Урок з біології "Поняття про ген"

Про матеріал

Ген — одиниця спадкового матеріалу, що відповідає за формування певної елементарної ознаки. Ген є ділянкою молекули ДНК, що містить інформацію для синтезу РНК. Процес зчитування гену і синтезу РНК називається транскрипцією. У деяких вірусів геном може вважатись також ділянка РНК. Існують різноманітні типи РНК, найвідоміші з яких матрична рибонуклеїнова кислота (мРНК), з якої в процесі трансляції зчитується інформація амінокислотної послідовності білку. Білки відіграють в організмі специфічну роль, яка може проявлятись в характерній ознаці. З цієї точки зору гени розглядаються як носії спадкової інформації, яка передається в результаті розмноження від батьків до нащадків. Експресія генів — це прояв активного стану гену в окремій клітині. Але не тільки мРНК закодовані в генах — існує багато видів некодуючі РНК, які не несуть інформацію про білок, але тим не менш вони представлені в ДНК у вигляді генів.

Перегляд файлу

Дата:

Урок №___

Тема: «Поняття про ген»

Мета:

освітня: розширити знання учнів про генетику як науку, ознайомитись з історією розвитку генетики, поглибити знання про видатних вчених – генетиків, розглянути основні генетичні поняття та закономірності, звернути увагу на методи генетичних досліджень;

розвивальна: розвинути уміння учнів аналізувати, порівнювати, робити висновки; сформувати практичні уміння і навички учнів розкривати загальне і особливе, стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність; розвинути образне мислення, просторові уявлення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів;

виховна: виховувати бережливе ставлення до живих організмів планети та гордість за досягнення генетичної науки; виховувати уважність, зібраність, спостережливість; формувати такі якості особистості, як відповідальність, організованість, дисциплінованість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: історія, медицина.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, комп’ютер.

Основні поняття та терміни: генетика, спадковість, мінливість, ген, алель ні гени, домінантна і рецесивна ознаки, генотип, фенотип, гомозигота, гетерозигота.

Хід уроку

«Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність»

Б.Шоу

I.Організаційний момент

Викладач. Є три речі, які ніколи не повертаються назад – час, слово і можливість. Тому давайте не гаяти часу, обирати слова і не втрачати жодної можливості.

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  1. Які властивості живих організмів ви знаєте?
  2. Яку роль відіграють такі властивості живого, як спадковість і мінливість?
  3. Яка наука вивчає явище спадковості і мінливості?

III. Мотивація навчальної діяльності

Викладач. У 1914 році в Англії ремонтували собор. Роботами керував нащадок першого герцога Шрусбері Тальбота, якого поховали у цьому соборі у 1453 році. Джон Табольт воював проти Жанни Дарк і помер від ран. Це відома історична особа. Чотирнадцять поколінь відділяли лицаря XV століття від його нащадків початку XX ст. Нащадок відкрив гробницю. Те, що в ній лежав Тальбот, не викликало сумнівів. На його кістках були ушкодження, які свідчили про рани, згадані літописцями Столітньої війни. Але як нащадок може довести, що це його предок? І тут виявився неспростовний доказ спорідненості, надійніший, аніж досвідчені нотаріусом генеалогічні документи: на одному з пальців скелета дві фаланги пальців зрослися в одну. Нащадок порубаного французами герцога радісно простягнув свідкам, що були присутні під час розкриття гробниці, свою руку з розчепіреними пальцями. На тій же руці, що і у скелета, ті самі дві фаланги виглядали як одна. Їх зростив домінантний алель, фенотипічний прояв якого в медицині називають сімфалангією. То яка ж наука пояснює цей випадок? Чому вона така важлива? Саме про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

V. Вивчення нового матеріалу.

Я хочу пригадати такі слова «Генетика та ген  - це не тільки основа біології, але й філософія життя взагалі та медицини зокрема». Ми з вами повернемося до цих слів наприкінці уроку, коли ви насправді зрозумієте велич і знання цього вислову.

Судячи з археологічних даних, уже 6000 років тому люди зрозуміли , що деякі ознаки організму передаються із покоління в покоління.

На вавилонських глиняних табличках вказувались можливі ознаки при схрещування коней. Але залишалось незрозумілим, як можуть спадкові ознаки передаватись через такі дрібні частинки протоплазми – сперматозоїди та яйцеклітини, з яких потім утворюється новий організм.

Отже, давайте запишемо до вашого зошита основні дати які пов’язані з розвитком генетики та з розкриттям гена, та саме поняття гена.

1900 рік – виникла наука генетика.

1906 рік – Бетсон увів назву нової науки «генетика».

1909 рік – Иогансен запропонував термін «ген», як структурну одиницю спадковості.

Сучасні уявлення про ген

1.Ген – ділянка молекули нуклеїнової кислоти ( звичайно ДНК, іноді РНК), що містить інформацію про первинну структуру молекул білка або  певного типу РНК. Це елементарний носій спадкової інформації.

2. За своїми функціями гени неоднакові. Виділяють 2 групи генів:

ГЕНИ

 

  структурні     регуляторні (акцепторні)

визначають структуру білків,  НК,  регулюють активність структурних генів,   що синтезуються в клітині                            цим контролюють процеснадходження  

1.Білкові гени ( синтез  і – РНК)                 інформації від ДНК до і- РНК: визначають генів у про- та еукаріотів

2. Гени т-РНК     початок, швидкість і послідовність процесів

3. Гени р-РНК (ядерця)    синтезу РНК на матриці ДНК

 

Кластер – сукупність кількох генів на певній ділянці ДНК, кожний з яких кодує певний тип р-РНК.

Оперон – це ділянка ДНК , що складається із тісно зчеплених промотора, оператора, структурних генів і термінатора.

Екзони   - кодуючи ділянки гена, несуть інформацію про білок (5-10%)

Інтрони – некодуючи ділянки гена , тобто, неінформативні ділянки ДНК (не несуть інформацію про структуру білка) (90-95%)

Така інтронно-екзонна структура гена характерна тільки для еукаріотів, у бактерій їх немає.

 

Бесіда

Учні записують відповіді у зошит.

  1. Чому діти схожі на своїх батьків (Спадковість – здатність живих організмів передавати наступному поколінню свої ознаки і властивості)
  2. Чому діти не схожі на своїх батьків? (Мінливість – здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків у процесі індивідуального розвитку).

Генетичний глосарій

Ген – це ділянка молекули ДНК, яка визначає спадкові ознаки організмів (у людини приблизно від 50 тис., до 100 тис. генів)

Генотип – сукупність усіх генів організму, що зумовлюють спадкові властивості.

Фенотип – сукупність внутрішніх і зовнішніх ознак організму.

Алельні гени – гени, що перебувають у різних станах, але займають те саме місце (локус) в хромосомах однієї пари (гомологічних хромосомах) та визначають різні стани певної ознаки (високий та низький зріст, руде чи чорне волосся, блакитні чи карі очі, овальна чи куляста форма плоду).

Домінантна ознака – це ознака, яка пригнічує іншу ознаку (карі очі, наявність ластовиння)

Рецесивна ознака – це ознака, яка пригнічується іншою ознакою (світле волосся, тонкі губи).

Гомозигота – організм, що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах (АА, аа)

Гетерозигота – організм, що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Аа), тобто має альтернативні ознаки.

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. stakan4ikovi4 Bi4ok
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Венжик Неля Арсенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 березня 2018
Переглядів
32294
Оцінка розробки
3.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку