Урок з елементами критичного мислення « Я досліджую природні явища взимку. Лід, Сніжинка. Практична робота виготовлення сніжинки»

Про матеріал
Мета: навчальна: формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з’ясувати властивості льоду. Ознайомити з природними явищами ожеледиці та заметілі. розвивальна: розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне у тексті, навички самостійної діяльності. виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності за збереження свого життя та здоров’я; бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету.
Перегляд файлу

 

« Я досліджую світ»

2 клас.

Розділ : Я досліджую природне довкілля взимку

Вчитель вищої категорії

старший вчитель

Любимова Тетяна Миколаївна

Херсонський Таврійський ліцей

Херсонської  міської ради

Тема « Я досліджую природні явища взимку. Лід, Сніжинка. Практична робота виготовлення сніжинки»

Мета:

навчальна: формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з’ясувати властивості льоду. Ознайомити з природними явищами ожеледиці та заметілі.

розвивальна: розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне у тексті, навички самостійної діяльності.

виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності за збереження свого життя та здоров’я; бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Слайд № 1

Знову день почався, діти,

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати —

Кличе в подорож дзвінок.

Я б дуже хотіла, щоб наша робота на уроці була злагоджена. Тому давайте налаштуємося  на плідну роботу.

Психоемоційне налаштування

Слайд № 2

У цім класі друзі всі

Раз, два, три.

Я, і ти, і ти, і ти.

Руку дай сусіду справа,

А тепер сусіду зліва –

Будем дружно працювати

І знання видобувати!

 Синоптична хмаринка Слайд 3

 Який місяць?

 Яке число?

 Який стан неба?

 Яка температура повітря?

 Чи були сьогодні протягом дня опади?

 ІІ. Обгрунтування навчання

 Слайд № 4

 - Сьогодні ми будемо продовжувати тему « Погода взимку».

 На допомогу прийдуть ті знання, які ми вже здобули на уроках природознавства. Але разом з тим нам будуть допомагати різні інші науки, такі як хімія, історія,  яку вивчають діти в старших класах.

 Слайд№ 5  « Дерево запитань»

- Які предмети нас оточують? ( предмети неживої природи, живі організми та предмети, виготовлені людиною.)

-  Як всі ці предмети можна назвати одним словом? (тіла)

-  З чого складаються тіла? ( з речовин)

- А з чого складаються речовини? ( з молекул)

- В яких  станах буває вода?

Слайд 6 . Прийом ММЧ ( Моделювання маленькими чоловічками)

- Поясніть , як розташовуватимуться маленькі чоловічки, що входять до складу води :

- у рідкому стані;

- у газоподібному;

- у твердому.

ІІІ.  Актуалізація та коригування опорних знань

-  Я нещодавно знайшла таку загадку: Мати сина народила, а син матір.

- Як ви думаєте про що йдеться мова? ( Вода і лід)

2. Читання інформації за технологією « Інсерт»

Я пропоную вам зараз дізнатися про те, як вода перетворюється на лід.

А допоможе нам з вами в цьому текст.

3. Поставте один одному запитання за прочитаним текстом.

Технологія « Товстих і тонких запитань»

- Чим вкриваються калюжі? ( крижинками)

Що відбувається з водою у річках та ставках з настанням холодів? (вода охолоджується)

Що утворюється на поверхні водойм, коли падає мокрий сніг? (утворюється крижана каша зі снігу та води)

На що перетворюється крижана каша? (перетворюється на шматочки льоду)

Що відбувається із шматочками льоду? (злипаються і утворюють крижинки)

 Що відбувається з крижинками? (збільшуються і стають суцільним льодом).

 Що відбувається з водою за перших морозів? (починає тверднути, замерзати –утворюється лід)

 На жаль ми не можемо подивитися, як цей процес відбувається в природі, тому що він займає багато часу. Але я вам пропоную подивитися як відбувається цей процес з невеликою кількістю води.

Слайд № 7 Перегляд відео про замерзання води.  ( 54 сек)

Слайд № 8

ІV.Дослідницька лабораторія.

А зараз я пропоную вам стати дослідниками. Ми проведемо досліди і встановимо властивості льоду.

Дослід 1

• Покладіть лід на долоню.

• Який лід на дотик?  (Холодний)

- Слизький чи шершавий? ( слизький)

- Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синюватого  відтінку)

- Чи можемо ми побачити свого друга через тонкий кусочок льоду? Отже він  ( прозорий)

- Але чи можемо ми сказати, що лід який я вам розрада прозорий? Чому?

Справа в тому, що при замерзанні капель води виділяються маленькі пухирці повітря. Вони прилипають до променів кристалів льоду. Чим більше утвориться кристаликів льоду, тим більше пухирців повітря – от вам і непрозорий лід.

Якщо вода під льодом рухається, повітряні пухирці збираються разом, і утвориться прозорий лід.

Дослід 2

• Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Тане)

 Покладемо лід у воду.

 Як поводить себе лід у воді? (плаває)

Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається ? (лід не тоне)

 Як ви думаєте, чому? ( Лід легший за воду)

 Що сталося б, якби лід був важчий за воду? ( промерзали водойма  до дна, а це загрожує гибелі всього живого)

Дослід 3

Візьміть шматочок льоду і з силою киньте його на підлогу.

Що сталося?

Отже, що ви можете сказати про його крихкість?

Висновок: Лід крихкий

Дослід 4

Берем  дві склянки води. В одну з них додаєм цукор, а в другу сіль. Відповідно одна вода стає солодка, а друга солона. Як ви думаєте яким буде на смак лід  з солодкої води?  з солоної?

Перетворюючись на лід вода якби виганяє з кристала льоду всі домішки. А в нас це цукор і сіль, тому лід прісний. Хоча вода в морях і океанах солона, а лід буде прісним.

Висновок

 Слайд 9 ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА « Танці-забавлянці»

V. Систематизація та узагальнення знань

1. Де знаходиться лід?

Слайди №  10, 11, 12, 13

Слайд 14 Прослуховування Музики льоду ( 1хв 22 сек)

 

2. Користь та шкода  льоду

Наука історія вивчає життя людей у давні часи. Знання про те, що лід слизький, допомагали у давнину в боротьбі ворогами.

Фортеці, як правило, були захищені від ворогів ровами з водою. Узимку,

коли ворог все ж підходив до фортеці, захисники поливали водою стіни

фортеці. По крижаній стіні підійнятися вгору було неможливо.

Групова робота. Прийом « Добре – погано»

У вас є по два малюнки. Ви повинні вирішити, який з них розповідає про користь льоду, а другий про його шкоду.

Робота в групах відповіді дітей.

Картина Льодовика

 Риби під водою.

Лід у склянці з водою.

Висновок

Дискусія.

Узимку і восени після відлиги під час похолодання, а також після замерзання

мокрого снігу утворюється ожеледь або ожеледиця.

Слайд № 15

 Слайд 16 Прослуховування уривку.

Для Тарасика і я думаю, що і для багатьох дітей така ситуація буде дуже привабливою. А чи радіють ваші мами, тата, бабусі ожеледиці. Чому?

Отже : Ожеледь небезпечне для людей явище неживої природи.

Слайд 17 Обговорення  правила поведінки під час ожеледиці.

Робота в групах

1-ша група — «Чому під час ожеледі нам на дорогу до школи потрібно більше часу?».

2-га група — «Яких правил ходьби необхідно дотримуватись під час

ожеледі?»

3-тя група — «Чому під час ходьби руки повинні бути вільними?»

4-та група — «Чому потрібно бути особливо уважним на слизькій дорозі?»

Висловлювання учнів

А тепер настав час познайомитися з таємницями сніжинок.

Я думаю, що напевно не має в світі людини, яка б не раділа снігу. Але інколи буває так, що сніг починає сипати так, що нічого не видно в двох кроках від тебе, здіймається сильний вітер.  І такий снігопад при сильному вітрі називається – заметіль.

Слайд №  18    Слова – синоніми

Чи правильне моє твердження, що сніжинки утворюються із водяних крапель.

( ні, з водяної пари)

Прийом « Я беру тебе з собою». Цікаві повідомлення про сніжинки

З поверхні нашої планети постійно випаровується волога. Водяна пара піднімається високо над землею й охолоджується. Вона невидима. За температури вище 0°С з пари утворюються крапельки води, що випадають на землю у вигляді дощу. А якщо вгорі температура нижче 0°С, водяна пара одразу перетворюється на сніжинки. Спочатку вони дуже маленькі, але відразу шестикутні.

     У XIX столітті французький метеоролог Гастон Тіссандьє спостерігав, як утворюється сніг. Він піднявся на повітряній кулі під час сильного снігу, що падав великими пластівцями. Що вище піднімалася куля, то меншими ставали пластівці. Урешті з’явилися окремі сніжинки. А на висоті 2 км у прозорому чистому повітрі літали дрібнесенькі снігові кристали. Це була справжня небесна лабораторія, що виробляла сніг!

— Науковці сфотографували десятки тисяч сніжинок у найрізноманітніших умовах: і високо в хмарах, і поблизу землі, на півночі та на півдні — всюди, де випадає сніг. Усі вони шестикутні.

А американець на імя Уілсон Бентлі впродовж 50 років фотографував сніжинки під мікроскопом. Колекція Бентлі налічувала понад 5 000 фотографій. Серед них немає двох однакових сніжинок! Американське Бюро погоди видало друком атлас сніжинок за його фотографіями. Вони схожі на діамантові прикраси. Альбомами Бентлі користувалися ювеліри та художники для виготовлення прикрас.

Слайди 19,20,21

Творча робота. Аплікація сніжинки з клею і солі.

Підбиття підсумків.  Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:

На уроці:  я вчився…

          я дізнався… 

           я зрозумів… 

           я хотіла б… 

Завдання додому. Переглянути мультфільм « Лунтик і його друзі. Лід»

Обміркувати події.

 

docx
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку