Тема: Стереотипи та упередження. Дискримінація.
Мета: пояснювати зміст понять «стереотипи», «упередження», «забобони», «дискримінація», «ксенофобія»; визначати причини виникнення стереотипів, їхній вплив на життя у багатоманітному суспільстві, розрізняти види стереотипів, наводити приклади дискримінації та ксенофобії, виявляти емпатію.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І, Вступне слово вчителя
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Перегляд відеоролика «Від стереотипів до дискримінації»
Завдання
Оберіть стереотипи та запишіть їх у зошиті
Робота над формуванням понять
Стереотипи — стале, спрощене уявлення про явища, осіб або групи людей. Причинами виникнення стереотипів є дефіцит достовірної інформації, брак досвіду, емоційне сприйняття явищ.
Бесіда.
Учні виконують вправу «Мої сусіди» (с.68) та відповідають на запитання до неї.
Уявіть, що ви — студент(ка), та вам потрібно обрати 3-х сусідів до квартири, яку плануєте орендувати:
• Дівчина-мусульманка
• Жінка-переселенка з Донбасу
• Хлопець-інвалід
• Відомий актор(ка)
• Афроамериканець
• Громадянин США
1) Чим ви керувались у своєму рішенні?
2) Чи вплинули ваші стереотипи на вибір сусідів?
Формування понять
Забобон- це негативне ставлення до людини чи будь-якої групи людей, про яких ви насправді нічого не знаєте. Це також негативне ставлення на підставі не особистого знайомства з людиною. А думки з приводу групи, до якої він належить.
Упередження – це негативне ставлення до людини чи будь-якої групи людей про яких ви насправді нічого не знаєте.
Питання для обміркування
Часто ви можете чути вислів «ти — забобонний» чи «забобонна». Коли вживають такий вислів і чому?
Учні виконують вправу «Чорний кіт»:
Уявіть, що вранці ви прямуєте до пункту тестування, де сьогодні відбудеться ЗНО з математики. Раптом вам перебігає дорогу чорний кіт.
• Якими будуть ваші почуття та дії?
• Чи вважаєте ви себе забобонною людиною?
• У які прикмети вірите ви?
• Як ця віра впливає на вашу поведінку?
Вчитель знайомить учнів з поняттям «забобони» — помилкові переконання, віра в невідомі надприродні сили, що впливають на майбутні події. Забобони зберігаються як пережитки минулого у свідомості окремих людей. Забобони можуть передаватися з покоління у покоління. Слідом за дорослими діти теж починають вірити в певні явища чи прикмети. Ця віра іноді породжує безпідставні надії, пасивну покору долі, викликає страх перед невідомим. Для звільнення від забобонів треба знаходити правильні пояснення подій і явищ навколишнього світу.
Гра «Залізничний експрес»
Поміркуйте, з ким із цих людей ви б найменше хотіли б опинитися в одному з купе поїзда? Визначте три найбільш небажані для себе особи і три найбільш бажані.
Орієнтовний список
Обговорення «Мікрофон»
Розповідь вчителя про толерантність
Завдання Закінчіть речення «Бути толерантним - це означає …», обравши відповідний варіант
Запитання
Розповідь вчителя
Термін «ксенофобія», походить від грецьких слів «ксенос» — чужинець, незнайомець та «фобос» — страх, й означає страх перед чужоземцями та ненависть до них, їх культури, звичаїв.
Учні працюють самостійно з підручником (с.69) та пояснюють, що означають поняття «етнофобія», «антисемітизм», «сексизм», «релігійна нетерпимість».
Питання до учнів:
• У яких сферах життя, на вашу думку, найчастіше зустрічаються агресивні прояви дискримінації?
• Яким чином ми можемо боротися з ними?
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Учні виконують вправу «Факти чи стереотипи»
Учні отримують картки з твердженнями. Навпроти кожного мають поставити літеру «Ф» — факт чи «С» — стереотип.
1. Повні люди — привітні.
2. В Україні проживає понад 100 національностей.
3. Більшість сенаторів США — чоловіки.
4. Аборигени — люди відсталі.
5. Усі шведи — світловолосі.
6. Політики — люди безчесні.
7. Усі українці люблять сало.
8. Більшість інвалідів не можуть займатися спортом.
9. Темношкірі більш схильні до занять спортом, ніж до інтелектуальної праці.
10. Хворі на СНІД — люди аморальні.
11. Усі президенти України — чоловіки старші за 35 років.
12. Араби — люди імпульсивні.
13. Християни — люди високих чеснот.
14. Яблуні цвітуть навесні.
15. Українські чорноземи - найкращі.
VІ. Підсумок уроку
Учні виконують вправу «Кошик для сміття»
Поміркуйте, яких негативних рис у собі ви спробуєте позбутися після сьогоднішнього уроку. Запишіть їх на аркуші паперу і викиньте в «кошик для сміття»
Вправа «Валіза досвіду»
Що корисного ви дізналися на сьогоднішньому уроці й візьмете з собою на майбутнє.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до теми
2. Написати міні-твір «Суспільство без стереотипів»
3. Скласти поради, як уникнути стереотипів або (на вибір учнів) боротися з різними проявами дискримінації.