УРОК З ЕКОНОМІКИ, 10 КЛАС, ТЕМА " ГРОШІ, ЇХ ФУНКЦІЇ І ВИДИ "( З ІГРОВИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ)

Про матеріал

ТЕМА УРОКУ : Гроші ,їх функції та види.

Мета уроку:

1.Епіграф: Гроші розмовляють. І чим їх більше, тим голосніше. Арнольд Росштейн

1.Навчальна - розглянути і засвоїти, що таке гроші, узагальнити знання з еволюції грошей, усвідомити їх значення і основні функції, ознайомитися з поняттям “ ліквідність”, національними валютами найбільших країн світу.

2.Розвивальна – розвивати образне і логічне мислення, вміння висловлювати думки, вміння звˋязного мовлення,памˋять, увагу, економічний світогляд.

3.Виховна - виховати доброзичливого, ввічливого, комунікабельного учня.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( з випереджаючим домашнім завданням)

Форма проведення уроку: нестандартний урок

Обладнання: підручник, додаткові джерела інформації, слайди презентації, роздатковий матеріал, сигнальні картки для гри “Світлофор”, плакат з гірською вершиною для гри “Сходження на вершину”, чорна скринька
Перегляд файлу

УРОК З ЕКОНОМІКИ, 10 КЛАС, ТЕМА " ГРОШІ, ЇХ ФУНКЦІЇ І ВИДИ "( З ІГРОВИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ)

ТЕМА УРОКУ : Гроші ,їх функції та види.

Мета уроку:

1.Епіграф: Гроші розмовляють. І чим їх більше, тим голосніше. Арнольд Росштейн

1.Навчальна - розглянути і засвоїти, що таке гроші, узагальнити знання з еволюції грошей, усвідомити їх значення і основні функції, ознайомитися з поняттям “ ліквідність”, національними валютами найбільших країн світу.

2.Розвивальна – розвивати образне і логічне мислення, вміння висловлювати думки, вміння звˋязного мовлення,памˋять, увагу, економічний світогляд.

3.Виховна - виховати доброзичливого, ввічливого, комунікабельного учня.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( з випереджаючим домашнім завданням)

Форма проведення уроку: нестандартний урок

Обладнання: підручник, додаткові джерела інформації, слайди презентації, роздатковий матеріал, сигнальні картки для гри “Світлофор”, плакат з  гірською вершиною для гри “Сходження на вершину”, чорна скринька.

 ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка присутніх і обладнання.

II.Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Тема сьогоднішнього уроку - “Гроші, їх функції та види”.Ми розглянемо і засвоїмо, що таке гроші, узагальнимо знання з їх еволюції , усвідомимо значення і основні функції грошей , ознайомимось з поняттям “ ліквідність”, національними валютами найбільших країн світу.

 .

 Зараз звичайна монета – це всього лише засіб платежу, грошовий знак досить малої вартості,що має форму округлого металевого диска з орлом і решкою.А насправді, це слово має божествене походження.Адже з початку, монета була одним із епітетів Юнони, третьої і останньої дружини Юпітера.Храм для її вшанування був побудований на Капіталійському пагорбі у Давньому Римі, а в III ст. до н.е. недалеко від нього почали карбувати металеві гроші, - ось чому вони і отримали назву монети.

 І це зовсім не випадково : далекі предки сучасних людей були дуже уважні до вибору місця для певних занять.У даному випадку враховувалося те, що Юнона, окрім своїх функцій покровительки жінок ,захисниці шлюбу, була ще і богинею обміну.

СЛАЙД    Історія грошей

СЛАЙД

 

:

 Перша монета карбована на Русі називалася срібником.Вона була відлита ще до хрещення Русі за часів правління князя Володимира.Існувало два дизайна срібників.Спочатку вони копіювали вигляд візантійських монет солідів: на лицьовій стороні був зображений князь на престолі,а на зворотній - Ісус Христос.Незабаром дизайн срібних грошей змінився - замість ліку Христа на монетах стали чеканити родовий знак Рюриковичів -тризуб.

СЛАЙД :

 Поряд зі срібними монетами Володимир Великий друкував і золоті-   злотники.Вони важили близько 4 грамів, їх було виготовлено неба-

гато, але їх назва міцно засіла у народних прислівˋях і приказках.Наприклад: “ мал золотник ,да дорог”.

СЛАЙД :

 На межі IX-X століть на Русі зˋявляється цілком вітчизняна грошова одиниця - гривня.Перші гривні були важкими зливками з срібла і золота, котрі скоріш за все були ваговим еталоном, ніж грошима , ба за ними можна було відміряти вагу дорогоцінного металу.Гривна була грошовою і ваговою одиницею Давньої Русі з XII ст.Це був 200 грамовий срібний злиток,а пізні-ше брусок.Ще раніше , з бронзового віку ,гривнами називалася срібна або золота прикраса на шию у вигляді браслету, як правило без застібки( незамк-нена ), інколи - з медальйоном.Відома ця прикраса була не лише на території сучасної Росії, але і далеко за її межами ( співзвучність з гривою не випад-кова, так як вона носилася на шиї).Іноді гривна ділилася на фрагменти, котрі отримали назву рубль ( від слова “рубити” ).

СЛАЙД

 Еквівалентом сучасної копійки у Давній Русі була векша.Іноді її називали білкою.Існує припущення, що поряд зі срібною монетою у обізі знаходилась вичинена зимова шкура білки, котра була її еквівалентом. Одна гривна прирівнювалась до 150 векшей.

СЛАЙД

 На Русі у обізі була і монета - куна.Існує версія, що спочатку куна була шкуркою куниці, білки чи лисиці з княжим тавром.

СЛАЙД :

 Проблему точних розрахунків на Русі вирішували по-своєму.Наприклад, розрізали шкуру куниці чи іншого пушного звіра, тим самим, підлаштовуючи хутро під ту чи іншу вартість.Такі шматочки називались резанами.А оскільки пушна шкурка прирівнювалась до арабського дірхема, який ходив на Русі, то на частини ділили і монету.До нашого часу дійшли залишки давньоруських скарбів, які містять половинки і четвертинки дірхемів, адже арабська монета була дуже великою для дрібних торговельних угод.

СЛАЙД

Монета копійка зˋявилася у 16 столітті і назву отримала від копˋя Георгія Побідоносця, з яким він зображений на зворотньому боці монети.

 

 Саме з металевими грошима ( монетами ) повˋязані різноманітні звичаї у нашому житті.Не купюри, а саме монети кидають, щоб повернутися у місце, що сподобалося ( чи просто на щастя ) ,їх закопують у фундамент будинку, ними осипають наречених.Нарешті,вірність ходу Біг Бену, відомого лондонського годиннику, також регулюють за допомогою однопенсової монетки, котру то кладуть, то знімають з маятнику, - за давньою традицією.

 Довга історія у монети, і як би не тіснили її фінансове значення паперові гроші, а металеві і до цього часу дзвенять у наших гаманцях.

 

III.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Фотогалерея “ Еволюція грошей”:учитель вивішує фото-ілюстрації еквівалентів ,які в певний час, в тій або іншій країні виконували функцію грошей.Коментує ці предмети,засоби обігу,показують на карті країни, для яких були свого часу характерні такі гроші і вивішує фото у спеціально відведеному кутку дошки.

 

Фотогалерея “ Еволюція грошей”:

1.товарні гроші ;

2.золоті і срібні монети ;

3.паперові гроші (банкноти );

4.монети із малоцінних металів ;

5.безготівкові гроші (чеки, векселя, кредитні і дебетні картки );

6.електронні гроші

 

УЧНІ (по черзі ):

1.Першими грошима у народів, що займалися тваринництвом, служили тварини.Греки у Гомера підраховують вартість обладунків та посуду у  биках.

2.У Китаї та Японії загальним еквівалентом був рис.

3.В Африці замість грошей ходили шматки солі, у Китаї - спресовані  бруски чайних листків ( кирпичний чай ), у Тибеті - грецькі горіхи.

4.У багатьох народів грошима слугував тютюн ( у Сибіру, Африці, Індонезії ).

5.У деяких народів грошима слугувало спиртне - практично у всіх колоніях.

6.У деяких народів грошима слугували наркотики, наприклад у країнах  Південно-Східної Азії.

7.Полотно й бавовняна тканини використовувались як гроші в Судані та Гвинеї, а у Тибеті - шовк.

8.Скляні намиста, завезені білими, швидко стали валютою Південної Америки та Африки.Король Уганди наказав засіяти поле намистом, але

йому не вдалося отримати врожай і зростити власну монету.

9.У мисливських народів Сибіру й Північної Америки, а також у стародавніх слов'ян грошима слугувало хутро тварин.

10.У більшості африканських країн грошима слугувала слонова кістка.

11.У народів, що мешкали на березі, використовувалися як гроші мушлі, наприклад , в Африці це були невеликі черепашки-каурі.

12.Як гроші у Новій Гвінеї використовувались собачі зуби ( переважно  ікла), зуби кенгуру та опосума, а на інших островах зуби кита, дельфіна  або кажана.

13.У Меланезії на островах Санта –Крус як гроші використовують пір'я голубів та колібрі.

14.У Південній Америці високо цінувалися “монети “ з каучука у вигляді великих шарів.

15.До недавнього часу існували племена, які визнавали за гроші черепи, особливо людські.

V.Засвоєння нових знань

Учитель :Дайте визначення грошей ?

Учитель :Які з товарів можуть виконувати роль грошей ?

Прийом “Гратка прийняття рішень “:

Скориставшись граткою прийняття рішень, оцініть за критеріями ( стабіль-ність, портативність,довговічність, подільність,загальне визнання ) альтер-нативи ( варіанти ) грошей.Для вибору альтернатив пригадайте,користую-чись знаннями з історії про товари-еквіваленти, які використовувалися різними народами ( чай, фініки, хутро,сушена риба, корова ).До переліку обов'язково слід включити золото.Критеріями, за якими буде оцінюватися кожен з товарів , будуть слугувати властивості притаманні сучасним

грошам.

 

 

 Альтернативи

 

 

Критерії

 

Стабіль-

ність

 

 

Портатив-

ність

 

Довговіч-

ність

 

Подільність

 

Загальне

визнання

ЧАЙ

 

 

 

 

 

 

ФІНІКИ

 

 

 

 

 

 

ХУТРО

 

 

 

 

 

 

СУШЕНА

РИБА

 

 

 

 

 

 

КОРОВА

 

 

 

 

 

 

ЗОЛОТО

 

 

 

 

 

 

 

УЧНІ РОБЛЯТЬ ВИСНОВОК : чому саме золото в результаті еволюції  стало мірилом вартості всіх інших товарів.

ГРА  Закодоване слово :встановіть відповідність і ви розшифруєте слово та дізнаєтеся назву країни, у якій з'явилися перші паперові гроші.

 

 

 

 ТЕРМІН

 

 ВИЗНАЧЕННЯ

Закодова-

на літе-

ра

1.

Гроші

А

Продукт праці, який задовольняє пот-

реби людей і виготовлений для про-

дажу;

Й

2.

Емісія

Б

Вид неповноцінних грошей;

А

3.

Монета

В

Специфічний товар, який виконує

роль еквівалента під час обміну ;

К

4.

Банкнота

Г

Зливок металу, форма, вага і проба

якого затверджена державою ;

Т

5.

Товар

Д

Випуск державою в обіг додаткової

кількості грошових знаків;

И

 

Правильна відповідь :1-В;2-Д;3-Г;4-Б;5-А; КИТАЙ

ГРА  Визнач засіб ”:

 Учні отримують 12 тверджень і рядок з цифрами від 1 до 12.Клас ділиться на 3 групи, кожна група отримує свою тему,свою функцію грошей:перша група – засіб обігу, друга- засіб платежу, третя- засіб накопичення (нагромадження ) .Учні читають перше твердження, якщо воно стосується їхньої функції грошей,то над цифрою 1 , яка символізує номер питання , вони малюють пряму лінію - твердження вірне , якщо дана теза не стосується їхньої теми, вони малюють над цифрою 1 пікоподібну вершинку – твердження невірне.

Таким чином над рядком цифр у кожної групи вийде ламана крива ( у кожної групи учнів різна,бо різна тема ).

Твердження:

1. ваша бабуся цілий рік відкладає по 100 гривень на місяць із пенсії для того, щоб зробити вам цінний подарунок на день народження;

Засіб накопичення ;

2. довго вивчавши асортимент і прийнявши кінцеве рішення , ви купили кросівки Adidas ;

Засіб обігу ;

3. у жовтні цього року ваші батьки отримали 5000 гривень від місцевої агрофірми за використання власного земельного пая ;

Засіб платежу ;

4. сім'я відкладає частину доходів на придбання автомобіля ;

Засіб накопичення ;

5.Ваша мама сплатила комунальні послуги за жовтень;

Засіб платежу ;

6.Першокласнику купили новий рюкзак в школу.

Засіб обігу ;

7.Пенсіонерка Бандурко частину своєї пенсії регулярно кладе на депозит у “Приватбанк”;

Засіб накопичення.

8.Учитель отримав заробітну плату;

Засіб платежу

9. Після довгих міркувань і порад подружок Настя придбала красиву модну сукню на випускний за 1500 гривень ;

Засіб обігу

10.Для придбання дорогих ліків для бабусі Оксана зняла кошти з  кредитної картки і тепер повинна сплати відсотки за користування  цими коштами ;

Засіб платежу

Учитель:

Яку функцію грошей ми не згадали в процесі нашої гри ? Міра вартості.

Наведіть приклади ситуацій, у яких гроші виконують функцію міри  вартості

Приклади:

1. Отримавши подарунок від бабусі 500 гривень, ви вирішуєте, як витратити кошти :придбати 5 музичних компакт-дисків за ціною 100 гривень за один компакт або купити нові кросівки вартістю 500 гривень;

2.Підручник з економіки коштує 50 грн.

3.Кожного дня батьки дають вам 30 гривень кишенькових коштів і ви  вирішуєте, як їх витратити : придбати смачний обід у місцевому кафе чи  піти у кіно на новий блокбастер.

Міра вартості.

ГРА “Чорна скриня”:”

1.Гроші тут ростуть на деревах”, - писали іспанці, які прибули до Мексики.Які грошові знаки їх так вразили ?

Підказка:в чорній скринці знаходиться харчовий продукт, який в наш час виготовляють з цих грошових знаків.

Відповідь :шоколад ( какаобоби ).

Прийом “ ВІДКРИТИЙ МІКРОФОН”: Висловіть свою думку в імпрові-

зований мікрофон ( ручку олівець) :

1.Ви знаєте, що вода - це безцінний дар нашої природи, проте вона в Україні має відносно сталу ціна ( 4 грн.50 коп.за 1 м3).Поясніть на даному прикладі таку суттєву відмінність між ціною і вартістю води ?

2.Поясніть, чи однаковою буде вартість склянки води для людини,яка  знаходиться в одній з пустель Африки, та для людини, яка знаходиться  на узбережжі найповноводнішої річки світу - Амазонки ? Зробіть висновок , від чого залежить вартість товарів.

Чому в Китаї були винайдені перші гроші? У 1152 році в Китаї зявилися монети що  літають. З чого вони були винайдені?

 

Прийом “МОЗКОВИЙ ШТУРМ”:Чому роль грошей виконували золото  і срібло, а не алмази, які є портативними і рідше зустрічаються у природі ?

Прийом“МОЗКОВИЙ ШТУРМ”:дайте визначення поняття “ліквідність” і розташуйте блага в порядку убування їх ліквідності.

 

Ліквідність майна чи активів - це можливість легко їх реалізувати , можливість їх обернення на грошову форму без втрати вартості.

1.диск популярної комп'ютерної гри ;

2.мотоцикл “ Харлей Девідсон”;

3.дорогі прикраси з перлами фірми “ Тіффані” ;

6.гроші на розрахунковому рахунку банку;

7.ваші кишенькові гроші;

8.гроші на строковому ( 1 рік ) рахунку банку.

VI.Осмислення обˋєктивних звˋязків і розкриття суті явищ

ГРА “Сходження на вершину”:на дошці намальована гора з вершиною. Назва вершини – Національні валюти країн.Обираються два учасники гри , кожен з яких отримує по 20 карток з назвами національних валют країн світу ( як дійсних , так і вигаданих, хибних, неіснуючих).Гора з кожного боку має по п’ять сходинок,що ведуть до її вершини.Учні-учасники гри по черзі оби-рають дійсну назву національної валюти. Назва валюти може бути вказана лише один раз, тобто якщо суперник -гравець вже вказав її, то інший, вико-ристовувати її в своєму сходженні на вершину вже не може, а повинен відшукати і використати іншу назву існуючої валюти .Учні поступово перемі-щуються по сходинках гори , пересуваючи свій прапорець ближче до вер-шини. Перемагає той учасник гри, який якнайшвидше подолає всі етапи і дійде до вершини першими. Експерти - всі інші учні класу, які коментують вибір валюти учасників  гри,називають назву країни, яка має таку валюту, якщо така існує.

НАЗВИ НАЦІОНАЛЬНИХ ВАЛЮТ (дійсні і вигадані ):

Тугрик, євро,фарінт,рупія,тіроль,ієна,крістінг,ліра,юань,футсі,тенге,бавар,

франк,кідінг,фунт ,мінор,дупліт,долар,юлій,ларі.

ДІЙСНІ ВАЛЮТИ :

США,Австралія - долар;

Франція,Німечччина - євро;

Японія - ієна ;

Туреччина - ліра;

Індія – рупія;

Швейцарія - франк;

Єгипет - фунт;

Казахстан - тенге;

Грузія - ларі;

Монголія - тугрик;

Китай - юань

VII.Узагальнення і систематизація знань

 

Гра Волейбол. Учні діляться на команди і задають питання.

ГРА” Світлофор”:кожен учень класу має по три кольорові картки(зелену,жовту і червону), вчитель читає твердження, а учні підіймають картки(зелену – твердження вірне, жовту- твердження неповне, червону-твердження не вірне).

1.Загальний еквівалент , яким вимірюється вартість усіх товарів та послуг, вважаються гроші.(ЗЕЛЕНИЙ – вірно).

2.Паперові гроші мають власну вартість.(ЧЕРВОНИЙ - не вірно.Паперові  гроші не мають власної вартості, їх вартість визначається кількістю товарів і послуг,які можна на них придбати ).

3.Гроші виконують такі функції:міра вартості, засіб обігу, засіб платежу.(ЖОВТИЙ - неповне.Гроші ще виконують функцію засобу накопичення).

4.У XX столітті відбувся процес демонетизації золота ( утрата золотом  грошової функції ).(ЗЕЛЕНИЙ -вірно).

5.Абсолютну ліквідність мають дорогі ювелірні прикраси, цінні витвори  мистецтва, раритетні авто.(ЧЕРВОНИЙ - Абсолютну ліквідність мають  гроші ).

6.Неконтрольована державою емісія ( випуск в обіг грошей) може призвести до інфляції.(ЗЕЛЕНИЙ -вірно).

7.До засобів, що замінюють гроші ,належать чекі і векселя.(ЖОВТИЙ -неповне.До засобів, що замінюють гроші, належать чекі ,векселя і кредитні картки).

8.Повноцінні монети як гроші не мають певної обмеженості,і є досконалим товаром - еквівалентом для використання в обігу.(ЧЕРВОНИЙ –не вірно.Повноцінні монети як гроші мають певну обмеженість, недосконалість).

Прийом“МОЗКОВИЙ ШТУРМ”:У 1152 році в імперії Цинь з'явилися  перші “ монети, що літають”.З чого вони були виготовлені ?

Відповідь : з паперу.

Прийом“МОЗКОВИЙ ШТУРМ”:На початку 70-х років XX ст. при розрахунку пенсій за підсумками перепису було допущено заниження

більш ніж на 1 млрд. карбованців.Чим пояснювалась така значна помилка ?

Відповідь:жінки занижували свій вік у бесіді з переписувачами-чоловіками.

 

Прийом “Хвилинка-цікавинка :короткі, цікаві, змістовні, інформативні  повідомлення учнів

1.Перші монети,що карбувалися у Лідії, називалися електроном і предсставляли собою сплав золота зі сріблом.

2. Найбільш несподіваним матеріалом для грошей стала шкіра тюленів. Російсько-американська компанія на початку 19-го століття випустила в обіг перші у світі шкіряні гроші.До 1826 року ці гроші знаходилися в обігу. На даний момент одна з цих монет коштує стільки ж, скільки шматочок золота рівний їй за вагою.

 3. Мало хто знає, що мільйон доларів, що складається зі стодоларових купюр буде важити 10 кг, а з монет номіналом в 1 цент – 246 тонн. Можемо підкреслити те, що мафіозні клани за кожної угоди зважували свої гроші, лише задля того , щоб не перераховувати їх.

4. Всі знають те, що слово копійка за однією з визнаних версій походить від слова «копієць». Саме так у Старій Русі називали Георгія Побідоносця, який викарбуваний на зворотньому боці монети зі списом у руках.

 5. Найменшою російською монетою була полушка. Ця монета випускалася за Петра I і дорівнювала 1/8 копійки. Незабаром за царя Федора Михайло-вича ці монети почали називатися «лусочками».

6. Найбільша сума, яку заплатили за одну монету – 314 000 доларів. Ця  монета називалася декадрахма, і родом вона з Древніх Афін.

7. У сучасному світі, незважаючи на велику кількість валют прийнято обчислювати ступінь благонадійності країни, використовуючи південно-американський долар.

VIII.Підведення підсумків уроку

УЧНІ:

-на сьогоднішньому уроці я навчився…. , я дізнався…, мене вразило…,

мені особливо запам'яталося…

IX.Повідомлення домашнього завдання

-         опрацювати відповідний параграф;

-         підготувати питання до гри “Капелюх”;

підготувати кросворд до теми ( за бажанням ).

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
1457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку