( урок з елементами т р е н і н г у для учнів 6 класу )
Мета: удосконалювати уміння керувати своїми емоціями, контролювати гнів, поважати почуття інших, сприяти покращенню профілактиці та корекції лихослів’я в учнівському середовищі; розвивати критичне мислення та уміння обстоювати свою думку; виховувати любов та повагу до рідної мови.
Обладнання: аркуші паперу, відро для сміття, плакат з правилами роботи, скринька, дзеркало, олівці, фломастери, фарби, гроші, лопата, камінь, скринька для ненормованої лексики, плакати з афоризмами, відеопрезентація «Ненормована лексика», роздатковий матеріал («осінні листочки», «квіточки», «сміття», розрізані прислів’я, («сонечка») написи зі словами), плакат «Дерево», плакат «Галявина».
План
Хід заняття:
І. Презентація мети заняття.
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви , жоржини!
Море брильянтів, це мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни! (В. Сосюра).
Мова наша, як море, - безкінечна, красива, могутня. Вона ніби ллється струмочком і звеселяє душу. Але мова стає по-справжньому приємною і красивою лише тоді, коли той, хто говорить, сам отримує насолоду від неї. Справжня краса мови полягає у дбайливому ставленні до неї, у прагненні кожного говорити правильно.
На все впливає мови чистота:
Зір глибшає, і кращають уста,
Стає точнішим слух, а думка гнеться,
Як вітром розколихані жита (Д. Павличко).
Як відомо, найбільше про мову дбають письменники. Однак по-справжньому красивою вона буде лише тоді, коли про неї піклуватиметься кожен із нас. Отож тема нашого заняття – «КРАСА МОВИ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД НАС».
Мета нашого заняття - удосконалювати уміння керувати своїми емоціями, контролювати гнів, поважати почуття інших, сприяти покращенню профілактиці та корекції лихослів’я в учнівському середовищі; розвивати критичне мислення та уміння обстоювати свою думку; виховувати любов та повагу до рідної мови.
(Учасникам тренінгу роздають вирізані з паперу осінні листочки жовтого і червоного кольорів. Залежно від кольору всі учасники діляться на 2 групи)
ІІ. Знайомство.
(Кожен учень по черзі називає своє ім’я і говорить, на чому він найкраще знається з української мови (Н-д: «Я добре розумію фразеологізми», «Я знаю всі правила правопису», «Я найкраще запам’ятав, що таке неологізми», «Я вмію грамотно писати», «Я вмію робити синтаксичний розбір речення» і т. д.)
ІІІ. Ознайомлення з правилами роботи.
(На плакаті записані правила)
П Р А В И Л А
(Учні по черзі вголос читають правила ). Можливо ви хочете дописати ще якісь правила?
ІУ. Вправа «Мої сподівання».
Кожен з вас отримав осінній листочок. Напишіть на ньому, чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття, і прикріпіть його на дерево очікувань, озвучивши свої записи.
У. Вправа «Створимо настрій».
Я роздам вам картки зі словами (голуб, сонце, риба, зоря, квітка, промінь веселка, заєць, кіт, струмок, ластівка, дівчина, серце, лапа).
За допомогою суфіксів зі зменшувально-пестливим значенням утворіть спільнокореневі слова. А тепер, заглянувши в скриньку, де лежить один предмет, промовте слово, яке ви утворили, слово, наповнене добротою, ласкою, ніжністю.
( Учні заглядають у скриньку, де лежить дзеркальце і вголос промовляють слова ).
Цією вправою ми створили собі настрій. І якщо вам не віддзеркалився гарний, веселий настрій, то усміхніться до мене, самі спробуйте створити собі настрій і поділіться з ним товаришами. Ви, певно, погодитесь зі мною, що мова кожного з нас – це дзеркало душі.
УІ. Вправа «Малювання емоцій»
(Учням роздають аркуші паперу, олівці, фломастери).
Уважно прослухайте вірш. На папері намалюйте власні почуття, які переповнюють вас у цей момент. Вони можуть виражатися у вигляді кольорових ліній, плям, геометричних фігур. Не намагайтеся намалювати щось конкретне, високохудожнє. Головне – передати настрій, тому треба малювати все, що прийде в голову. Назвіть свій малюнок, прокоментуйте.
(З в у ч и т ь у к р а ї н с ь к а м е л о д і я)
Мова, наша мова, мова кольорова,
В ній гроза травнева й тиша вечорова.
Мова, наша мова – літ минулих повість,
Вічно юна мудрість, сива наша совість.
Мова, наша мова, мрійнику – жар-птиця,
Грішнику – спокута, спраглому криниця,
А для мене, мово, ти, мов синє море,
У якому тоне і печаль, і горе.
Мова, наша мова – пісня стоголоса,
Нею мріють весни, нею плаче осінь.
Нею марять зими, нею кличе літо.
В ній криваві рими й сльози «Заповіту».
Я без тебе, мово, - без зерна полова,
Соняшник без сонця, без птахів діброва.
Як вогонь у серці, я несу в майбутнє,
Невгасиму мову, слово незабутнє (Ю Рибчинський).
УІІ. Перегляд відеопрезентації «Ненормована лексика».
В. Сухомлинський писав: «Слово - найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем , і розжареним залізом, і брудом…»
На жаль, нині часто лунають слова, що спотворюють взаємини, призводять до відчуження найближчих людей, до тяжких захворювань і руйнують життя.
Усі вони називають одним словом – лихослів’я. Що ж таке лихослів’я?. Це мова, наповнена виразами, непристойними словами, лайкою. Але мало хто з вас здогадується, що лихослів’я, як і хамство – зброя невпевнених у собі людей, боягузів.
(Увага на екран).
УІІІ. Вправа «Роздмухування фарби».
Зараз ми будемо малювати образу, гнів або якісь інші почуття, які виникають тоді, коли ми чуємо або вимовляємо погані слова.
( З в у ч и т ь в а ж к а м у з и к а )
(На аркуш паперу виливається невелика кількість фарби. Учні роздмухують рідину в різних напрямках, смужками картону розтягують фарбу, намагаючись створити якийсь образ. Можна домалювати олівцями чи фломастерами. Прокоментувавши малюнок або давши йому назву, вивішують його на дошку поряд з малюнками вірша).
ІХ. Вправа «Геть, образливі слова!».
«Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину» (В Сухомлинський).
На аркушах, які я вам роздам, ліворуч запишіть ті слова, якими вас ображають, а праворуч – ті, якими ви ображаєте інших.
( П р о д о в ж у є з в у ч а т и в а ж к а м у з и к а )
Розірвіть аркуш навпіл. Ту частинку аркуша, де записані слова, якими ображаєте ви («Я ображаю»), залиште поки що в себе, а іншу частинку зі словами, що ображають вас, передайте по колу своєму сусідові. Погляньте на ті слова. Чи немає серед них спільних з вашими, схожих? Що ж ми зробимо з такими словами? А скажімо їм дружно «Геть, образливі слова!» і вкиньмо їх у скриньку для ненормативної лексики. Я думаю, вони ніколи більше до вас не повернуться.
Х. Фізкультхвилинка.
А зараз відпочиньмо. Прошу всіх встати. Я читатиму віршик, а ви рухами покажіть, як ви це уявляєте.
Добре те, що сонце світить.
Добре те, що віє вітер.
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс.
Добре гратися надворі.
Добре вчитися у школі.
Добре плавати в ставу,
Добре те, що я живу!
ХІ. Вправа «Очистимо галявину».
«Говорити скаліченою мовою – це все одно, що грати на розстроєній скрипці,» - писав В. Сухомлинський. Так от щоб наша мова (галявина) не була засміченою, давайте всі разом її очистимо.
(Учні по черзі виходять до дошки, «забирають сміття з галявини» і, прочитавши слово, вкидають його у відро для сміття.)
(блін, конєшно, корочє, послєдній, діжурний, здрастє, обіщаю, тута, тіпа, отвічаю, фізра, хавчик, мордяка, фігня)
А потім на квіточках, пишуть добрі, чарівні, лагідні слова, зачитують їх уголос і прикрашають галявину
(прошу, слухаю вас, спасибі, добродію, на все добре, будьте здорові, тітонько, бабуню, вибачте, будь ласка, до побачення, дякую, добрий день, на здоров’я )).
ХІІ. Вправа «З’єднаймо прислів’я».
З давніх-давен наші предки виховували своїх дітей за принципами народної етнопедагогіки, на засадах добра, справедливості, доброзичливості. Тож зараз ми спробуємо презентувати «Моральний кодекс народної мудрості», ключовими поняттями якого є прислів’я.
(Групам роздається по 5 прислів’їв, що надруковані на папері і розрізані).З’єднайте прислів’я і прочитайте мудрі вислови, створені віками українським народом.
( З в у ч и т ь у к р а ї н с ь к а м е л о д і я )
ХІІІ. Вправа «Так чи ні?»
А ви знаєте, що потрібно робити, щоб тримати своє мовлення «у формі»? Зараз ми це перевіримо. Ваше завдання заперечити або ствердити наведені положення (кожній групі по черзі):
ХІУ. Вправа «Вмійте не тільки говорити, а й розуміти!»
Послухавши цікавого співрозмовника, ви, мабуть, ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні крилаті вирази народнорозмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються як єдине ціле і називаються вони… (фразеологізмами). Вони найяскравіше виражають національний характер мови. І горе тому, хто їх не розуміє. Отож умійте не тільки говорити, а й розуміти!
(Учень показує пантомімою фразеологізм, а гості намагаються його озвучити і пояснити).
ХУ. Вправа «Метафоротерапія».
Якщо у вас поганий настрій, візьміть і прочитайте рядок поезії, і ви відчуєте, як очистили себе внутрішньо. От приходите додому й говорите – поганий день. А Л. Костенко сказала б:
«ЯК СІРНИЧОК, ПРИПАЛЕНИЙ ВІД СОНЦЯ, ДЕНЬ СПАЛАХНУВ, ОБВУГЛИВСЯ, ПОГАС».
Вимовте так, і вас обов’язково попросять: «Як-як ти сказав? Ану ще раз». Або:
«САМІ НА СЕБЕ ДИВЛЯТЬСЯ ЛІСИ, РОЗГУБЛЕНІ ОД ВЛАСНОЇ КРАСИ» (Л. Костенко). Що вона такого сказала? А як гарно?
Або Олена Теліга: «В СОТАХ МОЗКУ ЗОЛОТОМ ПРОЗОРИМ МЕД ДУМОК РОЗТОПЛЕНИХ ЛЕЖИТЬ». Уявляєте? Це треба виписувати. Таким треба наснажуватися.
А як забути метафору у романі Василя Рубана: «ПОМИРАВ УРАЖЕНИЙ ПРОЛІСКОМ СНІГ»?
Або: «ЗАГЛЯДАЄ В ШИБКУ КАЗКА З СИВИМИ ОЧИМА».
(В. Симоненко)
Коли читаєш такий текст і розумієш, які несамовиті спроможності в собі має мова, ти теж захочеш так красиво говорити. (Плакати з висловами вивішуються на дошку).
ХУІ. Вправа «Калейдоскоп побажань».
Людмила Альошина у книзі «Про ввічливість, про такт, про делікатність» пропонує нам цікаву загадку. Спробуйте правильно її відгадати.
«Якщо ви здорові – ви маєте незліченне багатство! Щоб зберегти його, скористайтеся порадою: регулярно вживайте ліки, які я перевірила на собі. Прекрасно допомагають. Їх не можна купити і не можна зробити. Ці ліки не продаються в аптеці. Не ростуть серед трав і квітів. Вони невагомі і невидимі для очей. Але мають чарівну силу – створюють чудовий настрій, вселяють бадьорість, оптимізм. Роблять людину привабливою, приємною, симпатичною. В особистих стосунках вони творять дива, знімають образи, недомовки, усувають безлад».
ХУІІ. Підсумок.
( З в у ч и т ь м у з и к а )
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.