Урок з біології у 8 класі

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань з теми " Система кровообігу. Серце: будова і функції", який передбачає формування предметних і ключових компетентностей, наскрізних ліній, зокрема уміти вчитися впродовж життя. На уроці застосовано матеріали, які пов'язані з сьогоденням, сучасною медициною.
Перегляд файлу

Мар’ївська гімназія «Оберіг» Біленьківської ОТГ Запорізького району

                       

      

little-girl-holding-heart.pngПідготувала і провела: вчитель біології Паливода О.М

Тема уроку:  Система кровообігу. Серце:  будова і функції

Мета:

Навчальна:   вивчити особливості будови серця у зв’язку з його функціями, властивості серцевого м’яза, фактори, що впливають на працездатність серця.                                                                                                                    Розвивальна:  розвивати пам'ять, вміння логічно мислити, аналізувати, синтезувати та узагальнювати; порівнювати органи кровообігу людини і тварин; характеризувати будову й функції серця; навички роботи з додатковою літературою, інтернет- джерелами.                                                

Виховна: виховувати усвідомлене ставлення до свого здоровʼя і здоровʼ я оточуючих, почуття національної гордості за здобутки і досягнення  сучасної медицини в області кардіохірургії і трансплантології .

Формування ключових і предметних  компетентностей: пізнавальних, громадянських, загальнокультурних, вміння досконало володіти державною мовою; інформаційно-комунікативних: навичок колективної роботи в парах, групах; здоровʼязбережувальних.

Формування наскрізних ліній :уміння вчитися впродовж життя.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.                                                                 Наочність та обладнання: таблиці: «Будова серця», « Еволюція кровоносної системи і серця хребетних тварин», фільм «Робота серця», презентація «Цікаві факти про серце», «Серце у цифрах»,чорна скринька, човники, розбірна модель серця, роздатковий матеріал.

                                                 Хід уроку

                                                     Что такое сердце? Камень твердый?

                                                     Яблоко с багрово-красной кожей?

                                                     Может быть, меж ребер и аортой

                                                       Бьется шар, на шар земной похожий?

                                                     Так или иначе- все земное

                                                     Умещается в его пределы,

                                                     Потому, что нет ему покоя,

                                                     До всего ему есть дело!..

                                                                                           Е.Межелайтис

І. Організаційний момент.

           Вступне слово вчителя:

           Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок , бо на нього завітало   багато        гостей. Тож поверніться до них , посміхніться і привітайтеся легким рухом голови. Прошу сідати.

      Пролунав уже дзвінок ,

      Всіх покликав на урок.

      Надіюсь, сьогодні він буде цікавий.

      Але наперед я не хочу лукавить.

      До знань біології робимо  крок,

      Тож час розпочати відкритий урок.

Методика створення позитивного психо-емоційного  мікроклімату

Мета: налаштування особистості на досягнення ситуації успіху

(На фоні мелодії шуму моря (заставка 1) вчитель із запаленою свічкою в руках зачитує притчу)

…Настав вечір. Один чоловік запалив маленьку свічку і почав підійматися з нею сходами, які, закручуючись спіраллю, губилися десь високо під склепінням вежі.

 --- Куди ми йдемо? – запитала свічка.

 --- Ми піднімаємось на вежу, щоб освітити шлях кораблям у гавань.

 --- Але жоден корабель не зможе побачити мого світла, -- заперечила свічка.

 --- Хоча твій вогник і маленький, -- відповів чоловік, -- усе ж продовжуй горіти так яскраво, як тільки можеш, решту ж залиши мені.

  Так перемовляючись, вони дісталися самого верху і підійшли до великої лампи. Чоловік запалив лампу за допомогою маленької свічки, і незабаром великі відполіровані дзеркала за лампою відбили її світло, поширюючи його на багато миль навколо, освітлюючи шлях кораблям.

 Тож і вам бажаю, щоб вогник  свічки, запалений мною  , яскраво горів  у ваших серцях все життя і вів вас лабіринтами знань до острова надій , сподівань і любові на вершину успіху.

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Поскільки тема сьогоднішнього нашого уроку нерозривно пов’язана із минулою, давайте пригадаємо основні поняття та терміни (5хв.)

1. Біологічний диктант  (відповісти одним словом).  Слайд 1.(заставка 2)

1.Червоні кров’яні тільця, які мають форму двоввігнутого диска ---------

2. Білі кров'яні тільця, які виконують захисну функцію……………..

3. Явище поглинання і перетравлення клітинами лейкоцитів бактерій, відмерлих клітин, чужорідних тіл …………….............

4. Введення в організм вакцини…………..

5. Людину, якій вливають кров, називають ………………

6. Кров ,збагачена вуглекислим газом,  ……………

7. Прозора жовтувата рідина, яка утворюється з міжклітинної рідини й концентрується в замкнених з одного боку капілярах, що об'єднуються у більші лімфатичні судини …………………..

8. Людина з якою групою крові є універсальним реципієнтом………..

9. Складний білок еритроцита, який виконує дихальну функцію ………..

10. Зменшення кількості еритроцитів у крові, а отже, і гемоглобіну крові, внаслідок чого виникає кисневе голодування організму ………..

11. Які види зернистих лейкоцитів вам відомі ………………..

12. Людина з якою групою крові є універсальним донором ………..

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Видатний український педагог В.О.Сухомлинський, літературну спадщину якого ми неодноразово використовуємо на виховних годинах, вважав за необхідне окремі уроки проводити на природі. Як ви думаєте,чому? (Люди милуються природою, зосереджуються , заспокоюються. Це надає сили для подальшої роботи, зміцнює здоров’я, розвиває увагу, пам'ять, мислення.) Саме про це говорив Л.Цельє у своєму вірші: (На фоні музики Заставка 3)

Когда на сердце неспокойно станет,

Когда не в силах совладать с собой,

Побудь в лесу на солнечной поляне

 И все печали снимет как рукой!

 

Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчення теми: «Кровообіг» і  орган цієї системи  в ній виступає центральною фігурою, втім, щоб довго не міркувати, увага: чорна скринька.( На фоні мелодії із інтелектуальної передачі «Що? Де? Коли?» лаборант виносить чорну скриньку із розбірною моделлю серця)

В цій скриньці знаходиться орган, який для людини є надзвичайно важливим, величним,  актуальним і образним. Із жодним іншим органом не пов’язано стільки легенд, балад, пісень, інтриг і романтики! З цим органом пов’язане найсвятіше , найсвітліше, найпрекрасніше почуття – любов. Саме під цим органом довгих дев’ять місяців очікувань і сподівань  виношували наші матусі кожного із нас. Захворювання саме цього органу разом із системою кровообігу , на превеликий жаль, посідають за даними статистики одне із перших місць, а тому ми й повинні якнайбільше дізнатися про нього. Ви вже здогадалися , що таким інтригуючим органом є наше… серце. Тож загляньмо до чорної скриньки. (вчитель демонструє учням модель серця) .

Оголошення теми і мети уроку.

Дорогі діти! На партах у кожного із вас лежать паперові човники. Запишіть на їхньому борту свої сподівання або чого ви очікуєте від даного уроку. Хоча ми не зможемо провести урок на природі , бо за вікном глибока осінь, то хай ці символічні човники стануть невід’ємною частиною нашої уявної віртуальної подорожі до чарівного острова надій і мрій  сторінками усного журналу, ймення якому  «Кровообіг. Серце».

Повертаючись до творчості В.Сухомлинського, зокрема до твору «Серце віддаю дітям», перш, ніж розпочати вивчення нової теми, хочу провести естафету термінів і визначень до них у вигляді вправи : «Серце по колу» .(Учням роздаються паперові сердечка із термінологією).

ІV. Вивчення нового матеріалу.          

Перегортаємо першу сторінку нашого журналу..                                                             1.Еволюція кровоносної системи.

  Розгляньте таблицю «Кровоносні системи хребетних».

— Як відбувається ускладнення кровоносної системи у хребетних тварин?

Кільчасті черви – поява кровоносної системи.

Членистоногі – трубчасте серце, незамкнена кровоносна система.

Риби – 2-х камерне серце, 1 коло кровообігу.

Земноводні – 3-х камерне серце, 2 кола кровообігу.

Птахи,ссавці – 4-х камерне серце, 2 кола кровообігу.

У холоднокровних обмінні процеси сповільнені (потрібно менше кисню, поживних речовин), кровоносна система простішої будови, венозна і артеріальна кров змішується.

Друга сторінка нашого журналу

2.Будова серця.   (На фоні презентації вчитель пояснює нову тему)                                                                                                       

Серце - м’язовий порожнистий орган конусоподібної форми. Основна його функція – насосна. Маса незначна – 250-360г. Розташоване в грудній порожнині, ззовні захищене грудною кліткою і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить. У худих людей серце розміщене вертикально, у повних – горизонтально, у решти людей – косе розміщення.

 «Перикард»

      Зовні серце оточене навколосерцевою сумкою - перикардом, яка оберігає серце від перерозтягнення під час наповнення кров'ю. Між серцем і перикардом є рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час скорочення.

 « Стінки  серця»

 Стінки серця:                                                                                                 

а) епікард                          б) міокард                        в) ендокард

(зовнішня стінка,            (середня стінка,                 (внутрішня стінка,

сполучна тканина)           м'язова тканина)               сполучна тканина)

«Внутрішня будова серця».

Праве передсердя, правий шлуночок, ліве передсердя, лівий шлуночок, аорта, верхня і нижня порожнисті вени, легеневі артерії

 « Клапани серця»

      Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.

                                         Клапани

                                   /                        \

                   Стулкові                           Півмісяцеві    

           (пересердя і шлуночок)        (шлуночок і аорта , легенева артерія)   

       Серце потребує багато кисню; лише мозок потребує більше. Кров, що проходить через камери серця, не досягає м’язових клітин, тому серцеві м’язи мають окрему мережу кровоносних судин. Коронарні артерії  забезпечують живлення серця.

Третя сторінка ознайомить нас із роботою серця. Тож, увага! На екран.

3. Робота серця.

 «Фази серцевого циклу». Чому серце ,постійно працюючи, не стомлюється протягом життя? Щоб дати відповідь на це питання . з’ясуємо, що це таке серцевий цикл.

    Серцевий цикл – послідовні скорочення передсердь і шлуночків та їх загальне розслаблення.

 

 

                                                     Серцевий цикл

 

                   /                                             І                                             \                                             Скорочення  передсердь    Скорочення  шлуночків   Розслаблення передсердь і

(систола)  0,1с.                       (систола) 0,3с.                     шлуночків (діастола) 0,4с.

1.Скорочення (систола) передсердь

Розслаблені стулкові клапани, півмісяцеві - закриті. Шлуночки відкриті. Кров з  передсердь надходить у шлуночки.

2. Скорочення (систола) шлуночків

Передсердя розслаблені, стулкові клапани закриті, півмісяцеві - відкриті.  Кров з шлуночків надходить у легеневу артерію і аорту.

3. Розслаблення передсердь і шлуночків (діастола)

Стулкові клапани відкриті, півмісяцеві - закриті. Кров із вен потрапляє в передсердя і частково стікає в шлуночки.

 

Перш, ніж перейти до четвертої сторінки нашого журналу, пропоную вам провести хвилинку релаксації (На фоні мелодії учень зачитує вірш).Заставка 4

 

  Квіти сумують без сонця, (Права рука догори)

  Птахи сумують без неба. (Ліва рука догори)

  Кожному серцю живому (Ліва рука до серця)

  Любові краплиночку треба. (права рука до серця)

  Немає життя без пісні, (Руки в боки)

  Бо той лиш живе, хто співає. (Руки один одному на плечі)

  Немає життя без любові, (Присіли)

  Бо той лиш живе, хто кохає. (Встали)

  В житті , як на ниві широкій,( Руки човником)

  Можна горе і радість зустріти, (Плеск у долоні).

  І не знайдеш найбільшого щастя, (Рука по колу)

  Якщо є з ким його розділити.( Взялися за руки)

Отак дружно тихесенько сідаємо на свої місця

 

 

Фільм «Робота серця»

 

4.Властивості серцевого м’яза . Робота з підручником ст.100, демонстрація кардіограми.

Збудливість – здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників.

Провідність – здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь – якій ділянці, по всьому серцю.

Скоротливість – здатність м’язової тканини серця скорочуватись під впливом збудження.

Автоматія – здатність серця скорочуватись під впливом імпульсів, що виникають у самому серці.

Слайд  « Властивості серцевого м’яза»

V.Узагальнення і систематизація знань учнів 

Ще однією сторінкою нашого журналу є цікаві факти про серце  ,тож увага на екран 

Робота в групах

І група «Термінологічне сердечко»

1.1.  Сердечко( дати визначення епікард, міокард, ендокард.)

1.2.  Сердечко (зібрати термін збудливість)

ІІ група. Тестовий контроль

1.Укажіть м'язову оболонку серця: 
а) ендокард; 
б) міокард; 
в) епікард; 
г) перикард.
2. Зазначте складові серця: 
а) одне передсердя і один шлуночок; 
б) два передсердя, два шлуночки; 
в) два передсердя і один шлуночок.
3. Виберіть клапани, які розташовані між передсердями і шлуночками: 
а) півмісяцеві; 
б) двостулковий; 
в) тристулковий.
4. Вкажіть кровоносні судини, які живлять серце:
а) аорта; 
б) легеневі артерії; 
в) коронарні артерії; 
г) верхня порожниста вена.

 

ІІІ група. «Лови помилку»

«Лови помилку»

Центральним органом кровоносної системи людини є  серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього  (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночки): праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів-місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові.

 

Картинки по запросу анімація серця          Зробіть позначення                                                                                                                                 

              

____________________________________

____________________________________

____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

Сьогоднішню нашу подорож сторінками журналу хотіла б ще доповнити рубрикою «Поетичний віночок», і в цьому хай мені допоможуть діти.

Прабатьківські пісні, почуті ще в дитинстві, увійшли в нашу пам'ять назавжди глибиною свого змісту, ліричністю і сердечністю.:

Ой ти , дівчино,з горіха зерня,

Чом твоє серденько колюче терня?

                          писав І.Я.Франко.

 

Віють вітри, віють буйні,

Аж дерева гнуться,

Ой, як болить моє серце,

Самі сльози ллються.

   ділився своєю печаллю І.П.Котляревський.

 

А такі пафосні рядки стали для кожного із нас способом життя.

 Мово рідна! Слово рідне!

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має. (С.Воробкевич)

 

А ось ще один приклад ,що доводить зв'язок серця людини із ставленням до нашої Батьківщини:

Любіть Україну! Всім серцем любіть

Вишневу свою Україну! (В.Сосюра)

Наша українська література широко використовує такі фразеологізми зі словом серце,як:

_вкласти серце у справу;

--як ніж у серце;

-серце кров’ю обливається;

-серце обірвалось;

-віддати серце;

-відчувати серцем;

-біль стискає серце;

-плач серця та інші.

А давайте пригадаємо стилістично забарвлені слова:

добре і зле ,ніжне і любляче, лагідне і стурбоване, самотнє і розбите, холодне й гаряче, чуйне і вірне, м’яке і тверде.

Узагальнимо знання
      Рух крові по судинах є необхідною умовою для підтримання життєдіяльності організму. Серце і кровоносні судини утворюють систему кровообігу. Серце - це порожнистий м'язовий орган, основна функція якого - перекачування крові по судинах. Серцевий м'яз здатний  проводити збудження і скорочуватися. Серце скорочується під впливом імпульсів, що виникають у самому серці. Цю його властивість називають автоматією.

Рефлексія

А зараз візьміть до рук свої паперові човники і зачитайте. Чи здійснилися ваші сподівання під час уроку .(Зворотній зв'язок із учнями).

Слайд 15. Серце-це життя!

Людина живе, поки б’ється серце!

Ставтесь з повагою до свого серця і до сердець інших!

І на завершення уроку, ще хотілося перегорнути останню сторінку журналу під назвою «Музична скринька» і отримати заряд бадьорості від виконавців сучасної естради. (Звучать пісні українських виконавців, пов’язані із серцем.)

VІ.Домашнє завдання. Параграф 20; 21.

Підготувати повідомлення про досягнення сучасної кардіохірургії та трансплантології на прикладі роботи Київського Інституту серця, очолюваного видатною особистістю Б.М.Тодуровим.

 Підготувати повідомлення (презентацію) про М.М.Амосова – видатного українського кардіохірурга.

Роздатковий матеріал

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу анімація серця          Зробіть позначення                                                                                                                                 

              

____________________________________

____________________________________

____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Лови помилку»

Центральним органом кровоносної системи людини є  серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього  (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночка) праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів- місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові.

 

 

 

______________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Із запропонованих слів складіть термін «збудливість»

 

 

 

 

 

 

 

.


 

 

docx
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку