Тема. Будова і різноманітність квіток.
Мета: сформувати в учнів поняття про будову та різноманітність квіток; продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати в групах, з роздавальним матеріалом, порівнювати, роботи висновки; працювати з додатковою літературою, роботи цікаві доповіді, застосовувати отримані знання на практиці; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки; виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.
Обладнання та матеріали: фотографії та плакати, що дозволяють ілюструвати будову та різноманітність квіток, таблиця «Квітка», модель квітки, гербарії, малюнки, живі квіти, опорні конспекти.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Тема. Будова і різноманітність квіток.
Мета: сформувати в учнів поняття про будову та різноманітність квіток; продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати в групах, з роздавальним матеріалом, порівнювати, роботи висновки; працювати з додатковою літературою, роботи цікаві доповіді, застосовувати отримані знання на практиці; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки; виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.
Обладнання та матеріали: фотографії та плакати, що дозволяють ілюструвати будову та різноманітність квіток, таблиця «Квітка», модель квітки, гербарії, малюнки, живі квіти, опорні конспекти.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: словесні: бесіда розповідь;
Структура уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.....……………..…..8 хв.
ІV Вивчення нового матеріалу.........……………….…15 хв.
V Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь учнів 10 хв.
VІ Домашнє завдання .............. …………………….2 хв.
VІІ Підбиття підсумків уроку...........……………….…З хв.
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація опорних знань
Білі, жовті, фіолетові, червоні квітки — яких тільки не побачиш у природі. Але квіток із зеленим забарвленням пелюсток майже немає . Як ви думаєте, чому?
мозковий штурм.
1. Здатність живих організмів відтворювати особистість того ж виду називається розмноженням.
2. Передача основних ознак материнського організму новому поколінню особин процес розмноження.
3. Два типи розмноження статеве і нестатеве.
4. У розмноженні, в якому бере участь тільки один організм, який віддає на утворення наступного покоління одну клітину, групу клітин або частину – це нестатеве розмноження.
5. Форми нестатевого розмноження – вегетативне розмноження рослин.
6. Розмноження рослин частинами тіла або вегетативними органами називають вегетативним розмноженням рослин.
7. Здатність організму відновлювати втрачені органи називається регенерацією.
8. Способи вегетативного розмноження рослин: кореневищами (конвалія)
бульбами (картопля)
Штучне розмноження рослин
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Гасло: Стривай! Не рви!
Квіти – це природи діти.
Дивись, як розпустились пелюстки
Повинні вміти розуміти,
Що їх потрібно берегти.
Китайська мудрість: Скажи мені, і я забуду
Покази мені, і я запам’ятаю
Дай можливість діяти, і я навчуся!
У кожної людини є улюблена квітка. У когось — троянда, в іншого — тюльпан чи гіацинт. Часто з квітами в нас пов'язані приємні спогади чи події.
У давнину наші пращури свято вірили, що певна квітка є цілющою саме для конкретної людини, яка набирається від неї життєздатної сили.
Справді, кожна рослина створена на благо, а наше завдання — зрозуміти її призначення, оскільки вся земля — це аптека для живих організмів.
Ви проходите повз квітку!
Нагніться, подивіться на диво,
яке ви раніше бачити ніде не могли.
Вона вміє таке, що ніхто на землі не вміє.
В. Солоухін
У світ краси полинемо сьогодні,
Бо де квітки — там океан
краси.
Зануримось в країну квіткової
безодні,
Де чути подих квітів та ані
голоси.
Що сказке свіжих квітів
жмутик?
Про що їх мова непроста?
Верба — одвертість, айстра —
смуток,
Лілея біла — чистота.
Конвалія — любов таємна,
Мак— юний цвіт, що не згаса.
Лавр — завжди успіх, слава
певна,
А мальва — холодність, краса.
Дзвіночок польовий —
то вдячність,
Троянда — то любов свята,
Нарцис — то горда необачність,
Волошка — ніжність,
простота.
Саранка-лілія — сміливість,
Півонія — життя сто літ,
ІV Вивчення нового матеріалу
Будова квітки. Квітка - це вкорочений та обмежений у рості видозмінений пагін. Вона складається з квітконіжки, оцвітини, тичинок і маточок {). Квітки розвиваються як на верхівці стебла, так і в пазухах листків з генеративних бруньок.
У багатьох рослин квітка прикріплюється до стебла своєю видовженою основою квітконіжкою (наприклад, у яблуні, вишні, груші, черешні), а у кукурудзи, соняшника, конюшини, подорожника квітконіжки вкорочені і зовні непомітні. Такі квітки називають сидячими.
Верхню розширену частину квітконіжки називають квітколожем. На ньому розміщені чашечка, віночок, тичинки та одна або кілька маточок. За формою квітколоже може бути плоским (наприклад, у півонії, клена), опуклим (наприклад, у жовтцю, малини), видовженим (наприклад, у ожини), увігнутим (наприклад, у сливи, черемхи).
Чашечка складається із видозмінених листків і чашолистків, що мають переважно зелений колір-Чашолистки захищають внутрішні частини квітки від ушкоджень, особливо коли квітка ще не розцвіла і перебуває у стані бутона.
Якщо чашолистки відокремлені один від одного, то чашечку називають роздільнолистою (наприклад, У капусти, редьки), якщо вони зрощені між собою - зрос-лолистою (наприклад, у картоплі, шипшини, гороху)
Найпомітніша частина квітки - віночок. Він складається із переважно яскраво забарвлених видозмінених листків - пелюсток. Віночок захищає тичинки і маточку від несприятливих впливів довкілля та приваблює комах-запилювачів. Віночок, як і чашечка, буває вільнопелюстковим (наприклад, у шипшини, грициків) або зрослопелюстковим (наприклад, у кульбаби, картоплі).
Чашечка і віночок разом складають покрив квітки -подвійну оцвітину (у петунії, вишні) (). У деяких рослин оцвітина складається з однакових за формою та забарвленням пелюсток. Таку оцвітину називають простою (у конвалії, тюльпана). У деяких рослин листки простої оцвітини забарвлені у зелений колір, чим нагадують чашолистки. Це - чашечкоподібна оцвітина (у кропиви, буряка, воронячого ока). Яскраво забарвлену просту оцвітину називають віночкоподібною (у тюльпана, лілії, проліска). Є квітки, у яких оцвітини взагалі немає, тому їх називають голими (). Вони притаманні рослинам, які запилює вітер (наприклад, ясен, верба).
Головні частини квітки - тичинки і маточки (). Тичинки розміщуються в одне або кілька кіл уздовж внутрішнього краю оцвітини. Кожна тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком (). У пиляку формуються пилкові зерна, які містять статеві клітини. Сукупність пилкових зерен має назву пилок.
Маточка утворена одним чи кількома плодолистками та складається з нижньої розширеної частини -зав'язі, середньої видовженої - стовпчика (є не у всіх квіток) та верхньої - приймочки (). На внутрішніх стінках зав'язі містяться один або кілька насінних зачатків. Покриви насінного зачатка на верхівці не зростаються і залишають отвір - пил-ковхід. Із насінного зачатка звичайно після запилення розвивається насінина, а із зав'язі - оплодень, які У сукупності утворюють плід. В утворенні плоду часто беруть участь й інші частини квітки (наприклад, квітколоже).
Кількість тичинок у квітках коливається від однієї (наприклад, у канни) до кількох сотень (наприклад, у півонії). Маточок у різних видів рослин так само буває від однієї (наприклад, у яблуні, соняшника, пшениці) до кількох десятків (наприклад, У Жовтцю, суниць).
Різноманітність квіток. У деяких видів рослин тичинки розташовані в одних, а маточки - в інших квітках. Такі квітки відповідно називають тичинковими (чоловічими) та маточковими (жіночими) (). Квітки, що мають лише тичинки або лише маточки, називають одностатевими, на відміну від двостатевих (які мають і тичинки, і маточку).
У деяких рослин (наприклад, соняшника, волошки) частина квіток не має ні тичинок, ні маточок -їх називають нестатевими (). Вони яскраво забарвлені, чим і приваблюють комах-запилювачів до розташованих поруч одностатевих чи двостатевих квіток.
Види рослин з чоловічими та жіночими квітками, розміщеними на одній особині, називають однодомними (наприклад, огірки, вишня, кукурудза, дуб). Якщо ж тичинкові та маточкові квітки перебувають на різних особинах (чоловічих і жіночих), то такі рослини мають назву дводомні (наприклад, верба, тополя).
Як ви дізнаєтеся далі, за особливостями будови квітки визначають різні родини покритонасінних рослин.
Повідомлення учнів
Поетична хвилинка.
Леся Українка –Конвалія-
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Та недовго повтішалась
Конвалія біла, –
І їй рука чоловіча
Віку вкоротила.
Тарас Шевченко – Зацвіла в долині Червона калина…-
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Ніна Воронюк - Ромашка-
На ромашці білій про любов питають:
Любить, чи не любить? Пелюстки зривають.
Не скуби ромашку, їй цвісти весною,
Говори з красою вічно мовчазною.
Тарас Шевченко - Барвінок цвів і зеленів…-
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розстилався;
Та недосвіт перед світом
В садочок укрався.
Василь Кравчук – Чорнобривці -
Гарні квіти біля хати
Навесні садила мати.
Чорнобривці чорноброві
Квітнуть в тиші вечоровій.
Чорнобривці чарівні
Так і просяться в пісні.
Диво квіти
Яке це дивне диво — квіти!
Чарівні форми й кольори.
І можна світові радіти,
Як сяє сонечко згори.
Тоді всі квіти розцвітають.
На казку схоже все стає.
Метелики довкіл літають,
Бджола між квітами снує.
І джміль великий волохатий
Танок над квітами веде.
В пилкові жовтому, пухнатий
То присідає, то гуде.
А квіти гарні, розмаїті,
Ввібрали диво-кольори.
Видовище найкраще в світі,
Казкове, що не говори…
V Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь учнів
ЗАПИТАННЯ |
ВІДПОВІДЬ |
Значення квітки у житті рослини |
|
Дайте визначення термін «квітка» |
|
Перерахуйте складові частини квітки |
|
Яка будова маточки? |
|
Яка будова тичинки? |
|
Яка будова чашечки? |
|
Яка будова віночка? |
|
Які бувають за будовою віночки? |
|
Які бувають за будовою чашечки? |
|
Із чого складається подвійна оцвітина? |
|
Яка оцвітина називається простою? |
|
Що таке одностатеві квітки? |
|
Які рослини називають однодомними? |
|
Бесіда «Охорона рослин»
VI. Домашнє завдання Вивчити § , побудувати «Квітку життя», або скласти синкан «Квіти».
VII. Підсумок уроку.
VIII. У вільну хвилину. Кросворд «Квітник»
Рефлексія: