Сприяти розширенню системи знань учнів про дружбу, дружні відносини; формувати моральні якості учнів: вміння дружити, берегти дружбу; сприяти розвитку вміння аналізувати, робити висновки, аргументувати свою точку зору; розвитку зв'язного мовлення; розвитку інтелектуальних, комунікативних умінь учнів; виховувати доброзичливе ставлення, повагу один до одного
Тема: З чого починається дружба і вміння дружити
Мета: сприяти розширенню системи знань учнів про дружбу, дружні відносини; формувати моральні якості учнів: вміння дружити, берегти дружбу; сприяти розвитку вміння аналізувати, робити висновки, аргументувати свою точку зору; розвитку зв'язного мовлення; розвитку інтелектуальних, комунікативних умінь учнів; виховувати доброзичливе ставлення, повагу один до одного.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок з використанням ІКТ
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, конверти з завданнями, листки дерева, стовбур дерева, долоньки.
Хід уроку
Без справжньої дружби життя –
ніщо
(Цицерон )
Дружба ― то найдорожчий скарб.
(Прислів’я)
Організаційний момент
Нехай цей день несе нам радість спілкування, наповнить серце благородними почуттями. Усміхніться один одному, подумки побажайте удачі.
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і цілей уроку
«Дуже давно у горах жив багатий чоловік. Мав величезну отару овець і багато друзів. Одного разу до нього в будинок прийшла біда. В його кошару в одну з ночей проникли злодії і викрали всіх овець. Коли на ранок господар прийшов у кошару, щоб вигнати своє стадо, ні однієї вівці там не виявилося. Господар кошари важко зітхнув і заплакав. Уся його багаторічна праця була даремна, а сім'я в одну ніч стала убогою. Незабаром вся округа знала про те, що сталося з господарем стайні. Пройшов ще один день, і на зорі господар побачив хмарка пилу на дорозі. Вона все збільшувалася і збільшувалася. Незабаром він зміг розгледіти і людей в хмарці пилу. Це були його друзі. Кожен з них йшов не з порожніми руками, а вів за собою маленьке стадо овець. Коли вони всі ввійшли до нього у двір, він зрозумів, що друзі прийшли йому допомогти. З тих пір його стадо стало в кілька разів більше колишнього. Кожен раз вранці, коли він виганяв своє стадо, він згадував очі своїх друзів, які врятували життя його сім'ї».
будемо говорити на уроці?
Вивчення нового матеріалу
(Слайд 1)
Робота над вирішенням проблемного питання «Кого ми називаємо другом?».
Знайти відповідь на запитання вам допоможе гра – змагання «Закінчи речення». За 1 хв. вам треба добрати якомога більше дієслів, щоб закінчити речення: Друзі можуть разом ...
пропоную виконати наступне завдання.
Кожна група отримала висловлювання з різних словників щодо визначення слова - дружба. Підкресліть, будь ласка, ті слова, які характеризують слово – ДРУЖБА.
І група – Дружба - різновид особистісних відносин між людьми, що характеризуються взаємним визнанням, довірою, доброзичливістю, піклуванням.
Дружба - міцні і стійкі відносини, засновані на взаємній симпатії, емоційної прив'язаності, довірі.
ІІ група - Психологічний словник
Дружба - особистісні відносини між людьми, зумовлені духовною близькістю, спільністю інтересів.
Дружба - відношення між добре відомими один одному людьми, передбачає прихильність і любов, а також, можливо, взаємні зобов'язання, наприклад, вірність.
ІІІ група - Біблійні словники
Характеристики справжньої дружби:
- вірність;
- любов і підтримка;
- розрада в горі
Дружба - близькі приязні стосунки, які передбачають душевну прихильність, взаємну підтримку, довіру, спільність діяльності та інтересів
ІV група – (працюють за комп’ютерами у пошукам висловлювань відомих людей про дружбу).
Робота з словником записати визначення «Дружба – це …»
(Слайд 2)
- Як ви вважаєте, для чого людині потрібен друг?
Я вам хочу зачитати роздумами про дружбу сучасного письменника Фелікса Кривина: «Колії завжди поруч, але ніколи не зустрічаються. Хотіли б зустрітися, але не дозволяють справи: кожна колія несе на собі половину потяга. І ніколи не розходяться вони бо, якщо хоч один на хвилиночку відлучиться, іншому доведеться нести на собі цілий потяг. Це і є справжня дружба: бути поруч з другом не для гри, не для розваги, а взяти на себе половину потяга, щоб йому одному не довелося нести на собі цілий».
Життя людини довге і складне, тому прожити його на самоті дуже важко. Кожна людина в тій чи іншій мірі потребує справжнього друга - чоловіка, який завжди прийде тобі на допомогу і підтримає. Деякі люди з упевненістю говорять, що не відчувають потреби в друзях, що їм і одним добре. Але такі запевнення, як правило, є оманою - мабуть людині не зустрівся ще справжній друг.
- А ось іноді можна почути таку фразу: «В мене повно друзів». Чи так це насправді?
- Швидше за все, це широке коло приятелів, товаришів, знайомих... просто приємних для проведення часу і спілкування людей. А друзів не може бути багато. Адже справжніх друзів (і навіть одного друга!) не так легко зустріти.
Давайте зараз переглянемо уривок із мультфільму за мотивами відомої вам казки Андерсена «Снігова королева», в якому йдеться про початок дружби Герди і Кая, і дамо відповідь на питання «З чого починається дружба?»
Відповіді учнів на поставлене запитання
(Слайд 3)
2. Робота в групах.
- Пропоную обговорити в групах завдання № 1 нашого підручника на с.68
І гр.— Чому людині потрібні друзі?
ІІ гр. — Що є найважливішим у дружбі?
(Кожна група отримує по одному питанню із завдання. Через 3 хвилини потрібно представити результати своєї роботи.)
Групи презентують результати своєї роботи.
Дружба - це не тільки великий дар, але й велика праця. Друга можна довго шукати, але швидко й легко втратити. Зараз я вам знову пропоную попрацювати у групах. З моделювати ситуації:
І група - Ви прийшли зі школи додому дуже втомлений, але тут дзвонить ваш друг і просить допомогти йому.
ІІ група – Під час гри ваш друг впав й завдав собі шкоди.
ІІІ група – Ваш друг учинив з вами негарно, але потім це зрозумів та прийшов до вас у гості з дорогим подарунком, щоб залагодити свою провину.
ІV група – Дружба, як скло: розіб’єш потім не збереш.
- Перший пункт параграфа називається „Кого ми називаємо другом”, зрозуміти відповідь на це питання допоможе гра .
Давайте позмагаємось: за 1 хв кожній групі потрібно підібрати якнайбільше дієслів, щоб закінчити речення: «Друзі можуть разом...” Свої відповіді групи записують на аркуші №1
(Слайд 4)
(Можливі відповіді: відпочивати, гратися, мріяти, працювати, розважатися, ділитися своїми думками, обмінюватися своїми таємницями.)
Групи презентують результати своєї роботи.
- А чи знаєте ви, що існує свято « Міжнародний день друзів»?
Батьківщина свята США (1935 р.). Відзначають цей день у першу неділю серпня. З роками свято отримало величезну популярність, і сьогодні його святкують у багатьох країнах світу. «Міжнародний день друзів» просто створений для того, щоб ми, нагадували своїм друзям про те, як вони важливі для нас і порадували їх привітаннями. Скажіть, будь ласка, а що зазвичай роблять на святах? Так вірно танцюють. Тому зараз я вам пропоную трохи розім’ятися.
Фізкультхвилинка.
4.“ Мозковий штурм ”.
Отже, перед нами постав портрет найкращого друга
А як, на вашу думку, хто з казкових чи мультиплікаційних героїв є прикладом справжнього друга (діти висловлюють власні припущення ).
Дай відповідь на питання: «Що означає «вміти дружити» і за що ми цінуємо своїх друзів?».
1)Робота над текстом оповідання Л. Толстого «Два товариші».
Ішли лісом два товариші і зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, вліз на дерево і заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю і прикинувся мертвим.
Ведмідь підійшов до нього і почав нюхати, а той і дихати перестав. Ведмідь обнюхав його лише та й пішов собі.
Коли ведмідь пішов, той зліз із дерева і сміється:
- А він сказав мені, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.
- Чи були хлопці справжніми друзями? Чому ви так вважаєте?
Яке з поданих прислів’їв найточніше виражає головну думку оповідання? (Відповідь дає кожна група.)
(Слайд 5)
- Яке з поданих прислів’їв найточніше виражає головну думку оповідання? Відповідь дає кожна група.
Продовжте речення: „Вміти дружити –це...”
(Слайд 6)
Висновок.
Отже, вміти дружити ― це не залишати друга в біді, поважати права друга, допомагати другові, турбуватися про нього.
- Чи добре ви знаєте своїх друзів - однокласників? Чи знаєте, що вони люблять, чим цікавляться, про що мріють? Підніміть, будь ласка, руки ті, хто вважає себе справжніми друзями у класі.
Зараз ми пограємо в гру «Чи я знаю свого друга?». У цій грі бере участь одна пара друзів. Одному з учасників гри зав'язуємо очі, інший підходить до дошки, і пише відповіді на питання, а потім ми порівняємо їх відповіді і зробимо висновок, чи добре вони знають один одного. Учасники готові, починаємо гру.
• Який урок улюблений у твого друга?
• На чому він любить кататися?
• Який вид спорту він любить?
• Ким хоче стати, коли виросте?
• Яке улюблене блюдо у твого друга?
• Чим любить займатися?
• Який одяг любить носити?
Рефлексія.
Наш урок добігає кінця, але ви напевне звернули увагу на те, що у нас в класі виросло дерево. Але дерево незвичне. Виріс тільки стовбур, а листячко, у формі ваших долоньок знаходяться у вас на партах. Підпишіть на пальчиках долонь якості, які притаманні вам, як другу, та прикріпіть їх на дерево, щоб можливо ваші однолітки мали змогу найти собі справжнього друга.
Підбиття підсумків уроку
Ми добре попрацювали з вами сьогодні на уроці і щоб закріпити набуті знання я вам пропонує зіграти зі мною ще в одну гру. Правила гри прості. Я називаю якості людини, а вам потрібно вибрати, які притаманні справжнім друзям та показати зелену картку а ті які ганебні позначити червоною карткою.
Чесність, брехня, грубість, доброта, вірність, взаємовиручка, безкорисливість, зрада, войовничість, співчуття, злий, чуйний, чесний, брехливий, щирий, сміливий, ворожий, сумлінний, безвідповідальний, терпимий, безрозсудний, турботливий і щедрий, корисливий, цілеспрямований, хоробрий, порядний.
Мікрофон”
Метод незакінченого речення.
замислився над...
вирішив...
дізнався...
Оцінювання.
Домашнє завдання.
«Правила товаришування»
1