ВП НУБіП УКРАЇНИ
«НЕМІШАЇВСЬКИЙ АГРОТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ»
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
ДО ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
НА ТЕМУ:
«ЯК РОЗПОЧАТИ ЕКСПОРТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ В АПК»
2019
Експортна діяльність – це системний і довготривалий процес, що має свою логіку і етапність. Типовий процес виходу на зовнішні ринки включає в себе 4 етапи:
Першим ключовим етапом є оцінювання готовності компанії до експорту: що з асортименту продукції компанії варто експортувати, чи відповідає вона міжнародним стандартам якості, чи достатньо в иробничих можливостей, щоб покрити майбутній додатковий попит, чи має компанія необхідний операційний досвід, фінансовий та людський ресурс для провадження експортної діяльності тощо. За результатами такої оцінки потрібно буде розробити і реалізувати план з підготовки компанії до експортної діяльності.
Продукція АПК становить 42,9% загального експорту України.
Втім, перш ніж почати планувати експорт на міжнародні ринки, компанія має детально «пройти» за наступними пунктами.
Також буде корисним базовий посібник виходу на ринки ЄС та «Енциклопедія з експортування в ЄС на засадах ПВЗВТ».
Дізнатись про умови експорту до ЄС
Умови експорту до ЄС дивіться на онлайн-ресурсі Служби підтримки експорту ЄС – EU Export Helpdesk.
Далі наступні розділи для перевірки:
Дізнатись, як отримати сертифікат EUR.1 експортерам до ЄС
Експортери з України до Евросоюзу мають пільги та преференції. Але для того, щоб скористатися ними, виробник має отримати сертифікат EUR.1, який підтверджує статус преференційного походження товару.
Інформація, як отримати сертифікат EUR.1 розташована на офіційному сайті Державної фіскальної служби України.
Процес підготовки до експорту
У цілому процес підготовки до експортної діяльності та основні питання, які потрібно буде вирішувати, можна представити наступною схемою:
Враховуючи важливість даного етапу український Офіс з просування експорту розробив інструмент під назвою «Оцінка експортної готовності». За його допомогою кожне підприємство може проаналізувати доцільність запуску експорту своєї продукції, виходячи із поточного стану розвитку власної операційної діяльності. Розроблений інтерактивний тест дозволяє отримати автоматично згенеровані результати та поради, що дозволять зрозуміти, яких наступних кроків необхідно вжити.
Цей етап є найважливішим з точки зору майбутнього успіху, тому потребує значних зусиль та ресурсів.
Основною складовою етапу є маркетингові дослідження, спрямовані на визначення найперспективніших ринків та специфіку маркетингової роботи на даних ринках. Мета досліджень – озброїтись інформацією, що дозволить приймати виважені рішення стосовно операційних моделей експортної діяльності та ключових маркетингових питань:
Проведені належним чином дослідження, дозволять побачити цілісну картину та визначити як потенційну перспективну країну для експорту, так і оптимальні експортні стратегії.
Варто зазначити, що сам етап аналітичних досліджень та перелік питань, які варто з’ясувати, можливо виглядає як занадто тяжкий для реалізації власними силами. Проте не варто цього боятися і думати, що для всього цього потрібно буде залучати кваліфікованих експертів і платити шалені гроші за глибинні дослідження. Звісно, в певні моменти це доведеться робити, та частину цієї роботи Ви можете виконати самостійно завдяки сучасним інструментам і он-лайн базам даних: TradeHelpdesk, TradeMap, Eurostat, Рада з питань експорту продовольства, Офіс з просування експорту України та ін. За допомогою цих інструментів, наприклад, Ви зможете самостійно, швидко та на професійному рівні сформувати бізнес-карти потенційних ринків збуту та визначити найперспективніший з них.
Цей крок витикає безпосередньо з попереднього. Проте, він не меньш важливий для виробника/компанії у процесі виходу на міжнародний ринок.
Поглиблена робота саме над маркетинговою складовою майбутнього експорту дозволить успішно адаптувати товар під потреби закордонного ринку. Серед традіційного планування, Вам доведеться працювати з цифровими інструментами, такми як CRM-система та ERP-система. Це дозволить детально бачити ситуацію на ринку.
Експорт вимагає значних ресурсів, знань та навичок. Тому увага такої команди має бути сконцентрована виключно на виході на новий ринок.
Розробляючи стратегію підготовки продукту, треба максимально вивчити потреби: тренди, мотивацію споживача, цінності, сегменти, купівельну поведінку, очікування, конкурентне середовище та стратегії, які використувують конкуренти тощо.
Річ у тім, що кожна країна має унікальну специфіку споживання. Тому не шкодуйте часу і ресурсів на визначення потреб того ринку, який Ви обрали. Рівень цін, рекламни кампанії та, навіть, кольори або шрифт використані на упаковці або у промо-матеріалах мають значення.
Починаючи вихід на обраний ринок, також треба зробити кілька важливих кроків. Серед них освоєння онлайн-простору та безпосередні фізічни контакти/партнерство з представниками іншої країни.
Зробить веб-сайт, який стане первинним джерелом інформації про Вашу компанію на обраному ринку. Цей ресурс має бути максимально якісним, тому не шкодуйте грошей на контент.
Також у ХХІ столітті одними з основних каналів комунікації є соціальни мережі. Треба визначити, яка цільова аудіторія саме Вашего продукту/послуги, згідно цьому обирати інтернет-платформу – Facebook або Instagram. Втім, найкращими соціальними мережами для просування є Facebook, Twitter, Linkedin, Viadeo Xing, MeetingWave.
У випадку B2B продажів Ви здійснюєте прямий експорт безпосередньо з України до Вашої компанії-партнера в іноземні країні.
У разі B2C продажів необхідно знайти місцевого партнера-рітейлера, який буде постачати Вашу продукцію до кінцевого споживача. Але для власного спокою проведить тест-оцінку майбутнього партнера за наступним чек-лістом: