Урок Узагальнення, систематизація, перевірка знань за темою «Клімат та внутрішні води України»
Мета: * навчальна: узагальнити, розширити та систематизувати знання учнів за темою; перевірити ступінь розуміння та засвоєння теми; *розвивальна: розвиток мислення, вмінь знаходити причино-наслідкові зв’язки, вміння аналізувати, самостійно робити висновки; розвиток кмітливості, творчої активності; вміння аргументовано висловлювати свою думку. *виховна: виховання любові до рідної землі – України; формування зацікавленості, інтересу до вивчення географії, поваги до чужої думки, толерантності.
Тип уроку: розширення, поглиблення та узагальнення знань.
Обладнання: фізична карта України, фотографії, мультимедійні засоби
Хід уроку
I Організаційний момент. 1.Тема та ціль уроку. «Недостатньо лише отримати знання, треба знайти їм застосування» Г. Гете ( На дошці) 2 Правила роботи. 3.Девіз уроку Слайд №1 Україно! Доки жити буду, Доти відкриватиму тебе. В. Симоненко
II Узагальнення знань.
---- Перед вами фотографії міст Ялта, Сєвєродонецьк, Ужгород. Подивіться на кліматичні діаграми, які розміщені під фотографіями. Чи правильно вони розміщені?
(Після відповіді учнів) --- Правильно, тобто все повинно виглядати таким чином:
Слайд № 3 Правильне розташування )
5. ---- Кажуть : «Річки-це дзеркало клімату та рельєфу». Видатний географ і кліматолог О.І. Воєйков сказав, що «річки – це діти клімату» - Користуючись фізичною картою України , доведіть правильність цього вислову.?
6 --- Так, річки –« діти клімату» і повністю залежать від нього, в своїй поведінці відповідають примхам «батька – клімату». Не так давно всі українські канали в новинах показували кадри стихійного лиха, яке відбувалось на Закарпатті. Пропоную подивитись уважно ці кадри. Поміркуйте:
Слайд № 7 Відео № 1 «Висока вода на Закарпатті наробила лиха» Новини ТСН -- _Які несприятливі погодні явища ще характерні для цієї території?
7. Данпар, Узу, Танабора, Елісе, Данапріс, Борисфен, Славутич – це назва однієї річки …..? - Дніпро.
І на Україні добро, Між горами старий Дніпро, Неначе в молоці дитина, Красується, любується На всю Україну. -- Так писав великий український поет Тарас Шевченко про Дніпро, який оспівував у своїх віршах 270 разів! Для Т. Шевченко Дніпро – це Україна, Україна - це Дніпро. Українці величають Дніпро у піснях, славлять в картинах Послухайте одну з найвідоміших народних пісень і подивіться на слайди, які її супроводжують.
Слайди № 8, 9, 10, 11 та пісня «Реве то стогне Дніпр широкий»
- Ось таким бурхливим, могутнім може бути Дніпро. А вдивіться в картини українського художника Архипа Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» , «Ранок на Дніпрі»
Слайди № 12 А.Куїннджі « Місячна ніч на Дніпрі» Слайд № 13 А Куїнджі « Ранок на Дніпрі»
Під час демонстрації слайдів текст: «Дивний Дніпро у тиху погоду, коли вільно і лагідно несе крізь ліси і гори повні води свої. Ні колихнеться, ні загримить. Дивишся і не знаєш, плине, чи не плине його величава широчінь, й уявляється, ніби весь він вилитий зі скла, і ніби голубий дзеркальний шлях, без міри широкий, і без кінця довгий, біжить і в’ється по зеленому світу» Так писав про Дніпро видатний український письменник Микола. Гоголь «Страшна помста»
8 -- В одній із українських пісень є такі слова: Тече вода, тече бистра вода, А куди не знає. Поміж гори в світ широкий Тече, не вертає….
- До басейнів яких морів відносяться річки України? Показати на карті. - Для якої частини України характерний найбільший поверхневий стік ? --- Для якої найменший? --- Назвіть і покажіть відомі вам річки на фізичній карті України.
--- Я пропоную вам помандрувати найвідомішими річками України та помилуватися їх красою
Слайд № 14 Відео №2 « Річки України»
- Крім річок, які природні об′єкти відносяться до поверхневих вод? - Чи існують льодовики на території України? Чому ні? - А які артезіанські басейни виділяють ? ( Показати на карті) - - -- Що називається озером? Чи багато озер на Україні?
9. Пригадаємо, які за походженням озера України?
Блакитними очами України називають Шацькі озера, Слайд №15 Шацькі озера а озеро Світязь – перлиною волинського краю Слайд №, 16 «Озеро Світязь» (на фоні слайду):
Звідки упав ти, мій Світязю - витязю, В груди Поліського краю? Може , ти вилився з серця Дніпрового, Може, із серця Дунаю? … Чайка черкнула -- І тріснула тиша. Хвилі до хвиль загукали: Ну, прокидайся,, вкривайся гривастими, Мій український Байкале !
- Показати на карті озеро Світязь. ( При поясненні походження кожного озера, показувати його на карті) - Чому автор назвав озеро українським Байкалом? - Як утворились Шацькі озера?
10 Слайд № 17 Портрет Лесі Українки
- Як ви вважаєте, чому на екрані з’явився портрет Лесі Українки? Який зв′язок видатної української поетеси з географією та нашим уроком?
(Показати на карті озеро Нечимне. Яке за походженням? )
--- Поліські озера-перлина зачарованого краю, блакитні очі чудового обличчя неповторного куточка української природи. Край голубих озер. Край, який дуже любила Леся Українка …
Слайд № 18 «Озеро Нечимне»
… і прославила свій край та озеро Нечимне в своїй «Лісовій пісні» - красивій казці , яка пролунала на весь світ як справжній гімн любові до рідної природи і людської мрії про щастя.
11. Слайд № 19 Озеро Синевір ( туман ) Читає вчитель: - Гірські схили ще й самі дрімають , поколихуючи сонні смереки. Але кущі папороті вже проймає ранковий озерний туман, Ліс обережно вдихає його , смакуючи холодний ще запах справжньої весни. А там далеко, за деревами, у найтихішому місці, затаїлась голуба безодня. То Синевір. Слайд №20 Він глибокий і древній. Він таємничий і, мабуть, навічно не розгаданий у безкрайності своїх вод, що кануть у надра гірські. Що там, у тій воді, звідки вона взялась?
Слайд № 21 Відео «Легенда озера Синевір»
_ Так говорить легенда, а як насправді утворилось озеро Синевір?
( Після відповіді учнів) :
В ущелині обвали греблю Колись створили межі гір Й на витоці річки Тереблі Нам дарували Синевір. Студена, чиста та глибока Вода у ньому сріблом сяє, Серце, диво синьооке,- Перлина в Закарпатським краї...
- А тепер помандруємо в гори до найвищого гірського озера. Це - ...?
12. Слайд № 22 «Озеро Бребенескул»
Високо в горах де літають птахи, Живуть і царюють де хмари, Між скель відкриваються наче примари Озерна блакить і величні хребти Долини та гори, Хребтів перекати, Джерел кришталева сльоза - Карпатського краю довічна краса.
Слайд № 24 «Озеро Ялпуг», озеро Небель
14.. Слайд № 25 «Озеро Синє»
Серед високих хребтів на верховині З’явилось чудо природи – озеро синє , Синє. Милуються красою смереки у воді, Дивуються порою: як опинилось в горах ти?
- Що створило таку красу - озеро Синє в Карпатах ? (Живить його сірчане джерело. На плаваючих стеблах очерету осідає сірка і надає синьо-блакитного відтінку воді. Вода насичена сірководнем, тож в ній не водяться ні риби, ні земноводні, ні комахи.)
15. Слайд № 26 Сасик (Кундук) - Ви бачите одне з лиманних озер Сасик (Кундук) . Де знаходяться лиманні озера? Як утворилися?
16. Слайд № 27 Клешня, Кривеньке ( озера – стариці ) _ Помилуйтесь красою цих двох озер Вони – чудові! А не здались оці озера вам знайомими?... Клешня, Кривеньке. Які за походженням ці озера?
Слайд № 28 Озеро Сиваш, озеро Кояське . Чи то правда, чи то – ні? Чи примарилось мені? Мов у казці я стою... Що це? Поясніть, молю. - Ці два озера являються унікальними творіннями природи. Як ви вважаєте, де могло утворитись таке диво? Чому? - Які за походженням озера ще є на Кримському півострові? (Залишкові: Донузлав, Саки)
18. Слайд № 29 Болота. – Цей пейзаж сильно відрізняється від попередніх. Що зображено? Що ми відносимо до боліт? Де в Україні розповсюджені болота і поясніть, чому вони там утворились?
19. Слайд № 30 « Козаки. Дніпровські пороги) - Українське козацтво, Запорожці, Запорізька Січ… Яскрава історія України. Чому саме на Дніпрі виникла Запорізька Січ? Чому саме Дніпро дав козакам притулок та захист? III. Висновок.
Можна було б ще не один урок розмовляти про особливості клімату та чудові , мальовничі річки та озера нашої батьківщини – України. Скільки ще дивовижних куточків існує на її теренах! Давайте помандруємо , подивимось на красу нашої неньки України.
Слайди № 31-38 Каньони, водоспади. Каньони: Слайд № 31 – Дністровський, № 32 – Буцький, № 33- Актовський , № 34 –Смотрицький. Водоспади : Слайд № 35 – Срібні струмені, № 36 – Манявський, № 37 – Шепіт, № 38 – Женецький Гук, № 39 – Русилівський. Вся ця краса – це наша батьківщина – Україна. Я сподіваюсь, що в майбутньому ви будете мандрувати стежками своєї країни, відкриваючи для себе унікальну красу її природи. Повірте, вона чудова, чарівна, надзвичайна! Але ставитись до неї треба обережно: берегти від забруднення та знищення річки та озера. Мандруйте Україною, відкривайте Україну, милуйтесь Україною, любіть Україну!
IV . Підсумок уроку.
Д.З. Завдання для душі: частіше дивіться на зорі, захоплюйтесь красою природи, прагніть стати її частиною. Тоді і навколишнє середовище, і ваше здоров’я та життя будуть чудовими..