Урок з хімії в 11 класі "Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму"

Про матеріал
Розробка уроку за новою програмою. Я його в цьому році проводила як відкритий урок . Презентацію до уроку відправляю іншим файлом
Перегляд файлу

Тема уроку: Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму.

Мета уроку:

  • розглянути поняття про гальванічний елемент як джерело електричного струму, усвідомити роботу гальванічного елемента, навчити пояснювати окисно-відновні процеси, що відбуваються на електродах.
  • розвивати логічне мислення та творчі здібності, уяву та пам’ять
  • формувати в учнів здатність застосовувати отримані знання на практиці; сприяти самовихованню свідомого, відповідального ставлення до навколишнього середовища; вміння знаходити потрібну інформацію використовуючи різні джерела

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи навчання: словесні, наочні і практичні.

Наскрізні лінії: здоров’я і безпека (вплив відпрацьованих батарей на організм людини);

                             громадянська відповідальність (відповідальність за чистоту довкілля і                                       його збереження);

                        екологічна безпека і сталий розвиток (збереження природних ресурсів, застосування альтернативних джерел  електричного струму);

                        підприємливість і фінансова грамотність (собівартість гальванічних елементів)

Обладнання: мультимедійна дошка, навчальна презентація, зразки батарейок, саморобний овочевий гальванічний елемент, ряд напруг металів

План уроку

          Етапи

Час

Прийоми та методи

І  Організаційний етап. Позитивна установка на урок.

1  хв.

Стимуляційні

Фронтальна бесіда

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

7 хв.

1.Бліц – опитування «ланцюжком».

2.Учні на дошці складають  рівняння окисно-відновних реакцій

III.  Мотивація навчальної діяльності.

6 хв.

«Створення ситуації зацікавленності»- демонстрація саморобного овочевого гальванічного елемента і дискусія

 

IV. Вивчення нового матерiалу.

18 хв.

1. Історія відкриття гальванічного елемента – доповідь учня 1, доповнення доповіді учнем 2.

2. Розповідь вчителя, навчальна дискусія, демонстрація презентації;  

3.Виступ учня про нобелівських лауреатів

4. Виступ учня про утилізацію батарей і акумуляторів

5. Виступ учня з доповіддю про електромобілі як альтернатива акумуляторам

V.    Закріплення нового матеріалу.

6 хв

1. Самостійна робота. Скласти за варіантами рівняння реакцій

VI. Рефлексія

3 хв

1. «Сніжна грудка»

    Слово-речення –питання-відповідь

2. Відповідь на проблемне питання при мотивації

3. Підсумки

VII. Дом. завдання

2 хв

З коментарями вчителя, запис в зошиті і в щоденнику

V. Релаксацiя.

2хв.

Приведення аналогії, порівняння

 

 

Хід уроку

І.  Організаційний етап. Позитивна установка на урок.

Вчитель: ми продовжуємо вивчати тему «Хімічні реакції». Тема сьогоднішнього уроку дуже актуальна і цікава, я думаю, кожен з вас знайде в темі уроку користь для себе.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Два учні на дошці складають окисно – відновні реакції :

    Zn + CuSO4 

    Zn + AlCl3 

2. Одночасно опитування «ланцюжком»

  • Визначення процесу дисоціації
  • Які речовини відносяться до електролітів?
  • Що таке ряд напруг металів?
  • Що означає : Al активніший за Fe?

III.  Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: сьогодні говоримо про речі, які дуже актуальні в сучасному житті і ми вже не уявляємо , як без них обійтись. Як ви вважаєте про що піде мова? Зараз учениця покаже дослід, а ви, будь ласка, спробуйте його пояснити.

Демонстрація саморобного овочевого гальванічного елемента (лимон, картопля, цинковий і мідний електроди, вольтметр і амперметр). Як пояснити появу електричного струму в ланцюгу?

IV. Вивчення нового матерiалу.

1. Вчитель оголошує тему уроку і звертає увагу на завдання уроку  для учнів. Слайди 1, 2 

Доповідь учня 1 про відкриття Луїджі Гальвані, який є одним із засновників електрофізіології. Слайд 3

Доповідь учня 2. Досліди італійськкого фізика Алессандро Вольта  який винайшов оригінальний пристрій, що виробляв електричний струм. Слайд  4.

2. Пояснення вчителя. Демонстрація слайдів по черзі 5, 6, 7

Перший гальванічний елемент був незручним у користуванні i мав короткий час дії: поява на електроді бульбашок газу ускладнювала рух йонів біля електроду. У 1836 році англійський хімік Джон Фредерик Даніель та незалежно від нього німецький і російський фізик-винахідник Б. С. Якобі, запропонували інший елемент, що виробляв електричний струм протягом значно довшого часу. Слайд 5

Гальванічний елемент Даніеля-Якобі складається з двох посудин . В одній міститься розчин цинк сульфату, у який занурено пластинку з цинку, в іншій – купрум(ІІ) сульфату у який занурено пластинку з міді. Розчини з’єднано трубкою (сольовим містком), що заповнена розчином електроліту, йони якого ʜе взаємодіють з іншими йонами в гальванічному елементі, наприклад натрій нітрату. У такий спосіб забезпечується електричний контакт між посудинами. Для того щоб розчин не виливався, кінці трубки закривають скловатою чи гелем, просоченим електролітом.

Якщо електроди з’єднати дротинками з електричною лампочкою, то вона засвітиться.

Через деякий час в обох склянках можна спостерігати хімічні перетворення: цинкова пластинка розчиняється, а на мідній пластинці з розчину осаджується мідь зменшується, а мідної збільшується. Водночас послаблюється забарвлення розчину купрум(ІІ) сульфату (концентрація йонів Сu2+ знижується). Ці хімічні зміни є результатом перенесення електронів з однієї частини елемента до іншого, тобто це типовий електрохімічний процес.

Пристрої, що виробляють електричний струм внаслідок перебігу в них хімічних реакцій, називаються хімічними джерелами струму.

Розглянемо природу цього процесу. Під дією полярних молекул води катіони металу відриваються з поверхні пластинки, гідратуються і переходять в розчин, який при цьому заряджається позитивно, а в металі накопичується надлишок електронів. Чим далі протікає процес, тим більше стає заряд як металу, так і розчину. Завдяки електростатичному притягуванню катіонів розчину і надлишкових електронів металу на межі поділу фаз виникає подвійний електричний шар .

Різниця потенціалів, що виникає між металом і розчином електроліту, називається електродним потенціалом.

Електродний потенціал залежить від природи металу.

Чим більш активний метал, тим більше його катіонів переходить в розчин і тим більш негативно заряджена поверхня металу.

Цинк активніший за мідь, тому цинкова пластинка заряджена більш негативно, ніж мідна. При з’єднанні цинкової пластинки з мідною металевим провідником електрони переходять від пластинки цинку до міді, на поверхні якої ці електрони з’єднуються з катіонами Купруму з розчину і осаджується мідь:

Сu2+ + 2ē = Сu.

Відбувається процес відновлення.

нший електрод гальванічного елемента – цинковий – розчиняється. Атоми Цинку втрачають електрони, залишаючи їx на електроді, зазнають окиснення й перетворюються на катіони:

Zn – 2ē = Zn2+.

Цинковий електрод в гальванічному елементі виступає як анод, він має негативний заряд. (При електролізі анод заряджений позитивно.)

Сумарне рівняння (окисно-відновного перетворення в гальванічному елементі:

Cu2+ + Zn = Сu + Zn2+.

Гальванічний елемент можна зобразити схематично:

Zn|Zn2+||Cu2+|Cu

Суть перетворення така сама, що й звичайної хімічної реакції:

CuSО4 + Zn = Сu + ZnSО4.

Використовувати елемент Даніеля-Якобі для живлення ліхтарика, плеєра чи калькулятора незручно. Вже давно винайдено сухі гальванічні елементи. В їхніх герметичних оболонках містяться не розчини, а пастоподібні (вологі) суміші речовин.

Найпоширеніший серед гальванічних елементів цього типу – манган-цинковий елемент, який винайшов французький хімік Ж. Лекланше ще у 1865 році.

Слайд 6

 

 

Корпус цього елемента зроблено iз цинку; він виконує роль  анода (це – негативний полюс джерела струму). Всередині метиться волога паста з манган(ІV) оксиду (МпО2), амоній хлориду (NH4Cl) i графітового порошку. В пасту занурений графітовий стрижень, що виступає катодом (позитивний полюс). Елемент герметизовано смолою або воском. Під час роботи елемента відбуваються такі процеси. Цинк зазнає окиснення:

Zn − 2ē = Zn2+.

Через це корпус елемента iз середини поступово руйнується. На графітовому катоді відновлюється Манган:

Мn+4 + ē  =Мn+3.

Протікає хімічна реакція, що описується рівнянням

Zn + 2MnO2 + 2NH4Cl = 2MnO(OH) + ZnCl2 + 2NH3

Існують хімічні джерела струму, які періодично заряджають від електричної мережі й використовують знову. Це акумулятори. Вони є в мобільних телефонах, ноутбуках, фотоапаратах, автомобілях.

Найпоширенішими є свинцеві, або кислотні, акумулятори . Їх робота ґрунтується на оборотній реакції.

Слайд 7

 

3. Виступ учня: доповідь  про нобелівських лауреатів в галузі хімії в 2019 році. Нагороду   вони отримали за вклад у розробку літій-іонних акумуляторів.

  Слайд 8

 

 

4. Виступ учня про утилізацію батарей і акумуляторів.

    У зв’язку з інтенсивним застосуванням хімічних джерел струму набула актуальності проблема їх утилізації. В багатьох країнах, у тому числі в Україні, використані батарейки збирають; контейнери для них розміщують у супермаркетах, закладах освіти .

 

  Слайд 9

 

 

V.    Закріплення нового матеріалу.

        Слайд 10. Ці рівняння показують які процеси відбуваються в батареї Лекланше та в кислотному акумуляторі

   1. «Сніжна грудка» Слайд 11.

     

   2. Як же пояснити появу електричного струму в приладі учениці N? (овочевий гальванічний елемент)

   3. Підсумки

VI. Рефлексія

 

VII.  Слайд 12

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рябченко Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
8877
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку