Урок з біології у 6 класі " Практична робота.№ 4. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про екологічні групи рослин, сформувати вміння визначати види кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах; продовжити формувати практичні вміння і навички роботи із живими об’єктами та роздавальним матеріалом; удосконалювати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; виховувати наполегливість та працелюбність.
Перегляд файлу

74

Практична робота № 4. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах

Мета: поглибити знання учнів про екологічні групи рослин, сформувати вміння визначати види кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах; продовжити формувати практичні вміння і навички роботи із живими об’єктами та роздавальним матеріалом; удосконалювати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; виховувати наполегливість та працелюбність.

Обладнання та матеріали: м/м презентація, живі кімнатні рослини, інструкції до виконання практичної роботи.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Основні форми та методи, використані під час уроку:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) мовний ( розповідь, бесіда  );

б) наочний ( перегляд мультимедійної презентації, розгляд живих кімнатних рослин )

в) практичний (виконання практичної роботи  ).

2. Репродуктивний — «Встанови відповідність», тестові завдання, заповнення таблиці.

3. Евристичний — робота з довідковим матеріалом

4. Навчально-дослідницький — виконанн практичної роботи;

Міжпредметні зв' язки: рослинництво, медицина, географія.

1. Організаційний момент

Привітання, перевірка  готовності учнів до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Верхній ярус у лісі складають рослини:

А ліщина  В дика груша

Б граб            Г ожина

2. За відношенням до світла серед рослин є:

А тіньовитривалі  В вологолюбні

Б посухостійкі  Г теплолюбні

3. Рослинні угрупування — це:

А групи взаємопов'язаних рослин  

Б сукупність видів рослин певної території 

В  рослини тільки одного виду 

Г  місцевість, де поширений певний вид рослин

4. Ярусність у лісі:

А знижує боротьбу за вологу   

Б сприяє запиленню комахами 

В сприяє просторовому розташуванні рослин

Г зменшує випаровування

5. Рослини другого ярусу в лісі — це:

А дика груша   В дуб

Б папороть                     Г шипшина

6. На зменшення видового різноманіття рослин впливає:

А рослиноїдні тварини  В чинники погоди

Б посуха                      Г людина

Відповіді: 1 — Б, 2 — А, 3 — А, 4 — В, 5 — А, 6 — Г.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

   Рослини дарують гарний настрій, допомагають зняти стрес, мають заспокійливу дію. Але навіть найневибагливішій рослині обов’язково потрібно забезпечити гарні умови для росту та цвітіння.

  Сьогодні ми повинні розширити знання про кімнатні рослини та систематизувати їх за такою схемою:

а) вимоги до освітлення: світлолюбна чи тіньовитривала;

б) вимоги до вологи: вологолюбна чи посухостійка;

в) вимоги до температури повітря: теплолюбна чи холодостійка;

г) вимоги до типу ґрунту;

д) способи розмноження: тільки за допомогою насіння чи здатна й до вегетативного розмноження.

Повідомлення теми,визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Практична робота № 4. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах.

1. Інструктаж із безпеки життєдіяльності учнів.

2. Інструктаж учителя щодо виконання практичної роботи.

  1.   Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).

Тема: Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах.

Мета: ознайомитися з найпоширенішими видами кімнатних рослин, визначити умови їх вирощування.

Обладнання: кімнатні рослини (алое, амариліс, аспідистра, бегонія рекс, драцена, опунція, колеус, монстера, сансев’єра, традесканція, хлорофітум, циперус зонтичний) та їхні зображення з підписами назв цих рослин і відповідної родини, довідковий матеріал.

Хід роботи

1. Уважно розгляньте поставлені перед вами живі кімнатні рослини.

Спробуйте схарактеризувати їхні стебла, листки, квітки (якщо є).

2. Розгляньте зображення кімнатних рослин на запропонованих вам картках.

3. Знайдіть відповідність між живою рослиною та її назвою і назвою її родини.

4. Використовуючи додатковий матеріал, опишіть рослини за планом:

1) Назва.

2) Родина.

3) Батьківщина рослини.

4) У яких природних кліматичних умовах зростає.

5) Умови догляду за рослиною при вирощуванні в кімнаті.

 Заповніть таблицю.

Видова назва рослини

Характерні ознаки

Умови догляду

 

 

 

6. Зробіть висновки.

Додатковий матеріал

 Алое. Походить з пустелі Карру в Південній Африці. На батьківщині росте у вигляді дерева. Типовий сукулент. Має соковиті стебла й листки. Листки сидячі, колючі по краю. У кімнатних умовах цвіте рідко, тому що взимку для алое не достатньо світла, а головне тому, що його надмірно поливають, забуваючи про походження цієї рослини. Є лікарською рослиною, стимулює загоєння порізів.

 Амариліс. Походить з Південної Африки (мис Доброї Надії). Має великі, переважно червоні квітки, цвіте в лютому. Після цвітіння рослину поливають рідше, щоб забезпечити їй стан спокою. У такому стані амариліси перебувають протягом зими, тому, починаючи з осені, поступово припиняють їх поливати, потім зрізають листя і ставлять горщик із цибулиною в темне місце.

 Аспідистра. У природних умовах росте в тінистих лісах Китаю і Японії. Невибаглива. Добре росте на сонячному місці і в напівтемному кутку, витримує пересушування землі. Має повзуче кореневище, від якого відростають великі шкірясті темно-зелені листки, схожі на листя конвалії. Кожний листок може триматися кілька років.

 Бегонія. У природних умовах бегонії поширені в тропічних країнах Америки, на Мадагаскарі, в Індії, на островах Індонезії, у Південному Китаї, Японії. Кімнатні бегонії за декоративними якостями поділяють на кущові й листяні. Листяні бегонії характеризуються великими декоративними листками. Серед них найбільш відома бегонія рекс. Існують численні сорти, які відрізняються за кольором листків — від сріблястих до темно-червоних, тому що в них зелений колір хлорофілу маскується різними пігментами. Бегонія є класичним об’єктом розмноження рослин листками.

 Драцена. Її часто плутають з пальмами. У драцен листки прості, цілісні, довгасті. Старі екземпляри з довгими голими стовбурами некрасиві. Можна зрізати верхівку з листками і посадити в ґрунт як живець, а решту стебла теж розрізати на частини і вкоренити. Ще одна рослина відросте від кореня.

 Опунція. Сукулент. Стебла членисті, плоскі, овальні чи дископодібні, соковиті, зазвичай густо вкриті колючками і глохідіями (тонкі щетинки, які легко обламуються, характерні тільки для опунцій). Це рослина посушливих місць зростання, тому поливати її треба обережно. Узимку поливають один раз на місяць, коли почне помітно в’янути. У кінці лютого, коли закінчується період спокою, поливання збільшують. На літо слід винести опунцію з приміщення і вкопати в напівзатінку.

 Колеус. Як кімнатна рослина поширений колеус гібридний родом з о. Ява. Колеуси мають характерне чотиригранне стебло і супротивне листкорозміщення. Листки різнобарвні. Це пов’язано з тим, що зелений хлорофіл маскується різними пігментами. Часто цвіте.

 Монстера. У кімнатній культурі поширена монстера деліціоза, яка походить із тропічної Америки. Це ліана, на стеблі якої утворюються додаткові повітряні корені. Листки великі, овальні, перистороздільні. Дуже невибаглива до світла. Старі екземпляри монстери досить декоративні.

 Сансєв’єра. У природних умовах поширена в тропічній Азії та Африці. Має коротке кореневище і м’ясисті мечоподібні, іноді строкаті листки, що відходять від кореневища. Розмножується поділом куща і, що особливо цікаво, поділом листка.

 Традесканція. У кімнатній культурі поширені кілька видів традесканції, які походять із тропічної Америки. Це трав’янисті рослини з повзучими або прямими стеблами і з сидячими овальноланцетними побережними листками. У кімнатах більше культивують традесканції з повзучими стеблами, які звисають з горщиків. Дуже легко розмножується стебловими живцями. Живцювати треба щороку, оскільки на старих стеблах засихають листки, і рослина втрачає декоративний вигляд.

 Хлорофітум. У кімнатній культурі поширений хлорофітум комозум, який походить з Південної Африки. Трав’яниста рослина із широколінійними листками, зібраними в розетку. Із центра розетки виростає квіткова стрілка з біленькими квітками. Але плодів не утворює, оскільки не відбувається запилення. На місці квіток, що відцвіли, утворюються нові молоденькі рослини.

 Циперус. У кімнатній культурі поширений циперус зонтичний, який походить з Мадагаскару. Це багаторічна кореневищна рослина, що має рівні зелені стебла з листками на верхівці. Циперус — типова болотна рослина, тому в кімнаті горщик із циперусом треба ставити в глибокий піддонник і тримати його зануреним у воду.

5. Узагальнення та систематизація знань

 Презентація учнями результатів своєї роботи про кімнатні рослини: розповіді, малюнки, рекламні проспекти.

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюють висновки.

Заключне слово вчителя

Вирощувати рослини — це творчий і цікавий процес. І цей процес вимагатиме від вас великої любові та уваги. Без цього навіть найневибагливіші кімнатні рослини не зможуть прижитися у вашому домі.

7. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про кімнатні рослини, які мають лікарські властивості.

Урок 12

 

Практична робота №4 «Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах».

 

Мета.

Освітня. Ознайомити учнів з різноманітністю кімнатних рослин та особливостями їх вирощування; розкрити правила догляду за ними; дати поняття "підживка”.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати рослини відкритого грунту та кімнатні рослини; уміння спостерігати та робити відповідні висновки.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу; намагатись прищепити любов до кімнатних рослин, які надають домашнього затишку; проводити профорієнтацію.

 

Тип уроку. Формування умінь і навичок.

 

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивні:

а) словесний:  розповідь, опис, бесіда, повідомлення учнів.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;

в) практичний: виконання практичної роботи.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Креативні: метод образної картинки.

4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва –  вірші, музика.

5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

Міжпредметні зв язки: рослинництво, медицина.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

Основні поняття та терміни: квітучі рослини, декоративно-листяні, в’юнкі, ампельні рослини, кактуси.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 

Які рослини ви вирощуєте дома? Як за ними доглядаєте?

 

 

 

 

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

 

Кімнатні – це рослини, які вирощуються в кімнатних умовах. Незалежно від їх біологічних особливостей походження і декоративних якостей. Їх поділяються на такі групи:

-квітучі – найбільш цінні для вирощування;

-декоративно-листяні – складають невід’ємну частину інтер’єру, бо мають різнокольорові, розрізані чи строкаті листки. Вони гармонійно контрастують з кольором меблів, шпалер, стін, гардин…

-в’юнкі і ампельні – різноманітні за будовою стебел, листків, за формою та кольором. Вони прикрашають стіни і вікна, меблі та інші предмети квартир та приміщень;

-кактуси – найпричудливіші серед кімнатних рослин, різноманітної форми, мають загадковий час цвітіння.

 

 

 

 

 

 

Рослинні угруповання

Мета: розкрити особливості розселення рослин у природі, сформувати поняття про рослинні угруповання, їхні типи; формувати вміння працювати в групах, навички самоаналізу; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; формувати екологічно цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і природного середовища.

Очікувані результати: учні називають та розпізнають основні типи рослинних угруповань, види ярусності; наводять приклади панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт; пояснюють відповідними прикладами зв’язок між складом рослинних угруповань та умовами середовища.

Обладнання та матеріали:........................................................

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

«Поміркуй»

Пояснити, як взаємозв’язані такі поняття: однорічні, кущі, хвойні, дерева, багаторічні, трави, листяні, життєві форми рослин, дворічні. Скласти з них схему.

3. Мотивація навчальної діяльності

Запитання для обговорення:

— Чи є на земній поверхні території, не заселені рослинами? (Можливі варіанти відповідей учнів: Антарктида, пустелі, гірські вершини тощо.)

Слово вчителя

На земній кулі майже скрізь трапляються представники рослинного світу. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Більшу площу займають степи, савани, луки, поля. Живуть рослини в морях і океанах, прісних водоймах. Вони є навіть у пустелях, Арктиці, Антарктиді та на снігових гірських вершинах.

Усім відомо, що через унікальність природних умов Антарктиди та її тривалу ізоляцію рослинний і тваринний світ материка дуже своєрідний. На материку трапляються мохи, лишайники, водорості, гриби, бактерії. У більш теплих районах (на північному заході Антарктичного півострова) ростуть кілька видів трав’янистих квіткових рослин. У деяких місцях, наприклад на островах Уїндміл (узбережжя Землі Уїлкса), мохи і лишайники утворюють щільний яскраво-зелений покрив.

В Антарктиді чимало озер, де живуть незвичайні мікроорганізми, а також унікальні види діатомових водоростей.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Розселення рослин у природі. (Розповідь учителя, бесіда, демонстрація фізичної карти України.)

2. Типи рослинних угруповань. (Бесіда, робота в групах, обговорення, заповнення таблиці.)

Робота в групах

— Чим характеризується такий тип рослинних угруповань, як:

I група — ліс;

II група — степ;

III група — луки;

IV група — болото.

3. Поняття про флору і рослинність. (Самостійна робота учнів з підручником, бесіда, словникова робота.)

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. Вставити пропущені в тексті слова.

Сукупність рослин різних видів, які ростуть на певній території і пристосовані до умов цієї території, називається .................. . До них належать ...................., ....................., ...................... та ...................... . Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів — ................................. . Вона буває ...................... і ........................ . Верхні яруси займають ...................... рослини, а нижні — ...................... і ...................... рослини. Сукупність рослинних угруповань Землі або окремих її частин називають ....................... Сукупність видів рослин, що зростає на певній території, називають ...................... .

5.2. «Творча лабораторія».

— Чи можна називати трав’янистий покрив лісу трав’янистою рослинністю? Відповідь обґрунтуйте.

— До яких наслідків може призвести осушування боліт?

6. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник.......................................

Зошит..........................................

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготуватися до екскурсії «Вивчення рослинних

doc
Додано
14 червня 2021
Переглядів
7712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку