Тема: «Реакції йонного обміну в розчинах електролітів та їх значення»
Мета:
а) навчальна: перевірити, як учні засвоїли навчальний матеріал з теми: «Реакції йонного обміну в розчинах електролітів та їх значення». Узагальнити та систематизувати знання учнів про реакції йонного обміну як процеси між окремими групами йонів; закріпити вміння визначати напрямок реакції; прогнозувати її результати; користуватися таблицею розчинності речовин; складати йонні рівняння; аналізувати, порівнювати, спостерігати; працювати в групах; виконувати хімічний експеримент;
б) виховна: виховувати охайне ставлення до свого здоров’я та здоров’ю оточуючих при виконанні хімічних дослідів; виховувати відповідальність до підготовці та виконанні поставлених завдань;
в) розвиваюча: розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі реакцій у розчинах електролітів; розвивати творче мислення, мовлення, пізнавальні здібності. Допомогти учням в здійсненні таких операцій, як аналіз, синтез, порівняння.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Вид уроку: урок – конкурс.
Методи навчання: словесні(бесіда, доклади), наочні (таблиці, дидактичні картки, плакати), інтерактивні(кросворд, презентація), практичні( виконання дослідів)
Форми роботи: використання інтерактивних вправ, розв'язування задач і виконання експерименту.
Характеристика навчальної діяльності: групове заняття з організацією роботи учнів у гетерогенних групах, робота в парах, індивідуальна робота зі здібними учнями.
Обладнання та матеріали: ватмани, фломастери, скоч, таблиця «Розчинність кислот, основ і солей у воді», штатив із пробірками, лотки з розчинами речовин (за групами):
Iгрупа : CuSО4 , NаОН;
II група: Ca(OH) 2, НNO3; фенолфталеїн.
III група: NаНСО3, CН3СООН3; харчовий барвник.
Структура уроку
І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності (3 хв.).
II. Організація групової роботи (5 хв.).
III. Застосування учнями знань і способів дій у нестандартних умовах (10 хв.).
IV. Узагальнення та систематизація знань .Захист групової роботи (25 хв.).
V. Підсумки уроку (2 хв.).
VI. Домашнє завдання.
VІI. Рефлексія:
Хід уроку
I. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності(3 хв.)
Епіграф: «Просто знати – це не все, знання потрібно використовувати» (Й.Гете)
Із попередніх уроків ви знаєте, що реакції, які відбуваються в розчинах електролітів, — це реакції йонного обміну. Завдання сьогоднішнього уроку — закріпити вміння складати йонні рівняння реакцій в молекулярному, повному йонному та скороченому йонному вигляді. Сьогодні ми перевіримо, як ви засвоїли добре даний матеріал. Заздалегідь ви поділилися на групи та дали їм назви. Наш урок присвячений темі: «Реакції йонного обміну в розчинах електролітів та їх значення» та буде проходити у вигляді конкурсів. Завдання будуть виконуватися по групам та індивідуально. Ви будете презентувати свої доклади та вирішувати завдання на дидактичних картках.
II. Організація групової роботи
ЗАВДАННЯ 1. (Розминка) «Ключовий момент» (5 хв.).
Кожна людини повинна уміти відчиняти всілякі двері, які, немов перешкода, стоять на життєвому шляху; знати, як підібрати ключ до знань і щастя; з-поміж тисячі доріжок розв'язання проблем зуміти обрати одну — правильну. Тож давайте потренуємося на найпростішому завданні —розгадаємо кросворд і віднайдемо його ключове слово.
Одне вгадане слово — одна правильна відповідь. Викрики з місця не приймаються, слід піднімати руку.
Кожна група отримує однаковий кросворд:
1. Англійський вчений, який вперше зробив поділ речовин на електроліти та неелектроліти. (Фарадей)
2. Електроліти, які під час дисоціації утворюють йони Гідрогену.
(Кислоти)
3. Позитивно заряджений йон. (Катіон)
4. Однорідна система змінного складу, що містить два або кілька компонентів. (Розчин)
5. Електроліти, під час дисоціації яких утворюються гідроксид - йони. (Основи)
6. Електроліти, які під час дисоціації утворюють йон металу та кислотного залишку . (Солі)
7. За скількома ступенями дисоціює фосфатна кислота?
(Трьома)
8. Негативно заряджений йон. (Аніон)
9. Заряджені частинки. (Йони).
Ключове питання: речовини, розчини або розплави яких проводять електричний струм. Ключове слово — (Електроліти)
КРОСВОРД
З ТЕМИ: «РОЗЧИНИ»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Застосування учнями знань і способів дій у нестандартних умовах (10 хв.).
Працюючи у групі, сильніші учні допомагають слабшим. На дошці вивішується окремий лист ватману.
Правила роботи у групі:
• Працюючи у групі, ми виконуємо спільне завдання.
• Кожен із нас прислухається до думки іншого.
• Усі відверті та толерантні один з одним.
• Думки висловлюються точно та чітко.
ЗАВДАННЯ 2. (7 хв.).
Написати рівняння реакцій, які являються реакціями йонного обміну . Складіть повне та скорочене йонні рівняння.
1 . NаСL + АgNО3=> Nа NО3 + АgСL
2. 2Н2 + О2 =>2Н2О
3. 2КМпО4 =>К2МпО4 + МпО2+О2
4. Zn + 2НСL=> ZnСL2 + Н2
5. СаСО3 + 2НСL => СаСL2 + Н2О+СО2
6. NаОН + НСL => NаСL+ Н2О
1) NаСL + АgNО3=> Nа NО3 + АgСL
Nа+ + СL – + Аg+ + N03– => Nа+ + N03 –+ АgСL
Аg++ СL– –=> АgСL
5) . СаСО3 + 2НСL => СаСL2 + Н2О+СО2
СаСО3+ 2Н+ + 2СL- => Са2++ 2СL- + Н2О+СО2
2Н+ + СаСО3=> Са2++ Н2О+СО2
6) NаОН + НСL => NаСL+ Н2О
Nа+ +ОН – +Н+ + СL – => Nа+ + СL – + Н2О
Н++ ОН – -=> Н2О (Показ цього досліду на комп’ютері )урок 40, дослід № 2.
Питання: які умови перебігу йонних рівнянь? Утворення осаду, виділення газу, утворення води (або інших слабких електролітів)
ЗАВДАННЯ 3. (3 хв.).
Учні вибирають дидактичні картки різного кольору із завданнями.
1 група
Серед формул речовин підкреслити, які ви відносити до електролітів:
НСL, АL 2(SО4)з, Fе2Оз, NаОН, СО2, Ва(ОН) 2, ВаSО4,
Са (NО3) 2, P2О5, Н2О, Н2SО4,СаСL2,СаСОз.
2 група
Які електроліти потрібно розчинити у воді, щоб утворилися наступні йони: Н+ , СL –, S2-, К+, Са2+, SО42-, АL3+.
3 група
Які речовини у водному розчині дисоціюють з утворенням :
йона Cu2+ - Cu (ОН)2 або СuСL2;
йона ОН – - КОН або АL (ОН)з;
йона Мg2+- Мg SО4 або Мg СОз.
Вчитель: Ви вже знаєте, що таке дисоціація електролітів в розчині, а хто вперше відкрив теорію електролітичної дисоціації?
(виступ учня: «Шведський фізик і хімік Сванте Август Арреніус»)
IV. Узагальнення та систематизація знань (25 хв.).
Захист групової роботи
Кожна група вивішує на дошці свій великий плакат із відповідями. Учні вибирають лідера, який «захищає» роботу групи, одночасно пояснюючи незрозуміле.
ЗАВДАННЯ 4. Доповіді (20 хв.).
Правила техніки безпеки!
1 група: виконує дослід
1).CuSО4 +2 NаОН => Сu (ОН)2 + Nа2SО4
Сu2++ SО42- + 2Nа++ 2ОН - => Сu (ОН)2 + 2Nа++ SО42-
Сu2++2ОН - -=> Сu (ОН)2
(Ця реакція використовується для розпізнання органічних речовин: гліцерину, глюкози та альдегідів)
(Показ цього досліду на комп’ютері ).
2). Виготовлення плаката та його презентація:
АgNО3+KJ => KNO3+ AgJ
Ag++ N03– +K++J–=>K+ + N03– +AgJ
Ag++J–-=>AgJ
(Коли вперше вчені відкрили цю реакцію, вони думали , що відкрили «золото»(кристали мали жовтий колір), але пізніше вони зрозуміли, що це AgJ)
2 група: виконує дослід
1). Ca(OH) 2+2HNO 3=> Ca(NO 3) 2 +2 Н2О
Ca2++2OH–+2H+ +2 N03––=>Ca2++2NO3–+2 Н2О
2H++2OH– =>2 Н2О
(В результаті випаду дощу , збільшується кислотність ґрунту. Щоб її знизити, до ґрунту вносять мінеральні добрива, які отримують в результаті цієї реакції)
2). Виготовлення плаката та його презентація:
Na2O+ 2HNO3=> 2NaNO3+ Н2О
Na2O+2H++2 N03– -=>2Na+ +2 N03– -+ Н2О
Na2O+ 2H+ => 2Na+ + Н2О
(для зменшення кислотності ґрунту використовують натрієву селітру, яку отримують в результаті реакції обміну)
3 група: виконує дослід:
1). NaHCO3+ CH3COOH=>CH3COONa+ Н2О+СО2
Na+ +HCO3–+ CH3COO–+H+=>CH3COO–+ Na+ + Н2О+СО2
H++HCO3–=> Н2О+СО2
(Таким чином отримують газовану воду)
NaHCO3+ HCL=> NaCL+ Н2О+СО2
Na+ +HCO3–+ H++CL– => Na++CL–+ Н2О+СО2
H++ HCO3– => Н2О+СО2
(Показ цього досліду на комп’ютері ).
2). Виготовлення плаката та його презентація:
Na2S+2HCL=>2NaCL+H2S
2Na++S2–+2H++2CL–=>2Na++2CL–+H2S
2H++S2– =>H2S
(Цю реакцію використовують для визначення якості речовин. Коли харчові продукти псуються, це говорить про те, що виділився сірководень H2S)
ЗАВДАННЯ 5. (3 хв.).
Визначте, яка з реакцій йонного обміну проходить в розчині до кінця. Напишіть рівняння реакцій.
1 група
A) NaCL+K NO 3=>
NaCL+Ag NO 3 =>
2 група
Б) Fe SО4 +NaOH=>
Fe SО4+NaCL=>
3 група
B)ZnCL2+ Н2SО4=>
BaCL2+Na2 SO4=>
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання .
VІI. Рефлексія: