Тема: Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формул сполуки за відомими степенями окиснення.
Мета:
Освітня: дати пояснення про валентність та ступінь окиснення. Закріпити та вдосконалити вміння визначати валентність та ступінь окиснення елементів у сполуках та складати структурні формули.
Розвиваюча: розвивати навички складання хімічних формул за допомогою ступеня окиснення. Розвивати пізнавальний інтерес до навчальної дисципліни, вміння застосовувати свої знання на практиці.
Виховна: виховувати увагу, акуратність, розширювати кругозір учнів.
Основні поняття та терміни: валентність, ступінь окиснення, позитивні значення ступенів окиснення, негативні значення ступенів окиснення.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, мультимедійна дошка.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (привітання 2 хв., відмічання присутніх)
Доброго дня , діти! Сьогодні на уроці ми будемо працювати разом. Який у вас настрій на початку уроку? На ваших партах лежать смайлики: веселий, сумний та байдужий. Виберіть той який відповідає вашому настрою на початку уроку.
Девіз уроку: (слайд 1)
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх. Г.Форд
Тож давайте побажаємо один одному успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу (7-10 хв)
Пригадаємо, що ми вчили на минулих уроках.
Самостійна робота на листках(тест) і деяким учням робота на картках
Опитування:
1) Які типи зв'язків ви знаєте?
2) Який зв’язок називають ковалентним?
3) Який зв’язок називають ковалентним полярним?
4) Який зв’язок називають ковалентним неполярним?
5) Який зв’язок називають йонним?
6) Що таке електронегативність?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (3 хв)
Сьогодні в нас буде цікаве завдання.
До свята (наприклад свята Миколая) ми будемо робити подарунки. У кожного з вас є подарункові пакети та цукерки. Ваше завдання: зробити якнайбільшу кількість подарунків. Але, є дві умови:
Які ваші дії? Чому ви об’єдналися саме в такі групи для виконання завдання? Якщо уявити, що ви- атоми, подарункові пакети- квантові комірки, а цукерки- електрони зовнішнього електронного шару…
Як ви вважаєте яка характеристика атома є важливою при складанні хімічних формул і при утворенні зв’язків у молекулах речовин? (валентність)
Як ви вважаєте, що означає цей запис?(на слайді)
III II +3 -2
Al2O3 Al2O3
Тож ми сьогодні на уроці з’ясуємо, що означають ці записи і навчимося їх використовувати.
Тема нашого уроку - Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формул сполуки за відомими степенями окиснення.
Що ми повинні розглянути на уроці:
IV. Вивчення нового матеріалу
Валентність – це властивість атома елемент утворювати хімічні зв’язки.
Під числом хімічних зв’язків розуміють число спільних електронних пар. Спільні електронні пари утворюються тільки у випадку ковалентного зв’язку, тому валентність атомів можна визначити тільки в ковалентних сполуках.
Валентність немає знакуі неможе бути 0.
Валенність О=2, Н=1, луж. Ме=1
Визначити валентність в сполуках( завдання на слайді)
ІІІ ІІ ІІ ІІ VI II IV II IV II III II VIII II III I IV I I II
Cr2O3 CuO SO3 NO2 MnO2 Mn2O3 XeO4 NH3 СH4 K2O
Під числом хімічних зв’язків розуміють число спільних електронних пар. Спільні електронні пари утворюються тільки у випадку ковалентного зв’язку, тому валентність атомів можна визначити тільки в ковалентних сполуках.
Ступінь окиснення – це умовний заряд, якого набув би атом, якби всі зв’язки в данній сполуці були йонні.
Карбон частково губить контроль над 4 електронами, тому його ступінь окиснення дорівнює +4
Кожен атом Оксигену набуває додаткового контролю над двома електронами, тому його ступінь окиснення дорівнює -2
Ступінь окиснення як ви бачете складається з двох частин. Яких?
+1 -2 0 +5 -2 0 0 0 +3 -2
Na2O H2 P2O5 O2 Cl2 N2 Fe2O3
+1 -1 +1 -2 +1 -2 -3+1 -4 +1
HCl H2S H2O NH3 CH4
+1 -2 +2 -2 +3 -2 +5 -2 +4 -2
Na2O CaO Fe2O3 P2O5 SiO2
+1-1 +1-1 +2 -1 +1-1 +1 -1 +1-1
HF KF CaF2 HCl NaBr AgJ
+1 -2 +1-1 +1-1 +1 -2 +1 -1 +1 -2
K2O KCl NaH Na2O RbBr Cs2S
+1 -2
Na2O 2·(+1)+1·(-2)=0
V. Закріплення знань учнів (завдання на слайдах)
Сs+1Br-1 – правда тому, що Cs+1 – бо він стоїть в першій групі, а Br-1 – бо він галоген.
Аl-3Cl3+1 – неправда тому, що Al це метал і в нього с.о. +3, і Cl-1 – бо він галоген.
H2+1S-2 –правда тому, що Н завжди +1.
К+1Н-1 – правда тому, що К+1 він лужний метал
N2+2O3-3 – неправда тому , що О-2
N+2O-2 – правда
S+4O2-2 – правда
S0 – правда тому, що проста речовина
Ca+2 – неправда тому, що у простої речовини с.о. 0
Na2-1O+2 – неправда тому, що Na+1 бо він лужний метал, а у О завжди -2
SxO3-2 x=+6 Mg+2Sx x=-2 AgxH-1 x=+1
N2xO3-2 x=+3 PxH3+1 x=-3 AlxF3-1 x=+3
І ІІ +1 -2 ІІІ І -3 +1
H2O H2O H – O – H NH3 NH3 H – N – H
H
III 0 IV I -4+1 H
N2 N2 N=N CH4 CH4 H – C – H
VI II +6-2 IV II +4 -2
SO3 SO3 O = S = O SO2 SO2 O = S = O
О
I VI II +1+6-2 V II +5 -2
H2SO4 H2SO4 H – O O P2O5 P2O5 O O
S P – O – P
H – O O O O
I V II +1+5-2 I V II +1+5-2
H3PO4 H3PO4 H – O – P =O HNO3 HNO3 H – O – N =O
H – O – O
VI. Узагальнення
Підведемо підсумок уроку. Згадаємо наші питання на початку уроку, чи можемо ми дати на них відповідь?
VII. Рефлексія (3хв.) на листочках
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати § 21, завдання № 67 с. 119, скласти формули сполук Гідрогену з Кальцієм, Нітрогеном, Силіцієм, Карбоном, проект «Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток»
Гімназія №9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
План – конспект уроку з хімії у 9 – А класі з теми:
«Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формул сполуки за відомими степенями окиснення.»
Підготувала
Вчитель хімії і біології
Гаянська Юлія Петрівна
ПРАВИЛА ВИЗНАЧЕННЯ СТУПЕНЯ ОКИСНЕННЯ.