина, географія

 

Базові поняття та терміни:

губка, бодяга, амебоїдні клітини, ектодерма, ентодерма, мезоглея, організми-фільтратори

 

 

 

 

 

План уроку

 

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

2 хв.

Привітання класу,   «Створення сприятливого клімату»

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці

ІІ. Цілепокладання

12 хв.

«Упізнай тварину»,

«Дивуй»,

«Проблемне запитання»,

«Мікрофон»

Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

25 хв.

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди, повідомлення учнів,

самостійна робота учнів з підручником, роздатковим матеріалом,

«Хвилинка-цікавинка»,

«Коло ідей»,

«Робота в групах», заповнення таблиці, складання опорного конспекту, презентація міні-проекту «Живі фільтри»,

«Сенкан», тестові завдання, вправи для зняття зорової втоми

 

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

 

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

6 хв.

 «ПРЕС», «Взаємооцінювання»

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

«Створення сприятливого клімату»

ІІ. Цілепокладання

1. Актуалізація й корекція опорних знань

 «Упізнай тварину»

 Зачитуючи речення з підручника з різних параграфів учні повинні визначити, про які організми йде мова. Взяти речення про вольвокс, евдорину, ульву, хламідомонаду, хлорелу, евглену, амебу тощо.

2. Мотивація навчальної діяльності

«Дивуй»

Деякі біологи та екологи, вказуючи на кришталево чисту воду в озері Байкал, стверджують, що це заслуга особливих прісноводних організмів, які там мешкають, губок.

На дні озера Байкал справді живуть незвичайні губки, які, можливо, раніше були поширені і в інших водоймах, та у зв’язку із забрудненням води поступово вимерли. Губки озера Байкал профільтровують воду, очищають її, а ще вбивають шкідливі мікроорганізми, виділяючи специфічні речовини.

«Проблемне запитання»

?

Чому губки – найпримітивніші багатоклітинні тварини?

3. Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Слово вчителя:

Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.

4. Визначення очікуваних результатів

 «Мікрофон»

?

– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

Пояснення вчителя з елементами бесіди; повідомлення учнів

  Губки примітивні багатоклітинні тварини, які ведуть прикріплений спосіб життя. Перші представники губок з’явилися в протерозойську еру. На сьогодні відомо понад 3000 видів губок. Губки поширені в прісних і солоних водах усіх кліматичних зон, представлені як поодинокими, так і колоніальними формами.

  У багатьох губок тіло має вигляд келиха або мішечка, прикріпленого до субстрату (дна, каменів, черепашок).

  У верхній частині розташований отвір устя, через яке центральна порожнина губки сполучається із зовнішнім середовищем. Стінка губки складається з двох шарів. У зовнішньому шарі містяться плоскі клітини, які виконують захисну функцію. Внутрішній шар складається з комірцевих клітин, які мають джгутик. Стінка тіла пронизана численними наскрізними порами, утвореними великими клітинами циліндричної форми. Крізь пори вода надходить до губки, а через устя виходить.

  ?

  Що змушує воду заходити через пори до центральної порожнини?

  Учитель вислуховує відповіді учнів, а потім пропонує звернутися до тексту підручника і визначити, яка відповідь була правильна.

  Правильна відповідь: змушує воду рухатися, створюючи постійний плин у напрямку до устя, безперервний злагоджений рух джгутиків клітин внутрішнього шару.

«Хвилинка-цікавинка»

  Одна губка заввишки 10 см і завширшки 4 см за добу перекачує через себе майже 80 л води!

«Коло ідей»

  ?

  Запропонуйте дослід, за допомогою якого можна довести, що вода потрапляє в тіло губки через пори, а виходить через устя.

  (зафарбувати воду навколо губки і спостерігати за її рухом)

Розповідь учителя:

  Щоб забезпечити постійний потік води, губка повинна бути достатньо жорсткою. Між зовнішнім та внутрішнім шарами клітин міститься речовина мезоглея. У неї занурені подібні до голок спікули або волокна. Вони складаються з речовин, які виробляються клітинами губок: спікули із солей Кальцію, силіцій оксиду, а волокна з органічної речовини спонгіну. Ці опорні елементи губок зростаються, утворюючи як скелет окремої особини, так і скелет усієї колонії.

  ?

  Як відбуваються основні процеси життєдіяльності губок?

«Робота в групах»

  Завдання для груп:

  Опрацювати матеріал підручника § 20 (с. 74-77) та роздатковий матеріал, визначити особливості процесу:

I група — живлення;

II група — дихання;

III група — виділення;

IV група — розмноження.

  Виступи учасників груп та обговорення питань, які виникли в учнів.

  ?

  Чому не відбувається масового поширення губок, адже вони можуть розмножуватися кількома способами і мають високий рівень регенерації?

  Очікувана відповідь учнів:

  Головною причиною, яка перешкоджає масовому поширенню губок, є відсутність відповідного субстрату. Більшість губок не можуть жити на мулистому дні, оскільки частинки мулу закупорюють пори, що призводить до загибелі тварини. Великий вплив на поширення мають солоність і рухливість води, температура.

  ?

  Пригадайте, що таке регенерація. Як ви гадаєте, чи здатні губки до регенерації?

  Обговорення відповідей учнів

«Хвилинка-цікавинка»

  Губки можуть відновлювати втрачені частини тіла. Наприклад, якщо протерти шматочки губки через дрібне сито, клітини, які утворяться через деякий час, зберуться у групи, а через 6–7 днів сформують мініатюрну губку.

  Заповнення таблиці

Таблиця «Будова тіла губок»

Клітини тіла губки

Функції

 

 

 

  Учитель пропонує учням назвати загальні ознаки представників типу Губки та записати їх у зошит.

Складання опорного конспекту

  Загальні ознаки представників типу Губки:

 група одних з найбільш примітивних багатоклітинних тварин;

 більшість із них не мають характерної симетрії тіла;

 складаються з різних типів клітин, які виконують різноманітні функції;

 функціонально клітини губок мало пов’язані між собою;

 розміри від 1,5 мм до 2 м;

 прикріплений спосіб життя;

 тривалість життя від кількох тижнів до двох років; кінська губка може жити до 50 років;

 здатність до регенерації;

 розмноження: статеве і нестатеве.

  ?

  Як ви вважаєте, яку роль губки виконують у природі та житті людини?

  Учитель вислуховує відповіді учнів, а потім пропонує звернутися до тексту підручника і перевірити, чи всі відповіді були правильними.

  Бесіда з учнями та складання опорної схеми

Презентація міні-проекту «Живі фільтри»

«Хвилинка-цікавинка»

  Вилучених з води купальних (грецьких) губок Середземного моря віджимають і залишають на сонці гнити, при цьому м’які частини руйнуються, а роговий шар зберігається, його використовують для обтирання тіла під час миття і купання.

  Свердлильні губки проробляють ходи у твердому вапняковому субстраті. Своєю життєдіяльністю ці губки руйнують гірські породи, зокрема скелясті узбережжя, завдають шкоди господарствам, які розводять устриць.

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

  • Сенкани до теми «Губки»

Наприклад:

Губки

найпримітивніші, бокалоподібні

фільтрують, живляться, розмножуються

ведуть прикріплений спосіб життя

бодяга

  • Тестові завдання

Вибрати одну правильну відповідь

1. До колоніальних організмів належить:

а) вольвокс  в) губка

б) ульва  г) хламідомонада

2. Укажіть, зі скількох шарів клітин складається тіло губок:

а) із трьох   б) із чотирьох

в) із двох   г)  з одного

3. Вода потрапляє в губку через:

а) устя   в) мезоглею

б) пори   г) амебоцити

4. У губок спікули виконують функцію:

а) захисну   б) опорну

в) рухову   г) видільну

5. Клітини вольвоксу за будовою подібні до:

а)  хламідомонади б) амеби

в) хлорели   г) евглени

  • «Вправи для зняття зорової втоми»
  1. Міцно заплющити очі на 3-5 секунд, потім розплющити їх на 3-5 секунд, повторити 6-8 разів.

Вправа знімає втому, зміцнює м’язи повік, сприяє поліпшенню кровопостачання, розслабленню м’язів ока.

  1. Швидко моргати протягом 1-2 хвилин.

Вправа сприяє поліпшенню кровообігу.

3. Повідомлення  домашнього завдання

  • опрацювати § 20;
  • відповісти на запитання до § 20 (с. 77);
  • повторити § 13-20.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку
  2. «ПРЕС»

?

Чи змістовним і корисним був для вас урок ?

«Я вважаю, що...»

«Тому що...»

«Наприклад...»

 «Отже...»

  1. Цінування, оцінювання

«Взаємооцінювання»

 Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Вчитель, за необхідності їх коригує

 

 

Використані джерела:

  1. Розробки уроків з біології 6 кл. до теми "Одноклітинні організми". [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pti.kiev.ua/uroki/uroki-dlya-6-klasv/995-rozrobki-urokv-z-bologyi-6-kl-z-temi-odnokltinn-organzmi.html – Заголовок з екрану.
  2. С.В. Безручкова. Біологія. 6 клас. Конструктор уроку. Диск для вчителя.
  3. Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й кл. / Л.І. Остапченко та ін. – К.: Генеза, 2015. – 224 с.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бортнічук Тетяна Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2.  Elena
    дуже дякую за чудову розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
23596
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку