Тема: Класифікація хімічних реакцій за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Мета уроку: розпочати формування предметної компетентності в темі «Хімічні реакції», активізувати уявлення учнів про хімічні реакції, сприяти свідомій орієнтації учнів у типах хімічних реакцій.
Форми роботи: розповідь учителя, хімічний тренінг , індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, плакат із правилами техніки безпеки в кабінеті хімії, мультимедійна презентація.
Реактиви: порошок магнію, купрум (II) сульфат, хлоридна кислота, натрій гідроксид.
Структура уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Світ, який нас оточує, надзвичайно різноманітний і може бути визначений поняттям «матерія» в різних формах існування. Так, речовина - предмет науки хімії - є одним із видів матерії, яка існує тільки в русі.Атоми, молекули, кристали також перебувають у постійному русі. Тому хімічну реакцію необхідно розглядати як одну із форм руху матерії.
Хімічних реакцій безліч. Давайте подумаємо і скажемо де і хто їх проводить. ( у лабораторіях, технологи на заводах, фармацевти, інженери, агрохіміки, будівельники, металурги, учні і студенти при виконанні практичних робіт…) при цьому кожні реакції відбуваються при певних умовах, з каталізаторами чи без них, супроводжуються різними зовнішніми ефектами і т.д. Раз матеріалу багато,значить потрібно зробити класифікацію. Тому ми переходимо до розділу : «Хімічні реакції та закономірності їх перебігу» (запис без числа).
А на сьогоднішній урок нам необхідно засвоїти інформацію про класифікацію хімічних реакції за різними ознаками. ( це тема уроку)
Спочатку проведемо хімічний тренінг «Пригадай» за кожну правильну відповідь ви отримуєте по жетону 0,5 бали. Але ми побудуємо роботу так, щоб ви всі і кінці уроку мали свої зароблені бали.
Навколо нас мільйони явищ, (слайди 3-10)
Тому такий цікавий світ.
Давайте разом нагадаєм,
Про що вам вчитель розповів.
Ось літній дощок закінчився,
Веселка в небі засвітилась сайди
І стало всім тепліше, -
Це явище … фізичне.
Весна прийде і зійде сніг,
Тепло огорне нас усіх,
Зійде трава, і це вже звично
Це явище … біологічне
Росинка сяє на травичці,
Із неба падають сніжинки,
Парує з озера вода
Це все … фізичні явища
Встає з-за горизонту сонце,
І будить всіх нас крізь віконце,
А ввечері зайде за обрій
Це буде явище …. Природнє.
Як смачно пахне хліб із печі,
І тісто піднялося вдвічі,
То тут вже явища … хімічні.
Недавно вибори пройшли,
Обрали нову владу ми.
Обіцянки демократичні,
То явища все … політичні.
Пожовкло листячко на гіллі –
Це явище … біологічне.
Згорають дрова у печі –
То буде явище хімічне.
Довкола стануть всі добріші,
І милосердні, і мудріші,
Для цього так потрібні
Нам явища … суспільні.
8. Ознаки хімічних реакцій, це…
(Ознаки реакцій із побуту)
9. Умови виникнення та перебігу реакцій, це…
Мета уроку: поглибити, доповнити та розширити знання про типи класифікацій хімічних реакцій. Пригадати класифікацію хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції. Навчитись розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.
План уроку
Слайд 12, 13
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції: Слайд 14
а) реакції сполучення;
б) реакції розкладу;
в) реакції заміщення;
г) реакції обміну.
Слайд 15.
На дошці схеми та назви реакцій. Учні записують назви пропускають 3 рядки, щоб дома дописати.
Слайд 16
Робота в групах .
Інструкція до роботи, інструктаж з техніки безпеки.
І група
ІІ група
ІІІ група
ІVгрупа
Зробити дослід з реагентів, що перед вами. Написати рівняння реакції, записати на дошці і визначати тип реакції.
Класифікація реакцій за станом реагентів та продуктів. (Слайд 17)
Гомогенні реакції – це реакції, в яких реагенти і продукти реакції знаходяться в однаковому агрегатному стані
H2 (г) + F2(г) = 2HF(г)
Fe(т) + S(т) = FeS (т)
Гетерогенні реакції - це реакції, в яких реагенти і продукти реакції знаходяться в різних агрегатних станах
Ca(т) + 2H2O(ж) = Ca(OH)2(р-р) +H2(г)
Чи є серед наших рівнянь гомогенні? А з життя наведіть приклад гомогенної реакції.
Класифікація хімічних реакцій за напрямком протікання. (Слайд 18)
Реакції, що відбуваються до кінця з виділенням газу, утворенням води чи осаду, зміною кольору, запаху називаються необоротними.
Реакції, що в одних і тих самих умовах відбуваються у двох протилежних напрямках, називаються оборотними.
На наступних уроках нам залишилося вивчити продовження класифікації, а саме…
Класифікація хімічних реакцій за наявністю каталізатора.
Класифікація хімічних реакцій за зміною ступеня окиснення.
Класифікація хімічних реакцій за тепловими ефектом
ЦІКАВІ ЗАПИТАННЯ
Запишіть її хімічне рівняння, визначте тип реакції. «Шипить та куриться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях»
2. До складу лікарських препаратів проти печії «Маалокс», «Амальгель» входять магній і алюміній гідроксиди. Складіть рівняння реакції однієї із сполук із хлоридною кислотою – головною складовою шлункового соку. Визначте тип реакції.
Які йони у складі шлункового соку є причиною печії.
Слайд 19, 20
А зараз підведемо підсумок уроку, провівши експрес опитування. Прослухавши речення на розданих листочках ви маєте вказати погоджуєтеся зі мною чи ні
Відповідь так – це Ні – це
Обмінялися листочками і перевірили
ключ
1. В 2. А 3 Г 4 В 5 А 6 Б
Підсумок уроку Слайд 21 Домашнє завдання