Урок з економіки "Конкуренція"

Про матеріал
Справді, на попередніх уроках ми зустрічали термін «конкуренція». Але нам до цього часу незнайомий зміст цього економічного поняття. Отже, тема сьогоднішнього уроку… КОНКУРЕНЦІЯ. По суті, конкуренція - це боротьба за досягнення кращих умов доступу до обмежених ресурсів суспільства. Саме в ході конкурентної боротьби в ринковій економіці вирішуються питання: "Що? Як? Для кого?" виробляти. Будемо розбиратися...
Перегляд файлу

«Конкуренція — життя торгівлі та смерть торговців.»

Е. Хаббард

Тема: Зміст ринкової конкуренції та її роль в організації  ринкової економіки. Принципові відмінності досконалої конкуренції від інших форм організації ринку.

 

Мета уроку:

  • знайомити зі змістом понятть «конкуренція», «монополія», «олігополія», «монопсонія»;
  • навчитися виділяти та формулювати характерні ознаки ринкових структур;
  • розвивати в учнів логічне мислення, навички порівняння, інтуіцію;
  • розвивати вміння працювати у групах, формулювати та відстоювати власну думку;
  • виховувати економічну культуру споживача.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань (з використанням компютерної техніки)

Обладнання: телевізор, презентація, підручник, роздатковий матеріал.

Економічні поняття: Конкуренція. Економічне суперництво. Структура ринку. Види ринкових структур та ознаки їх класифікації. Досконала конкуренція. Монополістична конкуренція. Олігополія. Монополія. Монопсонія. Природні монополії. Державні монополії. Економічні і юридичні бар'єри, що захищають монопольний ринок. Антимонопольне законодавство.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

  • Всі ресурси на Землі _____?
  • Бажання людей _________?
  • Яке головне питання вирішує економічна наука?
  • Які питання вирішує виробник?
  • Суб»єкти економічних відносин?
  • Схема просування товару?
  • Виробничі ресурси та їх винагорода?
  • Що таке попит?
  • Що таке пропозиція?

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя. Оголошення теми та мети уроку.

 Справді, на попередніх уроках ми зустрічали термін «конкуренція». Але нам до цього часу незнайомий зміст цього економічного  поняття. Отже, тема сьогоднішнього уроку… КОНКУРЕНЦІЯ. (оголошення теми та мети уроку)

Поміркуйте, що означає слово «конкуренція». (учні відповідають, що конкуренція – це змагання, підбирають різноманітні  синоніми)

Як ви гадаєте, де зустрічається конкуренція? (учні перелічують власні варіанти)

На вашу думку, між ким і де ми будемо розглядати конкуренцію?

  • Між ким? Між виробниками однотипних товарів, послуг або між споживачами за товар  в умовах дефициту.
  • За що? За залучення якомога більшої кількості споживачів.
  • Для  чого? Для отримання максимального прибутку.

 

Отже, конкуренція – це (презентація) боротьба підприємців за найбільш вигідні умови виробництва й збуту товарів з метою одержання максимального прибутку. По суті, конкуренція - це боротьба за досягнення кращих умов доступу до обмежених ресурсів суспільства.

Саме в ході конкурентної боротьби в ринковій економіці вирішуються питання: "Що? Як? Для кого?" виробляти.

Конкуренція - спосіб ефективного розподілу обмежених ресурсів суспільства. (презентація.) Конкуренція - невід'ємна риса ринкової економіки.

 

 Основними характеристиками конкурентноздатності (конкурентоспроможності товару) є якість продукції і ціна товару.

 

 У ринковій економіці на конкуренцію покладено ряд функцій: регулювання, мотивації, розподілення, контролю, сануюча та інформаційна. (презентація)

Функція регулювання полягає в тому, що основні виробничі фактори спрямовуються саме у ті сфери, які потребують їх найбільше і де вони будуть використані найефективніше. Це пов'язано з необхідністю для підприємців виробляти ті товари (надавати послуги, виконувати роботи), які потрібні споживачеві.

Змістом функції мотивації є здатність конкуренції стимулювати підприємців пропонувати на ринок найкращі товари за найнижчими цінами, а також знижувати витрати на їх виробництво. Утриматися на ринку, де панує конкуренція, і при цьому отримати прибуток можливо, лише якщо. виконувати зазначені вимоги.

Функція розподілення - прибуток перерозподіляється на користь підприємців, які використали свої ресурси найпродуктивніше.

Сануюча функція - очищення ринок від слабких виробників;

Інформаційна функція - диктує ринку скільки і яких товарів треба виробляти;

Функція контролю дає змогу не допустити неефективної діяльності підприємців, а також не дозволяє окремим підприємцям необмежене панувати на ринку і нав'язувати споживачам та іншим учасникам ринку свої правила гри.

 

Якою ж буває конкуренція? За якими критеріями розрізняють 4 основні види конкуренції?

 

Досконала конкуренція

Досконала або чиста конкуренція - це така модель ринку, при якій вплив кожного учасника економічного процесу на загальну ситуацію настільки малий, що ним можна знехтувати.

Ознаки досконалої конкуренції:

  • на ринку знаходиться багато незалежних продавців і покупців даного продукту.
  • ніким і нічим не обмежений доступ на ринок і такий самий вихід з нього всіх бажаючих.
  • фірми, що конкурують, випускають    стандартизовану продукцію.
  • в умовах чистої конкуренції відсутній будь-який вплив окремої фірми на рівень ринкової ціни. Учасники ринкових угод мають вичерпну і вчасну інформацію про якість товару, ціни і вигоду торгівлі.

Поміркуйте, чи існує в природі такий вид конкуренції? Насправді, таких іеальних умов немає. Але є ряд ринків, що дуже близькі до ідеальних. Можете сказати які?

(Товарні ринки – ринки сировини – чай, кава, зерно; Валютні ринки - продавці й покупці на валютних біржах купують і продають різну валюту за ціною, яка диктується загальними ринковими умовами.)

 

Монополістична конкуренція

Монополістична конкуренція - ринкова структура, у якій велика кількість фірм виробляють диференційовану продукцію, тобто таку, яка немає близьких замінників.

Ознаки ринку монополістичної конкуренції:

  • Існування великої кількості фірм;
  • Диференційований тип товару;
  • Контроль за цінами існує в вузьких межах;
  • Порівняно легкі умови вступу в галузь;
  • Нецінова конкуренція акцентує увагу на рекламі, торгових марках та знаках;
  • Доступ  до інформації має деякі обмеження.

Поміркуйте та наведіть приклади ринків монополістиної конкуренції.                                 (перукарні, кінотеатри, виробники одягу, взуття, косметики тощо)

 

Олігополія

Олігополія - ринкова структура, представлена декількома великими фірмами, що контролюють виробництво і збут основної маси продукції

Основні риси олігополістичного ринку:

  • Домінування кількох фірм;
  • Тип продукту – диференційований та стандартизований;
  • Контроль за цінами обмежений взаємною залежністю;
  • Існування істотних перешкод для вступу в галузь;
  • Типова нецінова конкуренція – якість, реклама, паблік-рилейшнс;
  • Доступ до інформації істотно обмежений.

Поміркуйте та наведіть приклади оліполістичних ринків. (Ринок автомобілів, побутових електроприладів, комп’ютерної техніки)

У США олігополію найчастіше утворюють чотири провідні фірми галузі, які продають на ринку до 60% всієї продукції. При цьому монополізація виробництва може досягати іще більших масштабів. Прикладом може бути автомобільна промисловість США, де три гіганти - "Дженерал моторс", "Форд" і "Крайслер" - виробляють більше 90% всієї продукції.

Доповідь 1. Сучасні олігополії в Україні.

 

Монополія

 Монополія - ринок, де є тільки один виробник, який повністю контролює обсяг виробництва й дуже сильно впливає на ціну. Монополія - головний ворог конкуренції.

Основні риси монополістичного ринку:

  • Існування на ринку однієї фірми;
  • Унікальний тип продукту, тобто такий, що не має замінників;
  • Значний контроль за цінами;
  • Вступ в галузь блокований(захищене патентом, авторським правом, ліцензією, товарним знаком);
  • Нецінова конкуренція – реклама, паблік-рилейшнз;
  • Повне обмеження доступу до інформації.

Прикладом є державна монополія ком. послуг: газо-, водо-, електро-, теплопосточання, оборона,  телефони, газові компанії та ін.

Доповідь 2. Державні (природні) монопольні утворення.

 

В країні з ринковою економікою з монополізмом ведеться боротьба на державному рівні. ЧОМУ? (високі ціни на продукцію, неповажне відношення до покупців, недостатній асортимент товарів, відсутність прогресу в розвитку виробництва, інше)

Однак, є галузі, де монополія просто необхідна: виробництво атомної зброї, електромережі, тепломережі тощо. ЧОМУ?

Доповідь 3. Приватні монопольні утворення.

 

Негативні наслідки існування монополій в економіці проявляється за такими трьома напрямками: нераціональне господарювання, встановлення завищених цін на продукцію (послуги), неналежна якість. Протидія негативним наслідкам, здебільшого, проявляється у формі державного регулювання діяльності монополій.

Доповідь 4. Національне законодавство про конкуренцію в Україні.

 

Практикум. Розподіли  в зошиті наступні  категорії товарів  і  послуг  за  типами  існуючої конкуренції  в  Україні:

1. Хліб                                 2. Водопостачання                            3. Меблі

4. Метрополітен                 6. Телевізори                                     7. Вивіз побутових відходів

8.  Салони краси                 9. Взуття                                           10. Автомобілі

11. Одежа                            12. Канцелярські товари                  13. Водопостачання

14. Мобільний звязок      15. Чай або кава.                               16. Видобуток газу і нафти

17. Молоко                         18. Видобуток цінних металів         19. Оборона і армія.

 

Поміркуйте, якими способами виробники можуть залучити до себе увагу покупців?

Учні перераховують – цінові і нецінові методи: зниження ціни, оригінальна упаковка, гарна якість, поліпшений сервіс, реклама, акції, лотереї, конкурси, додаткові послуги – ВІП-зали, віп-скидки, тощо. (презентація)

Цінова конкуренція — це боротьба між товаровиробниками за споживача (покупця), яка передбачає продаж однорідних і приблизно однакових за якістю товарів і послуг за більш низькими цінами ніж у конкурентів .

Нецінова конкуренція— це боротьба між великими товаровиробниками за споживачів (покупців) методами підвищення якості й надійності товарів, поліпшення їх асортименту та сервісного обслуговування споживачів, надання кредиту для покупців, реклами тощо.

Який метод конкуренції, на вашу думку, найбільш ефективен?

Практикум. Розподіли  наступні  категорії за  методом конкуренції (цінова / нецінова):

1. Акційна знижка на товар

2. Безкоштовна доставка на поверх

3. Знижка за купоном

4. Дизайн у подарунок

5. Кредитування

6. Гарантія якості.

 

Конкуренція поділяється на: внутрішньогалузеву, міжгалузеву та міжнародну.

1. Внутрішньогалузева -між підприємствами однієї галузі.
2. Міжгалузева -полягає в тому, що потенційний інвестор схильний вкладати капітал у виробництво тих видів продукції, які можуть принести максимальний прибуток з мінімальним ризиком фінансових втрат.
3. Міжнародна -являє собою конкуренцію виробників на світовому ринку і включає в себе                              як внутрігалузеву, так і міжгалузеву форми конкуренції. На світовому ринку домінуюча роль належить компаніям найбільш розвинутих країн. (презентація)  

 

Конкуренція буває добросовісна і недобросовісна(шантаж, підкуп,  шпіонаж та інші). Прикладом  здорової конкуренції в Україні може бути конкуренція на ринку роздрібної торгівлі. Так, на ринку існують великі гравці - "Велика кишеня", "Сільпо", «АТБ-маркет»,  "Фуршет", "Мегамаркет", і більш дрібні: "Екомаркет", "Чумацький  шлях". Також у невеликих містах працюють дуже дрібні продавці товарів, що не заважає їм отримувати прибуток і конкурувати з більшими.

 

Як  будь-який суспільний процес, конкуренція має й нега­тивні наслідки. Давайте працюючи в групах,  спробуємо визначити  які наслідки має конкуренція, позитивними чи негативними вони є. Закріплюємо по презентації.

Вправа «Бліц відповіді» (добре / погано).

Позитивні наслідки:

  • Сприяє розвитку науково-технічного прогресу;
  • Змушує економити ресурси, знижувати ціну;
  • Веде до покращення якості продукції та обслуговування споживачів;
  • Вирівнює рівень заробітної плати у різних сферах економіки.
  • Швидко та гнучко реагує і адаптується до змін.
  • Забезпечує свободу вибору і дій споживачів і виробників.

