Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок з хімії для учнів 9 класу з теми "Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза"

Про матеріал
Метою даного уроку є формування уявлень про вуглеводи на прикладі глюкози, сахарози, целюлози і крохмалю.; знайомство зі складом, фізичними властивостями та поширеністю в природі. У ході уроку використовуються проблемне навчання, прийоми «Асоціації», «Фішбоун», «Хмари слів», парна, групова та індивідуальна робота; розкриваються наскрізні змістовні лінії: Здоров'я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Громадянська відповідальність.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза.»

Вчитель: Левченко Людмила Василівна, Бердянська ЗОШ І-ІІІ ст. № 9

Цілі: дати поняття про вуглеводи на прикладах глюкози, сахарози, крохмалю. целюлози; формувати знання учнів про їх класифікацію, склад, особливості будови молекул, фізичні властивості та поширеність у природі. Розвивати пізнавальні інтереси, вміння  порівнювати, узагальнювати досліджувані властивості. Вчити учнів комунікативним вмінням (співпраці з однокласниками). 

Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер, штатив із пробірками і глюкоза, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, спиртівка, пробірко тримач.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми роботи: проблемне навчання, прийоми «Асоціації», «Розірвана шпаргалка», рольова гра, проблемне питання, парна, групова та індивідуальна робота.

Наскрізні змістові лінії:   Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Громадянська відповідальність.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний момент.

Діти, чи знайомі ви із твором А.Конан Дойла «Записки про Шерлока Холмса»? До вашої уваги один з уривків твору:

- Я повернувся до Лондона і сім тижнів не виходив з дому, займаючись дослідами з органічної хімії.

(А. Конан Дойл «Записки про Шерлока Холмса)

(Слайд 2)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

• Фронтальна бесіда (Слайд 3)

 

1.  Що  вивчає органічна хімія?

2. Які речовини називаються органічними? Наведіть приклади.

3.Завдяки яким особливим властивостям Карбону  можливе існування величезної кількості органічних сполук?

4. Які класи органічних сполук вам уже відомі?

5. Назвіть відомі вам функціональні групи.

6. Назвіть класи оксигеновмісних органічних сполук.

 

Прийом «Асоціації»

Учні говорять асоціації до поняття «Вуглеводи». Відповіді оформлюються на дошці.

 

ІV. Оголошення теми й мети уроку

(Слайд 4)

 

V. Викладення нового матеріалу

  Розповідь вчителя.

Сьогодні наш урок присвячений одним із найважливіших органічних речовин на землі, які входять до складу будь-якої живої клітини. Це вуглеводи! Вивчаючи біологію, ми могли переконатися, що якби зникли вуглеводи, то зникло б і життя на Землі.

Питання до класу: Як утворюються вуглеводи в природі?

(У результаті фотосинтезу)

(Слайд 5)

Вуглеводи – життєво важливі речовини, які необхідні кожному організму. Вони становлять 80% маси сухої речовини рослин і близько 2% сухої речовини  організмів тварин. Тварина і людина не здатні синтезувати вуглеводи, вони отримують їх з різними харчовими продуктами. За добу дорослій людині необхідно споживати 400-500г вуглеводів.

Вуглеводи входять до складу нуклеїнових кислот, які здійснюють біосинтез білка й передачу спадкових ознак. (Слайд 6)

 

Повідомлення «Історія відкриття вуглеводів»

    (готує учень)

Що ж таке вуглеводи?

Вуглеводи – органічні речовини, молекули яких складаються з атомів С, Н і О

(Слайд 7)

і відповідають загальній формулі Cn (H2O)m у якій певна кількість атомів Карбону пов’язана з деякою кількістю молекул води. Подальші дослідження показали, що назва «вуглеводи» неточна. По-перше, були знайдені вуглеводи, склад яких не відповідає цій формулі. По-друге, відомі, сполуки, склад яких відповідає загальній  формулі вуглеводів, але за властивостями вони такими не є, наприклад, оцтова кислота.

Інтерактивна вправа «Розірвана шпаргалка».

(Слайд 8)

(учитель просить учнів за допомогою підручника скласти схему «Класифікація вуглеводів»)

 

прості

глюкоза

крохмаль

фруктоза

 

складні

полісахариди

 

 

крохмаль

моносахариди

 

сахароза

целюлоза

лактоза

дисахариди

 

глікоген

 Індивідуальні завдання (біля дошки учень розв’язує задачу)

Аналізом встановлений кількісний склад глюкози:

С – 40%, О – 53,3%, Н – 6,7%

Виведіть молекулярну формулу глюкози,з урахуванням, що Mr (глюкози) = 180.

(Слайд 9)

Дано:

W(С)=40%=0,40

W(О)=53,3%=0,533

W(Н)=6,7%>0,067

Mr(глюкози)>180

 

W =      n = ;

 

п (С) = = 6

 

п (О) =  = 6

 

п (Н) = = 12                                  C6 H12 O6

 

п (С) - ?

п (О) - ?

п (Н) - ?

 

 

 

Деякі представники вуглеводів – глюкоза, сахароза, крохмаль і целюлоза – добре знайомі всім.

(Слайд10 )

 

 Рольова гра (2 учнів знайомлять з фізичними властивостями глюкози й сахарози)

 

Проблемне питання.

До якого класу органічних сполук можна зарахувати глюкозу? (Багатоатомні спирти, альдегіди).

(Слайд 11)

                                                                                                         О

                                                                               

CH – CH – CH – CH – CH – C

                                       |         |        |          |        |            ||Н

                                    ОН    ОН    ОН    ОН    ОН

Наявність функціональної групи – СОН – дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів.

Як довести, що глюкоза має 5 гідроксильних груп?

Це можна перевірити експериментально.

 

Інструктаж із безпеки життєдіяльності.

       (Слайд 12)

Інструктаж із проведення лабораторного досліду.

Лабораторний дослід.

Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом. (Слайд 13)

 

Приготуємо Cu(OН)2, подіявши на розчин купрум (ІІ) сульфату лугом натрій гідроксиду. До осаду, що утворився, додайте трохи розчину глюкози і перемішайте суміш. Що відбувається? Про що свідчать розчинення і яскраво - синє забарвлення розчину?

Тепер дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Що спостерігаємо?  Купрум (ІІ) оксид яскраво – оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.

Висновок: глюкоза – це альдегідоспирт.

 

 

VІ. Первинне застосування одержаних знань.

 

Тестування.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати § 31

№1,2 письмово ст. 178 – 179.

№ 6 Творче завдання.

Розробіть проект на тему «Перетворення вуглеводів у ланцюгах живлення» та   проілюструйте свої напрацювання.

 

VІII. Підсумок уроку. Рефлексія. Закінчити фразу «Сьогодні на уроці я …»

 

 

Тести

 

  1. До вуглеводів належать:

 

а) білки

д) поліетилен

м) моносахариди

 

 

  1. Моносахаридами є:

 

о) глюкоза

і) глікоген

з) мальтоза

 

  1. Якісний і кількісний склад глюкози виражається хімічною формулою:

 

н) C6H10О5

л) C6H12О6

а) Cn(H2О)m

 

  1. І крохмаль і глікоген є представниками:

 

в) поліаміди

б) дисахаридів

о) полісахаридів

 

  1. Масові частки елементів однакові в речовинах:

 

д) глюкоза C6H12О6  і фруктоза C6H12О6

е) фруктоза C6H12О6 і рибоза C5H10О5

о) рибоза C5H10О5 і дезоксирибоза C5H10О4

 

  1. Глюкоза за складом молекули є:

 

к) багатоатомним спиртом

ц) альдегідоспирт

л) альдегідом

 

  1. Речовини, що відповідають формулі Cn(H2О)m, і належать до вуглеводів:

 

і) C12H22О11

м) CH3СООН

о) С2Н5ОН

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
12 травня 2019
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку