Тема: Поняття про амфотерні гідроксиди
Мета: Закріпити знання учнів про властивості оксидів, кислот, основ. Дати поняття про амфотерність як здатність сполук проявляти подвійний характер: кислот та основ. Удосконалювати вміння складати рівняння реакцій, на основі експерименту робити висновки і узагальнення. Розвивати спостережливість, логічне мислення.
Обладнання: розчин цинк хлориду, натрій гідроксиду, сульфатної кислоти,
штатив з пробірками
Форми і методи: робота в групах, демонстраційний експеримент, розповідь з елементами бесіди проблемного характеру, фронтальна бесіда, самостійна робота з підручником, робота в парах.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
«Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх»
(Генрі Форд)
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Гадання на ромашці» ( робота в групах)
Клас ділиться на 5 груп. Учитель пропонує представнику кожної групи відірвати пелюстку від паперової ромашки, повернутися в групу і виконати завдання:
Зміст карток, які учні повинні розподілити:
Завдання.
Складіть рівняння реакцій нейтралізації, в результаті яких утворюються солі: натрій ортофосфат, ферум(ІІІ) сульфат, калій хлорид.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання.
Дано речовини: CaO, Ca(OH)2, Zn(OH)2, H2CO3, SO2, ZnO, H2ZnO2, NaOH, Mg(OH)2. Випишіть з переліку: а) основні оксиди; б)кислотні оксиди; в) луги; г)кислоти, нерозчинні основи.
Розподіляючи речовини за классами, ви, мабуть, зіткнулися із рядом проблем:
Ці проблеми ми розв’яжемо, познайомившись детальніше із амфотерними гідроксидами.
ІV. Засвоєння нових знань.
Демонстраційний експеримент.
До 1 мл розчину цинк хлориду ZnCl2 додаємо декілька краплин розчину натрій гідроксиду.
ZnCl2 + 2NaOH = Zn(OH)2↓ + 2NaCl
Утворений осад учитель ділить на дві частини. До однієї додає розчину сульфатної кислоти до розчинення осаду.
До пробірки, де знаходиться друга частина осаду, учитель додає надлишок розчину натрій гідроксиду.
Висновок: Отже, існують основи, які виявляють як властивості основ, так і властивості кислот, бо взаємодіють і з кислотами, і з основами, Такі гідроксиди називаються амфотерними. Вони проявляють подвійний характер.
Zn(OH)2 → H2ZnO2.
При взаємодії з кислотою амфотерний гідроксид виступає як основа:
Zn(OH)2 + H2SO4 = Zn SO4 + 2H2О
При взаємодії з основами амфотерний гідроксид виступає як кислота:
Zn(OH)2 + 2NaOH = Na2ZnO2 + 2H2О
(натрій цинкат)
Робота в групах гетерогенного складу.
Завдання для групи №1:
Користуючись підручником, запишіть, у вигляді яких кислот може виступати алюміній гідроксид. Напишіть рівняння реакцій, які підтверджують подвійний характер алюміній гідроксиду.
Al(OH)3 → H3AlO3
↓
HAlO2
Al(OH)3 + 3HCl = AlCl3 + 3H2O – гідроксид проявляє основний характер
Al(OH)3 + NaOH = NaAlO2 + 2H2O (при сплавлянні) гідроксид проявляє
Al(OH)3 + NaOH= Na [Al(OH)4] (в розчинах) кислотний характер
Завдання для групи № 2:
Користуючись підручником, запишіть, у вигляді яких кислот може виступати хром(ІІІ) гідроксид. Напишіть рівняння реакцій, які підтверджують подвійний характер хром(ІІІ) гідроксиду
V. Закріплення вивченого.
Бесіда:
- які гідроксиди називаються амфотерними?
- Назвати амфотерні гідроксиди.
- Які гідроксиди відповідають таким амфотерним оксидам: BeO, ZnO, Fe2O3, Al2O3, Cr2O3?
Тестові завдання.
А) нерозчинними гідроксидами;
Б) типовими гідроксидами;
В) амфотерними гідроксидами;
Г)лугами.
2. Вкажіть елементи, які утворюють амфотерні гідроксиди:
А) К, Рв, Б)Al, Cr, В) Zn, Ba Г) Be, Mg.
3. Вкажіть групу речовин, що складається з амфотерних основ
А) Be(OH)2, Ba(OH)2, Zn(OH)2,
Б) Al(OH)3, Cr(OH)3, Fe(OH)3,
В) Al(OH)3, Ca(OH)2, Be(OH)2,
Г) Mn(OH)2, Al(OH)3, Ba(OH)2
4. Вкажіть речовину, з якою реагує цинк гідроксид:
А) купрум(ІІ) оксид; Б) калій гідроксид, В) калій хлорид; Г) вода.
5. Вкажіть правильне твердження: «амфотерність – це властивість речовин реагувати із …»
А) з розчинними солями;
Б) з кислотами;
В) з лугами
Г) і з кислотами і злугами.
6. Вкажіть речовину Х у схемі перетворень: Ве(OH)2 + Х = Na2ВеO2 + 2H2О
А) Na2O, Б) NaOH, В) NaCl, Г) NaNa.
7. Вкажіть назву продукту реакції цинк гідроксиду із їдким натром при сплавлянні:
А) цинк карбонат,
Б) цинк гідроксокарбонат,
В) натрій цинкат,
Г) натрій тетрагідроксоцинкат.
VІ. Домашнє завдання.
Вивч. § 39, впр. № 6, ст..216.