Негативні наслідки:

  • Створює умови для безробіття, інфляції, банкрутства окремих підприємств;
  • Веде до збільшення диференціації доходів та створює умови для їх несправедливого розподілу;
  • Сприяє виникненню економічних криз;
  • Виступає важливим фактором монополізації економіки.
  • Погано впливає на екологію.
  • Не фінансує соціальну сферу населення (наука, освіта, медицина, міська інфраструктура)
  • Не сприяє збереженню невідновлювальних ресурсів (тварини, ліс, вода, корисні копалини та інше).
     

Завдання на закріплення матеріалу.

 

Знайди відповідність кількісних показників і моделі ринку (чиста монополія, олігополія, монополістична конкуренція, досконала конкуренція / безліч невеликих фірм, одна велика фірма, велика кількість середніх і невеликих фірм, що виробляють споживчі товари, обмежена кількість великих фірм).

 

Дайте відповіді на запитання:

1. Конкуренція, за якою не спостерігається хоч би один з ознаків досконалої конкуренції, має назву недосконала конкуренція

               А) так    Б) ні

2. Монополія і монополістична конкуренція - це тождествені  поняття в економіці:

             А) так    Б) ні

3. Чи доцільно, на твою думку, вдаватися до скасування монополії на забезпечення населення ел./ен., газом, теплом, водою?

4. “Нафтогаз", "Укрзалізниця", є  прикладом  _____________  монополії , в той час, як “Xerox” і “Polaroid” – приклади штучної  монополії.

5. Олігополія - це:

а) єдина фірма на ринку

б) багато фірм на ринку

в) обмежена кількість фірм на ринку

6. На якому ринку найбільш марно дотримуватися девізу: «Реклама-двигун торгівлі»?

Монополістичному

Монопсонії

Досконала  конкуренція

Олігополістичному

7. Якщо ринок за своєю структурою є монополією, це означає, що:

На ринку діє один покупець.

На ринку діє один продавець.

На ринку діє один продавець і  один покупець.

Продавець  має  можливість  продавати  свій товар по дуже  високій ціні.

 

 

А зараз я пропоную вам комплект карток із завданнями.

 

Підприємець №1: Мої справи йдуть відмінно. Я випускаю унікальний товар, у якого немає близьких замінників. На цей товар я сам призначаю ціну, і ціна ця досить висока.

Відповідь: Підприємець є монополістом, тому що тільки для монополіста характерний випуск унікального товару. Товару  буде випущено менше, а ціна на нього буде вище, чим вона була б при конкурентній структурі ринку. Приклад монополії: система електропостачання, газопостачання.

 

Підприємець №2: У мене може бути як стандартний, так і диференційований товар. Я й мої конкуренти дотримуємося політики твердої ціни, адже нас так мало в галузі.

Відповідь: Підприємець здійснює свою діяльність в олігополії. Прикладом такої ринкової структури служить автомобільна галузь промисловості.

 

Підприємець №3: Я в погоні за максимальним прибутком можу маніпулювати ціною, кількістю продукту, але головне в моєму бізнесі, не забувати про рекламу! І все робити для того, щоб покупець завжди міг відрізнити мій товар від товару конкурентів за рахунок уявних або дійсних відмінностей.

Відповідь: Даний підприємець працює на ринку монополістичної конкуренції. Щоб мати хоча б невелику ринкову владу над покупцями, підприємцеві постійно доводиться користуватися рекламою, доводячи унікальність свого товару. Прикладом такої ринкової структури служать мережі салонів- перукарень, кафе і т.д.

 

Підприємець №4: Перевага мого бізнесу полягає в тому, що скільки б товару я не запропонував до продажу на ринку, я весь його продам без усякої реклами. Звичайно, мені доводиться миритися з тим, що я ніяк не можу вплинути на ринкову ціну товару, але вже якщо ця ціна стає занадто низкою, я можу легко покинути цю галузь перейти в іншу.

Відповідь: Підприємець працює на ринку досконалої конкуренції.. Його частка на ринку настільки мала, що він ніяк не може вплинути на ринкову ціну. Підприємець випускає стандартний товар, тому він не має потреби в рекламі. Прикладом цієї ринкової структури служить ринок зерна, ринок валюти, ринок цінних паперів.

 

Пізнавальне відео – 10 випадків жорсткої конкуренції (тривалість відео – 6.30 хв.)

(Відео розповідає про найбільших конкурентів в світі у різних галузях та в різні часи, яким чином вони вели конкурентну боротьбу і досягали успіхів).

А тепер давайте підсумуємо.

1.Що таке досконала конкуренція. Поясніть, чи.може існувати досконала конкуренція в умовах сучасного ринку. Відповідь обґрунтуйте.

2.Наведіть приклади монополій, олігополій, чистої конкуренції. Поясніть, які переваги і 

вигоди отримують учасники ринку за різних.конкурентних умов.

3.Поясніть, чи завжди потрібно прагнути до конкуренції.

4.Яким би ви хотіли бачити ринок комунальних послуг вашого на­селеного пункту (електро-газозабезпечення, водопостачання,каналізація) —монопольним, конкурентним чи іншим?

5. Чи всі фірми однієї галузі —- конкурен­ти?

6.Що краще для фірми  займатися кількома видами діяльності чи працювати в одній галузі? 

7.Наведіть приклади підприємств-монополістів в економіці України. Підготуйте розповідь про їхню діяльність.

8. Які ознаки покладені в основу розмежування ринкових структур на 4 типи?
9. Чому в багатьох країнах держава проводить антимонопольну політику, прагнучи захистити споживача і ринкову конкуренцію?

10. Яка інформація була найцікавішою?

Домашнє завдання: підручник Канченко Т.В., Панченко Н.П. “ Основи економіки ”, стор. 83 – 89, написати ессе на тему «Що було б, якщо б не було конкуренції?».

Доповідь 1.

Природні монополії на території України.

Згідно зі ст. 28 Господарського кодексу України та ст. 1 Закону України „Про природні монополії” природна монополія – це стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва, а товари і послуги, що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими аналогами товарів і послуг.

З розвитком ринкової економіки в Україні залишилось усього десять останніх монополій: НАЕК «Укренерго»; Державна адміністрація залізничного транспорту України «Укрзалізниця»; НАК «Нафтогаз України» в особі ВАТ «Укртранснафта»; НАК «Нафтобаз України» в особі ДК «Укртрансгаз»; ДП «Укрхімтрансаміак»; ДП «Украерорух»; ВАТ «Одеський припортовий завод»; ДП «Укрпошта»; Концерн «РРТ»; ВАТ «Укртелеком».

Специфікою діяльності вітчизняних природних монополій є те, що послуги надаються незалежно від стану розрахунків з боку окремих категорій споживачів, а витрати на «пільговиків» лягають тягарем на розрахунки загальних тарифів.

Завдяки монопольному становищу, якому не загрожує конкуренція, такі підприємства не схильні до збільшення обсягу своїх послуг, підвищення якості та продуктивності праці, запровадження інновацій. При цьому зростання попиту на послуги суб’єктів природних монополій спричиняє, як правило, зростання цін.

Як показує світовий досвід, такі сфери, як виробництво електроенергії, видобування нафти, газу та їх транспортування, надання послуг із перевезення пасажирів і вантажів тощо, можуть значно ефективніше функціонувати в умовах реальної конкуренції.

Антимонопольний комітет України визначив наступні суб'єкти природниіх монополій:

Перелік суб'єктів природних монополій на загальнодержавних ринках

п/п

Код підприємця (ЄДРПОУ)

Назва суб'єкта господарювання

Юридична адреса

Найменування товару (товарної групи)

адреса

індекс

NP

KODP

NAZ

AD

IND

KAT

1

00100227

Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго"

м. Київ, вул. Комінтерну, 25

01032

передача електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами

2

00034045

Державна адміністрація залізничного транспорту України (Укрзалізниця) у складі: 6 залізниць та інші об'єднання, підприємства, установи і організації залізничного транспорту за переліком, визначеним Мінтрансзв'язку України згідно з постановою Кабміну від 29 лютого 1996 р. № 262

м. Київ, вул. Тверська, 5

03150

послуги користування залізничними коліями, диспетчерськими службами, вокзалами та іншими об'єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту загального користування

3

20077720

31570412

Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"  в особі 

Відкритого акціонерного товариства "Укртранснафта"

м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 6

  м. Київ,вул. Артема, 60

 

04050

 

 транспортування нафти магістральними трубопроводами

4

20077720

 30019801

Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

в особі   Дочірньої компанії "Укртрансгаз"

м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 6   м. Київ, Кловський узвіз, 9/1

 

 01021

  транспортування природного газу магістральними газопроводами 

5

19477064

Державне підприємство обслуговування повітряного руху України "Украерорух"

м. Київ, пр. Перемоги, 14

03057

послуги управління з аеронавігаційного обслуговування повітряних суден

6

00206539

Відкрите акціонерне товариство "Одеський припортовий завод"

Одеська обл., м Южне, вул. Заводська, 3

65481

спеціалізовані послуги транспортного терміналу з прийому, охолодження, зберігання та перевантаження аміаку

7

21560045

Українське державне підприємство поштового зв'язку "УКРПОШТА"

м. Київ, вул. Хрещатик, 22

01001

універсальні послуги поштового зв’язку

8

01190043

Концерн РРТ

м. Київ, вул. Дорогожицька, 10

04112

надання в користування технічних засобів мовлення  послуги користування радіорелейними каналами зв’язку

9

21560766

Відкрите акціонерне товариство "УКРТЕЛЕКОМ"

м. Київ, вул. Т. Шевченка, 18

01030

місцевий телефонний зв'язок  надання в користування каналів електрозв’язку

Доповідь 2.

Система національного законодавства про конкуренцію в Україні.

Законодавство про захист економічної конкуренції є однією з наймолодших галузей українського права. Українське законодавство про захист економічної конкуренції постійно розвивається, змінюється, оновлюється, відповідаючи на нові виклики часу і враховуючи найкращі напрацювання та практики. Історія розвитку законодавства про захист економічної конкуренції в Україні розпочалася з прийняття у лютому 1992 року Закону України “Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності”. Цей закон був побудований на основі антимонопольного законодавства розвинутих країн і насамперед, вирішував завдання припинення численних зловживань монопольним становищем суб’єктів господарювання, антиконкурентних дій органів влади та недобросовісної конкуренції. Наступним кроком було прийняття у 1993 році Закону України “Про Антимонопольний комітет України”, яким було створено інституційні засади захисту конкуренції. Антимонопольний комітет України визначено уповноваженим органом у сфері захисту конкуренції, встановлено його завдання та повноваження. Найбільш вагомою подією у формуванні законодавства у сфері конкуренції мало закріплення у 1996 році основних принципів державного захисту конкуренції у Конституції України. Також у 1996 році за ініціативою Антимонопольного комітету України норми щодо захисту від недобросовісної конкуренції були удосконалені та виділені в окремий Закон України “Про захист від недобросовісної конкуренції”, який спрямований на захист підприємців від недобросовісної конкуренції, встановлення, розвиток і забезпечення торгових та інших чесних звичаїв ведення конкурентної боротьби при здійсненні підприємницької діяльності в умовах ринкової економіки. У ході реформ 1990-х років в Україні було створено основні інституційні передумови розвитку економічної конкуренції. З них найважливіше значення мали приватизація, лібералізація цін, ліквідація монополії держави на зовнішню торгівлю. У 2002 році набув чинності Закон України “Про захист економічної конкуренції”. Враховуючи, що на той момент Україна задекларувала стратегічну мету вступ до Європейського Союзу, конкурентне законодавство України було побудовано на базі німецького законодавства та максимально наближене до конкурентного законодавства ЄС. Протягом останніх років базове законодавство про захист конкуренції в Україні неодноразово удосконалювалося, тобто вносилися зміни до існуючого законодавства в цій сфері.

У вересні 2012 року розпорядженням Кабінету Міністрів України було схвалено Концепцію Загальнодержавної програми розвитку конкуренції в Україні на 2013-2023 роки, розроблену Антимонопольним комітетом України на виконання Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2012 року № 187. На сьогодні українське конкурентне законодавство, за оцінкою експертів Організації економічного співробітництва та розвитку ЄС, в цілому ефективно регулює відносини, які можуть впливати на економічну конкуренцію на території України.

 

Конституція України й основні закони в сфері захисту економічної конкуренції:

  • Конституція України (витяг)
  • Закон України "Про Антимонопольний комітет України"
  • Закон України "Про захист економічної конкуренції"
  • Закон України "Про захист від недобросовісної конкуренції"
  • Закон України «Про природні монополії»
  • Кримінальнийц Кодекс України (витяг)
  • Кодекс України про адміністративні правопорушення (витяг) 
  • Цивільний Кодекс України (витяг)
  • Господарський Кодекс України (витяг)
  • Господарський процесуальний кодекс України (витяг)
  • Кодекс адміністративного судочинства України (витяг)
docx
Пов’язані теми
Економіка, Розробки уроків
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
16391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку