Урок з хімії у 9 класі Класифікація хімічних реакцій за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе розпочати формування предметної компетентності в темі «Хімічні реакції», активізує уявлення учнів про хімічні реакції, сприяє свідомій орієнтації учнів у типах хімічних реакцій.
Перегляд файлу

Тема:         Класифікація хімічних реакцій за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції:  реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Мета уроку: розпочати формування предметної компетентності в темі «Хімічні реакції», активізувати уявлення учнів про хімічні реакції, сприяти свідомій орієнтації учнів у типах хімічних реакцій.

Форми роботи: розповідь учителя, хімічний тренінг , індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, плакат із правилами техніки безпеки в кабінеті хімії, мультимедійна презентація.

Реактиви: порошок магнію, купрум (II) сульфат, хлоридна кислота, натрій гідроксид.

 

Структура уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Світ, який нас оточує, надзвичайно різноманітний і може бути визначений поняттям «матерія» в різних формах існування. Так, речовина - предмет науки хімії - є одним із видів матерії, яка існує тільки в русі.Атоми, молекули, кристали також перебувають у постійному русі. Тому хімічну реакцію необхідно розглядати як одну із форм руху матерії.

Хімічних реакцій безліч. Давайте подумаємо і скажемо де і хто їх проводить. ( у лабораторіях, технологи на заводах, фармацевти, інженери, агрохіміки, будівельники, металурги, учні і студенти при виконанні практичних робіт…) при цьому кожні реакції відбуваються при певних умовах, з каталізаторами чи без них, супроводжуються різними зовнішніми ефектами і т.д. Раз матеріалу багато,значить потрібно зробити класифікацію. Тому ми переходимо до розділу : «Хімічні реакції та закономірності їх перебігу» (запис без числа).

А на сьогоднішній урок нам необхідно засвоїти інформацію про класифікацію хімічних реакції за різними ознаками. ( це тема уроку)

 Спочатку проведемо хімічний тренінг «Пригадай» за кожну правильну відповідь ви отримуєте по жетону 0,5 бали. Але ми побудуємо роботу так, щоб ви всі і кінці уроку мали свої зароблені бали.

  1. Що таке явище? Явищем називають будь-який прояв чого-небудь, а також будь-яка зміна в навколишньому світі. 
  2. Що являє собою фізичне явище? Під час яких речовина не перетворюється на іншу.
  3. Що таке хімічне явище?  – це… явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші./Слайд 2/
  4. Але явища бувають різними. Я склала вірш, а вам необхідно називати про які явища іде мова

Навколо нас мільйони явищ, (слайди 3-10)

Тому такий цікавий світ.

Давайте разом нагадаєм,

Про що вам вчитель розповів.

Ось літній дощок закінчився,

Веселка в небі засвітилась    сайди

І стало всім тепліше, -

Це явище … фізичне.

Весна прийде і зійде сніг,

Тепло огорне нас усіх,

Зійде трава, і це вже звично

Це явище … біологічне

Росинка сяє на травичці,

Із неба падають сніжинки,

Парує з озера вода

Це все … фізичні явища

Встає з-за горизонту сонце,

І будить всіх нас крізь віконце,

А ввечері зайде за обрій

Це буде явище …. Природнє.

Як смачно пахне хліб із печі,

І тісто піднялося вдвічі,

То тут вже явища … хімічні.

Недавно вибори пройшли,

Обрали нову владу ми.

 Обіцянки демократичні,

То явища все … політичні.

Пожовкло листячко на гіллі –

Це явище … біологічне.

Згорають дрова  у печі –

То буде явище хімічне.

Довкола стануть всі добріші,

І милосердні, і мудріші,

Для цього так потрібні

Нам явища … суспільні.

 

  1. Хімічне рівняння – це …зображення хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів./Слайд 11/
  2. Як називаються вихідні речовини?    реагенти 
  3. Що показує хімічне рівняння? (речовини, які вступають в хімічну реакцію і речовин, що утворюються внаслідок реакції)

8.   Ознаки хімічних реакцій, це…

  • зміна кольору;
  • поява, зникнення чи зміна запаху;
  • виділення газу;
  • утворення або зникнення осаду;
  • виділення чи поглинання теплоти;
  • поява полум’я.

(Ознаки реакцій із побуту)

9. Умови виникнення та перебігу реакцій, це…

  • приведення речовин в систему;
  • подрібнення;
  • перемішування;
  • розчинення;
  • нагрівання.

 

 

Мета уроку: поглибити, доповнити та розширити знання про типи класифікацій хімічних реакцій. Пригадати класифікацію хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції. Навчитись розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.

План уроку

Слайд 12, 13

  • 1. Типи класифікацій хімічних реакцій

 

Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції:  Слайд 14

а) реакції сполучення;

б) реакції розкладу;

в) реакції заміщення;

г) реакції обміну.

Слайд 15.

На дошці схеми та назви реакцій. Учні записують назви пропускають 3 рядки, щоб дома дописати.

Слайд 16

 Робота в групах .

Інструкція до роботи, інструктаж з техніки безпеки.

І група

ІІ група

ІІІ група

ІVгрупа

Зробити дослід  з реагентів, що перед вами. Написати рівняння реакції, записати на дошці і визначати тип реакції.

Класифікація реакцій за станом реагентів та продуктів. (Слайд 17)

Гомогенні реакції – це реакції, в яких реагенти і продукти реакції знаходяться в однаковому агрегатному стані

 H2 (г) + F2(г) = 2HF(г)

Fe(т) + S(т) = FeS (т)

Гетерогенні реакції -   це реакції, в яких реагенти і продукти реакції знаходяться в різних  агрегатних станах

 Ca(т) + 2H2O(ж) = Ca(OH)2(р-р) +H2(г)

Чи є серед наших рівнянь гомогенні? А з життя наведіть приклад гомогенної реакції.

Класифікація хімічних реакцій за напрямком протікання. (Слайд 18)

Реакції, що відбуваються до кінця з виділенням газу, утворенням води чи осаду, зміною кольору, запаху називаються необоротними.

Реакції, що в одних і тих самих умовах відбуваються у двох протилежних напрямках, називаються оборотними.

На наступних уроках нам  залишилося вивчити   продовження класифікації, а саме…

Класифікація хімічних реакцій за наявністю каталізатора.

Класифікація хімічних реакцій за зміною ступеня окиснення.

Класифікація хімічних реакцій за тепловими ефектом

ЦІКАВІ ЗАПИТАННЯ

  1. Визначте про яку реакцію йдеться з уривку літературного твору Івана Франка?

Запишіть її хімічне рівняння, визначте тип реакції. «Шипить та куриться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях»

     2. До складу лікарських препаратів проти  печії «Маалокс», «Амальгель» входять магній і алюміній гідроксиди. Складіть рівняння реакції однієї із сполук із хлоридною кислотою – головною складовою шлункового соку. Визначте тип реакції.

 Які йони у складі шлункового соку є причиною печії.

Слайд 19, 20

А зараз підведемо підсумок уроку, провівши експрес опитування.  Прослухавши речення на розданих листочках ви маєте вказати погоджуєтеся зі мною чи ні

Відповідь так – це              Ні – це

  1. Реакції розкладу - хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин.
  2. Реакції заміщення – хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна  речовина.
  3. Реакції сполучення  -– хімічні реакції між простою і складною речовинами,  під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини.
  4. Реакції обміну  - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини.
  5. Реакції, що в одних і тих самих умовах відбуваються у двох протилежних напрямках, називаються оборотними.
  6. Реакції, що відбуваються з виділенням газу, утворенням води чи осаду, зміною кольору, запаху називаються оборотними.
  7. Гомогенні реакції – це реакції, в яких реагенти і продукти реакції знаходяться в однаковому агрегатному стані
  8. Гетерогенні реакції – це реакції, в яких реагенти і продукти реакції знаходяться в однаковому агрегатному стані

Обмінялися листочками і перевірили

ключ

 

1.  В    2.  А    3   Г     4   В    5   А     6   Б

Підсумок уроку Слайд 21     Домашнє завдання

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
21 жовтня 2020
Переглядів
930
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку