Тема уроку: Карбонатна кислота та її властивості.
Мета уроку:
- формування уявлень про будову, властивості і застосування карбонатної кислоти, її солей;
- повторення понять середніх і кислих солей на прикладі карбонатів і гідрогенкарбонатів;
- розгляд взаємозв'язку двох рядів солей на прикладі взаємоперетворення карбонатів в гідрогенкарбонати і обратно.- поширення карбонатів в природі і застосування карбонатів в житті людини.
-створити умови для розвитку вмінь учнів аналізувати, узагальнювати, робити висновки, порівнювати;
- розвивати вміння писати рівняння хімічних реакцій;
- формування навичок роботи з лабораторним обладнанням та реактивами, вміння робити висновки на основі результатів експериментів.
- сприяти розвитку навичок комунікативного спілкування учнів;
- виховувати інтерес до вивчення хімії.
Тип уроку: комбінований урок: вивчення нового матеріалу з елементами
виконання лабораторного експерименту, випереджаючим завданням для учнів.
Методи навчання: ілюстративно- словесний (наочний, практичний, проблемний,
пошуковий).
Форми роботи: колективна, індивідуальна.
Обладнання та реактиви:
1. Демонстраційний матеріал
– крейда, мармур, вапняк, ракушник, перли
натуральний; яєчна шкаралупа, раковини молюсків, питна сода,
газовані напої, малахіт
. 2. Лабораторний дослід:
- крейда, мармур, натрій гідрогенкарбонат, вода, хлоридна кислота,
нітратна кислота, лучинка, спиртівка, набір хімічного посуду.
3. Демонстраційний дослід:
- мармур, хлоридна кислота, вапняна вода, набір хімічного
посуду, спиртівка
.
I. Організація класу.
Добрий день, діти ! Сьогодні у нас на уроці присутні гості, завучі шкіл району. До нас вони приїхали з відкритою душею. Давайте разом привітаємо всіх і подаруємо добру посмішку і гарний настрій один одному, які допоможуть вам бути активними на уроці і показати свої знання. Я бажаю всім вам успіхів!
II. Мотивація навчальної діяльності.
А тепер, діти , я пропоную вам на кілька хвилин уявити собі, що ви опинилися на виставці, де вашій увазі були представлені наступні експонати:
Слайд 1.
Питання?: Що у них спільного?
Але для того, щоб не помилитися і дати більш правильну відповідь, нам з вами необхідно провести невелику науково-дослідну роботу. У цьому нам допоможуть, перш за все, ваша активна робота, плюс, робота наших творчих груп
Замість зошитів, ви будете працювати з опорним конспектом, він у вас на партах.
Цей урок ми присвятимо вивченню карбонатної кислоти та її солей.
Запишіть тему уроку:
Слайд 2
КАРБОНАТНА КИСЛОТА ТА ЇЇ СОЛІ
Лісові пожежі - на жаль, одне з природних лих, яке є джерелом карбонатної кислоти в дощовій воді. Ви знаєте, що при згоранні органічних речовин виділяється вуглекислий газ, який взаємодіє з парами води, що містяться в атмосфері і утворює карбонатну кислоту. Формула карбонатної кислоти вам добре відома і ви мені її назвете. H2CO3
Слайд 3.
Подивіться, будь ласка, як розташовані атоми в просторі в молекулі карбонатної кислоти, тобто просторову структуру молекули і структурну формулу речовини. Запишіть в конспекті.
H — O
C ═ O
H — O
Охарактеризуйте карбонатную кислоту, використовуючи знання про класифікацію кислот.
Питання? Яка вона карбонатна кислота? Слайд 4.
H2CO3
Двоосновна Oксігеновмістна.
Питання? Що ви ще знаєте про карбонатну кислоту?
Специфічні властивості:
слабка, летуча, нестійка, здатна до розкладання і при хімічних реакціях розкладається на воду і вуглекислий газ.
H2CO3 ═ H2O + CO2↑
Питання? Якими ще властивостями характеризується карбонатная кислота? Що ви взагалі знаєте про властивості кислот?
(Дія на індикатори, взаємодія з металами, оксидами металів, основами, солями.)
Всіма цими властивостями, крім ................ (З солями, тому що слабка) володіє карбонатная кислота.
Ви зазначили, що карбонатна кислота - двоосновна.
Питання? А як диссоціюють багатоосновні кислоти?
Ступінчато.
Завдання у дошки.
Записати ступінчату дисоціацію карбонатної кислоти.
Н2СО3 → Н+ + НСО3- I ступеінь
Гідрогенкарбонат-іон
НСО3- → Н + СО32- II ступінь
карбонат- іон
Н2СО3 – слабкий електроліт, тому дисоціація кислоти припиняється на першої ступені, іон НСО-3 практично не дисоціює, тому лакмусовий папірець в розчині кислоти трохи рожевіє.
Учні, скажіть у мене в лабораторії може бути карбонатна кислота? Як називають аніони, які утворюються при дисоціації?
(гідрогенкарбонат - іон і карбонат - іон)
Значить, які солі може утворювати карбонатна кислота?
Солі карбонатної кислоти
Кислі Середні
МеНСО3 МеСО3
гідрогенкарбонати карбонати
А зараз, я пропоную вам, проаналізувати взаємодію карбонатної кислоти з металами, оксидами,основами.
Завдання по групах.
1група.
Запишіть рівняння реакції взаємодії карбонатної кислоти з магнієм.
Звертаю вашу увагу , на те, що карбонатна кислота -слабка, тому вона буде взаємодіяти тільки з активними металами.
Як кислоти взаємодіють з Ме?
2 група.
Запишіть рівняння реакції взаємодії карбонатної кислоти з кальцій оксидом.
Перевірка по слайду 5.
3група.
Запишіть рівняння реакції карбонатної кислоти з натрій гідроксидом. Реакцію записати в молекулярному та іонному вигляді.
Запис рівняння у дошки.
При надлишку кислоти утворюється кисла сіль.
H2CO3 + NaOH = NaHCO3 + H2O
Перейдемо до розгляду солей карбонатної кислоти
Для цього, наша група «Практиків» проведе лабораторний експеримент з вивчення фізичних властивостей деяких карбонатів, а також дії сильних кислот на карбонати.
(Інструкція по виконанню дослідів додається).
А група «Теоретиків» розповість нам про поширення солей карбонатної кислоти в природі і яке застосування вони знаходять у житті людини?
Випереджаюче завдання: ПРЕЗЕНТАЦІЯ «Застосування карбонатів»
Демонстрація колекції карбонатів.
ЛАБОРАТОРНИЙ ДОСЛІД.
Дослідження властивостей карбонатів.
1 Фізичні властивості:
Нам були запропоновані наступні солі: кальцій карбонат у вигляді крейди і мармуру, натрій гідрогенкарбонат.
Тверді речовини, білого кольору, крейда і мармур, із-за присутності домішок має різні відтінки (білий, сірий);
По відношенню до води, крейда і мармур -нерозчинні в воді, натрій гідрогенкарбонат- розчинний.
2. Дія сильних кислот на карбонати:
При додаванні хлоридної кислоти до крейди спостерігається бурхливе кипіння, за рахунок виділення вуглекислого газу. При додаванні нітратної кислоти до мармуру також спостерігається бурхливе кипіння за рахунок виділення СО2. Щоб переконатися, що виділяється вуглекислий газ піднесемо палаючу лучину, вона згасла.
СаСО3 + 2НСl = СаСl2 + Н2О + СО2
СаСО3 + 2Н+ = Са2+ + Н2О + СО2
СаСО3 +2 НNО3 = Са(NО3)2 + Н2О + СО2
СаСО3 +2 Н+ = Са2+ + Н2О + СО2
Реакція взаємодії карбонатів з сильними кислотами є якісною реакцією на карбонати. Характерною ознакою реакції є бурхливе кипіння, що супроводжується виділенням вуглекислого газу. (Записати реакцію)
СаСО3 + Н+ - Са2+ + Н2О + СО2
Взаємодія карбонатів з кислотами використовують в пінних вогнегасниках, під час випікання хлібобулочних виробів, питну соду «гасять» оцетом, геологи використовують цю реакцію як тест на виявлення карбонатної породи.
Важливою властивістю карбонатів також є розкладання.
Робота з книгою.
Нерозчинні карбонати, а також гідрогенкарбонати при нагріванні розкладаються Карбонаты – на оксид и воду
CaCO3 → CaO + CO2
Гідрогенкарбонат - на карбонат, воду і вуглекислий газ.
NaHCO3 → Na2CO3 + H2O
Розчинні у воді карбонати - стійкі до нагрівання.
Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів.
Демонстраційний дослід.
А в природі ці взаємоперетворення призводять до утворення сталактитів та сталагмітів. Ви коли-небудь чули про карстови печери. Давайте подивимося невеликий відео фрагмент.
Перегляд відео .
Ви бачили як в природі утворюються карстові печери, сталактіти та сталагміти за рахунок вимивання гірських порід і залишають незабутні враження у тих, хто побував в них.
III. Узагальнення знань і висновки.
Отже хлопці та дівчата , ми з вами сьогодні на уроці познайомилися з карбонатною кислотою, дізналися що вона утворює два типи солей, з'ясували з якими речовинами вступає у взаємодію, як можна розпізнати карбонати серед інших солей, тобто якісну реакцію на карбонати, взаємоперетворення, а також застосування карбонатів. І давайте повернемося до наших експонатів виставки і відповімо на питання «Що у них спільного?» .
Відповідь: все це кальцій карбонат. І завершити словами Федороского з поеми про мінералах: «За формулою, як не дивись,
Вони не відрізняються ніяк.
Все той же кальцій це о три,
Як мармур, так і вапняк.»
IV. Домашне завдання.
Вивчити §12, опорний конспект, відповісти на питання.
_____________________ Тема уроку:__________________________________
Молекулярна формула: ______________________
Структурна формула:
_______________________
Класифікація кислоти:
Н2СО3
________________ _____________________
______________________________________________________
______________________________________________________
Хімічні властивості Н2СО3 1.____________________________________ ___________________________________________________________________ _____________________________________________________________________
Солі карбонатної кислоты
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
Основні властивості кислоти
I группа:
2. Взаємодія з ____________________________________________________ _____________________________________________________________________
II группа:
3. Взаємодія з ____________________________________________________ ____________________________________________________________________
III группа:
4. Взаємодія з ____________________________________________________
А) __________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
В) ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
Застосування карбонатів
__СаСО3___ ___ Na2CO3____
МеСО3
___NaHCO3__ ___ K2CO3__
Якісна реакція на карбонати: ______________________________________________
______________________________________________ ______________________________________________
Розкладання карбонатів і гідрогенкарбонатів:____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів _____1)______________________________________________________________ _____2)______________________________________________________________
_____3)______________________________________________________________ _____4)______________________________________________________________
Домашнє завдання:
Вивчити § 12, упр.3,4; подг. до практ.роботи стор.104.
1. Чому кислотні дощі загрожують пам'ятникам архітектури і скульптурам, виготовленим з мармуру?
2. Яка реакція відбувається, коли відкриваєш пляшку з газованою водою?
3. Як очистити варене яйце, що не розбиваючи його?