Узагальнення знань з теми
«Неметалічні елементи та їхні сполуки»
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про неметали та їх основні сполуки; удосконалювати знання, уміння й навички учнів складати реакції йонного обміну, окисно-відновні реакції, розв’язувати задачі за рівняннями хімічних реакцій; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, вміння працювати самостійно та в групі.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок і застосування їх на практиці.
Форми роботи: навчальний семінар-практикум.
Обладнання. Таблиці: « Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва», «Розчинність кислот, основ, солей у воді», «Ряд активності металів».
Девіз. Теорія без практики мертва
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання
III. Семінар-практикум
Завдання 1. «Хімічна розминка»
Прийом «Експрес-тест»
1. Укажіть ряд сполук, у якому є лише оксиди:
а) CaO, K2SO3; б) Na2O, SO2, Fe2O3;
в) CO2, HCl, NaOH; г) SiO2, CaBr2, Li2O.
2. Укажіть сполуку, яка не належить до оксидів:
а) SO2; б) H2SO4; в) H2O; г) MgO.
3. Укажіть формулу кислотного оксиду:
а) K2O; б) CaO; в) CO2; г) Al2O3.
4. Укажіть ряд сполук, у якому є лише трьохосновні кислоти:
а) H3AsO4, H3PO4, H3PO3; б) H2S, H2SO3, HBr;
в) H3PO4, HCl, H2SO4; г) HF, H3AsO4, H2S.
5. Укажіть класифікаційну приналежність сполуки N2O5:
а) оксигеновмісна кислота; б) основний оксид;
в) кислотний оксид; г) амфотерний оксид.
6. Укажіть формулу оксиду, гідрат якого є сульфатною кислотою:
а) SO3; б) CO2; в) SO2; г) SiO2.
7. Укажіть сполуки, які взаємодіють з водою:
а) SO2; б) SiO2; в) NaCl; г) CO2.
8. Укажіть формули несолетворних оксидів:
а) N2O; б) CO; в) CO2; г) Al2O3.
9. Укажіть оксиди неметалів, які не взаємодіють з лугами:
а) NO2; б) CO; в) SO3; г) NO.
10. Укажіть речовини, з якими може взаємодіяти SO2:
а) NaOH; б) H2SO4; в) NaCl; г) MgO.
Відповіді.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
б |
б |
в |
а |
в |
а |
а,г |
а,б |
б,г |
а,г |
Завдання 2. Складіть рівняння хімічних реакцій за перетворенням.
Група 1. N2→NH3→NH4OH→NH4Cl→NH3
Група 2. S→SO2→ SO3→H2 SO4→Na2SO4 → BaSO4
Група 3. P→P2O5→H3PO4→K3PO4→Ca3(PO4)2
Група 4. C→CO2→H2CO3→K2CO3→CaCO3
Для реакції 1— скласти ОВР, останню реакцію написати в іонно-молекулярній формі.
Завдання 3. Розв’язування задач (учні ІІ -ІV рівня)
1. Внаслідок термічного розкладу 1 моль гідрокарбонату натрію, масова частка домішок в якому становить 2 %, утворюється вуглекислий газ об'ємом (н.у.)
(а) 5,5 л; (б) 11 л; (в) 22 л; (г) 22,4 л.
2. Крізь розчин їдкого натру пропустили 5,6 л (н.у.) оксиду карбону(IV). Маса утвореного гідрокарбонату натрію становить
(а) 21 г; (б) 42 г; (в) 84 г; (г) 168 г.
3. Обчисліть масу солі, що утворилася, якщо в реакцію вступило 34 г ферум(ІІІ) оксиду й 19,6 г сульфатної кислоти.
(а) 22 г; (б) 42 г; (в) 14 г; (г) 26,6 г.
Учні з навчальними досягненнями І рівня опрацьовують узагальнюючі схеми на сторінках підручника 121-124.
ІV. Підсумок заняття
V. Домашнє завдання
Повторити §§ 15-24
І рівень. Знайти відповідь на питання. Який єдиний неметал, за кімнатної температури, перебуває в рідкому агрегатному стані.
(Відповідь: бромна вода)
ІІ-ІV рівні. Розв’язати задачу. (одну на вибір)
Цікаво знати …..
Сполуки водню з іншими елементами називають просто водневими сполуками, або оводнями. У межах оводнів, утворених елементами однієї групи періодичної системи, існують як такі, в яких атом водню поляризований позитивно і йому відповідає ступінь окиснення +1, так і такі, в яких він поляризований негативно і має ступінь окиснення -1.
У разі зіткнення двох атомів водню в газовому середовищі за високої температури вони розлітаються, як більярдні кулі, і молекула Н2 не утворюється. Це пояснюється тим, що енергія двох атомів водню перевищує енергію дисоціації молекули Н2. За умови відведення надлишку енергії у момент зіткнення атомів гідрогену відбувається їх взаємодія (рекомбінація). Цей надлишок (енергії можна відвести за допомогою будь-якого твердого тіла (часточок домішок або поверхні металу), яке за цих умов нагріватиметься. На цьому явищі ґрунтується дія запропонованого американським фізиком і фізико-хіміком І. Ленгмюром (1881 -- 1957) так званого атомного пальника. (Матеріал взято з сайту: https://otherreferats.allbest.ru/chemistry/00360334_0.html)