: дати поняття „ ступінь окиснення”, навчити визначати СО атома елемента за формулою;
розвивати поняття електронегативність, вміти використовувати його при визначенні СО елемента.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Давайте згадаємо, як за ПС можна визначити валентність елементів в періодах і групах? Правильно учні згадають, що в сполуках з Оксигеном, вища валентність дорівнює номеру групи. В сполуках з Гідрогеном валентність зв'язаного з Гідрогеном елемента дорівнює 8 - № групи.
Сьогодні на уроці ми повинні розкрити суть поняття „ ступінь окиснення”
і навчитись визначати ступінь окиснення за формулою , а також складати формули за ступенем окиснення.
Тема : Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки.
Мета : дати поняття „ ступінь окиснення”, навчити визначати СО атома елемента за формулою;
розвивати поняття електронегативність, вміти використовувати його при визначенні СО елемента.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Давайте згадаємо, як за ПС можна визначити валентність елементів в періодах і групах? Правильно учні згадають, що в сполуках з Оксигеном, вища валентність дорівнює номеру групи. В сполуках з Гідрогеном валентність зв’язаного з Гідрогеном елемента дорівнює 8 - № групи.
Сьогодні на уроці ми повинні розкрити суть поняття „ ступінь окиснення”
і навчитись визначати ступінь окиснення за формулою , а також складати формули за ступенем окиснення.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
ного ступеня окиснення. Величина заряду залежить від того, скільки електронів віддав атом.
Пам’ятка про ступінь окиснення.
1) Оксиген в сполуках завжди дорівнює -2 ( Виключення сполука ОF2 +2)
2) Гідроген в сполуках завжди дорівнює +1 ( Виключення гідриди металів типу NaH, KH, CaH2 та ін., в яких він дорівнює -1)
3) Алгебраїчна сума ступенів окиснення усіх елементів дорівнює нулю.
4) Вищий позитивний ступінь окиснення дорівнює номеру групи.
5) Нижчий негативний ступінь окиснення для неметалів дорівнює 8─№ групи ( згадайте валентність 7 клас).
Приклад.
V2 O5
Більш електронегативний елемент Оксиген – йому ставимо ступінь окиснення -2( 8 - № групи 6). В молекулі п’ять атомів Оксигену , тому алгебраїчна сума їх ступенів окиснення дорівнює -10 ( 5 • ( -2) ). Отже, на два атоми Ванадію повинно припадати +10. Знаходимо ступінь окиснення Ванадію +10 : 2= +5.
+5 -2
V. Робота в парах.
Пропонуємо учням виконати тренувальні вправи на знаходження ступенів окиснення елементів в сполуках.
CO2 , SO3 , P2 O5 , H2 S , NH3 , Cu , Cu 2S , Cr2 S3 , N2 , O2 , H2
Робимо перевірку виконання завдання, пояснюємо ще раз , якщо треба.
VI. Складання формул за ступенями окиснення елементів .
Повторюємо на декількох прикладах порядок складання формул.
Наприклад: скласти формули кальцій нітриду, алюміній сульфіду, натрій фосфіду.
Кальцій нітрид Кальцій - у другій групі - ступінь окиснення +2
Нітроген більш електронегативний, знаходиться у V групі, його ступінь окиснення розраховується 8 - № групи = -3
+2 -3 Cпільне кратне = 6
Сa3 N2
Отже, індекси у формулі будуть відповідно 3 і 2.
Алюміній сульфід Алюміній – у третій групі = +3
Сульфур – 8 - № групи 6 = - 2
+3 -2
Al2S3
Аналогічно складаємо формулу натрій фосфіду.
Завдання групам:
Na2SO4 , Cu2S , Mn2S3 , NaH , H2O2 , CS2.
Яку масу кальцій нітриду можна отримати при взаємодії 12 г кальцію з азотом? ( згадайте формулу азоту, пам’ятаючи , що це газ)
VII. Підведення підсумків уроку.
Ступені окиснення можна визначати не тільки в бінарних сполуках, але й у тих, що містять три і більше атомів. Правила ті ж самі. Показуємо декілька прикладів. +1 +5 -2 +1 +6 -2
HNO3 H2 SO4
VIII. Домашнє завдання.