Урок з Громадянської освіти "Стереотипи та упередження.Дискримінація"

Про матеріал
Конспект уроку з громадянської освіти на тему: "Стереотипи та упередження. Дискримінація". Матеріал містить ігри,обговорення, визначення та цікавий матеріал
Перегляд файлу

Тема: Стереотипи та упередження. Дискримінація.

Мета: пояснювати зміст понять «стереотипи», «упередження», «забобони», «дискримінація», «ксенофобія»; визначати причини виникнення стереотипів, їхній вплив на життя у багатоманітному суспільстві, розрізняти види стереотипів, наводити приклади дискримінації та ксенофобії, виявляти емпатію.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І, Вступне слово вчителя

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  1. На прикладі своїх бабусів, дідусів та батьків, знайомих, покажіть, як змінилося їхнє соціальне становище. Із якими обставинами були пов’язані ці зміни?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Перегляд відеоролика «Від стереотипів до дискримінації»

Завдання

Оберіть стереотипи та запишіть їх у зошиті

Робота над формуванням понять

 Стереотипи — стале, спрощене уявлення про явища, осіб або групи людей. Причинами виникнення стереотипів є дефіцит достовірної інформації, брак досвіду, емоційне сприйняття явищ.

Бесіда.

  1. Чи погоджуєтесь ви з думкою, що в умовах нинішнього швидкого ритму життя стереотипи певною мірою нам допомагають?

Учні виконують вправу «Мої сусіди» (с.68) та відповідають на запитання до неї.

Уявіть, що ви — студент(ка), та вам потрібно обрати 3-х сусідів до квартири, яку плануєте орендувати:

 Дівчина-мусульманка

 Жінка-переселенка з Донбасу

 Хлопець-інвалід

 Відомий актор(ка)

 Афроамериканець

 Громадянин США

1) Чим ви керувались у своєму рішенні?

2) Чи вплинули ваші стереотипи на вибір сусідів?

Формування понять

Забобон- це негативне ставлення до людини чи будь-якої групи людей, про яких ви насправді нічого не знаєте. Це також негативне ставлення на підставі не особистого знайомства з людиною. А думки з приводу групи, до якої він належить.

Упередження – це негативне ставлення до людини чи будь-якої групи людей про яких ви насправді нічого не знаєте.

 

Питання для обміркування

Часто ви можете чути вислів «ти — забобонний» чи «забобонна». Коли вживають такий вислів              і чому?             

Учні виконують вправу «Чорний кіт»:

Уявіть, що вранці ви прямуєте до пункту тестування, де сьогодні відбудеться ЗНО з математики. Раптом вам перебігає дорогу чорний кіт.

 Якими будуть ваші почуття та дії?

 Чи вважаєте ви себе забобонною людиною?

 У які прикмети вірите ви?

 Як ця віра впливає на вашу поведінку?

Вчитель знайомить учнів з поняттям «забобони» — помилкові переконання, віра в невідомі надприродні сили, що впливають на майбутні події. Забобони зберігаються як пережитки минулого у свідомості окремих людей. Забобони можуть передаватися з покоління у покоління. Слідом за дорослими діти теж починають вірити в певні явища чи прикмети. Ця віра іноді породжує безпідставні надії, пасивну покору долі, викликає страх перед невідомим. Для звільнення від забобонів треба знаходити правильні пояснення подій і явищ навколишнього світу.

Гра «Залізничний експрес»

Поміркуйте, з ким із цих людей ви б найменше хотіли б опинитися в одному з купе поїзда? Визначте три найбільш небажані для себе особи і три найбільш бажані.

Орієнтовний список

  • Циганка;
  • Явний гомосексуаліст;
  • Скінхед;
  • Молодий чоловік хворий на СНІД;
  • Неохайно вдягнена жінка з малою дитиною;
  • Кавказець-мусульманин;
  • Людина з села з великим мішком;
  • Африканський студент;
  • Підліток схожий на наркомана;
  • Колишній ув♥язнений;
  • Таджик у національному одязі;
  • Міліціонер;
  • Інвалід зі складеною коляскою;
  • Китаєць, який споживає їжу з дивним запахом;
  • Людина, що говорить незрозумілою мовою

Обговорення «Мікрофон»

  1. Чому відповіді учнів виявилися різними?
  2. Чому ви не хотіли їхати з людиною в купе?
  3. Чи можемо ми, щось зробити з нашим почуттям в таких випадках?
  4. Чи винні ті, з ким ми не хочемо їхати?
  5. Що вони відчують, коли побачать наше невдоволення?
  6. Як найкраще вчинити в такій ситуації?

Розповідь вчителя про толерантність

Завдання Закінчіть речення «Бути толерантним -  це означає …», обравши відповідний варіант

  1. Бути терпимим до оточення;
  2. Поважати людей, їх думку, релігію;
  3. Сприймати інших таких, якими вони є;
  4. Розуміти різноманіття культур нашого світу.

Запитання

  1. Чи притаманні вам якості,що характеризують толерантну людину?
  2. Чи вважаєте ви себе толерантною особистістю?

Розповідь вчителя

Термін «ксенофобія», походить від грецьких слів «ксенос» — чужинець, незнайомець та «фобос» — страх, й означає страх  перед чужоземцями та ненависть до них, їх культури, звичаїв.

Учні працюють самостійно з підручником (с.69) та пояснюють, що означають поняття «етнофобія», «антисемітизм», «сексизм», «релігійна нетерпимість».

Питання до учнів:

 У яких сферах життя, на вашу думку, найчастіше зустрічаються агресивні прояви дискримінації?

 Яким чином ми можемо боротися з ними?

ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Учні виконують вправу «Факти чи стереотипи»

Учні отримують картки з твердженнями. Навпроти кожного мають поставити літеру «Ф» — факт чи «С» — стереотип.

1. Повні люди — привітні.

2. В Україні проживає понад 100 національностей.

3. Більшість сенаторів США — чоловіки.

4. Аборигени — люди відсталі.

5. Усі шведи — світловолосі.

6. Політики — люди безчесні.

7. Усі українці люблять сало.

8. Більшість інвалідів не можуть займатися спортом.

9. Темношкірі більш схильні до занять спортом, ніж до інтелектуальної праці.

10. Хворі на СНІД — люди аморальні.

11. Усі президенти України — чоловіки старші за 35 років.

12. Араби — люди імпульсивні.

13. Християни — люди високих чеснот.

14. Яблуні цвітуть навесні.

15. Українські чорноземи - найкращі.

VІ. Підсумок уроку

Учні виконують вправу «Кошик для сміття»

Поміркуйте, яких негативних рис у собі ви спробуєте позбутися після сьогоднішнього уроку. Запишіть їх на аркуші паперу і викиньте в «кошик для сміття»

Вправа «Валіза досвіду»

Що корисного ви дізналися на сьогоднішньому уроці й візьмете з собою на майбутнє.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал до теми

2. Написати міні-твір «Суспільство без стереотипів»

3. Скласти поради, як уникнути стереотипів або (на вибір учнів) боротися з різними проявами дискримінації.

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
5801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку