Тема : Мохи.
Мета: Ознайомити учнів з характерними особливостями відділу Мохоподібні та їх життєвими циклами, вивчити ускладнення їх організації і риси пристосованості до умов життя, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки, виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Форми і методи: словесно-інформаційні; елементи інтерактивних технологій (мозкова атака, робота в парах, конкурс запитань)
Основні терміни і поняття: мохи, спорофіти, спорогон, ризоїди, гаметофіт.
Обладнання: слайди, живі рослини, гербарні зразки, таблиці.
Девіз уроку:
Мохи – це рослини, у яких все навпаки.
А. Бардуков
Хід уроку.
І. Організація класу.
Налаштовуємося на біологію. Усміхнімося один одному і побажаймо успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
а) Вправа «термінологічне лото». Зв’яжіть між собою термін і слово, що його доповнює, пояснює. Наприклад: гаметофіт – статеве покоління; спорангій -орган, де утворюються і дозрівають спори.
б) Вправа «Чомучка». Учні обмінюються підготовленими вдома запитаннями, які починаються словом «Чому?». Наприклад: Чому водорості називають нижчими рослинами? Чому деякі рослини мають назву рівноспорові, а деякі – різноспорові?
в) Вправа «Відстрочена відгадка».
Де живуть мохи у нас?
Де вологий є запас.
У степах і горах, в лісі
На колоді і на стрісі.
Де краплинки є води,
Там ти можеш їх знайти.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Метод «Дивуй». Ці рослини здатні дуже висихати залишаючись при цьому живими. Фотосинтез у них може відбуватися навіть під снігом і в дуже темних печерах. Надарма А. Бардуков назвав їх рослинами, у яких все навпаки. Що це за рослини?
IV. Повідомлення теми, мети уроку. Основні питання уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Інформаційне повідомлення.
2. Інтерактивна вправа «Учитель - учень». Учні працюють в парах, вивчаючи новий навчальний матеріал, потім один стає «вчителем» та пояснює іншому прочитане, після цього вони міняються ролями.
Завдання для пар на моніторі комп’ютера.
3. Після роботи в парах колективне обговорення питання «життєвий цикл мохів».
4. Значення мохів в природі і в житті людини.
Вправа «Асоціативний кущ МОХИ».
Практична частина.
Лабораторне дослідження «Будова моху»
Мета: Ознайомитися з будовою листостеблових мохів, вияснити ознаки пристосовуваності до умов існування.
Обладнання і матеріали: гербарні зразки різних мохів.
Хід роботи:
особливості:
Чим зумовлений колір листків?
особливості:
Чим зумовлений колір листків?
VI.Підведення підсумків.
VII. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника. Випереджуюче завдання: підготувати цікаві повідомлення про різноманітність мохів.