Урок з хімії "Амоніак"

Про матеріал
Розробка уроку містить цікавий матеріал з теми "Амоніак" для використання на уроці хімії.
Перегляд файлу

Тема уроку. Амоніак: властивості, використання. Солі амонію. Якісна реакція на іон амонію

 Мета  уроку:

- ознайомити зі складом, особливостями будови молекули й фізичними властивостями амоніаку, розчинністю амоніаку у воді й дією індикаторів на розчин, особливостями взаємодії амоніаку з водою й кислотами;

-розповісти про застосування амоніаку; розширити уявлення про солі та їх загальні властивості на прикладі солей амонію;

- ознайомити учнів зі специфічними властивостями солей амонію; дати уявлення про способи одержання солей амонію;

- розвивати вміння складати іонно-молекулярні рівняння відповідних реакцій на прикладі хімічних властивостей амоніаку;

-удосконалювати вміння проводити хімічний експеримент, спостерігати за перебігом реакцій і робити узагальнюючі висновки.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: навчальна лекція, лабораторний і демонстраційний експерименти, робота з опорною схемою.

Обладнання: _______________________________________________

Демонстрація. ____________________________________________

Лабораторний дослід 2. Визначення іонів амонію в розчині.

ХІД УРОКУ

  1. Привітання та організація класу.

Вправа «Рефлексія» , розпочнемо підготовку до уроку , закрийте очі та повторюйте за мною :- я спокійний , - пам'ять моя зростає, -увага моя  міцнішає, -зараз я почну  навчатися, -я працюю…

 II. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання

  1. Напишіть рівняння одержання амоніаку, укажіть окисник і відновник.

 У лабораторії амоніак  одержують  дією лугів  на солі амонію  при нагріванні. У посудині необхідно змішати  рівні об’єми  (по чайній ложці) кристалічного  амоній хлориду і кальцій гідроксиду(гашеного вапна) і трохи нагріти. Амоніак , що виділяється , зібрати в пробірку і закрити пробкою.

NH4CL+ Ca(OH)2=___________________________

2. Охарактеризуйте цю реакцію, назвіть умови, необхідні для перебігу цієї реакції/ Це реакція обміну, яка відбувається при нагріванні суміші,а  аміак легкий газ , і тому пробірку необхідно перевернути , а волога лакмусова бумажка синіє в присутності аміаку.

 ІІІ. Мотивація   до уроку. Тема сьогодні нашого уроку( на дошці) Амоніак: властивості, використання. Солі амонію. Якісна реакція на іон амонію. І тому , я хочу провести  маленький експеримент «РОЗА І АМІАК», який допоможе продемонструвати вам властивості  амоніака для живих організмів на планеті Земля. ( експеримент провести із розою, чашкою петрі, підносом скляним, стаканом та банкою, аміаком чи нашатирним спиртом), результат цього експерименту ми зможемо побачити вкінці нашого уроку , та переконаємося що амоніак в має велике значення  для живих організмів на Землі.

III. Вивчення нового матеріалу (розповідь учителя)

  1. Амоніак — будова молекули й фізичні властивості.                             

«ХІМІЧНА АБЕТКА» ( А3)( і в учнів на столі, на листочку , треба заповнити, я буду заповнювати на дошці , а учні в листочку)

  Амоніак – одна з найважливіших сполук Нітрогену, яка має важливе  практичне значення . Життя на Землі пов’язане із здатністю  деяких  бактерій перетворювати азот повітря на амоніак. Запах амоніаку знайомий  кожному , варто лише  відкрити  склянку із нашатирним спиртом .                                 

 

                                     H                            H

1)  NH3                      2)    H :N: H       3)        H-N-H

Молекулярна     Електронна                  Структурна

формула              формула                       формула

 

4)Наявність трьох ковалентних зв’язків  зумовлює валентність  Нітрогену в молекулі аміаку-   ІІІ, проте за певних умов валентність  Нітрогену може збільшуватися ІV .

5)ступінь  окиснення  -3 ,

6)Мr(NH3) = 17

7)М(NH3) = 17г/моль

 8) безбарвний газ із різким запахом, Цей запах має і його 10% водний розчин - нашатирний спирт. легший за повітря в 1,7 разів.

 9)добре розчинний у воді (до 700 л амоніаку в 1 л води).

10)Температура плавлення дорівнює —77,7 °С,

11)температура кипіння     33,4 °С.

12) молекула  NH3 має структуру трикутної піраміди з атомом Нітрогену у вершині.

13)  Хімічні зв’язки між атомами Нітрогену і Гідрогену  в молекулі аміаку – ковалентні полярні.  107°.  Молекула аміаку являє собою диполь.

МАЛЮНОК НА ДОШЦІ.

 

image39

 

2. Хімічні властивості амоніаку .   Для аміаку характерні реакції окиснення і приєднання.

       І. Реакції окиснення:
      а) аміак горить в кисні ,на повітрі не горить, але в атмосфері кисню згоряє жовтим полум’ям:

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image006.gif(1) 

     ІІ. Реакції приєднання:
     а) амоніак  може  розчинятися я у воді,  й взаємодіє з нею, реакція з водою відбувається за такою сумарною схемою:

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image011.gif(3)

ДОСЛІД1. ( демонструю на комп’ютері і коментую)   Круглодонну  колбу  заздалегідь  наповнюємо  амоніаком. Потім колбу отвором занурюємо  в посудину  з водою, в яку попередньо додаємо  кілька крапель  фенолфталеїну і під водою  відкриваємо  отвір.  При температурі 20 градусів, 700 обємів аміака розчиняється в 1 обємі води. Тому при контакті аміака з водою відбувається його швидке розчинення, тиск у колбі падає і вода з добавленим фенолфталеїном під дією різниці тиску піднімається у колбу заповнену аміаком, середовище в колбі лужне, тому із за добавленого фенолфталеїну колір його стає малиновим.

Реакція  взаємодії  амоніаку з водою є оборотною. У водному розчині амоніаку  більше  молекул  NH3,ніж йонів амонію і гідроксид –йонів. Тому формулу  амоній гідроксиду  записуємо не  http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image028.gif, а http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image030.gif. Отже, молекули http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image028.gif не існує. Водний розчин аміаку називають нашатирним спиртом.

        б) ДОСЛІД 2. реакція аміаку з кислотами відбувається теж за донорно-акцепторним механізмом. Донором в них, як в реакції з водою, виступають атоми Нітрогену молекули аміаку, а акцепторами - йони Гідрогену, які утворюються при дисоціації кислот.

         Наприклад, взаємодія аміаку з хлоридною кислотою відбувається за такими рівняннями:

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image031.gif

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image033.gif

(Показую дослід « Дим без вогню» та коментую)В пробірці розчин аміака,це нашатирний спирт, який часто використовують у медецині,волога лакмусова бумажка стає синього кольру , тому що водний розчин аміаку – це основа,фенолфталеїн підтверджує це , так як стає в розчині малинового кольору,підносимо склянну паличку, змочену у концентрованій хлорид ній кислоті, зявляється густий  білий  дим, це виділяється хлорид амонія, так можна стверджувати про наявність аміаку.

        Хлорид амонію тверда, кристалічна речовина білого кольору. 
       Якщо поставити поряд склянки з розчином аміаку і концентрованої хлоридної кислоти, можна спостерігати появу білого диму.   Білий дим - це найдрібніші частки хлориду амонію, який утворився між газоподібним аміаком NH3  і хлороводнем HCl.

Висновок: розчин амоніаку NH3 — основа, оскільки взаємодіє з кислотами, а розчин має лужну реакцію.

 

IV. Первинне застосування отриманих знань

1. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:

http://subject.com.ua/lesson/chemistry/10klas_1/10klas_1.files/image060.jpg

1)________________________________________________________

2)_______________________________________________________

3)_______________________________________________________

4. Якісною реакцією на іон амонію є реакція взаємодії з лугами. При цьому утворюється слабка основа NH4OH, що легко розкладається на амоніак і воду, при цьому з’являється запах амоніаку. Усі солі й розчини, що містять іон амонію, мають слабкий запах амоніаку.

Лабораторний дослід 5. Якісна реакція на іон амонію

Здійсніть якісну реакцію й визначте наявність у розчині іона амонію, запишіть іонно-молекулярне рівняння взаємодії амоній хлориду з лугами:

NH4Cl + KOH http://subject.com.ua/lesson/chemistry/10klas_1/10klas_1.files/image023.gif KCl + NH4ОH http://subject.com.ua/lesson/chemistry/10klas_1/10klas_1.files/image023.gif KCl + NH3 + H2О

NH4+ + Cl- + K+ + OH- http://subject.com.ua/lesson/chemistry/10klas_1/10klas_1.files/image023.gif K+ + Cl- + NH3 + H2О

NH4+ + OH- http://subject.com.ua/lesson/chemistry/10klas_1/10klas_1.files/image023.gif NH3 + H2О

 

V. Самостійна робота  ( 3 учня роблять письмо, а 3 усно)

ЗАВДАННЯ 1 (письмово)Яка валентність Нітрогену в молекулі аміаку?

а) 1        в) 3
б) +3      г) -4

Яка ступінь окиснення Нітрогену в молекулах аміаку?

а) 0       в) -3
б) +3     г) -4

Молекули яких перерахованих речовин є диполями:

а) кисню     в) води
б) водню     г) азоту 

Аміак легший за повітря. Підрахуйте, у скільки разів:

а) 2,5      в) 1,3
б) 1,7      г) 3,3

 

 

 

ЗАВДАННЯ2. «КУБИК»(усні запитання)

1)_У скільки разів аміак легший за повітря? ( у 1,7  разів)

2) Який ступінь окиснення Нітрогену  в молекулах  аміаку? ( -3)

3) Якщо поставити поряд склянки з розчином аміаку і концентрованої хлоридної кислоти, можна спостерігати появу….( білого диму.)

4)  Що собою являє  молекула аміаку( являє собою диполь.)

5)Чи може аміак горіти у повітрі? ( ні, горить у кисні)

6)Яку структуру має  молекула  NH3(трикутної піраміди з атомом  Нітрогеном у вершині).

ПОВІДОМЛЕННЯ  УЧНІВ

Застосування аміаку

        Амоніак -  важливий продукт хімічної промисловості. Сучасна промисловість використовує десятки  мільйонів  тонн амоніаку на рік. Основна  кількість якого переробляється в нітратну кислоту. Частково амоніак використовують для  добування  вибухових речовин, сечовини як мінерального добрива, обробки силосу він є сировиною для  синтезу пластмас та штучних  волокон, наприклад капрону. 10% водний розчин аміаку - нашатирний спирт використовують в медицині. Коли людина втратила свідомість, до її носу підносять ватку, змочену нашатирним спиртом. Різкий запах аміаку може привести людину до тями. Але давати нюхати такий розчин потрібно в міру. В великій кількості аміак уражує дихальні шляхи і слизові оболонки очей, викликає задуху, запаморочення, біль у шлунку. 
        Аміак широко використовують у  різних галузях.

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Bogun/him10/urok_12/image_shema.jpg

VI. Підбиття підсумків уроку.

Учні уявіть себе ведучими новин на відому телеканалі, в рубриці «КОРОТКО  ПРО ГОЛОВНЕ» Гру ми розпочнемо моїми словами :  А зараз рубрика Амоніак має певні властивості, а саме:

  • Валентність  Нітрогену у молекулі аміаку дорівнює ІІІ.
  • 10відсотковий водний  розчин аміаку- нашатирний спирт.
  • Реакція аміаку з хлоридною кислотою відбувається з утворенням білого диму.
  • Амоніак добре розчинний у воді.
  • Аміак – безбарвний газ із різким запахом.
  • Молекулярна формула амоніаку - NH3
  1. Результат експерименту «РОЗА ТА АМІАК» ( аміак проникає в рослину____________________________________________________________________________________________________________________

VII. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа_____, відповісти на запитання до нього, виконати вправи_____

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
31 березня 2022
Переглядів
7044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку