Урок з дизайну і технологій "Мистецтво створення й конструювання із паперового квадрата різноманітних виробів та іграшок"

Про матеріал
Ознайомити та дати знання про мистецтво створення й конструювання із паперового квадрата різноманітних виробів, розвивати вміння працювати з папером, просторову уяву, фантазію.
Перегляд файлу

 Тема. Мистецтво створення й конструювання із паперового квадрата різноманітних виробів та іграшок.

 Мета. Ознайомити та дати знання про мистецтво створення й конструювання із паперового квадрата різноманітних виробів та іграшок. Сформувати поняття “Орігамі”. Розглянути орігамі як вид декоративно - прикладного мистецтва: історію його виникнення, необхідний матеріал та технологію виконання.

 Розвиваюча :  Розвивати вміння працювати з папером,  уяву, фантазію вихованців, просторове мислення, дрібну моторику рук, порівнювати, аналізувати, робити висновки.

 Вихована: Формувати зацікавленість дітей до нової  техніки — орігамі, духовні та моральні загальнолюдські цінності засобам декоративно-прикладного мистецтва. Виховувати  працелюбність, уміння планувати свої дії і використовувати набуті знання на практиці.

 Тип заняття: комбінований.

 Методи та прийоми: Інформативно-рецептивний (мовний, наочний, практичний).

 Міжпредметні зв'язки : математика, трудове навчання.

 Обладнання: ножиці, кольоровий папір.

 

Хід заняття

 

 І. Організаційний момент. Перевірка готовності гуртківців до заняття.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

       Пригадайте, чим ми займалися на попередньому занятті? (Виготовлення картини методом декоративно-прикладного мистецтва — квілінгом).

       Чи відомі вам інші техніки роботи з папером?

       Які ще техніки паперопластики ви знаєте? (Орігамі).

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності вихованців.

 Сьогодні ми з вами ознайомимося з новою технікою декоративно-прикладного мистецтва — орігамі.

 ІV. Повідомлення теми, мети  і завдань заняття.

 Тема. Мистецтво  створення і конструювання із паперового квадрата різноманітних виробів та іграшок.

 

 Завдання.

 

  1. Ознайомити з новою технікою декоративно-прикладного мистецтва — орігамі.
  2. Навчитися створювати і конструювати різні вироби із паперового квадрата.
  3. Ознайомитися з історією виникнення орігамі.
  4. Вивчити основні типи згину квадрата.

 

 Вчитель. На минулому занятті ви отримали завдання: знайти  по різним джерелам інформацію про історію виникнення орігамі, про перші книги з орігамі, про поширення орігамі по світу.

 Учень № 1. Доповідь про виникнення орігамі.

 Учень № 2. Доповідь про перші книги з орігамі.

 Учень № 3. Доповідь про поширення орігамі по світу.

 Вчитель. Дякую  за цікаві та змістовні доповіді і переходимо до вивчення нового матеріалу.

 Дозвольте мені ознайомити вас з деякою цікавою інформацією, адже знання її дозволить краще пізнати цю техніку. (додаток № 1,2,7,8,9,10)

 Сьогодні ми ще ознайомимося з умовними позначеннями, базовими формами, технікою складання паперу та варіантами виробів орігамі.

 Існують  13 базових форм які використовуються для створення різних фігурок. (додаток № 6). (Вихованці гуртка за вчителем повторюють всі форми).

 Складання  виробів з паперу — заняття захопливе і тому ми переходимо до практичної частини нашого заняття.

 

V. Практична робота.

 

Тема. Виготовлення різних виробів та іграшок з паперового квадрата.

Мета: навчити виготовляти з паперового квадрата стаканчик, іграшкову жабу та серця.

Обладнання: кольоровий папір, ножиці.

Хід практичної роботи.

  1. Інструктаж з безпеки життєдіяльності.
  2. Оголошення теми та мети практичної роботи.
  3. Ознайомлення з інструкцією по виготовленню:
  • Стаканчика.
  • Серця.
  • Іграшкової жаби.

                   4. Гуртківці діляться на групи. Кожна з груп вивчає інструкцію, виготовляє виріб та потім проводить майстер – клас для інших груп.

5.Підведення підсумків практичної роботи.

Виготовлення методом орігамі «Стаканчика». (додаток № 3)

Виготовлення методом орігамі «Серце». (додаток № 4)

Виготовлення методом орігамі «Іграшкова жаба». (додаток № 5)

 

VI. Підведення підсумків заняття.

  1. Що таке орігамі? (Оріґамі (яп. 折り紙 орі — «складати», камі — «папір», тобто «складений папір») — мистецтво складання паперу).
  2. Звідки прийшло це поняття? (З Японії).
  3. Які ви засвоїли види та техніки орігамі? (Модульне, просте. Мокре складання та складання по розгорткі).

VII. Домашнє завдання. Підготуватися до наступного заняття. Взяти кольоровий папір, ножиці.

 

Додаток № 1.

ОРІГАМІ (Вікіпедія)

Оріґамі (яп. 折り紙 орі — «складати», камі — «папір», тобто «складений папір») — мистецтво складання паперу. Метою цього мистецтва є створення витворів шляхом використання схеми геометричних згинів і складок. Термін оріґамі відноситься до всіх типів складання паперу, а не тільки японських зразків.

В оріґамі використовуються небагато різних згинів, але вони можуть бути скомбіновані багатьма способами й утворювати дуже складні фігури. Зазвичай фігури оріґамі складають без розрізів з квадратного аркуша, сторони якого можуть бути різних кольорів. Усупереч найпоширенішій версії, у традиційному японському оригамі, що сягає ери Едо (1603—1867), цих правил суворо не дотримувались і в багатьох випадках аркуші розрізали (Кіріґамі 切り紙) або фігури складали не з квадратного аркуша, а з прямокутного, круглого, трикутного тощо.

Хоча, щодо походження оригамі є деякі розбіжності, але напевно можна сказати, що розвинулось оригамі саме в Японії. Спочатку це була забавка переважно для дітей, доки Йосідзава Акіра не додав нові технології, такі як мокре складання та система зображення отримання фігур, що отримала назву система Йосідзави-Рендлета. З 1960-х мистецтво оригамі почало активно поширюватись у всьому світі, з'явилися такі напрями, як модульне оригамі, Кірікомі, чисте оригамі.

Папір та інші матеріали.

Хоча для складання може використовуватись будь-який листовий матеріал, але вибір матеріалу, дуже впливає на складання й остаточний вигляд моделі. Звичайний копіювальний папір з густиною 70-90 г/м² може використовуватись для простих моделей, таких як журавлик або водяна бомбочка. Важчий папір, з густиною більш як 100 г/м² зазвичай використовується за технологією мокрого складання. Ця технологія дає змогу створювати округлі моделі, що стають твердими й міцними, коли висохнуть.

Спеціальний папір для оригамі, що має назву камі, продається розфасований квадратами різного розміру від 2,5 см до 25 см та більший. Зазвичай такий папір має білу та кольорову сторони. Але також використовується папір, що з обох сторін кольоровий або візерунковий. Зазвичай папір для оригамі має густину менше, ніж копіювальний папір, що дає можливість створювати складніші моделі. 

 Деякі люди складають, як виклик, найменші мініатюрні оригамки.

 

 

Для складних моделей в оригамі використовується фольгований папір – склеєні між собою дуже тонкі аркуші фольги й паперу. Також вживається фольгована тканина – склеєні тонкі аркуші кухонної алюмінієвої фольги й тканини. Використовується навіть «сандвіч» з шарами тканина/фольга/тканина.

Специфічні види паперу, такі як анрю, локта, ханзі, ґампі, козо, саа мають довгі волокна і зазвичай дуже міцні. Оскільки такий папір насамперед повинен бути гнучким, його часто вкривають або ґрунтують метилцелюлозою або пшеничною пастою. Цей папір надзвичайно тонкий, а тому дає змогу робити найменші згини, наприклад, такі як у кінцівках моделей комах.

Математика в оригамі.

  Приклад паперової зірки, що не відповідає класичним стандартам оригамі, оскільки зірка зібрана з кількох аркушів паперу.

Практика і вивчення оригамі торкаються деяких областей математики. Наприклад, проблема плаского згину (чи можливо зразок складки зігнути у двовимірну модель) була об'єктом серйозного математичного дослідження.

Що важливо, папір показує нульову Ґаусову кривизну в усіх точках поверхні й тільки згини являють собою лінії нульової кривизни. Але кривизна вздовж поверхні незігнутої складки на мокрому папері або складки нігтем - не задовольняє цій умові.

Те, що складання пласкої моделі зі зразка складки є NP-повним було доведено Маршалом Берном і Баррі Хайєсом.

Проблема твердого оригамі має деяке практичне значення. Вона формулюється так — якщо ми замінимо папір листом металу і будемо використовувати стрижні замість ліній складок, то чи зможемо отримати відповідну модель ? Прикладом рішення цієї проблеми є тверді згини мапи Міури, що використовуються для розгортання масивів сонячних батарей для космічних супутників.

Технічне оригамі.

Технічне оригамі, що також має назву оригамі секкеї, - це розділ, що розвивався пліч-о-пліч з математичним оригамі. Від перших днів розвитку оригамі розробка нових моделей відбувалася завдяки методу проб і помилок, удачі та інтуїції. Однак з розвитком математики оригамі з'явилася можливість задавати основну структуру моделі ще до того, як буде зроблено перший згин. Цей метод створення моделей був розроблений Робертом Ленґом, Мегуро Тосіюкі та іншими, і дає можливість створювати надзвичайно складні моделі з великою кількістю деталей, такі, наприклад, як багатоніжки, фігурки людини з усіма пальцями рук і ніг тощо.

Сьогодні є два основних методи отримання моделей — це послідовний ряд діаграм, перетворення в яких записані в системі Йосідзави-Рендлета та схема складок (англ. Crease Pattern). По суті схема складок – це сукупність складок, що необхідна для формування вже готової моделі. Цей метод останніми роками набуває все більшої популярності, частково тому, що є певний виклик у тому, щоб зібрати фігуру зі схеми складок (а це не так просто), частково тому, що це є єдиний ресурс для складання моделі, оскільки автор не вказав послідовність діаграм.

 

 

Додаток № 2.

     Кусудама — приклад модульного ори гамі.

 

Приклад паперової зірки, що не відповідає класичним стандартам оригамі, оскільки зірка зібрана з кількох аркушів паперу.

  Бик створений німцем Штефаном Вебером мокрим способом.

 

 

Додаток № 3.

Виготовлення технікою орігамі «Стаканчик».

 

        

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 4.

Виготовлення технікою орігамі «Серце».

 

 

Додаток № 5.

Виготовлення технікою орігамі «Іграшкова жаба».

 

 

 

 

Додаток № 6.

Базові форми.

 

  Більшість фігурок орігамі мають у своїх схемах базові форми складання. Базова форма - початкова форма, яка використовується в подальшій заготівлі. Базові форми можуть бути різними - квадратними, прямокутними, трикутними і навіть круглими. У цьому розділі ми будемо розглядати кожну базову форму окремо.

Базова форма «Квадрат».

  Візьміть рівносторонній (квадратний) аркуш паперу. Цей лист згинається по діагоналі. Отриманий трикутник згинається «долиною» вправо. Після цього верхній кут заготівлі відгинається вліво згином «гора», а заготівлю перевертають. Потім ще раз здійснюється згин «долиною», і ще раз згин «горою». У результаті виходить базова форма «квадрат».

 

 

 

Базова форма «подвійний квадрат».

 Рівносторонній аркуш паперу складається по діагоналі на себе. Лист розгортається. Складання повторюється з іншого боку. У підсумку виходить дві намічені діагоналі. Лист знову розгортається. По горизонталі складається «горою» і знову розгинається. Операція повторюється по вертикалі. У результаті частина складок прогинає лист вниз, інша частина - вгору. Потім лист необхідно зігнути по намічених лініях в той бік, куди спрямовані складки.

 Базова форма «книжка».

 Найбільш проста форма. Квадратний аркуш паперу складається навпіл.

 Базова форма «двері».

  Ця форма робиться поетапно. Намітьте по центру аркуша серединну лінію (лист складається навпіл). Ця лінія розділила лист на дві рівні частини. Кожна з частин по черзі складається до середини.

 Базова форма «будинок».

 Квадрат двічі складається навпіл, лист після кожного разу розпрямляється. Потім бічні сторони складаються до середньої лінії, яка намітилася. Верхні шари паперу розкривають вправо і вліво і розплющують.

 Базова форма «трикутник».

 Це також одна з найпростіших форм. Рівносторонній аркуш паперу складають по діагоналі.

 

 

 

 

 Базова форма «млинець».

Через центр рівностороннього листа з його кутів проводяться діагональні лінії. Потім кожен кут складається в напрямку центру аркуша, стикаючись носом з іншими трьома.

 Базова форма «повітряний змій».

  Форма виконується в три етапи. Для початку необхідно намітити лінію, для цього квадрат складають по діагоналі складкою «долина». Потім отриману форму у вигляді трикутника розпрямляють. Після цього бокові сторони квадрата потрібно скласти до діагональної лінії.

 Базова форма «бомбочка».

 Цю форму ще називають «водяний бомбочкою». Квадратний лист складіть навпіл (вправо «горою»). Потім знову складається, але вже вліво «долиною». Після цього потрібно частину лівого кута вийшла заготівлі відтягнути вправо і розплющити. Після цього заготівлю потрібно перевернути і виконати складку «долиною». Потім новий верхній шар паперу потрібно відтягнути вправо і також розплющити (прим'яти).

 Базова форма «риба».

 Слід виконати базову форму «повітряний змій». Після цього отриману форму розпрямити і виконати тугіше базову форму з іншого боку аркуша. Після того, як лист розмічений (видно чітко всі лінії), потрібно скласти аркуш навпіл, розігнути його і скласти вироби по лініях.

 Базова форма «катамаран».

  Це досить складна форма, оскільки вона не терпить поганих ліній. Для початку варто намітити чотири лінії: дві хрестоподібно і дві по діагоналі. Потім потрібно скласти всі кути до центру і розгорнути назад. Тепер сторони аркуша потрібно скласти до центру. Потім верхню і нижню сторону отриманого прямокутника потрібно теж згорнути до центру. Після цього кожен кут потрібно витягнути зсередини.

 Базова форма "жаба".

  Спочатку потрібно скласти базову форму «квадрат». Потім намітити по черзі лінії з кожною з сторін, для цього з кожної зі сторін треба відвернути вліво кут у напрямку до центру і розплющити. Те ж саме проробляється і з іншого боку заготовки.  Потім верхні бокові сторони укладаються до середини, після цього треба виконати верхню складку «долиною». Ту ж операцію тепер треба повторити з іншого боку. Після чого заготівля перегортається, і операція повторюється знову.

 Базова форма «птах».

 Перший етап складання: створити базову форму «трикутник». Після цього трикутник складають «долиною» вправо, а верхній шар заготівлі відгинають вліво «горою». Тепер переверніть заготівлю, знову зігніть її «долиною» вправо і вліво «горою».

 Потім всі кути заготовки треба зігнути до центру. Кути розгинаються, заготівлю розкривають, відгинаючи її верхній шар на себе. Тепер заготівлю слід перевернути іншою стороною, знову намітити складки, розкрити їх і вигнути верхній шар на себе.

 

 

Додаток № 7.

Історія виникнення орігамі. Орігамі історія появи.

 У перекладі з японської «орігамі» означає «складена папір», у країні висхідного сонця мистецтво орігамі називають мистецтвом цілого листа. Це одне з найголовніших правил орігамі - не додавати і не віднімати нічого зайвого. Це закон, якого дотримуються вже багато століть всі художники орігамі. Завдяки цьому даний вид мистецтва вже тисячоліття вважається самим незвичайним і оригінальним.

 З'явилося орігамі майже відразу після появи папери в Японії. Саме японці, а не першовідкривачі нового писального матеріалу - китайці, здогадалися використовувати папір як сировини для декоративних прикрас і виробів. Спочатку новий вишуканий і цінний матеріал використовували у проведенні різних релігійних церемоній.

 Слова «папір» і «Бог» японською мовою співзвучні. Тому всім паперовим виробам став надаватися релігійний сенс. У храмах стіни були прикрашені папером із зображенням богів і записаними їх заповідями. За допомогою листів розпалилися жертовні багаття. В особливих паперових коробочках було прийнято приносити дари в храми.

 У монастирях з паперу вперше почали складати незвичайні фігурки. Вони символізували різних богів, тварин, людей, навіть пори року та природні явища. А так як порвати аркуш паперу вважалося страшним гріхом, лист завжди використовувався цілком. Поступово суворо регламентоване число церковних фігурок почало зростати, техніка відшліфовувалася і ставала справжнім мистецтвом.

  Важливо відзначити, що оригамі - не просто розвага або заняття для рук. На своєму довгому шляху становлення воно ввібрало в себе масу аспектів філософії Японії, а після і Китаю. Орігамі складалося спочатку на фундаменті різних східних вірувань. Особливу роль тут зіграла філософія буддизму.

 Масовість мистецтва орігамі придбало лише у дванадцятому-тринадцяте століттях. Коли папір поширилася по всьому світу, коли ціни на неї значно впали і зробили цей матеріал доступними. Потроху фігурки з паперу покинули межі храмів і монастирські стіни і стали відігравати значну роль у побуті мирських людей.

  Незабаром паперові фігурки стали використовуватися і в повсякденних церемоніях - під час весільних церемоній і святкових маніфестацій, а не тільки в таємничих божественних обрядах. Через деякий час фігурки орігамі стали використовувати і в якості прикрас для дому.

 Після деякі майстри навчилися писати і ховати у фігурках послання, які міг прочитати, не порвавши, тільки людина, присвячений у таємницю орігамі. Такі послання часто брали красиві форми птахів, метеликів, квітів або простих абстрактних геометричних фігур.

 Але найчастіше використовувалася форма журавля, який спрадавна в Японії вважався символом довголіття та щастя. Така фігурка називалася цуру. З тих далеких часів і донині журавлики є для орігамісти дуже важливим і світлим знаком. А не так давно журавлик придбав і нове значення. Він став символом позбавлення від атомної загрози і променевої хвороби.

 

  Ця світла птах, якого так не складно виконати в папері, є впродовж багатьох століть зображенням свободи і надії. Можливо саме зв'язок птиці з небом, а також її величавість і граціозність послужили цього.

 Мистецтво складання фігурок з паперу швидко закріпилося у феодальній Японії. Володіння папером, як матеріалом для створення різних форм, стало необхідною ознакою гарного смаку, грамотного виховання і зразкового освіти. Бути вчителем з паперової пластики стало почесною посадою. А заможні батьки не скупилися на зарплату, наймаючи орігамі-майстрів у вчителя своїм дітям.

 У якийсь момент з орігамі влаштовувалися цілі змагання та турніри. Багаті і знатні люди охоче бралися спонсорувати дані заходи. Будь-яке відношення до орігамі в ті часи вважалося значним і престижним. Часто доходило до того, що фігурки орігамі стали з'являтися на фамільних гербах знатних і багатих будинків. Вони стали символами і захисниками дому, сім'ї, вогнища, благополуччя.

 А от сам термін «орігамі» виник і закріпився значно пізніше, порівняно з самим мистецтвом. Це сталося тільки в 1880 році, коли дане мистецтво стало частиною аристократичного суспільства, коли воно увійшло в побут всіх японських сімей. Секрети складання різних фігурок з паперу передавалися з покоління в покоління, і така спадщина століть поступово стало не дешевше золота або фамільних коштовностей.

  Японія по праву заслужила звання країни - прародительки орігамі. Саме тут була створена орігамна «абетка». Японія є законодавицею всіх класичних принципів орігамі, саме тут знаходиться класична школа цього мистецтва. Саме японські фундаментальні фігурки використовуються до цих пір. Згодом з'явилися найрізноманітніші школи та напрямки орігамі. Але всі вони беруть свої витоки саме в Японії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 8.

Історія розвитку та поширення орігамі.

 

  Нерозумно було б стверджувати, що орігамі є чисто японським мистецтвом. Не мало країн може також похвалитися власними досягненнями в області складання паперових фігурок з цілого листа. Разом з поширенням рецепта виробництва паперу поширилося і мистецтво орігамі.

  Дуже яскравим прикладом, що підтверджує цей факт, стала Іспанія. Місцеві майстри відкрили свій неперевершений метод складання пташок «Орач» (у Мескіке цю фігурку пізніше стали називати трохи по-іншому - «паяріт», який значно відрізнявся від японських посібників з орігамі).

 В Іспанії навіть була утворена «іспанська школа» під тонким керівництвом філософа Мігуеля Уманумо. Тут були розроблені нові методи складання класичних фігурок, а також винайдені нові, до цього невідомі навіть класикам - японським майстрам. Під іспанським впливом орігамі, що стало за дуже короткий час популярним мистецтвом, поширилося і до Латинської Америки.

 Разом з папером орігамі захопило майже весь світ. З часом воно прийшло і до Америки, Африки, Італії, Данії, Кореї і багато інших країн світу. Дане мистецтво так само як у Японії підкорило всі знатні будинки Європи, а потім поширилося і на всі стани. Але коли папір ще залишалася досить рідкісним і дорогим матеріалом, замість неї часто використовували тканину.

 Часто з клаптів складали головні убори для черниць, сестер милосердя, покоївок. За допомогою орігамі створювалися коміри, манжети і інші прикраси для одягу. У Росії орігамі довго вважалося дитячою забавкою. Якщо вірити історикам, то першим моду на орігамі ввів юний спадкоємець престолу Микола II.

 А познайомив його з цим мистецтвом філолог з Кембриджу - Чарльз Сідней Гіббс. Він був запрошений до Росії на початку двадцятого століття, щоб вести уроки англійської для молодих цариць. Через деякий час до занять з англійської мови приєднали і нетовариський хворого царевича. Він багато вередував і часто просто заважав заняття.

  Тому, щоб хоч якось привернути увагу дитини, Гіббс склав з листа фігурку птаха, потім тварини потім квітка. Це заняття так захопило царствених нащадків, що кожне нове заняття тепер починалося з навчання складанню нової фігурки з паперу.

  За іншими джерелами орігамі прийшло в Росію ще раніше. І особливою любов'ю до мистецтва цілого листа відрізнявся великий російський письменник Лев Миколайович Толстой. Він цілком освоїв японську техніку складання різних фігурок з паперу. І часто експериментував, створюючи свої власні унікальні твори.

 У Франції мистецтво орігамі поширилося в кінці дев'ятнадцятого століття. По всій території воно поширилося за допомогою бродячих артистів, циркачів і фокусників. Вони дивували і вражали уяву глядачів, коли показували, як прямо у них на очах можна з одного цілого аркуша паперу скласти птахів, у яких рухаються крила, квіти з об'ємними численними пелюстками, жаб, які підстрибували після натискання на фігурку.

 Після фокусу мандрівні артисти повертали лист у первісний стан. Незабаром по всьому світу самі великі люди віддавали належне нового цікавого заняття. Серед найвідоміших орігамісти стоять такі імена як Леонардо да Вінчі, письменник Льюїс Керролл, американський ілюзіоніст Гудіні. Ще один фокусник Роберт Харбін створив цілу передачу про орігамі.

 Він довго збирав різноманітні матеріали про це мистецтво, з тому числі і про його японських витоках. І в підсумку в 1945 році була запущена перша телепередача про орігамі «Містер Права і Ліва Рука». Спочатку вона виходила рідко, але з ростом популярності орігамі стала регулярною. А через одинадцять років була випущена його перша книга про орігамі.

 Незабаром у нього з'явилося безліч прихильником і однодумців, які об'єдналися в цілий клуб British Origami Society. Організація BOS дуже швидко розвивалася і розширювалася. Дуже скоро число перевалило за тисячну позначку. А прототипи і двійники його стали з'являтися повсюдно. У результаті маленький гурток дуже швидко розрісся в цілий клуб любителів орігамі.

 Нарешті був створений головний центр, який зайнявся створенням і утворенням подібних організацій в інших країнах. Підсумком стали 44 діючих клубу в 28 країнах світу. Під час другої світової війни орігамі прийшло в занепад. У той важкий час мало хто був готовий відволікатися на іграшки й папірці. Але як тільки мирне життя знову нормалізувалася, мистецтво також почало відроджуватися з попелу, як і міста, зруйновані найсильнішими бомбардуваннями.

 Новим підйомом орігамі зобов'язана майстру Акіра Йошизава. Перенісши всі тяготи війни, він вирішив присвятити своє життя винаходу нових фігурок. Використовуючи отримані військові знання він малював креслення нових виробів і тут же уявляв собі процес складання їх від самого першого до останнього згину. Через декілька років у нього вже була маса розробок, які можна було передавати учням.

 Разом з новаторською методикою він отримав всесвітню популярність. А міністерство закордонних справ Японії, надихнувшись його прикладом, вирішило посприяти поширенню національного мистецтва за кордоном. Йошизава був відправлений у тривале відрядження до Європи, яка носила мета налагодити дружні зв'язки з усіма країнами. Універсальність і привабливість кошти не піддавалася ніякому сумніву.

 Він побував у багатьох країнах, у тому числі і в Росії в 1978 році. Йошизава пропагував орігамі. І мистецтво цілого листа і забажав прижилося в більшості держав, які він відвідав. І хоча тепер вже в багатьох країнах склалися свої традиції орігамі, але безсумнівним лідером в цій області була і залишається Японія.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 9.

Легенди про орігамі.

 

  Наш світ на дев'яносто відсотків залежить від того, як ми його сприймаємо. Почуття і емоції є невід'ємною частиною людського буття. Саме ці прояви формують наше ставлення до певних речей, подій і явищ. Якщо ми від усіх чуємо, що живопис - це прекрасно, то при зустрічі з нею ми на підсвідомому рівні прагнемо знайти в ній це прекрасне, те, про що так багато чули.

 Можливо саме для того, щоб розбудити цікавість і потяг у нових учнів, майстри орігамі придумували різні історії - легенди про важливість орігамі в житті людини та історії в цілому. Найголовніша і відома легенда про це японському мистецтві безпосередньо пов'язана з найбільш значущою і важливою фігуркою орігамі - паперових журавликів.

  У країнах Сходу журавель вважається символом любові, віри і надії. Люди здавна вірять, що якщо зробити тисячу таких фігурок, а потім подарувати їх все близьким і знайомим, то виповниться саме-саме заповітне бажання.

  Сама легенда звучить приблизно так. Колись давно на землі жив дуже бідний майстер, який усе своє життя присвятив орігамі і був дивно добрий до всіх і до всього, що його оточувало. Він цілими днями складав з аркушів паперу різні фігурки, а потім роздавав дітям.

 Але одного разу він зустрів на дорозі мандрівного ченця і подарував йому фігурку журавлика. Чернець був зворушений. Потім він сказав: «Складай свої фігурки далі. Головне - твоя віра в їх важливість. Навіть якщо навколо війна, залишайся вірний своєму мистецтву, і воно віддячить тобі, зробивши тебе багатим і відомим ».

  Незабаром і правда як за пророцтвом ченця почалася війна. Молоді пішли битися, але кінця цього жаху й видно не було. Тільки бідний майстер вперто продовжував переводити папір на свої фігурки. Розсердившись, люди вирішили спалити його майстерню. Але коли вони опинилися в ній, вони були вражені різноманітністю і пишністю фігурок.

  Тоді майстер подарував кожному фігурку до душі і за смаком. На очах у гостей майстер згорнув з листа журавлика, який тут же заплескав крилами і полетів - він був вісником світу. Люди повірили в себе, надихнулися і незабаром перемога була за ними.

  Після другої світової війни журавлик став справжнім символом миру і свободи. А також символом позбавлення від ядерної загрози та променевої хвороби. Це пов'язано з певною легендою, яка дуже схожа на правду і оповідає про дівчинку на ім'я Садако Сасакі. Вона народилася в 1943 році, а в 1945 під час бомбардування Хіросіми загинули її батьки.

 Сама вона була хвора на променеву хворобу. У лікарні вона почала складати фігурки з паперу. Малятко вірила, що історія про тисячу журавлів, які виконують бажання - непідробна істина. Мріючи одужати, вона один за одним складала паперових журавликів і просила про мир на всій планеті.

 Але мрії не судилося збутися. Склавши тільки 644 журавлика, дівчинка померла 25 жовтня 1955 року. Але ідею підхопили багато людей по всьому світу. І нові і нові журавлики стали «прилітати» в музей світу. Таким чином, маленький паперовий журавлик став символом миру.

 За іншою легендою фігурки орігамі зберігають у собі частину душі людини, який її зробив. Вважається, що складаючи фігурки, майстер вкладає в них частинку себе. Розповідають, що одного разу одного багача віддячили, подарувавши йому великий орігамний кулю. Але він не знайшов йому застосування у себе вдома і подарував своїй старій матері, яка жила окремо.

 Одного разу її син захворів, але зла невістка не пустила стару матір навіть на поріг. Потім він помер. Коли до матері прийшли повідомити цей скорботний звістку, вона вже все знала, бо в хвилину смерті її сина, куля, подарований їм, впав і розсипався на частини.

 Створювати орігамі варто тільки в хорошому настрої. Японці вірять, що всі вироби, зроблені в поганому настрої, слід спалювати. Ніколи не варто такі фігурки дарувати друзям, щоб на них не напала ніяка хвороба. А якщо дар майстра в якийсь момент буде зіпсований, розірвано або викинутий, то вже захворіє сам майстер. Саме з цієї причини орігамісти просять зберігати свій подарунок, як талісман і рідко дарують свої вироби незнайомцям.

  У той же час люди вірять в успіх і удачу, які приносячи талісмани орігамі. Тому часто вони використовуються як символи. Наприклад, всім відомий значок автомобільної фірми Мітцубіши є не що інше, як фігурка орігамі. Як тільки ти повіриш в гарну силу фігурки, як вона тут же стає чи не магічним талісманом на удачу. Про це сповіщає ще одна дуже цікава легенда.

  Одна багата дівчина ніяк не хотіла приймати залицяння бідного юнака. А він кожен день клав на її підвіконня букет квітів. Але потім настала зима. Живих квітів більше було не знайти. Тоді він почав робити їх з паперу, вкладаючи у них всю свою любов. Зазвичай квіти з підвіконня викидала покоївка, але одного разу забула це зробити.

  І дівчина все-таки взяла в руки прекрасний паперовий нарцис, який вивів був справжній, живий аромат. Дівчина поклала квітка у скриньку і на наступний день виявила, що все-таки запах дійсно виходить від паперового квітки. Тоді вона була зворушена, зрозуміла наскільки сильне кохання бідного юнака і прийняла його залицяння.

 Фігурки орігамі дійсно володіють особливою енергією. Один парапсихолог вирішив заміряти біоенергетику орігамі виробів. Він був вражений, коли встановив, що в приміщеннях, де в якості прикрас використовуються орігамі, позитивна енергетика у багато разів перевищує енергетику в звичайних кімнатах. Тому фігурки орігамі навіть намагаються застосовувати для лікування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  № 10.

Орігамі в сучасному житті.

 

 Ми пов'язані з папером від наших самих перших днів і до кінця життя. Сьогодні малюки стикаються з листами цього матеріалу набагато раніше, ніж починають вчитися писати або читати. Дитина рве, мне її, намагаючись додати аркушу певну бажану форму. Цей матеріал доступний і дешевий, тому його можна без страху довіряти дітям.

 Інше зручність таких занять для дитини це те, що папір легко піддається будь-яким деформацій. А після занять ще довго і добре тримає задану форму. Це використовується сьогодні в багатьох виховно-розвиваючих методиках.

  За допомогою різних орігамі технік легко можна розвивати у дітей образне і логічне мислення, уяву та інтелект, винахідливість і фантазію. При цьому робиться це абсолютно непомітно для малюка у формі гри і цікавого проводження часу.

 Використання елементів оригамі в інших предметах значно спростить процес навчання, урізноманітнює його і дозволить прищепити дітям інтерес до заняття. Йдучи з уроку, дитина буде ще довго пам'ятати радість, яку доставило йому цікаве, незвичне заняття.

  У 1941 році в Японії був виданий перший підручник з орігамі для школярів. Цей підручник цікавий тим, що надовго завоював увагу і довіру вчителів та учнів. У ньому розповідалося безліч різних методик складання фігурок з паперу. При цьому фігурки були від найпростіших до найскладніших майстерень оригінальних методик.

 Орігамі можна дуже продуктивно використовувати в процесі навчання. З його допомогою учні швидше освоять математику (особливо її розділ - геометрію, тому що поняття про геометричні фігури лежить в основі всіх методик). Паперові техніки допоможуть зрозуміти і інші точні науки, основи архітектури та інших мистецтв.

  Засвоївши основи орігамі, вони легко зможуть побачити і застосувати його відображення в таких сферах життя, як реклама, сервіровка столу, упаковка подарунка і багатьох інших. На початку двадцятого століття орігамі було виключно модним віянням.

 Тому дівчат в обов'язковому порядку вчили різноманітних технік складання фігурок з паперу, тому що вважалося, що будь-яка освічена жінка повинна володіти цими навичками. У певний період орігамі було обов'язковим предметів в жіночих школах. Але потім педагоги вважали це заняття непотрібним і нецікавим.

  Звертаючись до орігамі, всі педагоги можуть знайти в ньому необхідні психологічні та розвиваючі аспекти, які не завжди легко знайти у звичайному класичному освіті. Заняття з цього виду мистецтва значно покращує координацію рухів, логіку, конструктивне і художнє мислення дітей.

 З іншого боку орігамі активно використовується в індустрії розваг і свят. Варто згадати лише традиції святкування Нового року в багатьох країнах. Саме в цей період року орігамі оживає щоразу з новими силами. Фігурки з паперу раптом заполоняють все навколо і приносять відчуття свята в будинку і на вулиці міст.

 

 Орігамі часто використовується в оздобленні різдвяної ялинки, що дозволяє не тільки значно скоротити витрати на святкуванні, але і зайняти неспокійних дітей цікавим і захоплюючим заняттям.

  У багатьох містах традицією стало у величезному павільйоні розміщувати новорічну ялинку, яка прикрашається виключно орігамнимі фігуркам, які привозяться на неї з усіх кінців світу. Ця ялинка стає «деревом миру» у період новорічних канікул. Це дерево стає символом об'єднання народів, світу і того, що все населення Земної кулі, об'єднавшись, вільно зробити чудо.

 Не тільки іграшки, але і самі ялинки тепер роблять з паперу. Не так давно в США за підтримки товариств захисту природи було створено незвичайні - цілком паперові - ялинки. Починання американських «зелених» підхопили європейські колеги. А тепер орігамне  ялинки можна зустріти по всьому світу.

 Найбільша з них була створена в 1993 році в Нідерландах. У місті Ейндовене в центральному павільйоні була встановлена ​​15-метрова паперова новорічна ялинка. Дерево було прикрашено незліченним безліччю різноманітних різнокольорових паперових іграшок.

 І все ж Новий рік не залишився єдиним святом орігамі. У США в штаті Північна Кароліна проходить щорічний тижневий фестиваль орігамі. Вперше ініціатором цієї дії став американський дуже відомий шоу-мен і продюсер Джонатан Бакстер. Він у своєму рідному місті Шарлоті щорічно влаштовує виставу, в якому всі ролі віддані папері.

  У святкуванні завжди задіяно і місцеве населення. Діти і дорослі складають безліч паперових фігурок і прикрашають ними будівлі, холи, вулиці, власні будинки. Кожен рік Бакстер підносить свого міста дивовижний сюрприз з паперу. Колись це був аеропорт повністю прикрашений техніками орігамі.

  А в якийсь рік у головному холі міста був виставлений скелет тиранозавра в повну величину, цілком зроблений з паперу. Так що межі людської уяви і можливостям паперу немає.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. http://uk.wikipedia.org/wiki/Оріґамі
  1. http://ru.wikipedia.org/wiki/Оригами
  2. http://samorobkin.com.ua/statti/istoriya-origami/
  3. http://tsikave.ostriv.in.ua/publication/code-41A34A8B2935F/list-15006C12727.
  4. http://origami- paper.ru/origami/ukrainian/istoriya_origami/dvoinoi_treugolnik.html.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скадовський центр дитячої та юнацької творчості

 

 

 

 

 

 

Відкрите заняття

 

Тема. Мистецтво створення й конструювання із паперового квадрата різноманітних виробів та іграшок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Керівник гурта

«Виготовлення сувенірів»

Краснощок В.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-2014 н.р.

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 жовтня 2023
Переглядів
522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку