Урок з хімії на тему :"Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали"

Про матеріал

: дати поняття про кристалічні ґратки, ознайомити з різними типами кристалічних ґраток (атомні, молекулярні, йонні), розкрити зв'язок між типом хімічного зв'язку, типом кристалічних ґраток і фізичними властивостями речовин, визначити особливості будови твердих речовин та встановити залежність властивостей речовин від їхньої будови, розширити й поглибити уявлення про зумовленість фізичних властивостей речовин, типом хімічного зв'язку та кристалічних ґраток

Розвивальна: розвивати вміння прогнозувати хімічні властивості сполук на підставі аналізу їх кристалічної решітки, вміння проводити аналіз, узагальнювати, робити висновки; вміння працювати з опорною таблицею, карткою-інструкцією.

Виховна: виховання самостійності, наполегливості в досягненні своєї мети, культури праці.

Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Тема уроку:Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.  

 Мета:
Освітня: дати поняття про кристалічні ґратки, ознайомити з різними типами кристалічних ґраток (атомні, молекулярні, йонні), розкрити зв'язок між типом хімічного зв’язку, типом кристалічних ґраток і фізичними властивостями речовин, визначити особливості будови твердих речовин та встановити залежність властивостей речовин від їхньої будови, розширити й поглибити уявлення про зумовленість фізичних властивостей речовин, типом хімічного зв’язку та кристалічних ґраток
Розвивальна: розвивати вміння прогнозувати хімічні властивості сполук на підставі аналізу їх кристалічної решітки, вміння проводити аналіз, узагальнювати, робити висновки; вміння працювати з опорною таблицею, карткою-інструкцією.

Виховна: виховання самостійності, наполегливості в досягненні своєї мети, культури праці.

Тип уроку: комбінований.
      
Девіз уроку:

 «Все пізнається в порівнянні.

Від аналізу до структури,

а від неї – до властивостей і застосування».

 
 
                                        Хід уроку.

 1. Організаційний момент

Організація класу;
налаштування на роботу.

  2.Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми вивчали типи хімічних зв’язків. Цей матеріал буде потрібний нам для засвоєння наступної теми. Тож повторимо саме головне. Пригадайте, які типи зв’язку існують в природі?

Повторення проведемо у формі гри «Вірю –не вірю».

Увага! На екрані мультимедійної дошки ви бачите твердження. Зачитайте це твердження, дайте відповідь, прокоментуйте.

 

Твердження:

1. Йонний зв’язок виникає між йонами (так).

2. Йони – це нейтральні частинки (ні).

3. Йони – це заряджені частинки (так ).

4. Ковалентний зв’язок буває двох типів – полярний і неполярний (так).

5. Ковалентний полярний зв’язок утворюється між атомами з однаковою електронегативністю (ні).

6. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами одного і того ж неметалу (так).

7. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами з різною електронегативністю (ні).

8. NaCl – сполука з йонним зв’язком (так).

9. О2 – сполука з ковалентним полярним зв’язком (ні).

10. HCl –сполука з йонним зв’язком (ні).

3. Повідомлення теми уроку та мотивація учбової діяльності

Отже, існують різні типи зв’язку. Чи впливає тип хімічного зв’язку на будову речовини та її властивості? Саме цю проблему ми повинні з вами розв’язати на уроці.

Тема нашого уроку: Кристалічни гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей від типів кристалічних граток.(записуємо в зошитах,на дошці )

Я хочу прочитати вам уривок із твору Льюіса Керролла  «Аліса в Країні чудес»:

«За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт. «Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?» - «А куди ти хочеш потрапити?» - спитав у відповідь кіт. – «Мені все одно…» - сказала Аліса. «Тоді все одно куди йти: - зауважив кіт».

Що хоче сказати кіт Алісі та навіщо я прочитала ці слова на початку уроку? Ваша думка?

Так, правильно, потрібно знати мету своєї роботи.

Про що б ви хотіли дізнатись? ( бесіда з учнями )
Визначимо мету  пошуку знань?( учні ставлять мету, учитель допомагає, записуємо в зошиті  і на дошці)
Тобі треба
Знати: поняття кристалічні гратки,типи кристалічних ґраток
Уміти: визначати типи кристалічних краток, прогнозувати властивості речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток.
Розуміти: залежність фізичних властивостей речовин від їх кристалічної будови;

У кристаллической решётки свой секрет:

Она строга, математически стройна и поэтична.

На все вопросы у неё всегда готов ответ:

Строенье – главное, а свойства вещества – вторичны.

(останній рядок несе дуже важливу інформацію: «Будова речовини – головне, а властивості речовини виходять із будови»

 

4. Вивчення нового матеріалу:
  4.1. Будова твердих речовин. Бесіда. Складання схеми.
Запитання:
1.      Які частинки утворюють речовини?
(Тобі вже відомі такі частинки, як атоми, молекули, йони. Це відносно проста форма організації речовини. У стандартних умовах ці частинки, як правило, індивідуально не існують.)
2.      Які речовини утворюють частинки? (За допомогою різних типів хімічних зв'язків вони
об'єднуються й утворюють вищу форму організації речовини — хімічні сполуки.)
3.      Як поділяються хімічні сполуки? (прості і складні речовини. Залежно від фізичних умов
речовини можуть існувати в різних агрегатних станах.)
4.       Які ви знаєти агрегатни стани хімічних сполук? (  з уроків природознавства та фізики: твердий, рідкий та газуватий стан)
 
(Якщо гази характеризуються повною невпорядкованістю розташування молекул одна відносно одної, то в рідинах деяка впорядкованість частинок спостерігається. Адже для рідин характерна наявність певного об'єму, хоча й відсутня певна форма. Рідини займають проміжне місце між газами і твердими тілами, яким властивий суворий порядок розташування частинок, що утворюють речовину.У твердих речовинах частинки розташовані у просторі суворо закономірно для кожної речовини.)

Скажіть, в якому агрегатному стані можуть бути речовини? (газоподібному, рідкому та твердому). Твердих речовин найбільше. При певних умовах будь-яка речовина може стати твердою. Як ми говоримо – перетворитися на камінь.  

–Які частинки утворюють тверді речовини?

–Як вони сполучаються між собою?

–Як це впливає на властивості?

–Як ці властивості можна використати людству?

 

Відомо, що у твердих речовинах частинки, що їх утворюють, розташовані у просторі суворо закономірно для кожної речовини.

Кожна тверда речовина має свою кристалічну гратку. Прочитаємо, що таке кристалічна гратка  

Кристалічна гратка – це розміщення в просторі йонів, атомів або молекул у певному систематичному порядку. (У кристалічних речовинах атоми, молекули та йони розташовані упорядковано, на певних відстанях. Таке закономірне розташування частинок у кристалах називають кристалічною ґраткою. Щоб якось уявити цю закономірність, у тривимірному просторі об’єднаємо центри молекул прямими лініями, які перетинаються. При цьому утвориться просторовий каркас, який називають кристалічними ґратками.. Місця, в яких лінії перетинаються, називають вузлами кристалічних ґраток  ( демонстрація моделей кристалічних ґраток)

Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів)

4.2 Класифікація кристалічних ґраток.
Залежно від природи частинок, що містяться у вузлах кристалічних ґраток, та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: йонні, атомні, молекулярні.

Відомі ще й. металічні кристалічні ґратки, їх вивчатимеш пізніше

Класифікація кристалічних граток.


Наприклад, у кристалічній гратці натрій хлориду, тобто кухонної солі, кожен йон натрію оточений шістьма йонами хлору, а кожен йон хлору оточений шістьма йонами натрію.

Йонні кристалічні гратки характерні для речовин з йонним зв’язком.

2. Я розповім про те, які сили діють в йонних гратках і як це впливає на властивості речовин.

Оскільки йони заряджені протилежно, між ними виникають значні сили притягання. Зруйнувати таку гратку нелегко. Для того, щоб зруйнувати кристал, необхідно затратити велику кількість енергії, саме тому всі речовини з йонною граткою є твердими. Температура плавлення їх досить висока. Наприклад, кухонну сіль можна розплавити при температурі 801˚С. Рекордсмен по тугоплавкості серед йонних сполук – магній оксид. Його можна розплавити при температурі 2800˚С.

Це нелеткі речовини, тому не мають запаху. Вони крихкі. Більшість добре розчиняється у воді, розчини таких речовин проводять струм.

3. Речовини з йонною кристалічною граткою можна зустріти в природі, в побуті. Ви вже чули, що до речовин з йонною граткою відноситься всім відома кухонна сіль – натрій хлорид. Інші солі також мають таку решітку. Луги, наприклад, натрій гідроксид, кальцій гідроксид. Оксиди металів, наприклад, алюміній оксид – Аl2O3.

 

1. Ще один тип граток, що існує в природі, – молекулярні кристалічні гратки. Речовини з такими гратками дуже відрізняються від речовин з йонними та атомними гратками. Причина полягає в тому, що у вузлах лежать молекули. На цьому малюнку зображена кристалічна гратка йоду. У вузлах гратки розташовані молекули йоду – І2. А на цьому малюнку зображена гратка вуглекислого газу. За певних умов він може ставати твердим, тоді його називають сухим льодом. У вузлах лежать молекули СО2. А ось це модель кристалу звичайного льоду. У його вузлах лежать молекули води – Н2О. Молекулярні кристалічні гратки можуть утворювати речови, що мають ковалентні зв’язки.

2. Між молекулами діють дуже слабкі сили міжмолекулярного тяжіння. Їх називають силами Ван-дер-Ваальса. Якщо сили притягання слабкі, то й зруйнувати їх дуже легко. Тому всі речовини із молекулярною кристалічною граткою мають невелику твердість, вони легкоплавкі. Наприклад, кристали йоду можна розплавити про 30˚С, а лід плавиться вже при 0˚С. Це леткі речовини, тому майже всі мають запах. Пригадайте нафталін, яким відлякують міль від одягу, що зберігається в шафах. Речовини з молекулярною граткою не проводять струм. Вони мають різну розчинність у воді.

3. Речовини з молекулярною граткою дуже поширені. Я вам покажу деякі з них. Ось кристали йоду. Спиртовий розчин йоду використовують в медицині, він є у кожного із нас вдома. А це цукор .

Домашнє завдання

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
2233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку