на уроці учні повторять і закріплять знання з основних тем курсу „Загальна географія”,
перевірять рівень сформованості основних навчальних умінь; будуть розвивати логічне мислення, уміння висловлювати свою точку зору.
Методична розробка
по курсу „Загальна географія”
на тему: „Географія – наука, що поєднує знання про природу земної
поверхні, людина і її діяльність”
у 6 класі
Підготував вчитель географії
Новоєлизаветівського НВК
Покровського району
Донецької області
Калюжний Іван Григорович
Мета: повторити і закріпити знання з основних тем курсу „Загальна географія”,
перевірити рівень сформованості основних навчальних умінь; розвивати логічне мислення, уміння висловлювати свою точку зору; виховувати інтерес до географії, любов і дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: розширення і поглиблення знань.
Форма уроку: урок-експедиція.
Обладнання: атлас, глобус, карта півкуль, різні за охопленням території карти,
план місцевості, контурні карти, компас, щоденник польових досліджень.
Учитель об’єднує учнів у дві команди. Кожна команда – це наукова експедиція, що вирушає в подорож країною „Географія”. Учні обирають „керівника експедиції” і трьох його „заступників”. Завдання „заступників” – обрати собі 2-3 помічників. Помічники „виходять” на своїй „зупинці” і відповідають на запитання чи виконують завдання, запропоновані вчителем. Учитель видає кожній команді „Щоденник польових досліджень”. До нього учні записують назви „зупинок”, учасників етапу, заносять результати своїх виступів, записують запитання і завдання, що викликали найбільші труднощі при відповіді чи виконанні. Ці записи необхідні для підведення підсумків експедиції.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. „Експедиція”
ІІІ. Підсумок уроку
ІV. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель оголошує тему уроку, нагадує порядок його проведення, представляє команди.
ІІ. „Експедиція”
Завдання
Нанесіть на контурну карту маршрут навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана і підпишіть географічні об’єкти, повз які проходили його кораблі, укажіть основні результати експедиції.
Завдання
(Виконують „керівники експедицій”.)
Швидкісний потяг подолає відстань між Харковом і Києвом за 5.5 год. координати Києва 51˚ пд. ш. і 31˚ сх.д., а Харкова – 50˚ пн.ш. і 36˚ сх.д. визначте відстань між містами і середню швидкість потяга (якщо не брати до уваги, що він рухається між цими містами не за прямою лінією і робить зупинку).
Топографічне доміно
Грають два учні, по одному від кожної команди. У кожного по сім карток, ще сім у резерві. Картки розділені на дві частини: з одного боку наклеєний умовний знак, з іншого – малюнок із зображенням географічного об’єкта. Що належить до іншого умовного топографічного знака. Учитель спостерігає за грою, фіксує кількість правильних ходів, корегує дії учнів.
Завдання
Завдання
Є ріка в океані: вона не висихає під час сильних посух і не розливається під час найбільшої повені. Берегом і руслом служать шари холодної води, між якими швидко течуть її теплі сині води. Ніде на земній кулі немає настільки величного потоку. Він швидше Амазонки, стрімкіше Міссісіпі, і маса обох цих річок разом узятих не складе тисячної частки об’єму води, що несе він.
2) Намалюйте схему річкової долини. Укажіть русло, заплаву, корінні береги, річкову долину.
3) Що таке режим ріки?
4) Чим озеро відрізняється від водоймища?
Завдання
Гра „Щасливчик”
До дошки виходять по 5 представників від кожної команди („біологів”). Інші учні стають уболівальниками, їхнє завдання – підтримувати своїх „біологів”, а в 2 і 3 геймах вони можуть їм допомагати.
1 гейм „Подумай відповідай”
Учитель ставить кожній команді по декілька не дуже складних запитань, причому якщо представники якоїсь команди не відповідають, те питання переходить до іншої команди (відповідати може будь-який учасник команди).
2 гейм Ти – мені, я – тобі”
Представники команд по черзі ставлять запитання один одному, при цьому точно говориться, хто з „біологів” буде відповідати. (Частину питань можуть попередньо підготувати вболівальники).
3 гейм „Темна конячка”
Учитель ставить кожній команді по одному складному запитанню, при цьому учням надається право радитися між собою і зі своїми вболівальниками.
Завдання
а) Одна з найбільших держав Азії, розташована на безлічі островів. Основне населення належить до монголоїдної раси. На полях вирощують багато рису, збираючи до 3 урожаїв на рік. Великі плантації каучуконосів, добре росте хінне дерево. (Індонезія)
б) Розташована на півострові держава з найдавнішою культурою. Велику частину її території займає плоскогір’я. На узбережжі часто дмуть мусони. Опадів випадає багато, особливо в передгір’ях, розташованих на півночі гір. Назвіть державу і плоскогір’я, на якому вона розташована. (Індія, плоскогір’я Декан)
Завдання
Переставте слова так, щоб утворилися назви географічних об’єктів. Тиха Зеландія, Білий Ріг, Золотий Ніл, Вогненне море, Чорні гори, Кримська Земля, Новий океан.
ІІІ. Підсумок уроку
Учитель визначає команду-переможницю, оцінює навчальну активність учнів.
ІV. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний § підручника.