Тема: Узагальнення знань з теми «Розчини».
Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про розчини, їх класифікацію, розчинність речовин, електроліти та неелектроліти. Удосконалити вміння писати рівняння реакцій йонного обміну, розв’язуватизадачі з використанням поняття «масова частка розчиненої речовини». Розвивати логічне мислення, допитливість; виховувати почуття взаємоповаги під час групової роботи, прищеплювати інтерес до хімії як науки.
Обладнання: Таблиця розчинності основ, кислот, солей, картки з завданнями, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма проведення: урок-аукціон.
Хід уроку.
«Успішною може бути та людина,
яка багато знає, вміє використовувати те,
що знає, і прагне завжди бути першою,
а, отже, успішною»
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ось і закінчили ми вивчати одну із найважливіших тем курсу загальної хімії – «Розчини» і сьогодні ми з вами повинні:
Зверніть увагу на девіз нашого уроку. Чи згодні ви з ним? Адже кожен з вас мріє досягти успіху в житті: закінчити школу, вуз, здобути професію до душі, а для цього треба багато працювати. І сьогодні я бажаю вам успіху і хочу, щоб в кінці уроку кожен з вас міг сказати: «Я умію, тому що знаю, а знаю, тому що працюю».
Проведемо наш урок у вигляді аукціону. Уявіть що ви зараз не у класі, а на біржі. Біржа – місце, де здійснюється оптова торгівля, укладаються угоди з реалізації товарів, цінних паперів. Поскільки ви іще учні, товарів не виробляєте, то продавати будете свої знання. А я буду у вас їх купувати і нараховувати дивіденди, тобто бали, які в кінці уроку перетворяться на вашу оцінку. Ваше завдання – реалізувати товар з найменшими витратами й отримати максимальний прибуток. Тому протягом уроку кожен з вас буде вести аркуш оцінювання (дод.1).
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Увага! Розпочинаємо аукціон! Але, для того, щоб узяти участь у аукціоні, вам слід сплатити біржове мито, тільки тоді ви будете допущені до купівлі-продажу знань. Сплатити мито ви зможете, виконавши два завдання.
Увага, лот №1: «Біржове мито»
Завдання «Ланцюжок»
Учні по черзі відповідають на запитання(кожна правильна відповідь – 1 бал). Якщо відповіді немає, то ланцюжок рветься, право відповіді переходить до наступного учня.
Теоретичні відомості ми повторили, а тепер застосуємо їх на практиці.
Вправа «Оціни твердження»
Учням запропоновано оцінити твердження. Якщо твердження вірне, ставиться цифра 1, а якщо не вірне – ставиться 0. По закінченню виконання вправи кожен отимає число із 12 цифр. Кількість правильних цифр у числі – кількість набраних балів.
Відповідь: 1 1 1 0 0 0 0 1 1 1 0 0
Лот № 2. «Розрахунковий»
Вивчаючи тему, ми з вами навчилися розв’язувати задачі з використанням поняття «масова частка розчиненої речовини». І зараз ви будете не тільки розв’язувати ці задачі, а й доповнювати їх умови. Я хочу купити в вас задачу-акцію, стартова ціна якої 2 бали. Задача-акція вважається проданою тоді, коли вона доповнена діями, які оцінюються в 2 бали. Ці бали нараховуються у вигляді дивідендів на особистий рахунок учасника аукціону. Доповнювати задачу-акцію діями ви зможете відповідно до бюлетеня аукціону (дод.1). Отже, на аукціон виставляється задача-жарт.
Учитель: Зараховується! Хто ускладнює умову задачі відповідно, додає собі 2 бали на рахунок і піднімає ціну задачі-акції? При ускладненні умови задачі користуйтеся бюлетенем №1.(див. Додаток №1) 2 бали –раз! 2 бали – два!
Учень:
2)До 200 г розчину з масовою часткою солі 20% додали 50 г води. Знайти масову частку солі в новому розчині.
(Учень розв”язує задачу з доповненням на дошці)
Учитель: Зараховується! 2 бали додає на свій рахунок _______________.
А задача коштує тепер 4 бали! Хто більше? Хто ускладнює задачу і піднімає ціну задачі-акції? 4 бали – раз! 4 бали –два!
Учень:
3)До 200 г розчину з масовою часткою солі 20% додали 20 г цієї ж солі. . Знайти масову частку солі в новому розчині.
(Учень розв’язує задачу з доповненням на дошці)
Учитель: Зараховується! 2 бали додає на свій рахунок ________________
А ціна задачі-акції піднялась до 6 балів! 6 балів –раз! Хто дає більше?
Учень:
4) До 200 г розчину з масовою часткою солі 20% додали 100 г 10%-го розчину цієї ж солі. . Знайти масову частку солі в новому розчині.
Учитель: Зараховано! Задача коштує тепер 8 балів! 8 балів – раз! Хто ускладнює задачу відповідно до бюлетня?
Учень:
5) Із 200 г розчину з масовою часткою солі 20% випарили 50 г води. Знайти масову частку солі в новому розчині.
(Учень розв'язує доповнення на дошці)
Учитель: Зараховано! 2 бали одержує __________________, а задача тепер коштує 10 балів! Задача продана!
Лот № 3. «Детективне агентство»
Я пропоную вам виступити в ролі хімічних детективів, серед запропонованих речовин відшукати електроліти і скласти на них досьє: назвати її, сказати, до якого класу сполук вона відноситься, чи являється електролітом і для електролітів записати рівняння електролітичної дисоціації
Н2 |
HCl |
CaCl2 |
KOH |
BaSO4 |
Ba(NO3)2 |
MgCO3 |
HNO3 |
AL(OH)3 |
CO2 |
H2SO4 |
NH3 |
CuSO4 |
C2H5OH |
Al2O3 |
NaCl |
Лот № 4 «Хімічний подіум»
Уявіть собі, що наш клас – це подіум, на якому відбувається демонстрація моделей. Причому і подіум у нас не реальний, а віртуальний, та і моделі на нашому показі незвичайні. Серед них є поважні неелектроліти і активні електроліти, над якими так довго ламав голову шведський вчений Сванте Арреніус і які скільки клопоту завдають вам, сучасним дев’ятикласникам на уроках хімії. А ви, дивлячись показ, повинні виконати завдання і отримати за це додаткові дивіденди на свій рахунок.
Завдання.
На подіум запрошується модель № 1.
Модель №1. Я- незвичайна речовина, без мене не обходиться жодна галузь промисловості, так як я допомагаю синтезувати безліч речовин. Я очищаю парові котли від накипу, «купаю» перед нікелюванням метали. Без мене не може перетравитися їжа в шлунку людини. На вроду я красива, тиха і безбарвна, як моя мама Вода, проте маю сильний, в’їдливий характер, як у тата Гідрогенхлорида. Брати Індикатори усі закохані у мене. Але Фенолфталеїна я ігнорую, а коли доторкнуся до Лакмусу і Метилоранжу, то вони аж міняються від дотику. Лакмус червоніє, а Метилоранж зараз же стає рожевим. Але мені прикро, що метали, які стоять у витискувальному ряді металів до водню, зовсім не люблять мене, бо я перетворюю їх на солі. Але ж солі також потрібні! Тому я працюю, не покладаючи рук: взаємодію із основними оксидами, солями. Особливо я горжуся дружбою-взаємодією із арґентум хлоридом, бо завдяки йому я відчуваю свою неповторність.
Кутюр’є: На подіум запрошується модель №2. О, Стривайте, та це ж молодий юнак! Юначе, а ми вас на наш показ не запрошували!
Модель №2: А мені й не потрібне ваше запрошення! Бо я – джентльмен, і не міг допустити, щоб моя подруга, яка тільки-но демонструвала себе, залишилась одна. Та і мені є що показати та розповісти про себе. Подивіться на мене, чи я ж не гарний у своєму малиновому фенолфталеїновому вбранні? А ще без мене ви не зможете обійтися, бо я беру участь у виробництві дуже необхідних речовин: мила та мийних засобів, найрізноманітніших солей натрію, допомагаю виготовити штучні волокна для виробництва тканин. Та й діти не зможуть ходити в школу, бо паперу для книг та зошитів без мене не буде. А ще я маю гарне прізвисько – Луг і товаришую із подругами –Кислотами. Разом ми з ними не тільки утворюємо солі, а й даємо найнеобхіднішу для життя речовину – воду.
Модель №3.
Я – одна з найбільш поширених речовин в природі. Часто змінюю свій вигляд, тому , хоч і називаюся кальцит, можу містити різні домішки, і тоді перетворююся на вапняк, крейду, мармур. (Демонструє зразки вапняку, крейди, мармуру)
Людство в усі часи використовувало мої мінерали в будівництві. Виявляється, навіть Єгипетські піраміди побудовані з вапняку, а Москву назвали білокам’яною тому, що багато будинків будувалися і оздоблювалися вапняком білого кольору.
А крейда? Це не тільки зубний порошок та школярська крейда. Її використовують у паперовій та гумовій промисловості, при виробництві скла, у будівництві.
А іще я не що інше, як дорогоцінне каміння – перли.
Близько 2 тис. років тому вони служили валютою, ними сплачували податі. Із перлами пов’язано багато історій, легенд, мабуть тому, що вони недовговічні – зберігаються 100-150 років. За переказами, одного разу єгипетська цариця Клеопатра кинула в келих з вином дві дорогоцінні перлини, які розчинилися, і запропонувала тост за свого чоловіка - Антонія. Історія правдоподібна, оскільки усі мої різновиди розчиняються навіть у слабкій кислоті. Хто ж я?
Лот № 4. «Поле чудес»
Кожен учасник аукціону обирає собі завдання на листочках різного кольору: рожевий – завдання вищого рівня, голубий – достатнього рівня, жовтий – середнього рівня. По закінченню роботи листочки здають учителеві, бали за виконання цього завдання виставляються в листки оцінювання.
Вищий рівень.
Написати рівняння реакцій у молекулярному та йонному вигляді, якому відповідатимуть такі скорочені йонні рівняння:
2H+ + CO32- = CO2 + …;
… + 2OH- = Cu(OH)2;
Fe(OH)3 + 3H+ = … + 3H2O;
Достатній рівень
Розташуйте послідовно схеми рівнянь хімічних реакцій згідно з поданим ланцюгом: реакція обміну з утворенням осаду - реакція обміну не відбувається до кінця – реакція обміну з утворенням газу та слабкого електроліту (води) – реакція обміну з утворенням слабкого електроліту (води). Напишіть молекулярні та йонні рівняння реакцій.
а) Ba(OH)2 + HCl;
б) HCl + Na2SO4;
в) K2SO4 + NaBr;
г) AgNO3 + NaCl.
Середній рівень
Установіть відповідність між реагентами і скороченими йонними
рівняннями реакцій:
Реагенти: Скорочені йонні рівняння:
а) HBr + KOH; 1.Ca2+ + CO32- = CaCO3
б) CaCl2 + Na2CO3 ; 2. 2H+ + SO32- = SO2 + H2O;
в) AgNO3 + KCl; 3. Ag+ + Cl- = AgCl;
г) H2SO4 + Na2SO3 . 4. Cu(OH)2 + 2H+ = Cu2+ + 2H2O;
5. H+ + OH- = H2O;
Лот № 5. «Суперзапитання для розумників»
ІV. Рефлексія.
Ось і закінчився наш аукціон знань з теми «Розчини» Кожен із вас отримав дивіденди відповідно до того, як засвоїв тему, як працював на уроці, наскільки був активним.
V. Домашнє завдання.
Повторити тему.
Виконати тестові завдання з посібника «Комплекс дидактичних матеріалів» (вар.2 з теми «Реакції йонного обміну»).
*Скласти умову задачі на визначення масової частки розчиненої речовини з використанням кристалогідратів.
Додаток 1.
Листок оцінювання.
П,І,П учня ________________________________________________
«Ланцю-жок» |
«Оціни твердження» |
Розв’язу-вання задач |
«Детективне агенство» |
«Хіміч-ний подіум» |
«Поле чудес» |
«Супер-запитання» для розумників |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2.
Бюлетень до аукціону для складання умов задач