Урок з економіки для учнів 10 класу на тему: "Сутність грошей. Види грошей. Грошова маса та її показники."

Про матеріал

Конспект уроку з економіки для учнів 10 класу. До конспекту розроблена презентація на тему: "Сутність грошей. Види грошей. Грошова маса та її показники."

Перегляд файлу

Тема: Сутність грошей. Грошова маса та її показники. Види грошей.

Мета: розглянути етапи розвитку грошей; визначити поняття «гроші», розглянути функції грошей, сучасні форми грошей, забезпечити розуміння учнями ліквідності будь-якого активу.

Розвивати економічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес.

Виховувати  уважність , культуру праці.

Забезпечення уроку: зошити, підручники, презентація, відеофільм «Історія винаходів. Гроші»

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Діти, приготуйтесь, будь-ласка, до уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання

А тепер давайте пригадаємо, що ми вчили на минулих уроках. (ринковий попит, ринкова пропозиція. Ціна ринкової рівноваги). Добре. А от як ви засвоїли матеріал цих тем, ми перевіримо за допомогою тестів за комп’ютером.  Ви уже знайомі з таким видом тестування. У вас буде 8 запитань і 8 хвилин. У кожного запитання 1 правильний варіант відповіді. Сідайте, будь-ласка, за комп’ютери. Пригадайте правила техніки безпеки при роботі за комп’ютером. Вкінці тестування повідомте мені свою оцінку.

  1. Вивчення нового матеріалу

Отож, переходимо до вивчення нового матеріалу.

Я хочу розпочати наш урок з такого епіграфу (слайд 1). Це слова кандидата технічних наук, члена Союзу російських письменників Едуарда Севруса. І важко з цими словами не погодитись, адже одне з фундаментальних понять економічного життя суспільства – гроші. Цей воістину «чарівний засіб» може все або майже все.

Отож, тема нашого уроку (слайд 2). Запишіть число  і тему уроку.

Мета нашого уроку (слайд 3)

Запишіть план уроку (слайд 4)

  • Етапи розвитку грошей
  • Гроші та функції грошей
  • Сучасні форми грошей
  • Грошова маса та її показники

Перший пункт плану Етапи розвитку грошей.

Про етапи розвитку грошей ми дізнаємось переглянувши фільм «Історія винаходів. Гроші». (слайд 5)

  •          Отож, який був перший етап розвитку грошей? (обмін або бартер, коли один товар обмінюється на інший)
  •          Який наступний етап? (етап, коли всі товари отримали мідний еквівалент і один товар міг обмінюватися на декілька інших)
  •          Третій етап який? (етап, коли один товар виділяється на роль загального еквіваленту)
  •          І який останній етап розвитку грошей? (коли золото і срібло виділяється на роль грошових металів)

Отож, гроші в своєму розвитку пройшли 4 етапи

Наступний пункт плану

Гроші та функції грошей

На сучасному етапі існує дві теорії суті грошей: (слайд 6)

  • Еволюційна
  • Раціоналістична.

Прихильники еволюційної теорії дають таке визначення: (слайд 7) гроші – це товар, який в ході розвитку товарного виробництва виділився на роль загального еквіваленту. Запишіть, будь ласка.

За раціоналістичною концепцією (слайд 8) гроші – це умовні одиниці.

Гроші виконують різні функції: (слайд 9). Запишіть.

Прочитайте на ст. 47 про ці функції детальніше і поясніть.

  1. Засобу обігу (слайд 10) (під час купівлі-продажу речей та послуг)
  2. Засобу платежу (слайд 11) (коли йдеться про відшкодування за використані ресурси – для виплати зарплати, відсотка за кредит, орендної плати)
  3. Міри вартості (слайд 12) (гроші як міра вартості виконують роль загального еквівалента, тобто вимірюють вартість різних товарів, що беруть участь в обміні. Наприклад, коли ми зіставляємо ціни різних товарів, дивлячись на етикетки і вирішуючи, купити чи не купити.)
  4. Засобу нагромадження (слайд 13) (цю функцію гроші виконують тоді, коли домогосподарства, підприємці або уряд роблять заощадження)

Одну з цих функцій паперові гроші виконують не повноцінно. Можливо ви здогадались, яку функцію? Це функція засобу нагромадження. Гроші з часом можуть знецінюватись, втрачаючи свою купівельну спроможність. Повноцінно виконують цю функцію дорогоцінні метали, ювелірні вироби, твори мистецтва, адже вони з часом не знецінюються.

Отож, давайте підведемо підсумок. Які функції виконують гроші? (засіб обігу, засіб платежу, міри вартості, засіб нагромадження)

Наступний пункт нашого плану (слайд 14)

Сучасні форми грошей (запишіть)

  1. Паперові гроші та монети
  2. Замінники грошей
  3. Банківські рахунки
  4. Міжнародні гроші

Перша форма грошей (слайд 15)

  1. Паперові гроші та монети (запишіть)

Паперові гроші (банкноти або банківські білети) – випускаються національним банком і є номінальними знаками вартості. Випуск паперових грошей називається емісією. (Запишіть.)

Монети (слайд 16) карбуються для розмінювання паперових грошей. Монета має законодавчо визначену форму, вагу, склад металу та певні зображення і надписи. Коли монети карбуються, номінал монет перевищує витрати, що необхідні для їх карбування. Дохід від карбування монет – це монетний дохід національного банку.

  1. Замінники грошей (запишіть)

До замінників грошей належать чеки, векселі, банківські картки. (запишіть)

Чек (слайд 17) – це письмове розпорядження власника банківського рахунка перерахувати певну суму пред’явникові чека або видати йому готівку.

Вексель (слайд 18) – це письмове зобов’язання боржника сплатити певну суму грошей у визначений термін.

Банківська пластикова картка (слайд 19) – розрахунковий засіб, який найчастіше видають банки своїм клієнтам. Картка містить ідентифікатор власника – позначку про номер рахунка в банку. Під час розрахунків картками в торгівельних або інших установах використовуються спеціальні пристрої – термінали. Через них номер картки та дані про рахунки за повари та послуги надходять у банк. Банк робить безготівкові перерахунки грошей на користь установ, що надали товари та послуги.

Наступна форма грошей

  1. Банківські рахунки (слайд 20) (запишіть)

Банківські рахунки, або депозитні гроші – це своєрідний засіб відображення і контролю за станом і рухом коштів (депозитів). Рахунки поділяють на безстрокові або їх ще називають «до запитання» і строкові. (слайд 21) Безстрокові або рахунки до запитання – це рахунки, кошти з яких можна одержати в будь-який час, а строкові рахунки стають доступними вкладникам лише через визначений час.

І остання форма грошей (слайд 22) (запишіть)

  1. Міжнародні гроші – це гроші міжнародних організацій, що призначені для здійснення розрахунків між країнами. Такими грошима є СДР – «спеціальні права запозичення», створені Міжнародним валютним фондом (МВФ), мають лише безготівкову форму у вигляді записів на банківських рахунках, банкноти ніколи не випускались та євро – спільна валюта країн ЄС, котрі утворюють Єврозону.

Отож, давайте підсумуємо, які форми грошей ми з вами розглянули? (паперові гроші та монети, замінники грошей, банківські рахунки та міжнародні гроші).

 

Наступний і останній пункт нашого плану

Грошова маса та її показники (слайд 23)

Для економіки будь-якої країни дуже важливою є проблема стійкості національних грошей.

Для забезпечення стійкості грошей необхідно правильно визначити попит на гроші (МD) та оцінити наявну кількість грошей в обігу (МS), адже якщо пропонування грошей перевищує попит на них, то гроші знецінюються та втрачають свою стійкість.

Контроль за масою грошей в обігу, забезпечення стійкості національних грошей – основне завдання національного банку.

Як же національному банку визначити кількість грошей, потрібних для забезпечення нормального обігу. Для цього використовують таку формулу: (слайд 24) (запишіть)

M =

М – грошова маса в обігу;

V – швидкість обігу грошей або кількість оборотів, здійснюваних у середньому однією грошовою одиницею протягом року.

P – середній рівень цін, за якими повари і послуги реалізуються;

Q – обсяг товарів і послуг, що реалізуються.

Визначивши кількість грошей національний банк визначає структуру грошової маси. З 1993 року ця структура визначається агрегатним методом. Таких агрегатів є 4. (слайд 25) (запишіть)

М0 = готівка поза банками;

М1 = М0 + депозити «до запитання» (безстрокові);

М2 = М1 + строкові депозити в національній та іноземній валюті;

М3 = М2 + цінні папери банків.

Цінні папери банків – це боргові зобов’язання банків, що використовуються в обігу в розрахунках.

Кошти розрізняють також за ступенем ліквідності. (слайд 26) Ліквідність – це можливість оперативно обмінювати гроші або їхні замінники на товари і послуги або готівку.

Як ви вважаєте, у яких з чотирьох агрегатів відносно не висока ліквідність, тобто, які з цих грошових агрегатів найважче обміняти на готівку?

Грошові агрегати М2 та М3 – це квазігроші, тому що їхня ліквідність відносно не висока.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Визначте функції, які виконували гроші у наведених ситуаціях:

  1. Родина Федорових отримала відсотки зі свого депо­зитного рахунку в банку у розмірі 2400 грн.(Засіб платежу)
  2. На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 1900 грн, новий телевізор за 2400 грн чи набір садових меблів за 1800 грн. (Міра вартості)
  3. У зв'язку з прийнятим рішенням наступного дня родина купує набір садових меблів. (Засіб обігу)
  4. Бабуся була незадоволена прийнятим рішенням, тому вирішила залишок від отриманих у банку гро­шей зберігати та відкладати з власної пенсії на по­купку кухонного комбайну. (Засіб накопичення)

Які форми грошей ми з вами вивчили

  1. Паперові гроші та монети
  2. Замінники грошей
  3. Банківські рахунки
  4. Міжнародні гроші

Що відносять до замінників грошей

Чек

Вексель

Банківська пластикова картка

  1. Домашнє завдання

Вивчити розділ 3.5

Завдання 5 на ст.54 – усно

Додатково. Підготувати презентацію на тему: «Історія розвитку гривні»

 

docx
Пов’язані теми
Економіка, Розробки уроків
Додано
22 вересня 2021
Переглядів
1373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку